DDD schreef:@Bezorgd:
Dat is ook zo. Maar daarom horen zulke kosten door de kerk te worden betaald. Zo draagt ieder bij naar draagkracht. Maar dat is geen reden om een spreker voor niets op te laten draven, tenzij het bedoeld is als vrijwilligerswerk.
Ik vind een tientje voor een slechte lezing ook een hoop geld. Maar dat neemt niet weg dat ook sprekers niet van de wind kunnen leven.
@Lilian1975:
Als je in deeltijd werkt, verdien je in het onderwijs per uur evenveel als een voltijdmedewerker. Het ligt mijns inziens voor de hand dat de afstemmingstijd die je hebt met een duo-collega dan voor eigen rekening is. En verder vraag ik mij echt af of er veel leerkrachten zijn die boven de 1659 uur per jaar uitkomen. Maar dat geheel terzijde.
Velen komen daar bovenuit.
De uren die jij noemt is van een fulltimer.
Maar pak eens een parttimer. Die wordt benoemd voor 2 en halve dag ( ft 0,5) (20 uur per week)
Een schooldag kost half 9 tot half 4. ( pauzes loop je als kleuterleerkracht gewoon door)
Een kleuterleerkracht werkt in het ontwikkelingsgericht onderwijs niet een standaard rekenmethode af. Bedenkt kleuteractiviteiten passend bij het thema, afgestemd op die specifieke groep kleuters. Is in voorbereiding gewoon meer tijd kwijt dan een leerkracht in groep 6, die kijkt les x is aan de beurt en het materiaal kant en klaar heeft liggen.
Maar goed, om kwart over 8 komen de eerste kinderen al. De taxi's...
Je bent vaak al om 7.30 uur op school spullen klaarleggen, afstemmen o.a en de eerste kinderen opvangen.
Na schooltijd. Opruimen, kleuters maken meer rommel dan 12 jarigen...( je klas deels schoonmaken, want schoonmaakbedrijven doen steeds minder,) voorbereiden, bespreken. Parnassys bijwerken, observaties bijwerken.(Kwartiertje thee) Meestal ging ik niet voor half 6 naar huis. ( 10 uur) . De woensdag al snel tot 15.00 uur. ( 6 uur)
Dus maakte puur daar aanwezigheid al standaard 26 uur.
Daarnaast kon ik gemiddeld een halve dag rekenen op ll besprekingen, vergaderingen, studiedagen. Ene week niets een andere week weer wel een hele dag. ( tel dus gemiddeld 5 uur erbij op)
Thuis ben je met het bedenken, malen van uitdagend materiaal, verslaggeving, rapporten bezig. ( kon op een halve dag per week rekenen, misschien wel meer. Veel doe je tussendoor. ) weer 5 uur.
Dan heb je nog je ouderbezoekjes, contactavonden, ouderavonden. observatiesystemen, buitenschoolse activiteiten waar geacht wordt je gezicht te laten zien. ( wat zal het zijn? Als je het over een schooljaar verspreid? Half uurtje per week? )
Terugkomdagen vakantie. Heb je ook nog..
Je maakt dus geen 20 uur per week, maar minstens 30. Dat 40 weken ( schooljaar)
Dan kom ik al snel op 1200 voor een partimer van 0,5 ft. Zet daar de 1659 van fulltimers tegenover.
Ja, je kan zeggen 12 weken vakantie. Maar in de vakanties ben je gemiddeld twee dagen voor school bezig. Kom je de laatste week van de zomervakantie al op school om je lokaal in te richten, teamvergadering, klassemanagement op orde te maken. Die twaalf weken zijn geen 12 weken. Daarnaast heb je de andere weken standaard boven die 20 uur gewerkt. Dat je de eerste dagen in je vakantie gevloerd bent.
Je kan namelijk wel zeggen er staat bijvoorbeeld 8 uur voor een studiedag. Maar je leest ook de stukken van te voren, verslag en vaak vloeien er weer extra taken uit.
Nee je kan niet altijd afstemmen met je duo collega. Studiedag valt op werkdag collega. Die komt en jij als duocollega komt ook (verplicht, op je niet werkdag) . Die collega gaat echt niet dan nog een dag extra werken. Logisch. Plus dat dat gewoon geen teamafspraak is.
Maar die fulltimer die toch al die dag op school was. Daar geldt die studiedag gewoon als extra.
Hij of zij hoeft voor die dag geen lessen voor te bereiden, want de school is vrij.
Hoeft er niet extra voor te komen.
Er zit gewoon een kronkel in het systeem.
Maar goed, onderwijs is een roeping. En biedt veel, heel veel moois. Dus vat het niet op als klaagzang