Zoekende zondaar reeds behouden?

Marieke

Re: Lezenswaardig

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Al die voorbereidingen zijn het leven nog niet.
Klopt. Alle droefheid, smart en kennis dat men tegen God gezondigd heeft, kortom alle ellendekennis, komt uit het eigen hart van een dode zondaar.
Inderdaad dat kan , zie maar bij Kaïn en Judas.
Bij wie het anders ligt is dit wat Ds Pieters zegt: De geloofsvereniging met Christus is het begin van het geestelijke leven; alleen, niet het begin van de arbeid van de Heilige Geest.
Dus jij bent van mening dat iedereen het moment van zijn/haar wedergeboorte weet!? Want het moment van geloofsvereniging met Christus is iets wat ieder kind van God zeer zeker weet!
Dan heb je naast de door Vragensteller en Tiberius genoemde zaken uit de D.L. in ieder geval heel duidelijk Brakel tegen.
Lees zijn hoofdstuk over de wedergeboorte in de redelijke godsdienst. Daar geeft hij heel duidelijk aan dat zelden iemand de precieze tijd van zijn wedergeboorte weet.
refo

Bericht door refo »

Dat is - bijbels gezien - ook allemaal zo belangrijk niet om te weten.
Gian

Bericht door Gian »

vragensteller schreef:
Gian schreef:De vraag is een puur filosofische. Niemand die met de bijbel een antwoord kan geven zonder andere teksten geweld aan te doen. Stop toch met dit soort nutteloze vragen.
Dat lijkt me juist een heel wezenlijke vraag! Daar komt het toch op aan? Ik vraag me oprecht steeds af, of Huisman met het geloof het 1e deel bedoelt of (ook) het tweede. Ik vermoed steeds het tweede, maar misschien klopt dat wel niet.

Tenzij je het heel vanzelfsprekend vindt: "het wordt toch in de Bijbel aangeboden, DUS dan is het ook voor mij".

Ik denk dat het verhaal van ds. Roos iets heel anders laat zien ...
De vraag of wedergeboorte of geloof eerder was is niet te beantwoorden. En gelukkig hangt het (helemaal) niet af van deze vraag, laat staan dat de Bijbel er iets over zegt.
De Bijbel vraagt, wat dunkt u van de Christus? Geloof ik de beloften, ja of nee.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Buiten Christus is geen leven !
Geloof zonder Christus is geen geloof!

Het lijkt er verdacht veel op dat sommigen hier de Gereformeerde leer van de Puriteinen toch niet zo liefhebben als ze zeggen die te hebben.
Ik zie lees geen verschil tussen wat Huisman zegt en wat de Puriteinen leerde.

Die spraken ook over voorbereidingen zie o.a. William Guthrie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Tiberius schreef:Maar goed, Huisman, laat ik het anders vragen (als je toch richting gedichten gaat).
Het bekende wachtwoord der hervormers van MacCheyne ken je ongetwijfeld: "Eens was ik een vreemdeling voor God en mijn hart".

Halverwege het lied komen de volgende strofen voor:

4. Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
Toen voelde ik wat eisen Godsheiligheid deed;
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

5. Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet;
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij;
Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij."

Dan geloof je toch zeker wel, dat bij het begin van vers 4 de levendmaking ligt? Of niet?
Waarom niet bij vers 5? Geloof zonder Christus is ook geloof??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Sorry, JGW, maar ik ken geen puritein die vermogens in een dode zondaar legt.
Als jij ze wel kent, mag je ze aanwijzen. In ieder geval zijn ze dan tegen onze belijdenisgeschriften, waarop Bert wijst.
Johann Gottfried Walther

Tiberius schreef:Sorry, JGW, maar ik ken geen puritein die vermogens in een dode zondaar legt.
Als jij ze wel kent, mag je ze aanwijzen. In ieder geval zijn ze dan tegen onze belijdenisgeschriften, waarop Bert wijst.
Vermogen in de dode zondaar zijn er niet !
Maar als je zondekennis heb is er nog geen rust, geheel niet !
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:Sorry, JGW, maar ik ken geen puritein die vermogens in een dode zondaar legt.
Ok, maar daar ging het hier niet over.
Johann Gottfried Walther

Tiberius schreef:
Ok, maar daar ging het hier niet over.
Nee over levendmaking en geloof en zondekennis.
Maar jij gelooft dat er leven is/geloof is, zonder Christus te kennen in Hem te geloven, zonder dat wat in het lied in vers 5 staat?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:Maar jij gelooft dat er leven is/geloof is, zonder Christus te kennen in Hem te geloven, zonder dat wat in het lied in vers 5 staat?
Jazeker, daar is de Bijbel en zijn de belijdenisgeschriften heel duidelijk over, dacht ik.
Zie de geschiedenis van de verloren zoon, van Paulus, etc.
Zie het door Vragensteller en Bert Mulder aangewezene in de DL.

Jij gelooft toch niet dat die ellendekennis, smart, voelen van Gods toorn, etc, het werk is van een dode zondaar?
Johann Gottfried Walther

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Maar jij gelooft dat er leven is/geloof is, zonder Christus te kennen in Hem te geloven, zonder dat wat in het lied in vers 5 staat?
Jazeker, daar is de Bijbel en zijn de belijdenisgeschriften heel duidelijk over, dacht ik.

Jij gelooft toch niet dat die ellendekennis, smart, voelen van Gods toorn, etc, het werk is van een dode zondaar?
God werkt zondekennis bedoel je!
Je bent tegenstrijdig. Zondag 7 is duidelijk, inhoud van het geloof ten diepste, CHRISTUS !

Ik zie die lijn ook duidelijk bij de Puriteinen.
Die dingen die jij gelooft lees ik niet in de Bijbel en niet in de Belijdenisgeschriften.
Gian

Bericht door Gian »

En daar gaan we weer...

Wat is het nut van deze discussies?

Het lijkt wel of sommigen het tot een missie gemaakt hebben om over deze dingen te strijden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marieke

Bericht door Marieke »

Tiberius schreef:

God werkt zondekennis bedoel je!
Je bent tegenstrijdig. Zondag 7 is duidelijk, inhoud van het geloof ten diepste, CHRISTUS !

Ik zie die lijn ook duidelijk bij de Puriteinen.
Die dingen die jij gelooft lees ik niet in de Bijbel en niet in de Belijdenisgeschriften.
Tiberius en Vragensteller en Bert Mulder hebben toch duidelijk voorbeelden gegeven uit de Bijbel en de belijdenisgeschriften?
Zie ook bijvoorbeeld Brakel over de wedergeboorte.
En niemand gunt rust buiten Christus, daar is de Bijbel zeer duidelijk over, maar de discussie gaat over het moment van de wedergeboorte. Daar zegt Huisman van dat die gelijk valt met de omhelzing van Christus. En daarvan zeggen juist de vaderen dat dat niet zo is.
Marieke

Bericht door Marieke »

Gian schreef:En daar gaan we weer...

Wat is het nut van deze discussies?

Het lijkt wel of sommigen het tot een missie gemaakt hebben om over deze dingen te strijden.
Het heeft misschien voor jou geen nut, maar toch vonden de vaderen het zo nuttig dat de wedergeboorte in elk geschrift bijna terugkomt.
Het is alleen jammer dat er mensen zijn die iets ter discussie brengen, maar er mogen alleen mensen reageren die het met dat standpunt eens zijn.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Jezus zegt : Ik ben de Weg , de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.

dat is toch duidelijke taal ?
Gelukkig zei Jezus dit zelf, geen oudvader of belijdenisgeschrift...
Als je Christus niet kent, ben je verloren, hoeveel ellendekennis je ook hebt.

we hebben het vreselijk ingewikkeld gemaakt, we moeten worden als een kind, onvoorwaardelijk vertrouwen.
Plaats reactie