Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!
Geplaatst: 18 jul 2013, 13:55
Ik heb het idee dat er wat heen en weer gependeld wordt tussen twee argumenten. Inenten is ingrijpen in Gods voorzienigheid en inenten is mogelijk nadelig voor de gezondheid. Als het ene argument niet voldoet in de discussie, wordt het andere erbij gehaald.Tiberius schreef:De kern van de principiële bezwaren tegen inenten is, zoals JanWillem hieronder aangeeft:jan34willem schreef:De principiele niet-inenters maken een duidelijk onderscheid tussen autogordels en zwembandjes aan de ene kant en vaccinatie aan de andere kant. Bij vaccinatie stel je je moedwillig bloot aan stoffen waarvan je mogelijkerwijs ziek wordt. Dat is de kern van het probleem voor de niet-inenters: je mag jezelf niet ziek maken (of, liever gezegd, je immuunsysteem activeren). Je moet wachten totdat het Gods tijd is en Hij je in omstandigheden brengt waarin je in aanraking komt met deze stoffen. Doe je dat niet, dan grijp je vooruit op Gods voorzienigheid. Dit probleem van vooruitgrijpen op Gods voorzienigheid is niet zo duidelijk aanwezig bij het dragen van autogordels en zwembandjes, omdat aan het gebruik daarvan in het algemeen geen mogelijk nadelige effecten kleven.
Het valt me meer op... Selectieve verontwaardiging, vooral als orthodox protestanten in
Nee, de brandstapel rookt nog niet. Maar zo hier en daar, heel bedekt, is er veel vijandigheid.DDD schreef:Ik vind het ontzettend overdreven DIA.
Er is nog niet het minste spoortje van vervolging in Nederland te bespeuren. De martelaren uit de tijd van de Reformatie moesten het eens horen.
Ik heb het idee dat hier een zelfvernietigend cultureel proces zich afspeelt in de refokring. Natuurlijk zijn er onderwerpen waarover in de hoofdstroom van onze cultuur verschillend wordt gedacht. Maar van vervolging is in het geheel geen sprake. Door maar steeds te roepen dat er in de toekomst vast wel zal worden ingegrepen criminaliseren de betrokkenen zichzelf, zonder dat daarvoor een breed draagvlak is in de Nederlandse cultuur.
Het zou beter zijn om je druk te maken over de indruk die door het niet aanvaarden van inenten van God gegeven wordt. Dat is een weinig barmhartig en verheffend beeld. Dat lijkt me een punt van veel grotere zorg.
Ik vind overigens de samenvatting van Afgewezen van de bezwaren wel treffend.
KORTE VERANTWOORDING EN TOELICHTING:DDD schreef:Ik vind het ontzettend overdreven DIA.
Er is nog niet het minste spoortje van vervolging in Nederland te bespeuren. De martelaren uit de tijd van de Reformatie moesten het eens horen.
Ik heb het idee dat hier een zelfvernietigend cultureel proces zich afspeelt in de refokring. Natuurlijk zijn er onderwerpen waarover in de hoofdstroom van onze cultuur verschillend wordt gedacht. Maar van vervolging is in het geheel geen sprake. Door maar steeds te roepen dat er in de toekomst vast wel zal worden ingegrepen criminaliseren de betrokkenen zichzelf, zonder dat daarvoor een breed draagvlak is in de Nederlandse cultuur.
Het zou beter zijn om je druk te maken over de indruk die door het niet aanvaarden van inenten van God gegeven wordt. Dat is een weinig barmhartig en verheffend beeld. Dat lijkt me een punt van veel grotere zorg.
Ik vind overigens de samenvatting van Afgewezen van de bezwaren wel treffend.
Dan is het nog steeds de vraag waar dat aan ligt. Ik merk in de media geen vorm van vijandigheid, wel soms in de reacties onder berichten, maar dat geldt voor ieder willekeurig onderwerp. De uitzending van Nieuwsuur hierover bijvoorbeeld was keurig.Mara schreef:Nee, de brandstapel rookt nog niet. Maar zo hier en daar, heel bedekt, is er veel vijandigheid.DDD schreef:Ik vind het ontzettend overdreven DIA.
Er is nog niet het minste spoortje van vervolging in Nederland te bespeuren. De martelaren uit de tijd van de Reformatie moesten het eens horen.
Ik heb het idee dat hier een zelfvernietigend cultureel proces zich afspeelt in de refokring. Natuurlijk zijn er onderwerpen waarover in de hoofdstroom van onze cultuur verschillend wordt gedacht. Maar van vervolging is in het geheel geen sprake. Door maar steeds te roepen dat er in de toekomst vast wel zal worden ingegrepen criminaliseren de betrokkenen zichzelf, zonder dat daarvoor een breed draagvlak is in de Nederlandse cultuur.
Het zou beter zijn om je druk te maken over de indruk die door het niet aanvaarden van inenten van God gegeven wordt. Dat is een weinig barmhartig en verheffend beeld. Dat lijkt me een punt van veel grotere zorg.
Ik vind overigens de samenvatting van Afgewezen van de bezwaren wel treffend.
Steevast, in elk nieuwsbulletin, moeten we horen hoeveel ontaarde ouders er wel wonen in de bijbelbelt.
Zelfs "in eigen kring" is de vijandschap aan alle kanten voelbaar.
Het is maar net door welke bril je leest.
Ik denk niet dat dit zo wordt gedacht, de praktijk wijst ook uit dat tegenstanders van inenten die onderscheidt meestal niet maken. Ook het inbrengen van dode vaccins kan het lichaam ziek maken of vergiftigen.Fjodor schreef:Even voor mijn begrip: is het dan ook zo dat mensen die liever niet inenten geen probleem hebben met het inenten tegen difterie, kinkhoest, tetanus, polio, Hib-ziekten, pneumokokken, meningokokken C en hepatitis B?WimA schreef:RIVM schreef:Dode vaccins
De dode vaccins in het Rijksvaccinatieprogramma worden gemaakt op basis van de ziekteverwekker of stoffen die de ziekteverwekker produceert. De vaccins tegen difterie, kinkhoest, tetanus, polio, Hib-ziekten, pneumokokken, meningokokken C en hepatitis B zijn dode vaccins.
Bij vaccinatie met dode vaccins maakt het kind de ziekte niet door, ook niet in een lichte vorm. De afweer (het immuunsysteem) wordt geactiveerd. Als een besmetting optreedt, herkent het lichaam de ziekteverwekker en kan het meteen beginnen met de bestrijding.
Na de vaccinatie kan het kind een ziek gevoel krijgen en er kunnen plaatselijke reacties en koorts optreden. Dat gebeurt meestal in de eerste 24 uur na de prik. Ernstige bijwerkingen komen zeer zelden voor. Ze verdwijnen weer spontaan en veroorzaken geen blijvende schade.
Levende vaccins
Levende vaccins bevatten verzwakte virussen. Ze worden gebruikt in het BMR-vaccin tegen bof, mazelen en rodehond.
Na een BMR-prik maakt een kind de ziekte mazelen in heel lichte vorm door om zo afweerstoffen te vormen. De bijwerkingen treden op na de incubatietijd (de tijd die zit tussen besmetting en het optreden van ziekteverschijnselen). Bij het BMR-vaccin is dat tussen de vijfde en twaalfde dag na de vaccinatie. Het kind kan huiduitslag krijgen zoals bij mazelen en soms koorts. Bij vaccinatie neemt de kans op de ernstige complicaties zoals hersenontsteking (encefalitis) sterk af. Bij ongeveer 1 op de 1000 mazelenpatiëntjes komt deze complicatie voor. Na vaccinatie is de kans hierop vrijwel nul.
Die conclusie zou men kunnen trekken maar deze klopt echter niet. Het standpunt is dat een voorzorgsmaatregel is toegestaan mits je jezelf niet ziek maakt met deze voorzorgsmaatregel.Afgewezen schreef:Ik heb het idee dat er wat heen en weer gependeld wordt tussen twee argumenten. Inenten is ingrijpen in Gods voorzienigheid en inenten is mogelijk nadelig voor de gezondheid. Als het ene argument niet voldoet in de discussie, wordt het andere erbij gehaald.Tiberius schreef:De kern van de principiële bezwaren tegen inenten is, zoals JanWillem hieronder aangeeft:jan34willem schreef:De principiele niet-inenters maken een duidelijk onderscheid tussen autogordels en zwembandjes aan de ene kant en vaccinatie aan de andere kant. Bij vaccinatie stel je je moedwillig bloot aan stoffen waarvan je mogelijkerwijs ziek wordt. Dat is de kern van het probleem voor de niet-inenters: je mag jezelf niet ziek maken (of, liever gezegd, je immuunsysteem activeren). Je moet wachten totdat het Gods tijd is en Hij je in omstandigheden brengt waarin je in aanraking komt met deze stoffen. Doe je dat niet, dan grijp je vooruit op Gods voorzienigheid. Dit probleem van vooruitgrijpen op Gods voorzienigheid is niet zo duidelijk aanwezig bij het dragen van autogordels en zwembandjes, omdat aan het gebruik daarvan in het algemeen geen mogelijk nadelige effecten kleven.
Zodat men ten slotte komt tot dit merkwaardige standpunt: het is wél een gebrek aan vertrouwen als je een voorzorgsmaatregel neemt met een mogelijk nadelig gevolg en níét als het voorzorgsmiddel volkomen veilig is.
Dat is dus precies wat ik concludeer.WimA schreef:Die conclusie zou men kunnen trekken maar deze klopt echter niet. Het standpunt is dat een voorzorgsmaatregel is toegestaan mits je jezelf niet ziek maakt met deze voorzorgsmaatregel.
Deze constateringen komen blijkbaar als een Gallio over je? Nee, de toestand veel erger als ikDDD schreef:Dan is het nog steeds de vraag waar dat aan ligt. Ik merk in de media geen vorm van vijandigheid, wel soms in de reacties onder berichten, maar dat geldt voor ieder willekeurig onderwerp. De uitzending van Nieuwsuur hierover bijvoorbeeld was keurig.Mara schreef:Nee, de brandstapel rookt nog niet. Maar zo hier en daar, heel bedekt, is er veel vijandigheid.DDD schreef:Ik vind het ontzettend overdreven DIA.
Er is nog niet het minste spoortje van vervolging in Nederland te bespeuren. De martelaren uit de tijd van de Reformatie moesten het eens horen.
Ik heb het idee dat hier een zelfvernietigend cultureel proces zich afspeelt in de refokring. Natuurlijk zijn er onderwerpen waarover in de hoofdstroom van onze cultuur verschillend wordt gedacht. Maar van vervolging is in het geheel geen sprake. Door maar steeds te roepen dat er in de toekomst vast wel zal worden ingegrepen criminaliseren de betrokkenen zichzelf, zonder dat daarvoor een breed draagvlak is in de Nederlandse cultuur.
Het zou beter zijn om je druk te maken over de indruk die door het niet aanvaarden van inenten van God gegeven wordt. Dat is een weinig barmhartig en verheffend beeld. Dat lijkt me een punt van veel grotere zorg.
Ik vind overigens de samenvatting van Afgewezen van de bezwaren wel treffend.
Steevast, in elk nieuwsbulletin, moeten we horen hoeveel ontaarde ouders er wel wonen in de bijbelbelt.
Zelfs "in eigen kring" is de vijandschap aan alle kanten voelbaar.
Het is maar net door welke bril je leest.
@DIA:
Ik ontken de ontwikkelingen die u schetst niet. Maar dat is nog geen vervolging. Naar mijn indruk is de vijandschap in de richting van het christendom eerder afgenomen dan toegenomen. Wel is het een onmiskenbaar feit dat christenen politiek en maatschappelijk een minderheid zijn en dus niet zelf de dienst uit kunnen maken. Dat geeft nog niet, Christus is gekomen om te dienen en niet om gediend te worden, en het kan geen kwaad ons (mij) daarin wat te oefenen.
Het kan zijn dat de toon van een opmerking zorgt voor ergernis. Het kan ook zijn dat de inhoud van een overtuiging zorgt voor verontwaardiging. Dat zal ik allemaal niet ontkennen. Maar dat is nog geen vervolging.
Een waarschuwende stem van de kansels op dit gebied lijkt me buitengewoon ongewenst. Het is goed mensen de ogen te openen voor de tijd waarin we leven, maar dan moet niet de blinde de blinde leiden. Het is niet opbouwend om negatief te praten over onze tijd. Dat zorgt alleen maar voor vervreemding bij de jeugd en voor ergernis bij ouderen.
Het recht struikelt niet meer op de straten dan 100 jaar geleden, en in het licht van de wereldgeschiedenis zou ik eigenlijk geen rechtvaardiger tijd weten dan onze tijd. Ik ben dus heel benieuwd welke lessen uit het verleden u bedoelt. Ik vind het niet kies om iemand zomaar te vergelijken met de zonen van Lot, dus dat laat ik verder buiten beschouwing.
Of het een "binnensmokkelen" van medische argumenten is geloof ik niet. Overigens kan men deze twee argumenten - de voorzienigheid en het jezelf niet ziek mogen maken - niet los van elkaar zien.Afgewezen schreef:Dat is dus precies wat ik concludeer.WimA schreef:Die conclusie zou men kunnen trekken maar deze klopt echter niet. Het standpunt is dat een voorzorgsmaatregel is toegestaan mits je jezelf niet ziek maakt met deze voorzorgsmaatregel.
Naar mijn idee heeft die beperking, 'mits je jezelf niet ziek maakt...' niets meer met het geloof in Gods voorzienigheid te maken, maar is dat een gevolg van het binnensmokkelen van medische argumenten binnen de geloofsargumentatie.