Stijgende energieprijzen en overige inflatie

DDD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Er zijn veel cultuurinstanties en -gezelschappen die veel moeten bezuinigen. Dat vind ik spijtig. Ik vind dat er voldoende orkesten en theatergezelschappen in een land moeten zijn. Maar dit lijkt me echt een bijzaak als het gaat om de inflatie.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:En bovendien is er al veel te veel gesnoeid in de cultuursector, mijns inziens.
175 miljoen uitgeven voor de Vaandeldrager van Rembrandt waarvan 150 miljoen overheidsgeld lijkt niet op snoeien. Ben trouwens blij met deze aanwinst voor het Rijksmuseum.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b4a54804/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Tja.

Ik weet dan weer niet of ik dat geen absurd hoog bedrag vind. Als ik zie wat je daar allemaal nog meer voor kunt doen, dan zou ik dat geld denk ik liever aan de muziekscholen hebben uitgegeven.

Maar goed. Kunst is eigenlijk niet goed op geld te waarderen, en dat geldt ook in dit geval.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wat mij betreft zou kunst geen overheidstaak moeten zijn. Laat mensen die als hobby "kunst" hebben, daar maar voor betalen.

Ik ben voor een kleine overheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Kunst is geen hobby. Hoewel ik ook mensen weet die qua muziek een goede culturele ontwikkeling hebben, maar die desondanks meegaan in conspiracy-theoriën. Maar in zijn algemeenheid is een brede menselijke culturele vorming een goede remedie tegen extremisme en andere ongein.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:Kunst is geen hobby. Hoewel ik ook mensen weet die qua muziek een goede culturele ontwikkeling hebben, maar die desondanks meegaan in conspiracy-theoriën. Maar in zijn algemeenheid is een brede menselijke culturele vorming een goede remedie tegen extremisme en andere ongein.
Dat zien we bij Baudet ;). Zaken zoals kunst moeten toch niet door de maatschappij betaald worden? Waarom zou een eenvoudige arbeider mee moeten betalen aan bijvoorbeeld goedkopere theater- en museumtickets voor de rijker. (Natuurlijk is dit wat zwart wit, maar daar komt het in hoofdlijn wel op neer.)
DDD

Bericht door DDD »

Nee het is belangrijk dat zij daar zelf ook toegang toe hebben.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:Nee het is belangrijk dat zij daar zelf ook toegang toe hebben.
Dan moeten er nog kapitalen subsidie verstrekt worden. Een kaartje voor het rijksmuseum kost nu 20 euro. Ik ben benieuwd hoeveel arme/onderlaag middenklasse dat kunnen/willen betalen.

Ik denk dat het twee redenen heeft dat vooral rijke naar een museum, theater etc gaan. Enerzijds de prijs, maar ik vermoed dat interesse ook sterk meespeelt.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... en-cultuur
Ik schrik van de bedragen die naar de cultuursector stromen.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef:
Dan moeten er nog kapitalen subsidie verstrekt worden. Een kaartje voor het rijksmuseum kost nu 20 euro. Ik ben benieuwd hoeveel arme/onderlaag middenklasse dat kunnen/willen betalen.

Ik denk dat het twee redenen heeft dat vooral rijke naar een museum, theater etc gaan. Enerzijds de prijs, maar ik vermoed dat interesse ook sterk meespeelt.

Natuurlijk speelt interesse mee. Daarom moet het ook niet te duur zijn. Anders kunnen arme mensen er nooit heen. En de kinderen van ouders die nooit naar een museum gaan of naar een voorstelling, worden daardoor benadeeld. De rijke kinderen (Barleus-type) die met een gouden lepel in de mond geboren zijn, hebben toch al een enorme voorsprong. Al zijn er wel bijzondere regelingen voor minder bedeelden, zoals stadspassen, bijvoorbeeld.

Overigens kun je met een museumkaart voor 50 euro (geloof ik) naar een heel aantal musea.

Maar het gaat niet alleen om musea, maar ook om kritisch tegengeluid op podia en in lokale en regionale media. Dat is allemaal van belang voor een goed maatschappelijk middenveld.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Even een vraagje in het verlengde hiervan. Wij stoken (fors!) minder, nog bijna geen CV aan gehad. Heel af en toe een uurtje. Gaat nog prima.

Echter, relatieve luchtvochtigheid is elke keer rond de 80%, soms zelfs nog hoger. Waar we afgelopen jaren vaak een te droog huis hadden (zelfs een bevochtiger om het een beetje leefbaar te houden), is het nu qua temp prima te doen (met thermo etc.), maar is de vochtigheid een probleem.

Hoe is dat bij jullie? Geeft dit problemen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Herkenbaar in onze huidige woning.
Iedere keer condens aan de binnenkant van de ramen
Ook de kachel nog maar 1 x aangehad
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Er bestaan ontvochtigers volgens mij. Een raam of deur open voor 30 minuten kan ook helpen. Bijvoorbeeld na het koken, dan is de luchthoeveelheid vaak hoog. Ja je verliest warmte, maar door ventilatie daalt de luchtvochtigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Wij hebben geen last van vocht. In het verleden heb ik er wel mee temaken gehad en toen waren vochtvreters een goede en betaalbare oplossing.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef:

Kinderen tot 18 jaar hebben gratis toegang in het Rijks. En voor een 30 euro extra heb je een fantastische rondleiding.

Ik ben totaal niet opgevoed met kunst en cultuur. Mijn ouders stonden er hetzelfde in als meerdere in dit topic. door mijn man ben ik met kunst in aanraking gekomen. Achteraf vind ik het een gemis dat ik dat niet vanuit mijn jeugd heb gehad.
merel

Bericht door merel »

Amstelodamense schreef:Even een vraagje in het verlengde hiervan. Wij stoken (fors!) minder, nog bijna geen CV aan gehad. Heel af en toe een uurtje. Gaat nog prima.

Echter, relatieve luchtvochtigheid is elke keer rond de 80%, soms zelfs nog hoger. Waar we afgelopen jaren vaak een te droog huis hadden (zelfs een bevochtiger om het een beetje leefbaar te houden), is het nu qua temp prima te doen (met thermo etc.), maar is de vochtigheid een probleem.

Hoe is dat bij jullie? Geeft dit problemen?
Vanwege het vocht gaat bij ons 's morgens een paar uur de houtkachel aan. Anders hebben wij ook condens op de ramen staan. Wat je zou kunnen doen is 's morgens even de cv aanzetten om het vochtgehalte te laten dalen. En inderdaad ventileren.
Plaats reactie