Maatregelen kerk ivm coronavirus

HersteldHervormd

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Laten we wel eensgezinds blijven mensen...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:
Volgens mij onderging de Heere Jezus ook gewillig alle spot en hoon en onrecht. Zouden wij dan ook niet lijden en gewillig deze maatregelen ondergaan?
Deze vergelijking snap ik niet. Wil je dat toelichten, hoe zie je de connectie met de huidige situatie?
Ik bedoel meer: al worden we verdrukt door deze maatregelen, zouden we dan toch in opstand komen door toch de huidige maatregelen door te zetten. Toen de Heere Jezus verdrukt werd, deed Hij zijn mond niet open. Wij worden 'verdrukt' en met welk plan komen wij?
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Wat is hier echter aan de hand. De kerken hebben alles in het werk gesteld om de maatregelen op te volgen die er waren om veilig een groep mensen te kunnen ontvangen. Dat is in veel kerkgebouwen ook mogelijk. Nu wordt er, op basis van gemor in de media, een advies gegeven. Is het echt nodig om dat gewillig te ondergaan? Is dat te vergelijken met het lijden van de Heere Jezus?
Wanneer je de goedkeuring ervaart dat het de weg des Heeren is om door te gaan, zou ik het doen. Anders niet, want dan lijkt het mij een vorm van rebellie tegen het gezag en daarmee tegen God die het gezag heeft ingesteld.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Tweet van prof. Huijgen: Overheid is blij dat kerken ´vrijwillig´ naar max 30 gaan, maar respecteert de vrijheid van godsdienst en zal niet handhaven. Ik zeg niet: luister niet naar de overheid. Maar wel: hoor dat overheid zegt dat er nog steeds ruimte is om zelf afweging te maken. Blijf zelf nadenken.

https://twitter.com/huijgen/status/1313074770334945280
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:De standpunten van Valcke en Vervolgde zijn extreem en niet onderbouwd. Ik vind het op of over de grens van tweedracht en muiterij in kerkelijke en wereldlijke regeringen aanrichten.
DDD een beetje kort van memorie. Zoek eens terug in dit topic naar maart/april en lees hoeveel onderbouwing gegeven is. Dat jij en ook ambtenaar met die onderbouwing niet uit de voeten konden en het daarom afwezen, is waar. En dat blijkt niet veranderd, helaas.
Uiteraard ligt in mijn standpunt geen muiterij vervat, evenmin als tweedracht. Deze uitlatingen roepen wel de vraag op wie de veroorzaker daarvan zou zijn, in geval het zich gaat voordoen. Kun je dat hen verwijten die zich aan Gods woord verbinden, of is dat te verwijten aan hen die Gods woord inruilen voor het woord van een mens?
GGotK

Bericht door GGotK »

Het is weer verbazingwekkend om hier te zien hoe snel christenen zich van schuldenaar naar de slachtofferrol weten te manoeuvreren. Alhoewel deze verscherpte maatregel zeer waarschijnlijk is ingegeven door de publieke opinie lijkt het me veel te vroeg om op te roepen tot ongehoorzaamheid aan de overheid, laat staan het predicaat 'çhristenvervolging' hier aan te geven. Laten we deze bewaren als het in de toekomst er echt op aan gaat komen en het Woord ontnomen wordt en er inderdaad overgegaan zal worden tot (strafrechtelijke) vervolging. Met de vraag of wij, als zelfs het leven in het geding komt, ook vooraan in de rij staan om ons te verzetten of dat wij ons dan zullen hullen in zwijgzaamheid...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GGotK schreef:Met de vraag of wij, als zelfs het leven in het geding komt, ook vooraan in de rij staan om ons te verzetten of dat wij ons dan zullen hullen in zwijgzaamheid...
Dat laatste heeft puur met karakter en de mate van principieel denken te maken en hoewel er een geestelijke zaak onder ligt, denk ik niet dat de scheiding heel anders zal liggen dan hier gedebiteerd wordt.
helma

Bericht door helma »

Wat erg allemaal.

Ik denk dat we van komende dankdag ook maar heel specifiek een dag van verootmoediging, van vasten en bidden moeten 'maken' .
Valcke

Bericht door Valcke »

Piet Puk schreef:Wanneer je de goedkeuring ervaart dat het de weg des Heeren is om door te gaan, zou ik het doen. Anders niet, want dan lijkt het mij een vorm van rebellie tegen het gezag en daarmee tegen God die het gezag heeft ingesteld.
De goedkeuring ervaren dat je in Gods weg ben, is een groot goed. Toch begint het met de erkenning van de plicht. En dáárop mag en kan volgen de goedkeuring Gods. Niet andersom.

Wat het tweede betreft, zit je nog steeds in een misverstand. Je lijkt het vijfde gebod te stellen boven het tweede en vierde gebod: lees ook de HC hierbij, antwoord 96 slot en antwoord 103. Wanneer de overheid belemmert wat we daar vinden - en dat doet de overheid - dan mag je het vijfde gebod daar nooit bóven stellen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Nathanaël schreef:Tweet van prof. Huijgen: Overheid is blij dat kerken ´vrijwillig´ naar max 30 gaan, maar respecteert de vrijheid van godsdienst en zal niet handhaven. Ik zeg niet: luister niet naar de overheid. Maar wel: hoor dat overheid zegt dat er nog steeds ruimte is om zelf afweging te maken. Blijf zelf nadenken.

https://twitter.com/huijgen/status/1313074770334945280
Ik hoor die ruimte niet terug in het korte interview met premier Rutte en als ik het goed beluister zegt hij ook dat de orthodoxe kerkgenootschappen met de max 30 regel hebben ingestemd.

https://nos.nl/artikel/2351057-grapperh ... ingen.html
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
Valcke schreef:
Erasmiaan schreef:Vermoedelijk heeft Grapperhaus de kerken overtuigd het vrijwillig te doen in ruil voor het niet steunen van het amendement door de coalitie. Hij blijft dan uit allerlei ingewikkelde discussies over het recht op vrijheid van godsdienst weg. Biedt wel kansen om snel weer op te schalen als het virus weer uitdooft.
Minister Grapperhaus zit niet bij het debat (of toch wel?). Maar het is vooral van belang wat de houding zal zijn van de premier en minister De Jonge: gaan zij een amendement ontraden of niet? Wanneer zij een amendement ontraden, zal er geen kamermeerderheid zijn, omdat in dat geval de regeringspartijen tegen het amendement zullen stemmen.

Overigens geldt het weer snel opschalen ook wanneer de spoedwet inclusief amendement wél aangenomen wordt. De spoedwet geldt in beginsel voor 3 maanden, maar kan steeds weer verlengd worden door de Kamer. Het tijdstip waarop de wet opgeheven wordt, hangt altijd af van de politieke wil daartoe. Ik vrees echter dat de 1,5 meter nog heel lang blijft en dus ook de spoedwet.
wat wil je nu zeggen? Het is maar speculeren maar ik denk dat Grapperhaus namens de regering op vrijwilligheid heeft aangedrongen, in ruil voor niet steunen amendement door coalitie.

En verder is het makkelijker om na vrijwillige afspraken over aantallen mensen in de kerk weer op te schalen dan dat op basis van wettelijke bevoegdheid is.

Ten slotte: volgens mij realiseert men zich hier niet dat we weer middenin de coronacrisis zitten. De aantallen lopen gigantisch op. We moeten allemaal weer veel voorzichtiger worden om de druk op de ziekenhuizen te verlichten. Ik ben er niet blij mee maar kan wel begrijpen dat ook de kerken mee moeten doen.

Dat de ideaalsituatie anders is beaam ik overigens direct; er zou juist door de overheid aangedrongen moeten worden bij de kerken op het houden van bidstonden vanwege de nood der tijden.
Ik ben het absoluut niet met je eens. Wat mij betreft zitten de kerken aanstaande zondag weer helemaal vol.

Beter is om vanuit Psalm 91 met vertrouwen naar Gods huis te gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Vertrouwen is goed. Maar daar gaat het hier niet over. De aantallen lopen op, ziekenhuizen kunnen het al niet meer (bijv. het Maasstad schaalt reguliere zorg af). We weten nu hoe zwaar die ziekenhuizen het krijgen als het nog harder oploopt. Contact tussen mensen moet daarom geminimaliseerd worden om de weg omhoog weer in te kunnen zetten. We kunnen dan niet ons als kerk aan deze werkelijkheid onttrekken.

Als er kerkgangers/kerken zijn die echt burgerlijk ongehoorzaam zijn dan moeten ook degenen die in de kerk besmet worden bereid zijn om ziekenhuiszorg af te slaan.
huisman

Bericht door huisman »

Nu geen tijd om alles te lezen maar is deze tweet al geplaatst van de burgermeester van Gouda?

https://mobile.twitter.com/PieterVerhoe ... 3931180032

Laat de minister dat maar eens uitleggen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Erasmiaan schreef:Vertrouwen is goed. Maar daar gaat het hier niet over. De aantallen lopen op, ziekenhuizen kunnen het al niet meer (bijv. het Maasstad schaalt reguliere zorg af). We weten nu hoe zwaar die ziekenhuizen het krijgen als het nog harder oploopt. Contact tussen mensen moet daarom geminimaliseerd worden om de weg omhoog weer in te kunnen zetten. We kunnen dan niet ons als kerk aan deze werkelijkheid onttrekken.

Als er kerkgangers/kerken zijn die echt burgerlijk ongehoorzaam zijn dan moeten ook degenen die in de kerk besmet worden bereid zijn om ziekenhuiszorg af te slaan.
Tja, volgens @Valcke en anderen is dit allemaal onzin. Maar wat mij betreft sla je de spijker op zijn kop.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Valcke schreef:
Piet Puk schreef:Wanneer je de goedkeuring ervaart dat het de weg des Heeren is om door te gaan, zou ik het doen. Anders niet, want dan lijkt het mij een vorm van rebellie tegen het gezag en daarmee tegen God die het gezag heeft ingesteld.
De goedkeuring ervaren dat je in Gods weg ben, is een groot goed. Toch begint het met de erkenning van de plicht. En dáárop mag en kan volgen de goedkeuring Gods. Niet andersom.

Wat het tweede betreft, zit je nog steeds in een misverstand. Je lijkt het vijfde gebod te stellen boven het tweede en vierde gebod: lees ook de HC hierbij, antwoord 96 slot en antwoord 103. Wanneer de overheid belemmert wat we daar vinden - en dat doet de overheid - dan mag je het vijfde gebod daar nooit bóven stellen.
Begrijp me goed, ik ben ook iemand die zoiets heeft van: lak aan de maatregelen, lekker gaan. Maar wat straal je uit als christenen?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:Vertrouwen is goed. Maar daar gaat het hier niet over. De aantallen lopen op, ziekenhuizen kunnen het al niet meer (bijv. het Maasstad schaalt reguliere zorg af). We weten nu hoe zwaar die ziekenhuizen het krijgen als het nog harder oploopt. Contact tussen mensen moet daarom geminimaliseerd worden om de weg omhoog weer in te kunnen zetten. We kunnen dan niet ons als kerk aan deze werkelijkheid onttrekken.

Nee. Als we volgens Psalm 91 belijden dat God overal bovenstaat, dan gaan we naar Gods huis. Niet dat dit garandeert dat we dan niet ziek worden. Maar wel met de overtuiging, volgens Zondag 10, dat God de Bestuurder en Regeerder dezer wereld is, en dat het Hem nooit uit de hand loopt, ook al wordt ik dan besmet naar aanleiding van het bezoeken van een eredienst.

Waarom zouden we zoveel over hebben voor onze eredienst, terwijl we het voedsel voor onze ziel zo makkelijk af kunnen doen met een online dienst?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie