Er zijn ook kandidaten waar het beter voor is dat ze geen gemeente krijgen. Een Goddelijk curatorium.
Wel triest voor / van ds Boogaard
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik denk wel dat de context meespeelt: of er sprake is van een enorm groot predikantentekort of niet.MGG schreef: ↑23 jul 2025, 11:30 In de regel nemen kandidaten een beroep aan. Als niemand en kandidaat beroept, dan lijkt het dat een gemeente liever vacant is dan dat een kandidaat hun dominee wordt. In de regel hebben kerkenraden wel een idee hoe het komt dat iemand geen beroepen krijgt. Het hoeft niks te betekenen, maar het vraagt wel om een stukje duiding.
Als ik nu een sollicitant op bezoek krijg die aangeeft al een jaar op zoek te zijn naar werk, dan ben ik heel benieuwd naar de oorzaak. Omdat de vraag groter is dan het aanbod ben ik benieuwd waarom iemand nog geen passend aanbod gekregen heeft.
-
Dat denk ik ook. Ik wil het niet versimpelen tot pure marktwerking maar de regel hoe groter hoe tekort hoe minder eisen en andersom speelt ongetwijfeld een rol. Volgens internet 69 dominees en 118 (wijk)gemeente. Het aantal gemeente zonder dominee is dus circa 50 en het aantal kandidaten 5.Ararat schreef: ↑23 jul 2025, 12:40Ik denk wel dat de context meespeelt: of er sprake is van een enorm groot predikantentekort of niet.MGG schreef: ↑23 jul 2025, 11:30 In de regel nemen kandidaten een beroep aan. Als niemand en kandidaat beroept, dan lijkt het dat een gemeente liever vacant is dan dat een kandidaat hun dominee wordt. In de regel hebben kerkenraden wel een idee hoe het komt dat iemand geen beroepen krijgt. Het hoeft niks te betekenen, maar het vraagt wel om een stukje duiding.
Als ik nu een sollicitant op bezoek krijg die aangeeft al een jaar op zoek te zijn naar werk, dan ben ik heel benieuwd naar de oorzaak. Omdat de vraag groter is dan het aanbod ben ik benieuwd waarom iemand nog geen passend aanbod gekregen heeft.
Waarvan twee sinds gisteren die ook al op voordracht staan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Klopt. Binnen de HHK is er geen predikantentekort. Tel daarbij op dat meerdere gemeenten, zoals Haarlem en Den Haag, te klein zijn om een predikant te bekostigen. Verder delen een aantal gemeentes, zoals Barendrecht en Leerdam, een predikant.Ararat schreef: ↑23 jul 2025, 12:40Ik denk wel dat de context meespeelt: of er sprake is van een enorm groot predikantentekort of niet.MGG schreef: ↑23 jul 2025, 11:30 In de regel nemen kandidaten een beroep aan. Als niemand en kandidaat beroept, dan lijkt het dat een gemeente liever vacant is dan dat een kandidaat hun dominee wordt. In de regel hebben kerkenraden wel een idee hoe het komt dat iemand geen beroepen krijgt. Het hoeft niks te betekenen, maar het vraagt wel om een stukje duiding.