Ontwikkelingen HHK

Valcke

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Reformer schreef: Gisteren, 15:42
Henk J schreef: Gisteren, 09:07 Voor gezangen is al ruimte in de HHK zei het dat die beperkt gebruikt wordt. Qua Bijbelvertaling sluit ik aan bij Philpot, sowieso geeft de synode op dit moment alleen ruimte aan de SV en de HSV. Dus als er gemeenten aansluiten met een NBV dan moet daar eerst synodale goedkeuring voor komen. Zelf denk ik ook dat kerkvisie en de huidige kerkorde voor veel CGK-ers geen herkenning oproept, die zullen zich op dat gebied eerder verwant voelen met de GG.
Welke bijbelvertaling er gebruikt wordt is een plaatselijke aangelegenheid. De kerkorde van de HHK zegt hier 0,0 over. Wat HSV betreft heeft de GS die voor kerkelijk gebruik (lees: eredienst) tot voor kort ontraden, maar ook dat hield geen verbod aan kerkenraden/plaatselijke gemeenten in om de HSV wél te gebruiken. Kerkordelijk gezien kan een hhg dus ook de NBV21, of welke andere bijbelvertaling dan ook, gebruiken.
Wat kerkordelijk kan, verdraagt zich daarom nog niet met het gereformeerd belijden. Al in de 16e eeuw sprak een Nederlandse synode zich uit tegen het zingen van niet uit de Schrift genomen gezangen. Dat de kerkorde dit niet verbiedt staat dus sowieso al haaks op de visie van de oude hervormde kerk. Datzelfde geldt voor een moderne en oecumenische Bijbelvertaling zoals de NBV. Het gereformeerd belijden behoort altijd het uitgangspunt te zijn voor de kerkorde én het kerkordelijk handelen. Het is niet andersom alsof de mazen in de kerkorde benut mogen worden voor afwijkingen op het belijden.
Reformer

Bericht door Reformer »

Valcke schreef: Gisteren, 21:04
Henk J schreef: Gisteren, 09:07 Voor gezangen is al ruimte in de HHK zei het dat die beperkt gebruikt wordt. Qua Bijbelvertaling sluit ik aan bij Philpot, sowieso geeft de synode op dit moment alleen ruimte aan de SV en de HSV. Dus als er gemeenten aansluiten met een NBV dan moet daar eerst synodale goedkeuring voor komen. Zelf denk ik ook dat kerkvisie en de huidige kerkorde voor veel CGK-ers geen herkenning oproept, die zullen zich op dat gebied eerder verwant voelen met de GG.
Welke bijbelvertaling er gebruikt wordt is een plaatselijke aangelegenheid. De kerkorde van de HHK zegt hier 0,0 over. Wat HSV betreft heeft de GS die voor kerkelijk gebruik (lees: eredienst) tot voor kort ontraden, maar ook dat hield geen verbod aan kerkenraden/plaatselijke gemeenten in om de HSV wél te gebruiken. Kerkordelijk gezien kan een hhg dus ook de NBV21, of welke andere bijbelvertaling dan ook, gebruiken.
Wat kerkordelijk kan, verdraagt zich daarom nog niet met het gereformeerd belijden. Al in de 16e eeuw sprak een Nederlandse synode zich uit tegen het zingen van niet uit de Schrift genomen gezangen. Dat de kerkorde dit niet verbiedt staat dus sowieso al haaks op de visie van de oude hervormde kerk. Datzelfde geldt voor een moderne en oecumenische Bijbelvertaling zoals de NBV. Het gereformeerd belijden behoort altijd het uitgangspunt te zijn voor de kerkorde én het kerkordelijk handelen. Het is niet andersom alsof de mazen in de kerkorde benut mogen worden voor afwijkingen op het belijden.
Volgens mij hanteer je het gereformeerd belijden nu wel erg nauw.
Het is overigens een goed gereformeerd uitgangspunt dat een meerdere vergadering niet gaat over wat een mindere vergadering af kan doen. De orde van dienst van de plaatselijke gemeente is iets wat de plaatselijke kerkenraad prima zelf kan regelen.

Ik reageerde overigens op de opmerking van Henk J dat de synode op dit moment alleen ruimte aan de SV en de HSV geeft. Dat is zo, maar stelt tegelijk dus ook niet zoveel voor.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Reformer schreef: Gisteren, 21:14
Valcke schreef: Gisteren, 21:04
Volgens mij hanteer je het gereformeerd belijden nu wel erg nauw.
Het is overigens een goed gereformeerd uitgangspunt dat een meerdere vergadering niet gaat over wat een mindere vergadering af kan doen. De orde van dienst van de plaatselijke gemeente is iets wat de plaatselijke kerkenraad prima zelf kan regelen.

Ik reageerde overigens op de opmerking van Henk J dat de synode op dit moment alleen ruimte aan de SV en de HSV geeft. Dat is zo, maar stelt tegelijk dus ook niet zoveel voor.
De HHK meent de voortzetting te zijn van de oude Hervormde Kerk. Dan past daar toch echt niet bij het zingen van gezangen en het gebruik van een niet-gereformeerde Bijbelvertaling. Het staat geheel haaks op de zaken waar de gereformeerde vaderen voor gestreden hebben. Inderdaad is er de facto wel die ruimte binnen de HHK. Maar datcwil niet zeggen dat die ruimte er is op basis van het oude gereformeerde belijden en de gereformeerde traditie. Daar wilde ik even de vinger bij leggen.
DDD

Bericht door DDD »

Nou dat vind ik toch wel erg willekeurig. Al sinds 1806 zingt men in de Hervormde Kerk gezangen. Waarom zou dan de periode daarvóór de 'echte' Hervormde kerk zijn? Dat is wel een heel Afgescheiden manier van kijken.

Nog even los daarvan dat men in bijna alle Calvijnse tradities ook andere liederen dan psalmen zingt en dat op zijn minst ook Schriftberijmingen Calvijns zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef: Gisteren, 22:13 Nou dat vind ik toch wel erg willekeurig. Al sinds 1806 zingt men in de Hervormde Kerk gezangen. Waarom zou dan de periode daarvóór de 'echte' Hervormde kerk zijn? Dat is wel een heel Afgescheiden manier van kijken.

Nog even los daarvan dat men in bijna alle Calvijnse tradities ook andere liederen dan psalmen zingt en dat op zijn minst ook Schriftberijmingen Calvijns zijn.
1. Niet alleen de afgescheidenen, maar ook alle behoudenen in de Hervormde Kerk hebben het zingen van gezangen ook ná 1806 bestreden. Dat was zelfs een van wezenlijke punten bij de oprichting van de GB in 1905. Het vrijzinnige en middendeel van de Hervormde Kerk is niet de HHK geworden, maar juist het orthodoxe deel dat altijd tegen het zingen van de gezangen in de eredienst geweest is. Tot voor kort was er ook geen enkele HHK-gemeente waarin de gezangen gezongen worden.

2. De HHK heeft zelf herhaaldelijk geclaimd zich als de rechtmatige voortzetting te zien van de oude kerk, inderdaad inclusief het idee dat dit de kerk was voordat het modernisme en de vrijzinnigheid in deze kerk zijn intrede deed.

De rest laat ik maar even liggen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ds Doornenbal gaf ook een gezang op
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Gisteren, 21:19
De HHK meent de voortzetting te zijn van de oude Hervormde Kerk. Dan past daar toch echt niet bij het zingen van gezangen en het gebruik van een niet-gereformeerde Bijbelvertaling.
Ik weet niet hoe hervormd jij was, maar het lijkt mij juist zeer goed passen bij een brede volkskerk. En dat deed het ook. Het is meer dat de HHK geen brede volkskerk is. Meer een GG-light.

En bijbelvertalingen kunnen niet gereformeerd zijn, maar dat terzijde.
Reformer

Bericht door Reformer »

Valcke schreef: Gisteren, 22:23
DDD schreef: Gisteren, 22:13 Nou dat vind ik toch wel erg willekeurig. Al sinds 1806 zingt men in de Hervormde Kerk gezangen. Waarom zou dan de periode daarvóór de 'echte' Hervormde kerk zijn? Dat is wel een heel Afgescheiden manier van kijken.

1. Niet alleen de afgescheidenen, maar ook alle behoudenen in de Hervormde Kerk hebben het zingen van gezangen ook ná 1806 bestreden. Dat was zelfs een van wezenlijke punten bij de oprichting van de GB in 1905. Het vrijzinnige en middendeel van de Hervormde Kerk is niet de HHK geworden, maar juist het orthodoxe deel dat altijd tegen het zingen van de gezangen in de eredienst geweest is. Tot voor kort was er ook geen enkele HHK-gemeente waarin de gezangen gezongen worden.

2. De HHK heeft zelf herhaaldelijk geclaimd zich als de rechtmatige voortzetting te zien van de oude kerk, inderdaad inclusief het idee dat dit de kerk was voordat het modernisme en de vrijzinnigheid in deze kerk zijn intrede deed.

De rest laat ik maar even liggen.
hhg Katwijk-Benjamin heeft de Hervormde bundel '38 op 1 mei 2004 meegenomen uit de 'oude' wijkgemeente.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ok ik zeg ook niet dat dit het ene en belangrijkste punt is in het gereformeerd belijden. Echter, uiteindelijk gaat het om reformata et reformanda, gereformeerd en gereformeerd wordende en niet om het behouden van de status quo. In die zin zou ook een kerkorde herzien behoren te worden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 22:27En bijbelvertalingen kunnen niet gereformeerd zijn, maar dat terzijde.
Misschien is 'gereformeerde Bijbelvertaling' geen goede uitdrukking. Waar het om gaat is dat uitgangspunten m.b.t. het Schriftgezag en de Goddelijke inspiratie voluit verdisconteerd zijn in de vertaalprincipes en vertaalkeuzes. Verder zal een joodse vertaling soms andere keuzes maken in messiaanse teksten dan christelijke vertalingen, hoezeer we ook van joodse vertalingen kunnen leren. Moderne Bijbelvertalingen gaan vooral uit van een gedachte-voor-gedachte vertaalmethode waarbij de exegese (vanuit de bril van de vertaler) mede bepalend wordt voor de vertaling. Daarmee komen ook dwalingen mee in de vertaling. Dat geldt óók voor de NBV. Bij een letterlijke vertaalmethode - die inherent is aan de gereformeerde Schriftvisie en vertaalopvatting - wordt deze inkleuring juist vermeden. Verder hebben ook de moderne opvattingen mbt homoseksualiteit en gender invloed in de moderne vertalingen. In die zin zijn de (moderne) Bijbelvertalingen dus verre van 'neutraal'.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De volkskerk gedachte heeft weinig te maken met wat allemaal wel en niet binnen de grenzen van het toelaatbare liggen, maar met de gedachte van eenheid van volk en geloof. Dat werd bezien vanuit een verbondsgedachte van de Bijbel. Allerlei sociologische en historische opmerkingen - die nog eens onjuist zijn ook- zijn dus helemaal niet relevant. Het gereformeerde karakter van de kerk heeft inderdaad van de 16e eeuw tot het nieuwe reglement van 1806 geduurd. En daar zijn gereformeerden altijd aan vast blijven houden. Dat die elementen tegenwoordig worden losgelaten zegt iets over de binding met de gereformeerde principes, maar verder weinig over het goed recht om én Hervormd te zijn én gereformeerde principes na te streven.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wat wil je eigenlijk zeggen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Valcke schreef: Gisteren, 21:19De HHK meent de voortzetting te zijn van de oude Hervormde Kerk.
Het zou al een hele vooruitgang zijn als alle kerken die dit beweren (de PKN, de HHK en ook de afgescheiden kerken) het woordje "de" zouden vervangen door "een". Ze zijn op zijn best "een" voortzetting van de oude Hervormde Kerk, niet "de".
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Gaat het (slechts) om het heil van de enkeling of gaat het om een kerk in relatie tot het hele volk?

Dat maakt het wel of niet een volkskerk zijn uit. Dat zijn we totaal kwijt, vooral de kerken die genoemd zijn in onze RFregels.

Scheur je een kerk, dan scheur je het verbond. Na 20 jaar PKN hoef je natuurlijk niet enthousiast te zijn over bloei. Om van de afgescheiden kerken maar te zwijgen. Het is moeilijk om daarin geboren en getogen te zijn en de morele druk te voelen er te moeten blijven. In de voorbede gaat het in onze kerk vaak louter over 'de kring onzer gemeenten', 'ons' zendings- en evangelisatiewerk en is er weinig oog voor de wereldwijde kerk. Tegelijkertijd spreekt God er en doet Hij er wonderen. Ondanks onze rommel.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef: Vandaag, 11:55 (…) Het gereformeerde karakter van de kerk heeft inderdaad van de 16e eeuw tot het nieuwe reglement van 1806 geduurd. En daar zijn gereformeerden altijd aan vast blijven houden. Dat die elementen tegenwoordig worden losgelaten zegt iets over de binding met de gereformeerde principes (… )
Hier ben ik het dus mee eens, behalve dat de nieuwe reglementen dateren uit 1816 (niet 1806). De gezangbundel is wel van 1806, ingevoerd per 1 januari 1807. Hoe men dat in overeenstemming heeft gebracht met de DKO artikel 69, weet ik overigens niet.
Plaats reactie