Maatregelen kerk ivm coronavirus

huisman

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Bruna schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:
Er wordt niets gemeld over zingen.
Er wordt wel wat van gezegd maar niet heel veel.
Ik doel op bericht van 2 oktober. Ik zie niets hierover.

@jantje, ik zeg ook niet dat het niet mag. PKN en Cgk hebben al geadviseerd niet te zingen.
Dat advies van PKN dat de landelijke CGK helaas klakkeloos heeft overgenomen is niet veranderd door de tweede golf. Dit advies gold al sinds 1 juni. Gelukkig houden veel CGKs zich niet aan dit advies wat is gebaseerd op een rapport van architecten en ventilatiedeskundigen. Volgens de virologen is er op anderhalve meter een zeer geringe besmettingskans tijdens (ingetogen) zingen. Gewoon bij klachten thuisblijven.

Er zijn in kerkdiensten sinds 1 juni geen besmettingshaarden geweest of ze nu zongen of niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik was afgelopen zondag in de HHK te Apeldoorn, en ervaarde het als een gemis om de meerderheid van de psalmen niet mee te mogen zingen. En dat ik een enorm gebouw met zeer hoge gewelven.

Ik ben bijzonder dankbaar dat we op dit moment in eigen gemeente nog wel mogen zingen. Dat er ook weer avondmaal gevierd gaat worden (geheel onverwacht) stemt me tot dankbare verwondering.

En dat alles uiteraard met inachtneming van de grootste voorzichtigheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Wij zingen ook. (HHK) wel 1 couplet per keer. Of maximaal 10 minuten per kerkdienst. En geen besmettingen naar aanleiding van kerkdiensten
Erskinees

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef:Dat er ook weer avondmaal gevierd gaat worden (geheel onverwacht) stemt me tot dankbare verwondering.

En dat alles uiteraard met inachtneming van de grootste voorzichtigheid.
Mooi dat het sacrament weer bediend gaat worden.

Ik ben bang dat mijn gemeente wacht op de "Go" vanuit het voorlichtingsdeputaatschap vanuit de GG. Dat deputaatschap wil niets aanpassen qua vorm (bekers etc.) en komt pas eind oktober met een advies. Geen idee waarom dat zo lang duurt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

https://nos.nl/liveblog/2350761-3972-ni ... feest.html
NOS schreef:Kerk snapt ophef over dienst met 600 mensen niet
Op sociale media hebben mensen kritiek op een kerk in Staphorst waar zondag drie diensten zijn met elk 600 man, inclusief zingen en zonder mondkapjesplicht. De scriba van de Hervormde Kerk in de Overijsselse plaats zegt dat juist aan alle coronaregels wordt voldaan en snapt de ophef niet.

(...)
Ik ben hier al bang voor geweest. Laten we hopen en bidden dat de Heere ons nog wil gedenken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Ik ben hier al bang voor geweest. Laten we hopen en bidden dat de Heere ons nog wil gedenken.
Bang voor wat?
Christen

Bericht door Christen »

Dit zijn geen zwarte kousen, maar zeurkousen... :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Bauke

Bericht door Bauke »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Ik ben hier al bang voor geweest. Laten we hopen en bidden dat de Heere ons nog wil gedenken.
Bang voor wat?
Gedoe. Kijk nu eens....half politiek Nederland valt over de HHKStaphorst heen.
Als kerkenraad zou men een duidelijk bericht kunnen maken: wij hebben in ons kerkgebouw plaats voor 2.000 mensen, vanwege de toegepaste regels mbt corona kunnen er maar 600 mensen in de kerk. Foto of tekening erbij. Duidelijk zijn

Het enige wat de staphorsters van de broeders ter plaatse meekrijgen is: niet praten met de pers. En dan is het natuurlijk wachten op één journalist die een kort aangebonden Staphorster treft en die gooit er in zijn onnozelheid een minder overdachte opmerking uit en......hop de boel in de fik

Vrouw Halsema van Amsterdam krijst al opgewonden dat het schande is, want voetbal en theater mag maar met 30 mensen.

Let maar op...zondag zitten alle kerken hoe groot ook op max 30 personen. Nou bedankt hoor zijn we lekker mee.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Goed verhaal maar je peilt niet diep genoeg.
Habitat

Bericht door Habitat »

Het vuurtje was zaterdag al flink door allerlei media aangewakkerd. De politieke partijen kunnen hun verontwaardiging weer eens laten blijken over de kerken. En het kabinet kan deze week dan, zonder zelf op de pressieknop te hoeven drukken, de duimschroeven bij de kerken aandraaien. Een klassiek 1-2-tje tussen media en politiek.

(Het gaat natuurlijk helemaal niet om Staphorst. Staphorst wordt gewoon gebruikt.)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Natuurlijk kunnen we @Bauke proberen de praktische kant duidelijk te maken. Overigens is dat ook zeker wel gebeurd, maar men wil slecht van nuance weten. O.a. op Twittter is geprobeerd al die praktische argumenten naar voren te brengen.

Maar daarnaast speelt natuurlijk ook dat het ons niet lukt om de waarde van het verootmoedigen voor God, het belijden van het geloof en als samenkomst het gebed voor land en volk duidelijk te maken. De waarde daarvan voor ons als kerken, maar ook voor een natie als geheel aan te geven.

Overigens moeten we niet zo heel verbaasd zijn. In onze seculiere samenleving is het de bedoeling dat geloofsuitingen achter de voordeur blijven. Elke aanleiding die daar uiting aan kan geven, zal meer en meer worden aangegrepen. Nu met corona, straks in allerlei andere situaties.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
margrietha

Bericht door margrietha »

Vanwege oplopende besmettingen zijn er bij ons in de regio, tot nader order alle activiteiten buiten de kerkdiensten om, afgelast
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Habitat schreef:(Het gaat natuurlijk helemaal niet om Staphorst. Staphorst wordt gewoon gebruikt.)
Eens.

Misschien kan Roelof Bisschop iets meer duidelijkheid geven aan de Tweede Kamer. Hij kerkt immers in Staphorst, als ik het wel heb.

Maar ik vind het wel vreselijk dat er zo'n ophef hierover is.

Verder eens met @Maanenschijn.

Hopelijk zijn Grapperhaus en Rutte wel voor rede vatbaar en komt dat amendement er woensdag niet door. Laten we daar maar om bidden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

margrietha schreef:Vanwege oplopende besmettingen zijn er bij ons in de regio, tot nader order alle activiteiten buiten de kerkdiensten om, afgelast
Welke regio is dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
helma

Bericht door helma »

@Jantje, dhr Bisschop woont en kerkt al jarenlang in Veenendaal
Plaats reactie