memento schreef:Zosinus schreef:memento schreef:Het is triest dat deze man nu in het ziekenhuis ligt. Maar het blijft een feit dat hij expliciet een waarschuwing, die naar ik begreep gehoorzaamd MOET worden,heeft genegeerd, puur voor de kick. Hoe je het wendt of keert, is dat het overtreden van het 5e gebod, de overheid ongehoorzaam zijn. Terwijl deze overheid in dit geval het nota bene voor het bestwil van de wintersporters handelde. Als christen mogen en moeten we afstand nemen van dit roekeloze gedrag en het negeren van verboden. Uiteraard houdt dit niet in dat we geen medelijden hebben met de gevolgen van deze ongehoorzaamheid en hopen dat hij snel en goed genezen mag.
Domme kletspraat en laster. Hoe zo "puur voor de kick?" Was je erbij?
Als je zo scherp oordeelt lijkt me het redelijk dat je weet waar je over spreekt. Elke skiër van enig niveau gaat off piste. Zeker bafdalingen vlak naast gewone pistes. Daar is altijd enig risico aan verbonden, net zo als aan schaatsen of aan wielrennen. Friso is overkomen wat vrijwel iedere skiër had kunnen overkomen. Daar zo wreed over oordelen zonder sjoege is misselijk, evenals het vrome sausje. En zelfs als je zou kunnen hard maken dat hij in gebreke was. Waarom zou je dat zo prominent benadrukken? Ik snap dat niet. Zeg je niet vooral: ik heb mijn zaakjes wel voor elkaar?
Ik zeg juist niet de zaakjes voor elkaar te hebben. Ons aller hart is geneigd om te doen wat niet toegestaan is.
Voor zover ik begrepen heb, is het bij de waarschuwing die hier afgegeven was (code 4), verboden offpiste te skiën. En niet voor niets, het is levensgevaarlijk. Laten we dat bewust overtreden van dit verbod niet goed gaan praten, omdat de gevolgen zo ernstig zijn.
Vergelijk het met iemand die bewust door rood licht rijdt, en zichzelf daardoor het ziekenhuis inrijdt. Volgens mij onderstreept zo'n voorval vooral, hoe nuttig de regels zijn, en hoe verkeerd (en soms ook gevaarlijk) het is deze te overtreden.
Vanuit een christelijke wereldvisie zou ik zeggen: Juist als het overtreden van een "klein gebodje" van God zulke ernstige gevolgen heeft, laat het een waarschuwing zijn voor ons allen. Want ons aller hart is geneigd het met de "kleine gebodjes" van de overheid het niet zo nauw te nemen (zoals door rood licht fietsen, te hard rijden, etc), ondanks dat het indruist tegen het 5e gebod. We moeten niet de zonde maar goedpraten omdat de gevolgen zo ernstig zijn, maar laat het ons ten waarschuwing zijn om in alle dingen God (en dus ook de overheid) te gehoorzamen.
Zoals in elk overlijden "een roepstem" klinkt, zo klinkt ook in elke wetsovertreding die minder goed afloopt een ernstige waarschuwing. Laten we die ter harte nemen.
Ik hoorde altijd: door eigen schuld gaat een mens verloren.
Wij zijn geen haar beter dan Friso. En het spreekwoord: één moment van onbedachtzaamheid maakt dat men jaren schreit is nog steeds van kracht. Wij weten alleen dat hij skiede buiten de piste terwijl er een waarschuwing was voor lawinegevaar. Maar is hij gaan skiën voor of na die waarschuwing. Wanneer er een waarschuwing in Nederland afgegeven wordt voor overstroming in een bepaalde regio in Nederland, dan hoeft het helemaal niet te gebeuren. Je bent alert dat het zou kunnen gebeuren. Maar niets gebeurt bij geval.
Door een dode hoek in de auto kunnen wij een verkeersongeluk krijgen. Als we ons op de weg begeven, brengen we ons leven ook in gevaar etc. Het komt maar heel weinig voor dat het niet door eigen schuld is als ons iets overkomt. De buitenwacht zegt ook dat we niet moeten zeuren als we polio krijgen omdat we ons niet inenten.
Het zal echt niet de eerste keer zijn geweest dat hij buiten de piste skiede. Hij was tenslotte een ervaren skiër.
@ vlinder: Hij was een bekend persoon en van hoge kom-af, dus heel logisch dat het op de voorbladen komt te staan. De berichtgeving van je achternichtje (waar je nooit van gehoord of gelezen hebt) zal waarschijnlijk het nieuws in de krant niet halen, maar als het een bekende schrijver/schrijfster zou overkomen dan lees je het waarschijnlijk wel. Als je achternichtje een dochter gekregen heeft lees je het niet, maar van Victoria van Zweden kun je het wel in het nieuws horen/lezen. Dat is de 'voorrecht' van mensen die zo'n ambt ontvangen hebben.
Het verdriet om jouw 'achternichtje' zul je in stilte kunnen verwerken, terwijl de schijnwerkers op de koninklijke familie 24 uur per dag gericht staan. Ook geen pretje lijkt me naast hetgeen wat ze al te verwerken hebben. Denk je niet dat ze ook niet tegen elkaar zullen zeggen: Had hij maar.... ? Alleen: gedane zaken nemen geen keer.