Het is een ernstige dwaalleer. Dus dan geldt deze tekst wel degelijk.Ditbenik schreef:Ik ben het totaal oneens met Sonneveld maar 'Zie, hier is de Christus, of daar' zegt hij nergens. Je tegenstanders lasteren vind ik absoluut niet kunnen.Jantje schreef:De eerste helft is in mijn ogen in ieder geval wel degelijk zo.
Gelezen, gedacht, gehoord...
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Nee, dat is misbruik van het Woord van God. De tekst gaat over misleiding, niet over dwaling.Jantje schreef:Het is een ernstige dwaalleer. Dus dan geldt deze tekst wel degelijk.Ditbenik schreef:Ik ben het totaal oneens met Sonneveld maar 'Zie, hier is de Christus, of daar' zegt hij nergens. Je tegenstanders lasteren vind ik absoluut niet kunnen.Jantje schreef:De eerste helft is in mijn ogen in ieder geval wel degelijk zo.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Een dwaalleer brengen is volgens mij hetzelfde als iemand misleiden.Ditbenik schreef:Nee, dat is misbruik van het Woord van God. De tekst gaat over misleiding, niet over dwaling.Jantje schreef:Het is een ernstige dwaalleer. Dus dan geldt deze tekst wel degelijk.Ditbenik schreef:Ik ben het totaal oneens met Sonneveld maar 'Zie, hier is de Christus, of daar' zegt hij nergens. Je tegenstanders lasteren vind ik absoluut niet kunnen.Jantje schreef:De eerste helft is in mijn ogen in ieder geval wel degelijk zo.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Vreemd dat Jezus die aantekening dan niet gemaakt heeft bij de tekst die Jantje noemt. Dwalen is echt iets anders dan misleiden en Sonneveld zegt nergens 'Zie, hier is de Christus, of daar'. Dan moet je dat ook niet gaan beweren en om je eigen gelijk te halen Jezus voor je karretje gaan spannen. Dat is misbruik maken van de Schrift. iets met toedoen of afdoen....Wet en Evangelie schreef:Een dwaalleer brengen is volgens mij hetzelfde als iemand misleiden.Ditbenik schreef:Nee, dat is misbruik van het Woord van God. De tekst gaat over misleiding, niet over dwaling.Jantje schreef:Het is een ernstige dwaalleer. Dus dan geldt deze tekst wel degelijk.Ditbenik schreef:
Ik ben het totaal oneens met Sonneveld maar 'Zie, hier is de Christus, of daar' zegt hij nergens. Je tegenstanders lasteren vind ik absoluut niet kunnen.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik heb niet beweerd dat dwalen hetzelfde is als misleiden. Ik heb gezegd: een dwaalleer brengen is volgens mij hetzelfde als misleiden.Ditbenik schreef:Vreemd dat Jezus die aantekening dan niet gemaakt heeft bij de tekst die Jantje noemt. Dwalen is echt iets anders dan misleiden en Sonneveld zegt nergens 'Zie, hier is de Christus, of daar'. Dan moet je dat ook niet gaan beweren en om je eigen gelijk te halen Jezus voor je karretje gaan spannen. Dat is misbruik maken van de Schrift. iets met toedoen of afdoen....Wet en Evangelie schreef:Een dwaalleer brengen is volgens mij hetzelfde als iemand misleiden.Ditbenik schreef:Nee, dat is misbruik van het Woord van God. De tekst gaat over misleiding, niet over dwaling.Jantje schreef:
Het is een ernstige dwaalleer. Dus dan geldt deze tekst wel degelijk.
Immers, als je een dwaalleer brengt, misleidt je zielen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
En blijft nog steeds staan dat Jezus deze tekst niet bedoeld heeft voor het doel waar jullie hem nu voor misbruiken om de eenvoudige reden dat Sonneveld niet zegt hier is de Christus of daar. Dat is het punt waar het om gaat.Wet en Evangelie schreef:Ik heb niet beweerd dat dwalen hetzelfde is als misleiden. Ik heb gezegd: een dwaalleer brengen is volgens mij hetzelfde als misleiden.Ditbenik schreef:Vreemd dat Jezus die aantekening dan niet gemaakt heeft bij de tekst die Jantje noemt. Dwalen is echt iets anders dan misleiden en Sonneveld zegt nergens 'Zie, hier is de Christus, of daar'. Dan moet je dat ook niet gaan beweren en om je eigen gelijk te halen Jezus voor je karretje gaan spannen. Dat is misbruik maken van de Schrift. iets met toedoen of afdoen....Wet en Evangelie schreef:Een dwaalleer brengen is volgens mij hetzelfde als iemand misleiden.Ditbenik schreef: Nee, dat is misbruik van het Woord van God. De tekst gaat over misleiding, niet over dwaling.
Immers, als je een dwaalleer brengt, misleidt je zielen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Efeziërs 2
13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus. 14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
Dit was de dagtekst van onze gemeente, met kanttekeningen en BMU begrijp ik nu wat er staat, altijd gedacht dat het over de oude en nieuwe mens ging.
13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus. 14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
Dit was de dagtekst van onze gemeente, met kanttekeningen en BMU begrijp ik nu wat er staat, altijd gedacht dat het over de oude en nieuwe mens ging.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Prachtig antwoord!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Helemaal eens. Duidelijk! Wat wordt er geworsteld op dit terrein...Ditbenik schreef:Prachtig antwoord!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dat zeker ja. Vooral door mensen die extra dingen verlangen te horen van zondaren. Zaken die nergens in Gods Woord terugkomen. Ik maak het de laatste tijd ook weer zo vaak mee. 'Ja maar...' en daar komen al die eisen en ingeslepen paden.eilander schreef:Helemaal eens. Duidelijk! Wat wordt er geworsteld op dit terrein...Ditbenik schreef:Prachtig antwoord!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Mooi antwoord, heel duidelijk en onderbouwd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wat ik in het antwoord van Ds. C. Harinck wel mis is dat veel dominees met de 'gewraakte' uitspraak ook gewoon bedoelen wat Ds. C. Harinck hier schrijft wat wél Bijbels is, namelijk:
Niettemin is het zeker een mooie reactie. Ik denk dat dergelijke uitspraken ook niet genoeg op de preekstoel zelf uitgelegd kunnen worden om verwarring te voorkomen.
Nu lijkt het alsof alles op de verkondiging gestoken, terwijl een stuk daarvan ook gewoon bij de interpretatie van de luisteraar ligt.Betrouwbare Bijbelse en gereformeerde theologen brengen in dit verband naar voren dat een waarlijk boetvaardig mens God niet meer tegenspreekt in zijn oordeel, maar hetzelfde vonnis over de zonde uitspreekt dan God, namelijk dat de zonde de dood verdient. Boetvaardigheid wordt door hen genoemd: De zijde van God kiezen in de veroordeling van jezelf (Calvijn).
Niettemin is het zeker een mooie reactie. Ik denk dat dergelijke uitspraken ook niet genoeg op de preekstoel zelf uitgelegd kunnen worden om verwarring te voorkomen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Het is mijn inschatting dat normatieve bevinding op dit punt, altijd leidt tot wanhoop die niet heilzaam is.TSD schreef:Nu lijkt het alsof alles op de verkondiging gestoken, terwijl een stuk daarvan ook gewoon bij de interpretatie van de luisteraar ligt.
Wanneer alles gezegd wordt zoals ds. C. Harinck het schrijft, dan is er voldoende kader en ontstaan er geen problemen. De gewraakte uitspraak (die ik van de kansel hoor) wordt echter doorgaans geïsoleerd naar voren gebracht en lijkt geheel los van de verkondiging van een onvoorwaardelijk Evangelie.
De ds. weegt dat ook mee in zijn antwoord, omdat hij zeer goed pastoraal aanvoelt waar de schoen hier wringt.