Waarom zingen wij zo?

huisman

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door huisman »

Gian schreef:Dit is wel zo'n ellendige dooddoener waar niemand mee gediend is. We zingen in de psalmen van een bedekte Jezus. In de psalmen zingen we vanonder de wet naar iets wat allang vervuld is! Zou Hij het fijn vinden als we alleen maar van een geprofeteerde Jezus zouden zingen? Doen we dan niet alsof hij nog niet gekomen is?
Wat belachelijk om niet uit volle borst te willen zingen dat Hij gekomen is, dat hij gestorven is en dat Hij opgestaan is!!

Als dit je leven is, dan wil je er toch van zingen notabene!!
Dat verbied toch ook niemand,(Ja, wel in de eredienst) maar dat iemand zijn leven en Zijn leven in de Psalmen vindt is ouderwets geworden? Ik zou ze niet willen kwijtraken aan die voorbeelden van "goede"liederen die Fjodor heeft gegeven.

Verder zullen de gezaligden éénmaal een echt nieuw lied zingen (maar daar is het nu nog te vroeg voor)

3 En zij zongen het gezang van Mozes, den dienstknecht Gods, en het gezang des Lams, zeggende: Groot en wonderlijk zijn Uw werken, Heere, Gij almachtige God, rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen, Gij Koning der heiligen!

9 En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen ; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk , en natie;
10 En Gij hebt ons onzen God gemaakt tot koningen en priesteren; en wij zullen als koningen heersen op de aarde.
11 En ik zag, en ik hoorde een stem veler engelen rondom den troon, en de dieren, en de ouderlingen; en hun getal was tien duizendmaal tien duizenden, en duizendmaal duizenden;
12 Zeggende met een grote stem: Het Lam , Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mara schreef:
Fjodor schreef:
Mara schreef:Ik ken ze geen van allen.
Het spijt me, ik mis er iets in. Het is blijkbaar alleen op de toppen leven zo.
Heb je zeker de laatste twee coupletten van 'ik bouw op U' en heel het laatste lied niet gelezen.
Jawel, maar er zit heel veel van de mens in deze verzen.
Ik ga, ik bouw...
Dat is niet wat wij leren in de reformatorische kerken.
Gingen we maar naar de rivier, maar we gaan niet ! Waar is die ?
Dan zit er ook heel veel van de mens in de bijbel?
De kerk is de gemeenschap van mensen die naar de rivier gaan. Als dat in de reformatorische kerken anders is dan is daar iets mis mee.
Hier heb ik tegenwicht hoor, uit het gezang dat ik quootte:
6. Wil U ter eer,
Steeds meer en meer
't Geloof in ons versterken!
Dan zullen wij
Gereed en blij,
Uit liefde 't goede werken.
Laatst gewijzigd door Fjodor op 08 jan 2011, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Tja, maar alle apothekersweegschaaltjes zijn al uit de kast gehaald om te kijken of er geen milligrammetje ketterij in zit. 8|
Dat was geen milligrammetje :bobo Maar als jij de alverzoening de kerk in wilt zingen mag ik daar dan tegen zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je je daar in vergist. In de OT Psalmen wordt wel zeker over Christus gesproken. De profeten en dichters hadden door het geloof en de inspiratie van de Heilige Geest zo'n profetische vooruitblik ontvangen, dat ze zo helder konden spreken, als was Christus al gekomen, als had Hij al geleden, als was Hij al opgevaren.

Christus zegt Zelf dat er van Hem geschreven was in het OT.
Maar wij leven in de tijd van de vervulling. Dat is het toch wat arm om te blijven steken bij de voorzegging. Ik vind het een gemis als in een kerkdienst nooit 'voluit' over Christus en Diens volbrachte werk gezongen wordt, maar slechts in de schaduwen.
Slechts schaduwen? Als wij op goede vrijdag Psalm 22: 1 zingen kan mij dat aangrijpen hoe dicht wij dan bij het lijden van Christus komen in ons zingen.
Mijn God, mijn God, waarom verlaat Gij mij,
En redt mij niet, terwijl ik zwoeg en strij',
En brullend klaag in d' angsten die ik lij'?
Dus fel geslagen?
't Zij ik, mijn God, bij dag moog' bitter klagen.
Gij antwoordt niet; 't Zij ik des nachts moog' kermen.
Ik heb geen rust, ook vind ik geen ontfermen,
In mijn verdriet.
Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens dat je best psalmen kan zingen en zeker de woorden die Jezus zelf zong.

Ik geef even een voorbeeld van de nieuwste vertolkingen van Psalm 42 uit opwekking
Refrein (2x):
Zoals een hinde smacht naar stromend water,
zo smacht mijn ziel naar U, o God.
Zoals een hinde smacht naar stromend water,
zo smacht mijn ziel naar U.

Ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij;
vestig je hoop op God.
Eens zal ik Hem weer loven,
mijn God die mij ziet
en mij redt!

(refrein)

Ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij;
vestig je hoop op God.
Eens zal ik Hem weer loven,
mijn God die mij ziet
en mij redt!

Bridge (2x):
Overdag bewijst Hij mij zijn liefde,
in de nacht, dan klinkt er een lied in mij op.
Overdag bewijst Hij mij zijn liefde,
in de nacht, dan klinkt er een lied in mij op.

Slot:
een gebed tot de God van mijn leven.

(refrein)

Je kunt op youtube zo het lied terugvinden.

Zo staan er in opwekking bijv. heel veel gedeelten van psalmen of hele psalmen. Een bekend voorbeeld is psalm 121.
Ken je trouwens Psalmen voor nu? Dat vind ik zelf een hele mooie aanvulling en er zitten werkelijk muzikale juweeltjes tussen. Je moet overigens wel met voorzang "werken" als je deze liederen in de gemeente wilt zingen.
Mara

Bericht door Mara »

Fjodor schreef:
Mara schreef:
Fjodor schreef:
Mara schreef:Ik ken ze geen van allen.
Het spijt me, ik mis er iets in. Het is blijkbaar alleen op de toppen leven zo.
Heb je zeker de laatste twee coupletten van 'ik bouw op U' en heel het laatste lied niet gelezen.
Ik ga, ik bouw...
De kerk is de gemeenschap van mensen die naar de rivier gaan. Als dat in de reformatorische kerken anders is dan is daar iets mis mee.
Er zit juist niks van de mens in de Bijbel.
Wie heeft er van nature behoefte om zijn geestelijke dorst te gaan laven, als je die dorst niet eens opmerkt ?
Deze liederen zijn bedoeld voor mensen die het "makkelijk" vinden om te geloven, je neemt Jezus aan en het is allemaal goed.
Als ik mezelf dan aanschouw in de dagelijkse worsteling, kan ik dat niet vinden :fi
HEERE, kom mijn ongelovigheid te hulp !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:Als dit een voorbeeld is van een goed lied ben ik blij dat wij alleen Psalmen in de kerk zingen. Hij redde de wereld ???????
't Is ongelofelijk, maar het staat zo zwart op wit in de bijbel.

"En Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld," 1 Johannes 2:2
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Tja, maar alle apothekersweegschaaltjes zijn al uit de kast gehaald om te kijken of er geen milligrammetje ketterij in zit. 8|
Dat was geen milligrammetje :bobo Maar als jij de alverzoening de kerk in wilt zingen mag ik daar dan tegen zijn.
Dan staat in 1 Joh 2 ook de alverzoening. Maar dat wordt natuurlijk gecorrigeerd door de kanttekening :)

Hier nog een lied.
Dan is het geloof geen mensenwerk meer en is duidelijk dat de roeping nodig is voor de rechtvaardiging, dus geen alverzoening:

Zie ik sterren aan de hemel staan

Evangelische Liedbundel 163
Youth for Christ 203
Zangbundel uitgeverij Boekhout lied 194

Zie ik sterren aan de hemel staan,
aan de donkerblauwe lucht de maan
is het of de nacht mij noemt de Naam
van een machtig God.

Zie ik 's morgens weer de zon opgaan,
op het veld de bloemen opengaan
is het of de dag mij noemt de Naam
van een machtig God

Deze God die aard en hemel schiep
is Dezelfde God die mij eens riep
Uit het duister tot Zijn heerlijk licht,
zodat ik elke dag Hem Vader noemen mag.

Die Zijn liefde aan mij openbaart,
mij rechtvaardig in Zijn Zoon verklaart
dag en nacht mij in Zijn Hand bewaart,
hoe groot is God voor mij!

Oorsp. titel: He's everything to me
Tekst & muziek: R. Carmichael
Vertaling: J. Visser
© Bud John Songs / Universal Songs.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mara schreef: Er zit juist niks van de mens in de Bijbel.
Wie heeft er van nature behoefte om zijn geestelijke dorst te gaan laven, als je die dorst niet eens opmerkt ?
Deze liederen zijn bedoeld voor mensen die het "makkelijk" vinden om te geloven, je neemt Jezus aan en het is allemaal goed.
Als ik mezelf dan aanschouw in de dagelijkse worsteling, kan ik dat niet vinden :fi
En voor die zin staat toch wel het 'Heere ik geloof'!

Gezang 153:6

6. Wil U ter eer,
Steeds meer en meer
Dan zullen wij
Gereed en blij,
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

huisman schreef:
Gian schreef:Dit is wel zo'n ellendige dooddoener waar niemand mee gediend is. We zingen in de psalmen van een bedekte Jezus. In de psalmen zingen we vanonder de wet naar iets wat allang vervuld is! Zou Hij het fijn vinden als we alleen maar van een geprofeteerde Jezus zouden zingen? Doen we dan niet alsof hij nog niet gekomen is?
Wat belachelijk om niet uit volle borst te willen zingen dat Hij gekomen is, dat hij gestorven is en dat Hij opgestaan is!!

Dat verbied toch ook niemand,(Ja, wel in de eredienst) maar dat iemand zijn leven en Zijn leven in de Psalmen vindt is ouderwets geworden? Ik zou ze niet willen kwijtraken aan die voorbeelden van "goede"liederen die Fjodor heeft gegeven.

Verder zullen de gezaligden éénmaal een echt nieuw lied zingen (maar daar is het nu nog te vroeg voor)

3 En zij zongen het gezang van Mozes, den dienstknecht Gods, en het gezang des Lams, zeggende: Groot en wonderlijk zijn Uw werken, Heere, Gij almachtige God, rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen, Gij Koning der heiligen!

9 En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen ; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk , en natie;
10 En Gij hebt ons onzen God gemaakt tot koningen en priesteren; en wij zullen als koningen heersen op de aarde.
11 En ik zag, en ik hoorde een stem veler engelen rondom den troon, en de dieren, en de ouderlingen; en hun getal was tien duizendmaal tien duizenden, en duizendmaal duizenden;
12 Zeggende met een grote stem: Het Lam , Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging.
Je moet me hier even helpen. Waarom denk je dat Johannes hier een blik in de hemel krijgt? Is dit alleen maar toekomst, of is het bedoeld dat wij hier op aarde ook al mee instemmen. Het tilt mij ontzettend boven mijn aardse problemen uit als ik samen met de gemeente van Jezus Christus, "Heilig, Heilig, Heilig is de Heere God almachtig" mag zingen. Ik zou vaak wel door willen blijven zingen! Over de grootheid en majesteit van God waarbij we ons neerbuigen. Soms vraag ik dat letterlijk aan mensen om te doen in de dienst. Ik kan je zeggen dat dat hele bijzondere momenten zijn. Letterlijk knielen voor God. Je klein maken voor Hem, omdat Hij het waard is. Ik kan je zeggen dat je anders tegen het leven aankijkt als je weer opstaat.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Mara schreef:
Fjodor schreef:
Mara schreef:
Ik ga, ik bouw...
Er zit juist niks van de mens in de Bijbel.
Kan een lied niet helpen om je juist uit die ongelovige houding weg te krijgen, zoals David dat bijvoorbeeld doet in Psalm 42. Dat is toch niet onbijbels. Ik begrijp er werkelijk niets van.
albion

Bericht door albion »

Fjodor schreef:
Mara schreef: Er zit juist niks van de mens in de Bijbel.
En voor die zin staat toch wel het 'Heere ik geloof'!

Gezang 153:6

6. Wil U ter eer,
Steeds meer en meer
Dan zullen wij
Gereed en blij,

Wat ik een mooi lied vind is:

't Hoofd omhoog, het hart naar boven,
Hier beneden is het niet..

ik dacht door Lodensteijn gedicht
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je je daar in vergist. In de OT Psalmen wordt wel zeker over Christus gesproken. De profeten en dichters hadden door het geloof en de inspiratie van de Heilige Geest zo'n profetische vooruitblik ontvangen, dat ze zo helder konden spreken, als was Christus al gekomen, als had Hij al geleden, als was Hij al opgevaren.

Dit is wel zo'n ellendige dooddoener waar niemand mee gediend is. We zingen in de psalmen van een bedekte Jezus. In de psalmen zingen we vanonder de wet naar iets wat allang vervuld is! Zou Hij het fijn vinden als we alleen maar van een geprofeteerde Jezus zouden zingen? Doen we dan niet alsof hij nog niet gekomen is?

Een bedekte Jezus? In de Psalmen? Ik denk dat je dan de Psalmen nog maar eens moet gaan lezen. Als er ergens door het geloof sprake is van een profetisch vergezicht, dan is dat in de Psalmen wel. Je kijkt er Gods kinderen als het ware in het hart.
Ik ben er van overtuigd dat de Oud Testamentische profeten een beter zicht op Christus en Zijn borgwerk hadden dan menigeen die nu achter de heilsfeiten staan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Maar wij leven in de tijd van de vervulling. Dat is het toch wat arm om te blijven steken bij de voorzegging. Ik vind het een gemis als in een kerkdienst nooit 'voluit' over Christus en Diens volbrachte werk gezongen wordt, maar slechts in de schaduwen.
Slechts schaduwen? Als wij op goede vrijdag Psalm 22: 1 zingen kan mij dat aangrijpen hoe dicht wij dan bij het lijden van Christus komen in ons zingen.
Mijn God, mijn God, waarom verlaat Gij mij,
En redt mij niet, terwijl ik zwoeg en strij',
En brullend klaag in d' angsten die ik lij'?
Dus fel geslagen?
't Zij ik, mijn God, bij dag moog' bitter klagen.
Gij antwoordt niet; 't Zij ik des nachts moog' kermen.
Ik heb geen rust, ook vind ik geen ontfermen,
In mijn verdriet.
Helemaal mee eens!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Een bedekte Jezus? In de Psalmen? Ik denk dat je dan de Psalmen nog maar eens moet gaan lezen. Als er ergens door het geloof sprake is van een profetisch vergezicht, dan is dat in de Psalmen wel. Je kijkt er Gods kinderen als het ware in het hart.
Ik ben er van overtuigd dat de Oud Testamentische profeten een beter zicht op Christus en Zijn borgwerk hadden dan menigeen die nu achter de heilsfeiten staan.
Nee, heel simpel nee. Als dit zo was, hadden de OT-gelovigen niet naar de dag van Christus hoeven verlangen. Wij leven in een ándere tijd, in de tijd waarnaar zíj verlangd hadden - en we zingen uitsluitend de liederen van de oude tijd? Dat kan de bedoeling niet zijn.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Hand 4:7 En als zij hen in het14 midden gesteld hadden, vraagden zij: Door wat kracht, of door wat naam hebt15 gijlieden dit gedaan?
8 Toen zeide Petrus, vervuld zijnde16 met den Heiligen Geest, tot hen: Gij oversten des volks, en gij ouderlingen17 van Israel!
9 Alzo wij heden18 rechterlijk19 onderzocht worden over de weldaad aan een krank mens geschied, waardoor hij gezond geworden is;20
10 Zo zij u allen kennelijk, en het ganse volk Israel, dat door den Naam21 van Jezus Christus, den Nazarener, Dien gij gekruist hebt, Welken God van de doden heeft opgewekt, door Hem,22 zeg ik, staat deze hier voor u gezond.
11 Deze is de23 Steen, Die van u, de bouwlieden,24 veracht is,25 Welke tot een hoofd des26 hoeks geworden is.
12 En de zaligheid is in geen Anderen;27 want er is ook onder den hemel28 geen andere Naam, Die29 onder de mensen30 gegeven is,31 door Welken32 wij moeten zalig worden.

Let eens op het belang van de 'Naam' op zichzelf. Petrus heeft het over de 'Naam'. En ook al staat Christus in de psalmen door middel van voorbeelden en schaduwen beschreven, Zijn Naam staat er niet!
Plaats reactie