Ik reageer op de bijzondere posting van refo. Tiberius zegt dat actief zoeken onmogelijk is, tenzij dat iemand wedergeboren is. Refo zegt daarop dat het mogelijk is voor iedereen die de Goede Boodschap hoort. Dan is mijn conclusie: iedereen die de Goede Boodschap hoort is wedergeboren. En wat ik daar verder van zei is inderdaad door Fjodor goed begrepen.Fjodor schreef:Ander spreekt over de inwendige roeping.
Hel en hemel
Re: Hel en hemel
Het probleem zit 'm hierin:refo schreef:Ik denk zelfs dat het níet waar is. Die quote geldt alleen voor mensen tot wie God niet of nog niet 'goedertierenlijk verkondigers van Goede Boodschap' zendt. Aan wie Hij die wel zendt, voor die is het mogelijk. Anders zou het toch maar een armzalige Goede Boodschap zijn: Msschien wel niet voor jou, normale kerkganger".
2 Kor. 4: 3 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen, die verloren gaan;
4 In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Een ziel die God zoekt, is reeds van Hem gevonden...dennis schreef:Zoekt en gij zult vinden...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En met zo'n uitspraak moet je toch voorzichtig zijn.-DIA- schreef:Een ziel die God zoekt, is reeds van Hem gevonden...dennis schreef:Zoekt en gij zult vinden...
Denk bijv. maar weer aan de tien maagden.
Het komt er op aan of het een oprecht zoeken is.helma schreef:En met zo'n uitspraak moet je toch voorzichtig zijn.-DIA- schreef:Een ziel die God zoekt, is reeds van Hem gevonden...dennis schreef:Zoekt en gij zult vinden...
Denk bijv. maar weer aan de tien maagden.
Van nature zoekt of vraagt de mens niet naar God.
Tenminste niet naar de levende God
Die Zich in Zijn Woord heeft geopenbaard.
Kenmerken van een zoeker: die zal zichzelf geen zoeker,
maar eerder als een vloeker hebben leren kennen.
De smart over de zonden, en een hartelijk leedwezen dat wij God door
onze zonden vertoornd hebben.
Het aan Gods zijde vallen, en Hem recht en gerechtigheid toeschrijven.
In te stemmen met Gods oordeel. Uw doen is rein, Uw vonnis is gans
rechtvaardig.
En dan weet ik ook dat een algemene overtuiging soms verder gaat
als het zaligmakende werk.
Weer een kenmerk: het door God gewerkte leven vreest er voor.
Het wil niet de handen opgelegd hebben van mensen.
Dat vlieden ze als de pest.
Toch lees ik één kenmerk wat de duivel niet kan nabootsen:
Liefde tot God, en van daaruit liefde en bewogenheid tot je medemens.
Lees je bovenstaande woorden bij de kenmerken:
Dan zul je waarschijnlijk verwonderd zijn.
Maar dat kan toch niet?
En toch.... Er is een verborgen trekking die je niet kan verklaren.
En... Ben je dan bekeerd?
Daar ligt dan het punt: Een mens die niet recht ontdekt is kan wel
eens een vroom mens worden.
Ontdekking brengt je dat juist in de inleving van je onbekeerd zijn.
Leert zich verfoeien, en kan nooit meer blij met zichzelf zijn.
En... God zorgt er altijd wel voor dat zijn kinderen klein blijven.
En Ik zal maken dat zij een walg van zichzelf krijgen
Ware ontdekking leidt (als het echt is) toch niet tot lijdelijkheid,
maar bewerkstelligt juist het tegendeel.
Een groter zondaar worden en minder zonde doen, werd wel eens zo
uitgedrukt.
Toch... ik geloof dat het waar is.
Er zijn vele oudvaders, en oprechte predikers
die stellen wel dat een ziel die God zoek reeds van Hem gevonden is.
En dat is ook Bijbels: De mens van nature zoekt God niet.
@DIA: Waar is Christus in de bekering, zoals je die beschrijft...?
-
Ik hoop dat dit als een aanvulling gezien mag worden op de post van DIA en niet zozeer als een tegenwerping wordt ervaren.Een oudvader schreef:O! In wat een vervloekte staat zijn die allen, die buiten Christus zijn, en nog op het oude fondament staan! Indien het fondament van de tempel niet gelegd is, zijn er nog geen zegeningen voor u, doch alle goddelijke vervloekingen; en als vervloekingen. En als u in die toestand gewaagd hebt aan een Avondmaalstafel aan te zitten, is het er zover van af, dat u daar gezegend bent, dat u integendeel daar uw oordeel gegeten en gedronken hebt, en een zegel en bevestiging gekregen hebt van al de vloeken, die over u zijn uitgesproken. Ach! Verschrikkelijk! Man, vrouw, als God tot u zegt: Van deze dag af zal Ik u vervloeken; van deze dag af zal Ik u plagen?" Overweegt dit, u allen, die zo zeker bent in uw natuurstaat, zonder Christus.
Ziet hier anderzijds de gezegende staat van allen, die in Christus geloven, van de tijd af, dat zij tot Christus gekomen zijn. Zij zijn gezegend, want zij zijn levende stenen, opgebouwd tot een geestelijk huis, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus (1 Petr. 2:5). In het genadeverbond is het "leeft en doet", in plaats van het "doet dat en gij zult leven" in het werkverbond. Onder de wet van de werken doet de mens om te leven, doch onder de wet van de genade leeft hij om te doen. Hij krijgt een geestelijk leven in Christus; hij is als een levende steen opgebouwd tot een geestelijk huis: en dan eerst is hij in staat geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zien, door Christus.
Al bouwen de mensen nog zo’n hoge toren van plichten en vroomheid, zonder tot Christus te komen als tot een levende Steen, en zo het leven in Hem te verkrijgen; zij bouwen zonder fondament, en hun Babelgebouw zal worden omvergeworpen, omdat het noch geestelijk, noch Gode aangenaam is, door Jezus Christus.
Doch, o gezegend is de gelovige in wie het Fondament van de geestelijke tempel gelegd is door zijn vereniging met Christus; want nu leeft hij, en hij bouwt op een goed Fondament: "dienende de Heere in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter". Omdat Christus leeft, Die het Fondament is, leeft hij ook; hij leeft een leven van rechtvaardigmaking door de verdienste van Christus, en een leven van heiligmaking door de Geest van Christus zeggende: "Gewis, in de Heere alleen heb ik gerechtigheid en sterkte". Daar is het Fondament waarop hij met zijn volle zwaarte steunt, tot meerdere eer en verheerlijking van Gods heilige wet, dan de grootste werkheiligen en wetbetrachters in de wereld in staat zijn te geven. Beschouwt hij toch de wet als een verbond der werken, dan steunt hij om gerechtigheid op dit fondament, en daar vindt hij een volmaakte gehoorzaamheid aan al de geboden en een volkomen voldoening aan alle haar vloeken, zoveel als het verbond der werken kan eisen; en ziet hij op de wet als een regel van plicht en gehoorzaamheid, dan steunt hij op dit fondament om sterkte, opdat Zijn genade hem genoeg zij, en Zijn kracht in zijn zwakheid worde volbracht.
O gelukzalige gelovige, die deze verborgenheid hebt geleerd, die God voor de wijzen en verstandigen heeft verborgen en de kinderkens geopenbaard, waardoor u de wet als een verbond kunt beantwoorden, zeggende: "In de Heere heb ik gerechtigheden", en haar als een regel kunt beantwoorden met: "In de Heere heb ik sterkte". Dit in werkelijkheid en in geloofsbevinding te zeggen is meer dan duizend geleerde Rabbies in de wereld ooit konden zeggen of verstaan: "Vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is".
-
En waarom bovenstaande DIA, is dat niet om daarmee aan de voeten van Christus te komen en te blijven? Ander is het nog niets, nietwaar?-DIA- schreef:Ontdekking brengt je dat juist in de inleving van je onbekeerd zijn.
uitgedrukt.
Vergeet niet dat een mens nooit een volkomen walg van zichzelf kan krijgen als hij nooit ziet wat het God gekost heeft: Zijn Zoon overgegeven in de dood voor overtreders! In dat zien ligt de liefde verklaard van Gods kinderen. Zulk een liefde voor vijanden!
En wat was dat dan?Tiberius schreef:Hetzelfde denk ik als de Joden eraan hadden, dat Jezus hun voorhield, dat niemand tot Hem kan komen tenzij de Vader hem trekt.rekcor schreef:Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Petrus verbindt beide aspecten mooi in Handelingen 2:
Hierbij wordt "Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk" niet als een beperking neergezet, maar als een belofte. Dat vind ik een wezenlijk andere insteek. 'Gemeente, je hoeft God niet te zoeken, want Hij zoekt jou. Gelukkig maar, want anders zou niemand gered worden.'Handelingen 2:37-39 schreef:En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders? En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
-
HEERE! zet een wacht voor mijn mond, behoed de deur mijner lippen.GJdeBruijn schreef:En waarom bovenstaande DIA, is dat niet om daarmee aan de voeten van Christus te komen en te blijven? Ander is het nog niets, nietwaar?-DIA- schreef:Ontdekking brengt je dat juist in de inleving van je onbekeerd zijn.
uitgedrukt.
Vergeet niet dat een mens nooit een volkomen walg van zichzelf kan krijgen als hij nooit ziet wat het God gekost heeft: Zijn Zoon overgegeven in de dood voor overtreders! In dat zien ligt de liefde verklaard van Gods kinderen. Zulk een liefde voor vijanden!
Verkeerde topic?GJdeBruijn schreef:In onze westerse cultuur is rappen te associëren met zaken die in het algemeen anti-christelijk zijn te noemen. De rap-cultuur in het westen is ontstaan als protestmiddel om de christelijke cultuur te bekritiseren.
Dat het in Afrika, in een andere cultuur andere associaties oplevert zou best kunnen. Als wij in onze omgeving denken een vorm ,die haat en spot met christenen symboliseert, te kunnen inzetten om in diezelfde omgeving de boodschap van zonde en genade te brengen, gebruik je mijns inziens een met zonden besmet middel om de heilige zaken van Gods Woord aan de man te brengen.
Onze eigen jeugd krijgt daarmee de indruk dat de vorm die de wereld gebruikt wel goed is en dat opent weer de deur naar een cultuur die slechts het christendom haat.
Daarbij getuigt het van een slechte smaak om onze eeuwenoude waardige wijze van omgaan met kerkmuziek in te wisselen voor dat 'heidense kabaal'. Ik weet het, dat laatste is een cultuur argument. Maar vergeet niet dat onze cultuur is voortgekomen uit een eeuwenlange traditie die gedomineerd is door het christendom.
-
Ja, inderdaad.Afgewezen schreef:Verkeerde topic?GJdeBruijn schreef:In onze westerse cultuur is rappen te associëren met zaken die in het algemeen anti-christelijk zijn te noemen. De rap-cultuur in het westen is ontstaan als protestmiddel om de christelijke cultuur te bekritiseren.
Dat het in Afrika, in een andere cultuur andere associaties oplevert zou best kunnen. Als wij in onze omgeving denken een vorm ,die haat en spot met christenen symboliseert, te kunnen inzetten om in diezelfde omgeving de boodschap van zonde en genade te brengen, gebruik je mijns inziens een met zonden besmet middel om de heilige zaken van Gods Woord aan de man te brengen.
Onze eigen jeugd krijgt daarmee de indruk dat de vorm die de wereld gebruikt wel goed is en dat opent weer de deur naar een cultuur die slechts het christendom haat.
Daarbij getuigt het van een slechte smaak om onze eeuwenoude waardige wijze van omgaan met kerkmuziek in te wisselen voor dat 'heidense kabaal'. Ik weet het, dat laatste is een cultuur argument. Maar vergeet niet dat onze cultuur is voortgekomen uit een eeuwenlange traditie die gedomineerd is door het christendom.

Het is zo dat een zaligmakend zoeken naar God alleen door God gewerkt kan worden.
Maar God roept ons ook toe in zijn woord om hem te zoeken, hem aan te roepen.
Er zijn volgens mij 2 soorten zoeken.
1. Zoeken met een "houdbare" nood, met een eigen berouw over de zonden en een eigen schuldkennis. (tijdelijk?)
2. Zoeken van God vandaan, door en tot God.
Het is volgens mij wel duidelijk dat we niet met onze armen over elkaar mogen gaan zitten en wachten totdat we van God gevonden zullen worden, maar Gods woord roept ons toe hem te zoeken, en al kunnen we dat niet oprecht van onszelf, toch is het onze plicht Hem te zoeken en Hem aan te roepen.
Maar God roept ons ook toe in zijn woord om hem te zoeken, hem aan te roepen.
Er zijn volgens mij 2 soorten zoeken.
1. Zoeken met een "houdbare" nood, met een eigen berouw over de zonden en een eigen schuldkennis. (tijdelijk?)
2. Zoeken van God vandaan, door en tot God.
Het is volgens mij wel duidelijk dat we niet met onze armen over elkaar mogen gaan zitten en wachten totdat we van God gevonden zullen worden, maar Gods woord roept ons toe hem te zoeken, en al kunnen we dat niet oprecht van onszelf, toch is het onze plicht Hem te zoeken en Hem aan te roepen.
nou, mattheus 12;34 leert iets anders over de bekeerde mens.-DIA- schreef:HEERE! zet een wacht voor mijn mond, behoed de deur mijner lippen.GJdeBruijn schreef:En waarom bovenstaande DIA, is dat niet om daarmee aan de voeten van Christus te komen en te blijven? Ander is het nog niets, nietwaar?-DIA- schreef:Ontdekking brengt je dat juist in de inleving van je onbekeerd zijn.
uitgedrukt.
Zou je nog antwoord willen geven op memento's vraag ?