Ontwikkelingen HHK

J de Groot

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J de Groot »

MGG schreef: Gisteren, 23:24
Maanenschijn schreef: Gisteren, 23:14
J de Groot schreef:
Refojongere schreef: Gisteren, 20:50 Vraag is of door overkomst van GG mensen de HHK verrechtst of verlinkst? Zijn meestal namelijk mensen die de GG te strak vinden. Maar weet niet of het rechts erin links eruit is. Vermoed van niet.
De mensen die uit de Geref Gemeenten over komen, worden over het algemeen niet lid in gemeenten zoals bijv Gameren of Staphorst
Dus je conclusie is wel juist ,lijkt me
In bijv. Gameren tref je zeker wel ex-GGers aan. Je onderbuikgevoelens kloppen niet.
En vanuit Gameren zijn er ook overgaan naar de GG. Ik vermoed dat meneer J. zijn onderbuik nu van slag is.
' Over het algemeen', dat is in andere woorden : uitzonderingen daargelaten
Volgens mij snappen jullie heel goed wat ik bedoel dus ik vind het flauw om zo te reageren
De nieuwe HHG van Lisse is ook niet hetzelfde als Staphorst, hoorde ik onlangs van betrokkenen
En terwijl daar wel vooral mensen uit de Geref Gemeente zitten
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

J de Groot schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 23:14
J de Groot schreef:De mensen die uit de Geref Gemeenten over komen, worden over het algemeen niet lid in gemeenten zoals bijv Gameren of Staphorst
Dus je conclusie is wel juist ,lijkt me
In bijv. Gameren tref je zeker wel ex-GGers aan. Je onderbuikgevoelens kloppen niet.
En vanuit Gameren zijn er ook overgaan naar de GG. Ik vermoed dat meneer J. zijn onderbuik nu van slag is.
Volgens mij snappen jullie heel goed wat ik bedoel dus ik vind het flauw om zo te reageren
De nieuwe HHG van Lisse is ook niet hetzelfde als Staphorst, hoorde ik onlangs van betrokkenen
Nee, het is niet flauw. Ik probeer aan te geven dat het grensverkeer niet via lijnen als rechts/links loopt. Er zijn veel meer factoren van belang dan alleen prediking of uiterlijke zaken. Daarom is er ‘in het algemeen’ niet zo veel over te zeggen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
wfloor

Bericht door wfloor »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 23:49
J de Groot schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 23:14 In bijv. Gameren tref je zeker wel ex-GGers aan. Je onderbuikgevoelens kloppen niet.
Nee, het is niet flauw. Ik probeer aan te geven dat het grensverkeer niet via lijnen als rechts/links loopt. Er zijn veel meer factoren van belang dan alleen prediking of uiterlijke zaken. Daarom is er ‘in het algemeen’ niet zo veel over te zeggen.
Harskamp ligt toch op dezelfde lijn als Staphorst. Ook daar komen steeds meer ex-gergemmers. En vaak (niet altijd!) ...rechts erin en links eruit...
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

wfloor schreef:
J de Groot schreef:
MGG schreef: Gisteren, 23:24 En vanuit Gameren zijn er ook overgaan naar de GG. Ik vermoed dat meneer J. zijn onderbuik nu van slag is.
Harskamp ligt toch op dezelfde lijn als Staphorst. Ook daar komen steeds meer ex-gergemmers. En vaak (niet altijd!) ...rechts erin en links eruit...
Ik ken Staphorst niet zo goed. En hoe het in Harskamp gaat ook niet, er zijn hier mensen die daar kerken en dat beter weten :).

Wel weet ik dat de aanstaande predikant van Harskamp niet zo makkelijk voor een links of rechts karretje te spannen is. Hij neemt in ieder geval geen blad voor zijn mond, is mijn ervaring toen hij mijn predikant was :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

De laatste tijd is er een zekere instroom in Harskamp nadat er rond 2013 een behoorlijke uitstroom was. Vooral GG inderdaad, soms rechts erin en links eruit, maar er zitten ook genoeg tussen die helemaal hun plek in onze gemeente hebben gevonden. Wat de redenen zijn om over te gaan naar onze gemeente vind ik wat lastig te duiden, zoveel verschillen we niet van de naburige GG's. Soms is het het massale in de GG wat mensen tegenstaat, vrouwen die in de zorg werken lopen nog weleens tegen het 'broekverbod' aan, anderen verhuizen richting Harskamp en zoeken een kerk in de buurt, weer anderen hadden een conflict met de kerkenraad. Verschil qua leeropvatting hoor ik minder terug maar dat verschil is ook niet zo groot dus dat verbaasd me niet. Nu is het nog wel zo dat 80% van de leden al meer dan 20 jaar lid is of is opgegroeid in de gemeente. Dat is wel echt anders dan gemeenten die ruim verdubbelen door de toestroom van andere kerken.
HHR

Bericht door HHR »

Henk J schreef: Vandaag, 10:35 De laatste tijd is er een zekere instroom in Harskamp nadat er rond 2013 een behoorlijke uitstroom was. Vooral GG inderdaad, soms rechts erin en links eruit, maar er zitten ook genoeg tussen die helemaal hun plek in onze gemeente hebben gevonden. Wat de redenen zijn om over te gaan naar onze gemeente vind ik wat lastig te duiden, zoveel verschillen we niet van de naburige GG's. Soms is het het massale in de GG wat mensen tegenstaat, vrouwen die in de zorg werken lopen nog weleens tegen het 'broekverbod' aan, anderen verhuizen richting Harskamp en zoeken een kerk in de buurt, weer anderen hadden een conflict met de kerkenraad. Verschil qua leeropvatting hoor ik minder terug maar dat verschil is ook niet zo groot dus dat verbaasd me niet. Nu is het nog wel zo dat 80% van de leden al meer dan 20 jaar lid is of is opgegroeid in de gemeente. Dat is wel echt anders dan gemeenten die ruim verdubbelen door de toestroom van andere kerken.
Ik denk dat je GG insider moet zijn om de verschillen wel te horen.
Het lijkt heel klein. Maar door het 'eigene' van de GG en de wat 'vrijere' prediking in de HHK ligt er in veel gevallen toch een wereld van verschil tussen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Mooie analyse.

Ik hoor wel veel over eenheid en dat het goed is. Maar zodra er een grote instroom van gergemmers is, is het meteen zorgelijk. Willen we dan wel echt eenheid met elkaar?
CBG

Bericht door CBG »

wfloor schreef: Vandaag, 07:53
J de Groot schreef:

Ik kan me in Staphorst niet voorstellen dat daar veel ex-gergemmers komen. In omgeving Staphorst is helemaal geen Gergem. Dichtstbijzijnde gergem is in Zwolle of Genemuiden, waar er in Genemuiden ook een HHK is en Zwolle op HHK Rouveen georienteerd is.
DDD

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: Vandaag, 10:54 Mooie analyse.

Ik hoor wel veel over eenheid en dat het goed is. Maar zodra er een grote instroom van gergemmers is, is het meteen zorgelijk. Willen we dan wel echt eenheid met elkaar?
Uitstroom naar een kerk van eigen smaak is natuurlijk geen eenheid. Dat vergroot de onderlinge verschillen alleen maar.
MGG

Bericht door MGG »

Het liefst eenheid door landelijke of lokale fusie. Wij hebben aan de ene kant instroom en aan de andere kant uitstroom. Ik zie niet in hoe dit bijdraagt aan eenheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Refojongere schreef: Vandaag, 10:54 Willen we dan wel echt eenheid met elkaar?
Nee, daar zit ik echt niet op te wachten. Vooral een afgedwongen eenheid die de culturele eigenaardigheden van de vestigende gemeente niet respecteert, is in mijn ogen zeer te verwerpen. Er zijn twee grote samenvoegingen geweest in de kerkgeschiedenis, namelijk die van 1892 tussen de kerken van Kuyper en de Afgescheidenen en die in 2004 tussen de kerk die PKN zijn geworden. Hoewel ik geen goede onderzoeken daarover ken, zijn me wel genoeg feitelijk bekend van het blijvend naast elkaar bestaan van verschillende bloedgroepen dan wel hele gemeenten die vanwege historische, culturele en theologische verschillen geen gezamenlijk gemeente zijn gaan vormen.
Henk J

Bericht door Henk J »

HHR schreef: Vandaag, 10:54 Ik denk dat je GG insider moet zijn om de verschillen wel te horen.
Het lijkt heel klein. Maar door het 'eigene' van de GG en de wat 'vrijere' prediking in de HHK ligt er in veel gevallen toch een wereld van verschil tussen.
Die verschillen ken ik ook wel enigszins maar heb niet vaak gehoord dat dat de reden is.
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

HHR schreef: Vandaag, 10:54
Henk J schreef: Vandaag, 10:35 De laatste tijd is er een zekere instroom in Harskamp nadat er rond 2013 een behoorlijke uitstroom was. Vooral GG inderdaad, soms rechts erin en links eruit, maar er zitten ook genoeg tussen die helemaal hun plek in onze gemeente hebben gevonden. Wat de redenen zijn om over te gaan naar onze gemeente vind ik wat lastig te duiden, zoveel verschillen we niet van de naburige GG's. Soms is het het massale in de GG wat mensen tegenstaat, vrouwen die in de zorg werken lopen nog weleens tegen het 'broekverbod' aan, anderen verhuizen richting Harskamp en zoeken een kerk in de buurt, weer anderen hadden een conflict met de kerkenraad. Verschil qua leeropvatting hoor ik minder terug maar dat verschil is ook niet zo groot dus dat verbaasd me niet. Nu is het nog wel zo dat 80% van de leden al meer dan 20 jaar lid is of is opgegroeid in de gemeente. Dat is wel echt anders dan gemeenten die ruim verdubbelen door de toestroom van andere kerken.
Ik denk dat je GG insider moet zijn om de verschillen wel te horen.
Het ligt er ook echt aan uit welke GG je komt en naar welke HHK je gaat. Ik kom uit een erg rechtse GG en ben naar een midden(?) HHK gegaan en het verschil qua leer is voor mij idd erg groot.
Refojongere

DDD schreef: Vandaag, 11:03

Uitstroom naar een kerk van eigen smaak is natuurlijk geen eenheid. Dat vergroot de onderlinge verschillen alleen maar.
En als gergemmers naar de PKN gaan mag dat dan niet omdat het naar de eigen smaak is? Lijkt me een vreemd criterium?
Refojongere

MGG schreef: Vandaag, 11:06

Het liefst eenheid door landelijke of lokale fusie. Wij hebben aan de ene kant instroom en aan de andere kant uitstroom. Ik zie niet in hoe dit bijdraagt aan eenheid.
Het feit dat instroom aan de ene kant leidt tot uitstroom aan de andere kant betekent dat men niet zit te wachten op "vreemd volk" van buiten en dus niet zit te wachten op eenheid.
Plaats reactie