Dorsvloer vol confetti

Rosa

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Rosa »

Jongere schreef:Ik geloof zeker dat het een zegen zou zijn voor de kerk. Eigenlijk zou dat al een opwekking zijn.
Maar of er dan een opwekking komt in de 'klassieke' zin van het woord, zoals ze in het verleden hebben plaatsgevonden - ik weet het niet. Dat is niet aan voorwaarden verbonden, maar heeft te maken met Gods soevereiniteit. Het is evengoed mogelijk dat op het moment dat Gods kinderen weer werkelijk zoutend en lichtend in kerk en wereld staan, er een vervolging uitbreekt.
Dat zou kunnen maar het ware geloof zal alle dingen overwinnen. Ik denk dat als wij werkelijk verlangen naar een opwekking en we de wereld zullen ingaan met een boodschap, DE boodschap van de Heere zelf, Hij daar zijn zegen over geeft. En daarom denk ik dat we - vandaag nog - daarmee moeten beginnen in onze eigen kring van mensen. God zelf zal de wasdom geven. Ik denk dat we minder bevreesd hoeven te zijn. Misschien is er te weinig afhankelijkheid dat we door Hem geholpen zullen worden als we Zijn liefde mogen uitstallen?
Het geheim van je leven waardevol te maken, bestaat erin te geloven dat het dat is...
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Treur heb ik inmiddels gelezen.
Het boek van Blom hoop ik volgende week te lezen.
Wellicht dat ik daarna een reactie op beide boeken geef.

Hoewel ik probeer auteur en inhoud te scheiden, kan ik al wel melden dat Blom het geloof niet vaarwel heeft gezegd.
Nou ja, ze is wel overgegaan van de GG naar de PKN... ;)

Maar ik ben benieuwd naar je reactie! Ik vraag me ook af of bijv. Tiberius of Afgewezen meer kunnen met dat boek omdat de schrijfster in tegenstelling tot Franca Treur geen 'afvallige' is.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:

Hoewel ik probeer auteur en inhoud te scheiden, kan ik al wel melden dat Blom het geloof niet vaarwel heeft gezegd.

Maar ik ben benieuwd naar je reactie! Ik vraag me ook af of bijv. Tiberius of Afgewezen meer kunnen met dat boek omdat de schrijfster in tegenstelling tot Franca Treur geen 'afvallige' is.
Ik denk niet, dat je mijn probleem bij dat boek dan begrijpt. Dan zou dat namelijk geen vraag voor je zijn.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Ik denk niet, dat je mijn probleem bij dat boek dan begrijpt. Dan zou dat namelijk geen vraag voor je zijn.
Juist opgemerkt. Vandaar dus die vraag.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:

Ik ken wel het boek van Blom, niet dat van Treur. Van het boek van Blom weet ik dat het een uitweg wijst, bij dat van Treur krijg ik de indruk dat dit niet zo is. Overigens is het boek van Blom maar gewoon een jeugdboek, zonder literaire franje.
Verder heb ik vandaag in het ND weer een aantal uitspraken van Franca Treur gelezen, en het komt er in feite op neer dat zij door 'andere inzichten' atheïst is geworden (ja, dat woord wordt gebruikt), en dat dit niet zozeer heeft te maken met haar jeugd.
Wanneer atheïsten over geloofszaken gaan schrijven, vind ik dat persoonlijk nogal griezelig en vind ik ook niet dat ik me er al te veel aan gelegen moet laten liggen, wat ook steeds mijn insteek in deze topic is geweest.
Inmiddels ben ik wel zo benieuwd naar het boek geworden, dat ik het best eens een keer zou willen lezen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 22 jan 2010, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Wanneer atheïsten over geloofszaken gaan schrijven, vind ik dat persoonlijk nogal griezelig en vind ik ook niet dat ik me er al te veel aan gelegen moet laten liggen, wat ook steeds mijn insteek in deze topic is geweest.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik heb overigens als het gaat om literatuur, muziek, film etc. altijd de insteek dat je nooit verplicht bent om je er iets aan gelegen te laten liggen. De keuze om wel of niet te 'consumeren' en de manier waarop je dat doet ligt uiteindelijk bij jezelf.
helma

Bericht door helma »

Franca Treur komt in Veenendaal
literaire avond Boekhandel van Kooten
maandagavond 15 februari
kaarten 6,75 euro
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Ik denk niet, dat je mijn probleem bij dat boek dan begrijpt. Dan zou dat namelijk geen vraag voor je zijn.
Juist opgemerkt. Vandaar dus die vraag.
Dit typte ik eerder, misschien is dat wat duidelijker.
Tiberius schreef:Kijk, ik heb slechts beperkte tijd om een boek te lezen, dus ik moet keuzes maken.
Is het dan verkeerd om vóórdat ik een bepaald boek ga lezen me oriënteer op de inhoud? Om te zien of het voor mij een toegevoegde waarde heeft?
Een boek heeft voor mij toegevoegde waarde, wanneer het bijvoorbeeld stichtend is (denk aan een theologisch werk), wanneer ik over een bepaald onderwerp meer informatie krijg of misschien nog wel iets anders.
Die meerwaarde probeer ik hier boven tafel te halen. En die heb ik na al die 24 pagina's nog niet gehoord.

Dan blijft voor mij nog steeds de vraag overeind staan, die van het prille begin van dit topic al gesteld is en die Memento hier enkele postings lager nog stelt: als je wat geleerd hebt van dit boek, zeg het dan gewoon.

En nee, in de spiegel kijken, zelfreflectie, etc is voor mij op zichzelf geen doel, slechts een middel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Franca Treur komt in Veenendaal
maandagavond 15 februari
kaarten 6,75 euro
Het komt me overigens voor, dat mevrouw Treur een aardige inkomstenbron gaat verwerven uit haar atheïsme.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
maandagavond 15 februari
kaarten 6,75 euro
Het komt me overigens voor, dat mevrouw Treur een aardige inkomstenbron gaat verwerven uit haar atheïsme.
De mooie paradox van de bevindelijke zuil: Zélfs als je er kritiek op hebt, kan je er nog aan verdienen :)
helma

Bericht door helma »

van Kooten is geen christelijke boekhandel
dus verdienen aan de zuil lukt hier alleen als er mensen uit de zuil naar toe gaan
het is geen bezinningsavond ofzo

ik aarzel....
vogeltje

Bericht door vogeltje »

helma schreef:van Kooten is geen christelijke boekhandel
dus verdienen aan de zuil lukt hier alleen als er mensen uit de zuil naar toe gaan
het is geen bezinningsavond ofzo

ik aarzel....
Gewoon je prioriteiten eens bekijken.
En dan een beslissing nemen. Zo doe ik het meestal.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Albert1987

Bericht door Albert1987 »

Vandaag stond in het RD, dat de Gelderse gedeputeerde C. Verdaas een excuusbrief stuurt, omdat hij de reformatorische gezindte in de Gelderse Vallei onrecht heeft aangedaan. In een rapport van Gelderland schreef hij: (ik zag het in De Gelderlander)
De Gelderlander schreef:Een uitgave van de provincie Gelderland – een schets van de samenleving in de Gelderse Vallei in 2040 –, is het CDA in Ede in het verkeerde keelgat geschoten. In de schets, die aan alle politieke partijen is verzonden, staat hoe de traditioneel reformatorische minderheid zich over dertig jaar teruggetrokken zou kunnen hebben in eigen wijken en dorpen.
In het rapport hebben ze ook nog een fictief krantenbericht toegevoegd uit 2040:
RD schreef:Zij laten weten te wonen in „wijken of dorpjes waarin we onszelf kunnen zijn. Met onze eigen kerk, onze eigen woningbouwvereniging en onze eigen huisarts. Iedereen mag komen, maar in de praktijk komen hier geen vreemden. Ze hebben hier niets te zoeken. Wij ervaren de zondagrust het liefst met elkaar.”
Ik dacht, waarom moet Verdaas excuses aanbieden. Volgens mij slaat Verdaas de spijker op z'n kop. Zo staan wij kennelijk bekend, en is dat nu zo'n vreemd beeld, volgens mij niet. en het is hetzelfde beeld als in Dorsvloer Vol Confeti.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef: Verder heb ik vandaag in het ND weer een aantal uitspraken van Franca Treur gelezen, en het komt er in feite op neer dat zij door 'andere inzichten' atheïst is geworden (ja, dat woord wordt gebruikt), en dat dit niet zozeer heeft te maken met haar jeugd.
Wanneer atheïsten over geloofszaken gaan schrijven, vind ik dat persoonlijk nogal griezelig en vind ik ook niet dat ik me er al te veel aan gelegen moet laten liggen, wat ook steeds mijn insteek in deze topic is geweest.
Inmiddels ben ik wel zo benieuwd naar het boek geworden, dat ik het best eens een keer zou willen lezen.
1. Dat laatste hebben we dan maar mooi bereikt...;)
2. Ik ben er van overtuigd dat Franca geen atheïst is. Ik heb alle intervieuws met haar gelezen, gehoord en gezien (www.francatreur.nl) en ik ontmoet daar iemand die heel existentieel op zoek is. En die op een heel indringende manier onze aandacht vraagt.
3. Je kunt die andere inzichten niet losmaken van haar jeugd. (Ze zegt overigens zelf dat je Kathelijne best wel met haar mag vergelijken.) Die 'andere inzichten' hebben een voedingsbodem gekregen in de jeugdervaringen, die gestempeld zijn door ofwel buitenkantgeloof, ofwel (onbewust) de geloofsoverdracht op een wijze die het heil onbereikbaar maakt voor gewone stervelingen. (Denk aan het voorbeeld van de oma van Kathelijne). De ervaringen die je als kind van 4-12 meemaakt op het gebied van geloof, is grotendeels bepalend voor de wijze waarop je op deze voedingsbodem reflecteert als er 'andere inzichten komen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:
Tiberius schreef:
maandagavond 15 februari
kaarten 6,75 euro
De mooie paradox van de bevindelijke zuil: Zélfs als je er kritiek op hebt, kan je er nog aan verdienen :)
Het is maar zeer de vraag of ze aan haar atheïsme verdient. Ik denk dat ze aan haar schrijverstalent verdient. Want dat heeft ze. Iemand met dezelfde achtergrond maar met minder talent, kan wel een boek uitbrengen over hetzelfde thema, maar geen hond die het koopt.

En ach, sla eens een catalogus van Den Hertog op, dan zie je allemaal dominees die een aardige inkomstenbron verwerven door preken uit te geven waarvoor hun kerkenraad hen ook al betaald heeft. Da's twee keer vangen. Ieder op z'n eigen wijs.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie