Volgens mij zeggen we precies hetzelfde: dus geen koffiedrinken op zondagmiddag omdat de éne dat niet voor zijn geweten kan verantwoorden. En dan inderdaad iets zoeken wat je wel met zijn allen kunt doen. Het is in de praktijk wel moeilijk, tot hoever gaan beide partijen water bij de wijn doen. Mag picknicken op het grasveld wel?albion schreef:Ben ik toch niet met je eens. Als er 9 vinden dat iets wel kan (kopje koffie drinken op de pier in Scheveningen op zondagmiddag) en 1 kan het niet vanwege dat nauwe geweten,vlinder schreef:Lijkt me toch duidelijk wat dat is? Als er 9 vinden dat iets wel kan en 1 niet, (het nauwste geweten), gebeurt het niet.albion schreef:Wat is een 'nauwste geweten'? Ik denk dat Mara dat ook bedoelt met de glijdende schaal. Ons geweten is zo ruim geworden. We zeggen wel netjes wathelma schreef:Degene met het nauwste geweten krijgt voorrang![]()
de Bijbel zegt is bepalend, maar hoe interpreteert men de Bijbel?
wat dan?
Ik ben gezinsverzorgster geweest en had mijn opleiding (intern) moest dus ook een zondag overblijven en we moesten de zondag een invulling geven. De een wou dit en de ander
weer iets anders. Dus kwam ik in gewetensnood. Daar werd helemaal niet moeilijk overgedaan. De directrice zei dat we met z'n allen dat gaan doen waar ik ook aan mee kon doen.
Kijk, dat vind ik nu rekening houden met iemand die principiele bezwaren heb (er was er nog 1 uit een refokerk, maar die had nergens moeite mee). er was zelfs een meisje van het
Leger des Heils die ervoor durfde uitkomen dat ze het eigenlijk ook niet goed vond om in de bios te zitten, want zegt ze: Als ik op dat moment opgeroepen zou worden hoe zou ik
me dan kunnen verantwoorden. Hoor ik daar wel te zijn?
Daarom is het denk ik niet belangrijk wat nog net wel of net niet meer kan/mag. Het is relevanter: hoe leef ik tot Gods eer en hoe kan ik dingen voor God en mijn geweten verantwoorden.