De EU is weinig democratisch. Als bevolking en hebben wij enkel directe invloed op de samenstelling van het EP, en de macht daarvan is beperkt.
Het gaat mij vooral om de toon die gehanteerd wordt.Maar dit topic gaat over de VS, een land wat cultureel, technologisch en economisch gigantisch invloed heeft op Nederland, Europa en de hele wereld. Door die invloed mogen wij er best iets van vinden.
Welke tegenmacht wordt effectief uitgeschakeld?En ja dan zie ik problemen met een democratie, als mensen die regeringsgebouwen bestormen waarbij doden vallen, massaal pardon krijgen. Dan zie ik problemen als er een gewapende eenheid wordt gecreeerd van mensen zonder veel opleiding voor hun specifieke taak, en zonder al te veel screening (ICE), dan zie ik een probleem als tegenmachten effectief worden uitgeschakeld, zodat controle op executive power wegvalt (Dit is ook een probleem dat ik met Frankrijk heb, al is de situatie daar vele malen minder ernstig, door beperkter gebruik).
De bestorming van het Capitool is inderdaad problematisch, maar gezien de wijze waarop een deel van de elite neerkijkt op bepaalde groepen niet geheel onverklaarbaar. Denk aan de opmerking van Hillary Clinton over de basket of deplorables.
Als mensen een dubbele nationaliteit hebben, is er geen enkel probleem.En ja ik vind het een probleem als mono-culturisme gelijk wordt gesteld aan racisme. Het is een probleem als "profileren" waaronder de "etnische" variant als een grote zonde wordt gezien. Maar het is ook een probleem als men vrijheid van godsdienst overboord wil gooien, criminele allochtonen maar wil uitzetten naar het land van hun niet-Nederlandse grootouders.
Als je erbij wilt horen moet je ook bepaald gedrag vertonen. De rellen na de voetbalwedstrijd geven aan dat bepaalde figuren lak hebben aan regels. En onze overheid geeft daar aan toe, door niet op te treden. Dat is anarchie.Het is een probleem als mensen in hokjes worden gedrukt van dat ze er eigenlijk niet bijhoren. In verzuild Nederland van na de oorlog had iedereen nog wel zijn plaats en vrij algemeen erkend bestaansrecht in Nederland, dat is met de polarisatie van nu toch echt een stuk minder. En in de VS is er nog meer mis wat dat betreft.
En de polarisatie zie ik toch vooral bij D66 en Pro. Andere opvattingen worden door hen niet op waarde geschat.
Welke aanleiding heb je voor de gedachte dat partijen de kaders willen loslaten?En ja, het is belangrijk, ook voor populistische partijen, dat er kaders zijn die erkend worden. Dat er niet wordt gezaagd aan de controle op macht en dat ook de minderheden goede bescherming en vertegenwoordiging hebben.