Gelezen, gedacht, gehoord...

Bezorgd

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:[
Iemand schrijft dat stichtingen er vaak niets voor willen hebben. Die sturen dan waarschijnlijk een vrijwilliger. Als het een betaalde medewerker is, ligt het weer heel anders. M.i. moet je al vereniging niet de vraag stellen hoeveel je kunt betalen maar wat een reëel bedrag is voor de spreker. Je kunt de spreker er toch niet voor op laten draaien?

Klopt, maar als het onderdeel is van zijn of haar betaald werk , ligt dat weer anders.
En wat het laatste betrreft. Ik ken ook predikanten die zo vol vuur zitten en genoeg hebben aan hun normale salaris dat ze gaag een lezing willen geven, ook als er geen middelen zijn. Dat weet ik uit ervaring. Het is dus heel persoonlijk.
Sterker, ik er zijn predikanten die zelf een preekbeurt gratis doen in bepaalde kleine gemeenten, en dat zelf aanbieden.
Dan vul je zelf al weer in om maar zo min mogelijk te hoeven betalen en betreffende stichting op te laten draaien voor de kosten. Degene die de lezing voorbereidt en houdt kan op dat moment zijn werk voor die stichting niet doen. Betaal dus gewoon wat een arbeider waard is.
En als iemand ergens gratis een spreek- of preekbeurt wil doen, is de spreker degene die dat bepaald en niet degene die om de spreek- of preekbeurt vraagt. En daar gaat het vaak mis in de kerk, zo blijkt ook uit jouw reactie.
Dan heb je mij niet goed begrepen, zie ook mijn eerdere reacties.
Ik schets alleen dat er ook een andere kant is, en eens, alleen op initiatief van spreker zelf.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

ZWP schreef:
Dodo schreef:Wij zouden er als vrouwenkring niet over peinzen om tien euro per persoon te vragen voor een lezing. De totale contributie is 27 euro, dat is inclusief het tijdschrift De Hervormde vrouw. Voor het dagje uit betalen ze rond de 15 euro. Dan is tien euro extra voor een lezing een flinke hap geld, en wij zouden dan liever kiezen voor een andere invulling van de middag.
Die 10 euro ging over 20 personen. De gemiddelde VV heeft toch wel wat meer betalende leden en wellicht nog wat geld in kas zodat het niet direct wordt doorberekend?
Ik merk wel meer hier op het forum dat er zijn die geen benul hebben hoe een gemiddeld eenverdieners gezin met een aantal kinderen met geld om moet gaan om alles draaiend te houden. Zie het niet als persoonlijk verwijt maar dat leeft kerkbreed. Ik ken voorbeelden genoeg die bij elke uitgave van boven de €5,- twijfelen wat te doen, dus ook bij lezingen, uitjes van verenigingen, schoolreisjes etc, etc. (En ja ze praten er niet over, dat is gelijk het probleem, het is niet zo zichtbaar)

Die € 10,- kan echt een drempel zijn om te komen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Ha, :yahoo zouden ze eens moeten toepassen bij alle (parttimers en niet parttimers)leerkrachten die s avonds op komen draven voor ouderavonden, contactavonden, ouderbezoeken. Bovenop de normale uren die ze draaien. Zeg maar een soort toeslag. Of voor de partimers die op hun niet werkdagen op komen draven voor vergaderingen en leerlingbesprekingen etc. En dat naast hun gewone werkdagen. ( en ja die ook in hun vakanties voor school bezig zijn). ;) ::bye
Daar willen we dus vanaf. Al die vrijblijvendheid.

Overigens vind ik het zeer onverstandig dat je als werknemer meer werkt dan contractueel overeen is gekomen op basis van vage argumentatie en dat je daar dan geen vergoeding voor krijgt. Dan moet je daar wat aan doen.
Ach, het heeft meer te maken met die uren normjaartaken. Wat erop neerkomt dat je als parttimer nooit twee dagen werkt maar bijna altijd meer en daar geen compensatie in terugziet.
En het ongelijke met de fulltimers die een deel van de extra taken altijd gewoon op hun werkdagen hebben. ( school is dan vrij of ze zijn er toch al na schooltijd) Terwijl parttimers er op hun niet werkdagen voor terugkomen. Reistijd hebben. En dus een hele of halve dag mee bezig zijn. ( en psychologisch voelt een extra taak zwaarder op een vrije dag dan op je normale werkdag) En dat dus niet gecompenseerd krijgen omdat het onder normjaartaken valt...( bijv dat ze dan een andere dag die ze normaal werken, vervangen worden) terwijl het voor de fulltimers ook onder dezelfde normjaartaken valt.

Daarnaast werken de meeste leerkrachten met hun hart. En ligt nee zeggen niet voor de hand.
Maar goed dit is geheel off topic
Mara

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Dan vul je zelf al weer in om maar zo min mogelijk te hoeven betalen en betreffende stichting op te laten draaien voor de kosten. Degene die de lezing voorbereidt en houdt kan op dat moment zijn werk voor die stichting niet doen. Betaal dus gewoon wat een arbeider waard is.
En als iemand ergens gratis een spreek- of preekbeurt wil doen, is de spreker degene die dat bepaald en niet degene die om de spreek- of preekbeurt vraagt. En daar gaat het vaak mis in de kerk, zo blijkt ook uit jouw reactie.
Betaal dan op zn minst de benzinekosten.
Sympathieke geste is een VVV-bon geven, al naar gelang de voorbereidende werkzaamheden.
Ik ben diverse keren naar een lezing van de NPV geweest, die waren altijd terdege voorbereid. Eén van mevrouw Hoek-van Kooten bijv. Ze zal die ongetwijfeld vaker in het land gebruikt hebben, maar ze komt er wel voor uit haar woonplaats, het was avondvullend, boeiend en ik denk dat ze die avond zeker niet voor 12 uur thuis was. Ze kreeg een prachtig boeket en ik neem aan dat ze een vergoeding heeft gekregen. Terecht!
Bezorgd schreef:Die € 10,- kan echt een drempel zijn om te komen.
Dat geloof ik.
In mijn voorbeeld is het zo dat je een contributie betaalt aan de NPV, zij beleggen dan een avond in de regio. Maar daar komen ook belangstellende die geen lid zijn. Maar zij krijgen ook een kopje koffie of thee. Zo'n avond is natuurlijk ook bedoeld om nieuwe leden te werven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Bezorgd schreef:
ZWP schreef:
Dodo schreef:Wij zouden er als vrouwenkring niet over peinzen om tien euro per persoon te vragen voor een lezing. De totale contributie is 27 euro, dat is inclusief het tijdschrift De Hervormde vrouw. Voor het dagje uit betalen ze rond de 15 euro. Dan is tien euro extra voor een lezing een flinke hap geld, en wij zouden dan liever kiezen voor een andere invulling van de middag.
Die 10 euro ging over 20 personen. De gemiddelde VV heeft toch wel wat meer betalende leden en wellicht nog wat geld in kas zodat het niet direct wordt doorberekend?
Ik merk wel meer hier op het forum dat er zijn die geen benul hebben hoe een gemiddeld eenverdieners gezin met een aantal kinderen met geld om moet gaan om alles draaiend te houden. Zie het niet als persoonlijk verwijt maar dat leeft kerkbreed. Ik ken voorbeelden genoeg die bij elke uitgave van boven de €5,- twijfelen wat te doen, dus ook bij lezingen, uitjes van verenigingen, schoolreisjes etc, etc. (En ja ze praten er niet over, dat is gelijk het probleem, het is niet zo zichtbaar)

Dat komt omdat het grootste deel geen eenverdiener meer is. Ik begrijp wat je bedoeld.

Ik had dat onlangs met een kinderkoor vanuit een kerk. Dan hebben ze zo'n kledingadvies. Alleen per uitvoering kan dat weer schelen hoe of wat. Je moet maar net dat kleurtje van bloes of shirt in je kast hebben liggen, dat er ook nog een beetje fatsoenlijk uitziet. Ze gaan er maar vanuit dat je dat wel weer koopt.
DDD

Bericht door DDD »

@Bezorgd:
Dat is ook zo. Maar daarom horen zulke kosten door de kerk te worden betaald. Zo draagt ieder bij naar draagkracht. Maar dat is geen reden om een spreker voor niets op te laten draven, tenzij het bedoeld is als vrijwilligerswerk.

Ik vind een tientje voor een slechte lezing ook een hoop geld. Maar dat neemt niet weg dat ook sprekers niet van de wind kunnen leven.

@Lilian1975:
Als je in deeltijd werkt, verdien je in het onderwijs per uur evenveel als een voltijdmedewerker. Het ligt mijns inziens voor de hand dat de afstemmingstijd die je hebt met een duo-collega dan voor eigen rekening is. En verder vraag ik mij echt af of er veel leerkrachten zijn die boven de 1659 uur per jaar uitkomen. Maar dat geheel terzijde.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:
ZWP schreef:

Nee, dat heeft er niet mee te maken dat ik niet zou weten hoe een gemiddeld eenverdieners gezin met een aantal kinderen met geld om moet gaan om alles draaiend te houden. Ik heb het in het verleden ook een tijd met minder moeten doen en van het 'gegeef' geleefd. Maar de rekening daarvan kun je niet bij een spreker neerleggen. Als je het als vereniging niet kunt betalen, moet je geen spreker uitnodigen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Lilian1975 schreef:
Bezorgd schreef:
ZWP schreef:

Dat komt omdat het grootste deel geen eenverdiener meer is. Ik begrijp wat je bedoeld.

Ik had dat onlangs met een kinderkoor vanuit een kerk. Dan hebben ze zo'n kledingadvies. Alleen per uitvoering kan dat weer schelen hoe of wat. Je moet maar net dat kleurtje van bloes of shirt in je kast hebben liggen, dat er ook nog een beetje fatsoenlijk uitziet. Ze gaan er maar vanuit dat je dat wel weer koopt.
Nee, als een advies gegeven wordt gaan ze daar niet vanuit. Als ze er wel vanuit zouden gaan was het een kledingvoorschrift.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik bedoel, als bv iemand van de SGP landelijk komt spreken op een lokale vereniging, vind ik dat gewoon in het salaris zitten. Bloemetje vind ik genoeg. Ook bij zo een lezing denk ik echt aan welk onderwerp, op welke vereniging.
Dat is vanuit mijn perspectief dus een vergissing. Dat salaris is gebaseerd op een normale werkweek en niet op basis van 80 uur.
Nu weten we allemaal wat Cees van der Staaij verdiend. Maar dat betekent dus niet dat je hem dus maar gratis kan komen laten opdraven omdat de overheid al betaald. De waarde van zijn bijdrage zou dan op zijn minst naar de partijkas moeten vloeien als hij het privé niet nodig heeft.
Dat ben ik dan weer totaal niet met je eens. Voor een politicus geldt mijns inziens dat hij dit gewoon doet als onderdeel van zijn volksvertegenwoordigende taak. Daar staat landelijk een prima schadeloosstelling tegenover en plaatselijk een zeer bescheiden vergoeding maar, daar hoeft een vrouwenvereniging bij landelijke kopstukken heus geen bijdrage aan te leveren.
Exact. Normale werkwerken en politiek staan al op gespannen voet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Ha, :yahoo zouden ze eens moeten toepassen bij alle (parttimers en niet parttimers)leerkrachten die s avonds op komen draven voor ouderavonden, contactavonden, ouderbezoeken. Bovenop de normale uren die ze draaien. Zeg maar een soort toeslag. Of voor de partimers die op hun niet werkdagen op komen draven voor vergaderingen en leerlingbesprekingen etc. En dat naast hun gewone werkdagen. ( en ja die ook in hun vakanties voor school bezig zijn). ;) ::bye

Overigens vind ik het zeer onverstandig dat je als werknemer meer werkt dan contractueel overeen is gekomen op basis van vage argumentatie en dat je daar dan geen vergoeding voor krijgt. Dan moet je daar wat aan doen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik was ook zo een werknemer voor burnout. Alles voor de baas. 36 uur werken? Nee joh, 70 kan ook. Tot je eigen draadje knapt.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

DDD schreef:@Bezorgd:
Dat is ook zo. Maar daarom horen zulke kosten door de kerk te worden betaald. Zo draagt ieder bij naar draagkracht. Maar dat is geen reden om een spreker voor niets op te laten draven, tenzij het bedoeld is als vrijwilligerswerk.

Ik vind een tientje voor een slechte lezing ook een hoop geld. Maar dat neemt niet weg dat ook sprekers niet van de wind kunnen leven.

@Lilian1975:
Als je in deeltijd werkt, verdien je in het onderwijs per uur evenveel als een voltijdmedewerker. Het ligt mijns inziens voor de hand dat de afstemmingstijd die je hebt met een duo-collega dan voor eigen rekening is. En verder vraag ik mij echt af of er veel leerkrachten zijn die boven de 1659 uur per jaar uitkomen. Maar dat geheel terzijde.
Velen komen daar bovenuit.
De uren die jij noemt is van een fulltimer.
Maar pak eens een parttimer. Die wordt benoemd voor 2 en halve dag ( ft 0,5) (20 uur per week)
Een schooldag kost half 9 tot half 4. ( pauzes loop je als kleuterleerkracht gewoon door)
Een kleuterleerkracht werkt in het ontwikkelingsgericht onderwijs niet een standaard rekenmethode af. Bedenkt kleuteractiviteiten passend bij het thema, afgestemd op die specifieke groep kleuters. Is in voorbereiding gewoon meer tijd kwijt dan een leerkracht in groep 6, die kijkt les x is aan de beurt en het materiaal kant en klaar heeft liggen.

Maar goed, om kwart over 8 komen de eerste kinderen al. De taxi's...
Je bent vaak al om 7.30 uur op school spullen klaarleggen, afstemmen o.a en de eerste kinderen opvangen.
Na schooltijd. Opruimen, kleuters maken meer rommel dan 12 jarigen...( je klas deels schoonmaken, want schoonmaakbedrijven doen steeds minder,) voorbereiden, bespreken. Parnassys bijwerken, observaties bijwerken.(Kwartiertje thee) Meestal ging ik niet voor half 6 naar huis. ( 10 uur) . De woensdag al snel tot 15.00 uur. ( 6 uur)
Dus maakte puur daar aanwezigheid al standaard 26 uur.
Daarnaast kon ik gemiddeld een halve dag rekenen op ll besprekingen, vergaderingen, studiedagen. Ene week niets een andere week weer wel een hele dag. ( tel dus gemiddeld 5 uur erbij op)
Thuis ben je met het bedenken, malen van uitdagend materiaal, verslaggeving, rapporten bezig. ( kon op een halve dag per week rekenen, misschien wel meer. Veel doe je tussendoor. ) weer 5 uur.
Dan heb je nog je ouderbezoekjes, contactavonden, ouderavonden. observatiesystemen, buitenschoolse activiteiten waar geacht wordt je gezicht te laten zien. ( wat zal het zijn? Als je het over een schooljaar verspreid? Half uurtje per week? )
Terugkomdagen vakantie. Heb je ook nog..

Je maakt dus geen 20 uur per week, maar minstens 30. Dat 40 weken ( schooljaar)
Dan kom ik al snel op 1200 voor een partimer van 0,5 ft. Zet daar de 1659 van fulltimers tegenover.

Ja, je kan zeggen 12 weken vakantie. Maar in de vakanties ben je gemiddeld twee dagen voor school bezig. Kom je de laatste week van de zomervakantie al op school om je lokaal in te richten, teamvergadering, klassemanagement op orde te maken. Die twaalf weken zijn geen 12 weken. Daarnaast heb je de andere weken standaard boven die 20 uur gewerkt. Dat je de eerste dagen in je vakantie gevloerd bent.

Je kan namelijk wel zeggen er staat bijvoorbeeld 8 uur voor een studiedag. Maar je leest ook de stukken van te voren, verslag en vaak vloeien er weer extra taken uit.

Nee je kan niet altijd afstemmen met je duo collega. Studiedag valt op werkdag collega. Die komt en jij als duocollega komt ook (verplicht, op je niet werkdag) . Die collega gaat echt niet dan nog een dag extra werken. Logisch. Plus dat dat gewoon geen teamafspraak is.
Maar die fulltimer die toch al die dag op school was. Daar geldt die studiedag gewoon als extra.
Hij of zij hoeft voor die dag geen lessen voor te bereiden, want de school is vrij.
Hoeft er niet extra voor te komen.
Er zit gewoon een kronkel in het systeem.

Maar goed, onderwijs is een roeping. En biedt veel, heel veel moois. Dus vat het niet op als klaagzang ;)
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik was ook zo een werknemer voor burnout. Alles voor de baas. 36 uur werken? Nee joh, 70 kan ook. Tot je eigen draadje knapt.
Dat is ook de reden dat ik gestopt ben. Het was niet te combineren met gezin met extra zorg kinderen. En gezin gaat voor. Ik werkte niet 20 uur per week ernaast. Maar al snel 30 uur. Plus dat het een contact beroep is. Wat op een andere manier energie vraagt als een beroep op kantoor.... en dan kan je zeggen grenzen aangeven. Maar het werk moet toch gebeuren. Linkso om of rechtsom.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 27 mar 2019, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ditbenik schreef:
Lilian1975 schreef:
Bezorgd schreef:
ZWP schreef: Die 10 euro ging over 20 personen. De gemiddelde VV heeft toch wel wat meer betalende leden en wellicht nog wat geld in kas zodat het niet direct wordt doorberekend?

Nee, als een advies gegeven wordt gaan ze daar niet vanuit. Als ze er wel vanuit zouden gaan was het een kledingvoorschrift.
:haha het was inderdaad een voorschrift...
Reden? Het staat zo leuk. Ik denk dan. Waarom niet altijd hetzelfde? Hoef je maar 1 keer iets aan te schaffen.
Maar in de kerk zijn we ook al met het moet leuk zijn virus besmet ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Ik merk wel meer hier op het forum dat er zijn die geen benul hebben hoe een gemiddeld eenverdieners gezin met een aantal kinderen met geld om moet gaan om alles draaiend te houden. Zie het niet als persoonlijk verwijt maar dat leeft kerkbreed. Ik ken voorbeelden genoeg die bij elke uitgave van boven de €5,- twijfelen wat te doen, dus ook bij lezingen, uitjes van verenigingen, schoolreisjes etc, etc. (En ja ze praten er niet over, dat is gelijk het probleem, het is niet zo zichtbaar)

Jawel, ik ben ook eenverdiener.
Maar bekijk het eens van de andere kant, de kant van de spreker.
Misschien is hij kostwinner in een eenverdienergezin. Dan moet hij zo'n lezing uren- zo niet avondenlang voorbereiden, vervolgens een avond zijn gezin uit, en vervolgens wordt hij afgescheept met een boekenbon van een tientje... Gezellig voor je gezin is dat niet.
Betaal dan gewoon die 100 euro; dan kan hij met zijn gezin een andere avond ter compensatie een avondje uit eten in een niet te duur tentje, of zo.
Mara

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Dat is ook de reden dat ik gestopt ben. Het was niet te combineren met gezin met extra zorg kinderen. En gezin gaat voor. Ik werkte niet 20 uur per week ernaast. Maar al snel 30 uur. Plus dat het een contact beroep is. Wat op een andere manier energie vraagt als een beroep op kantoor.... en dan kan je zeggen grenzen aangeven. Maar het werk moet toch gebeuren. Linkso om of rechtsom.
Mijn zusje is op latere leeftijd juf geworden, maar ik zie dat het heel veel van haar vergt.
Ze werkt 3 dagen, maar qua uren is dat (meer dan) fulltime vanwege de extra tijd die erin gaat zitten, oudergesprekken, vergaderingen, bijscholen, en ze krijgt steeds vaker "probleemleerlingen".
En vroeger was "jufs wil gewoon wet"(of de meester) maar nu komt al snel pa of ma naar school omdat hun prinsje of prinsesje verkeerd begrepen zou zijn. Ouders zijn het vaak niet eens met de CITO en het schooladvies.
Ik denk niet dat zij dit tot haar 67e gaat volhouden.
Dus wat jij zegt over de meer uren en het contactberoep, begrijp ik helemaal!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie