Prins Friso in zorgelijke toestand na skiongeluk

vlinder

Re: Prins Friso in zorgelijke toestand na skiongeluk

Bericht door vlinder »

Jongere schreef:Erg slecht nieuws over prins Friso. Hij heeft een hartstilstand en ademstilstand gekregen. De reanimatie duurde 50 minuten, dat is heel lang. Er is zware schade aan de hersenen en het is onduidelijk of hij ooit nog bijkomt. Revalidatie zou jaren kunnen duren.

http://www.nu.nl/binnenland/2748703/ern ... friso.html
Bij een normale burger wordt de reanimatie volgens protocol na 40 minuten gestaakt. Een arts beschrijft ook ergens dat de reanimatie 'te lang' heeft geduurd. Hij beschrijft dat in Nederland normaal gesproken de behandeling nu gestaakt zou worden, maar dat in zeldzame situaties de behandeling anders wordt besloten.

De familie wens ik van harte sterkte toe met het nemen van beslissingen en de verwerking. Hij zal nooit meer dezelfde zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Erg slecht nieuws over prins Friso. Hij heeft een hartstilstand en ademstilstand gekregen. De reanimatie duurde 50 minuten, dat is heel lang. Er is zware schade aan de hersenen en het is onduidelijk of hij ooit nog bijkomt. Revalidatie zou jaren kunnen duren.

Het is vreselijk.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

vlinder schreef:

Bij een normale burger wordt de reanimatie volgens protocol na 40 minuten gestaakt. Een arts beschrijft ook ergens dat de reanimatie 'te lang' heeft geduurd. Hij beschrijft dat in Nederland normaal gesproken de behandeling nu gestaakt zou worden, maar dat in zeldzame situaties de behandeling anders wordt besloten.

De familie wens ik van harte sterkte toe met het nemen van beslissingen en de verwerking. Hij zal nooit meer dezelfde zijn.
Na onderkoeling (weet niet of dat ook geldt voor onder de sneeuw liggen, maar lijkt me wel) wordt doorgaans tot 60 minuten gereanimeerd.
Zo heb ik het tenminste in 2011 nog geleerd.

Maar het doet er eigenlijk niet toe, want de situatie wordt er niet minder dramatisch door.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

eilander schreef:

Inderdaad slecht nieuws, erger dan dat ik hoopte en ook verwachtte eigenlijk.
Idd, en op een of andere manier raakt het je. Ik merkte het op mn werk ook. Een soort van verslagenheid.
Door de media ben je er echt bij betrokken de laatste week.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

memento schreef:
Zita schreef:
memento schreef:@Zita: Geen roddeljournalistiek hoor:

14.30 uur: NRC: Geen schedelbasisfractuur – NRC Handelsblad houdt vol dat prins Johan Friso geen schedelbasisfractuur en geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam heeft. NRC-verslaggeefster Jannetje Koelewijn stelt dat zij de zaken tot drie keer toe heeft gecheckt. Koelewijn was toevallig in het ziekenhuis waar de prins na het ongeluk werd behandeld. Dankzij haar echtgenoot, die zelf neurochirurg is en in het bewuste ziekenhuis een cursus gaf, kwam ze in contact met de behandelende artsen. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC zegt dat de krant rekening heeft gehouden met de privacy. Volgens hem zijn niet alle details gepubliceerd, maar wel de elementen die een ander licht wierpen op de gezondheidstoestand van de prins.

Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... d_1_623797
Artsen horen zich aan hun beroepsgeheim te houden. Een journaliste die haar man inzet om medische informatie los te krijgen van andere artsen, begeeft zich mijns inziens op roddelniveau. De RVD is namelijk de enige die informatie verstrekt over het welzijn van de prins.
Het klinkt mij iig als betrouwbare bron in de oren. Informatie verkregen van de behandelende artsen. Dat het in jouw ogen niet via een nette manier verkregen is, maakt de informatie niet minder waar.

Daarbij is het nog maar de vraag of het ontkennen van onjuiste informatie een schending van het beroepsgeheim is.
http://www.nu.nl/media/2749226/nrc-betr ... friso.html
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
helma

Bericht door helma »

wat mij gister al verbaasde en wat ik nu ook in het commentaar las van het ND is dat de RVD de scherpe kantjes wegvertaalde van wat dr Koller zei.
vlinder

Bericht door vlinder »

Kippetje schreef:
memento schreef:
Zita schreef:
memento schreef:@Zita: Geen roddeljournalistiek hoor:

14.30 uur: NRC: Geen schedelbasisfractuur – NRC Handelsblad houdt vol dat prins Johan Friso geen schedelbasisfractuur en geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam heeft. NRC-verslaggeefster Jannetje Koelewijn stelt dat zij de zaken tot drie keer toe heeft gecheckt. Koelewijn was toevallig in het ziekenhuis waar de prins na het ongeluk werd behandeld. Dankzij haar echtgenoot, die zelf neurochirurg is en in het bewuste ziekenhuis een cursus gaf, kwam ze in contact met de behandelende artsen. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC zegt dat de krant rekening heeft gehouden met de privacy. Volgens hem zijn niet alle details gepubliceerd, maar wel de elementen die een ander licht wierpen op de gezondheidstoestand van de prins.

Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... d_1_623797
Artsen horen zich aan hun beroepsgeheim te houden. Een journaliste die haar man inzet om medische informatie los te krijgen van andere artsen, begeeft zich mijns inziens op roddelniveau. De RVD is namelijk de enige die informatie verstrekt over het welzijn van de prins.
Het klinkt mij iig als betrouwbare bron in de oren. Informatie verkregen van de behandelende artsen. Dat het in jouw ogen niet via een nette manier verkregen is, maakt de informatie niet minder waar.

Daarbij is het nog maar de vraag of het ontkennen van onjuiste informatie een schending van het beroepsgeheim is.
http://www.nu.nl/media/2749226/nrc-betr ... friso.html
Met deze link heb je niet bewezen dat hij nu wél een schedelbasisfractuur heeft. Dus zoals memento zei: informatie is wellicht niet op de juiste manier verkregen, maar niet minder waar. De schedelbasisfractuur die ontkent werd, heeft hij niet. Wel hersenbeschadiging en dat heeft niemand hier ontkent. :)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vlinder schreef:
Met deze link heb je niet bewezen dat hij nu wél een schedelbasisfractuur heeft. Dus zoals memento zei: informatie is wellicht niet op de juiste manier verkregen, maar niet minder waar. De schedelbasisfractuur die ontkent werd, heeft hij niet. Wel hersenbeschadiging en dat heeft niemand hier ontkent. :)
Peter Vandermeersch van de NRC heeft in een column aangegeven dat het beeld dat NRC schetste onterecht positief was. Bovendien werd door NRC gerept over een eerdere MRI waarop volgens NRC geen grote afwijkingen te zien waren, terwijl gisteren bekend werd dat er eerder helemaal geen MRI mogelijk was zonder grote risico's voor de prins. En op het MRI dat gisteren/eergisteren gemaakt is, zijn dus wel degelijk grote afwijkingen zichtbaar.
En een smilie lijkt me niet echt van toepassing in deze discussie.

Op één of andere manier doet het hele gebeuren me echt wel wat. Het is natuurlijk opgeklopt door de media, maar het totaalbeeld is tragisch. Een zeer intelligente man wordt door een verkeerde inschatting een kasplantje. Een jonge vrouw heeft haar man nog, en heeft hem niet meer. Twee meisjes moet uitgelegd worden dat hun vader wel leeft, maar nooit meer hun vader wordt. Ik hoop en bid dat zij dit verdriet niet zelf hoeven te dragen.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Zosinus schreef:
memento schreef:Het is triest dat deze man nu in het ziekenhuis ligt. Maar het blijft een feit dat hij expliciet een waarschuwing, die naar ik begreep gehoorzaamd MOET worden,heeft genegeerd, puur voor de kick. Hoe je het wendt of keert, is dat het overtreden van het 5e gebod, de overheid ongehoorzaam zijn. Terwijl deze overheid in dit geval het nota bene voor het bestwil van de wintersporters handelde. Als christen mogen en moeten we afstand nemen van dit roekeloze gedrag en het negeren van verboden. Uiteraard houdt dit niet in dat we geen medelijden hebben met de gevolgen van deze ongehoorzaamheid en hopen dat hij snel en goed genezen mag.
Domme kletspraat en laster. Hoe zo "puur voor de kick?" Was je erbij?
Als je zo scherp oordeelt lijkt me het redelijk dat je weet waar je over spreekt. Elke skiër van enig niveau gaat off piste. Zeker bafdalingen vlak naast gewone pistes. Daar is altijd enig risico aan verbonden, net zo als aan schaatsen of aan wielrennen. Friso is overkomen wat vrijwel iedere skiër had kunnen overkomen. Daar zo wreed over oordelen zonder sjoege is misselijk, evenals het vrome sausje. En zelfs als je zou kunnen hard maken dat hij in gebreke was. Waarom zou je dat zo prominent benadrukken? Ik snap dat niet. Zeg je niet vooral: ik heb mijn zaakjes wel voor elkaar?
Ik zeg juist niet de zaakjes voor elkaar te hebben. Ons aller hart is geneigd om te doen wat niet toegestaan is.

Voor zover ik begrepen heb, is het bij de waarschuwing die hier afgegeven was (code 4), verboden offpiste te skiën. En niet voor niets, het is levensgevaarlijk. Laten we dat bewust overtreden van dit verbod niet goed gaan praten, omdat de gevolgen zo ernstig zijn.

Vergelijk het met iemand die bewust door rood licht rijdt, en zichzelf daardoor het ziekenhuis inrijdt. Volgens mij onderstreept zo'n voorval vooral, hoe nuttig de regels zijn, en hoe verkeerd (en soms ook gevaarlijk) het is deze te overtreden.

Vanuit een christelijke wereldvisie zou ik zeggen: Juist als het overtreden van een "klein gebodje" van God zulke ernstige gevolgen heeft, laat het een waarschuwing zijn voor ons allen. Want ons aller hart is geneigd het met de "kleine gebodjes" van de overheid het niet zo nauw te nemen (zoals door rood licht fietsen, te hard rijden, etc), ondanks dat het indruist tegen het 5e gebod. We moeten niet de zonde maar goedpraten omdat de gevolgen zo ernstig zijn, maar laat het ons ten waarschuwing zijn om in alle dingen God (en dus ook de overheid) te gehoorzamen.

Zoals in elk overlijden "een roepstem" klinkt, zo klinkt ook in elke wetsovertreding die minder goed afloopt een ernstige waarschuwing. Laten we die ter harte nemen.

Ik hoorde altijd: door eigen schuld gaat een mens verloren.
Wij zijn geen haar beter dan Friso. En het spreekwoord: één moment van onbedachtzaamheid maakt dat men jaren schreit is nog steeds van kracht. Wij weten alleen dat hij skiede buiten de piste terwijl er een waarschuwing was voor lawinegevaar. Maar is hij gaan skiën voor of na die waarschuwing. Wanneer er een waarschuwing in Nederland afgegeven wordt voor overstroming in een bepaalde regio in Nederland, dan hoeft het helemaal niet te gebeuren. Je bent alert dat het zou kunnen gebeuren. Maar niets gebeurt bij geval.
Door een dode hoek in de auto kunnen wij een verkeersongeluk krijgen. Als we ons op de weg begeven, brengen we ons leven ook in gevaar etc. Het komt maar heel weinig voor dat het niet door eigen schuld is als ons iets overkomt. De buitenwacht zegt ook dat we niet moeten zeuren als we polio krijgen omdat we ons niet inenten.
Het zal echt niet de eerste keer zijn geweest dat hij buiten de piste skiede. Hij was tenslotte een ervaren skiër.

@ vlinder: Hij was een bekend persoon en van hoge kom-af, dus heel logisch dat het op de voorbladen komt te staan. De berichtgeving van je achternichtje (waar je nooit van gehoord of gelezen hebt) zal waarschijnlijk het nieuws in de krant niet halen, maar als het een bekende schrijver/schrijfster zou overkomen dan lees je het waarschijnlijk wel. Als je achternichtje een dochter gekregen heeft lees je het niet, maar van Victoria van Zweden kun je het wel in het nieuws horen/lezen. Dat is de 'voorrecht' van mensen die zo'n ambt ontvangen hebben.
Het verdriet om jouw 'achternichtje' zul je in stilte kunnen verwerken, terwijl de schijnwerkers op de koninklijke familie 24 uur per dag gericht staan. Ook geen pretje lijkt me naast hetgeen wat ze al te verwerken hebben. Denk je niet dat ze ook niet tegen elkaar zullen zeggen: Had hij maar.... ? Alleen: gedane zaken nemen geen keer.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Nou ja, het is intussen wel duidelijk wie er wel eens op wintersport gaat en wie niet. In ieder geval is prins Friso niet roekeloos geweest, dus zou het sieren als mensen die dat beweerden hun excuses zouden maken.
Verder kunnen we gaan bidden om een wonder, want menselijkerwijs gesproken, is er weinig hoop meer en is de toekomst voor hem en zijn gezin bijzonder somber.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Democritus

Bericht door Democritus »

Hier een nauwkeurige analyse / reconstructie van de lawine:

http://www.youtube.com/watch?v=4KJ7YCCQjnw
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Democritus schreef:Hier een nauwkeurige analyse / reconstructie van de lawine:

huh? dit kan ik niet openen...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
vlinder

Bericht door vlinder »

MarthaMartha schreef:
Democritus schreef:Hier een nauwkeurige analyse / reconstructie van de lawine:

huh? dit kan ik niet openen...
Vorige week heb ik de helft gezien, nu kan ik hem ook niet meer zien.
refo

Bericht door refo »

Het was een leerzame video van de schrijver van dat lawineverhaal in de RD bijlage. In het begin zwaaide hij nog met dat nummer van de puntkomma. Maar hij was hier en daar een beetje stellig en dat zal nog niet mogen als de onderzoeken nog lopen.

Interessant was dat hij boven het begin van de lawine 2 sporen aanwees. Die gingen in de richting van het begin en stoppen dan abrupt. Hij denkt hardop over het ontstaan van die sporen en dat er mensen over die rand gevallen zijn, misschien wel prins Friso en zijn vriend Florian.
vlinder

Bericht door vlinder »

refo schreef:Het was een leerzame video van de schrijver van dat lawineverhaal in de RD bijlage. In het begin zwaaide hij nog met dat nummer van de puntkomma. Maar hij was hier en daar een beetje stellig en dat zal nog niet mogen als de onderzoeken nog lopen.

Interessant was dat hij boven het begin van de lawine 2 sporen aanwees. Die gingen in de richting van het begin en stoppen dan abrupt. Hij denkt hardop over het ontstaan van die sporen en dat er mensen over die rand gevallen zijn, misschien wel prins Friso en zijn vriend Florian.
Tot zover had ik het gezien. T/m minuut 8 is dat ongeveer. De rest wilde ik vandaag kijken... ;(
Plaats reactie