https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=freeHollander schreef:Het gebrek aan dit filmpje vind ik dat de tonen en woorden niet afgemaakt worden. De uitgaande luchtstroom zit bij duidelijke overgang harde lettergrepen of aan het einde van woorden. Daarmee m.i. niet representatief.Germanicus schreef:https://youtu.be/r_IlzkuwkaUErskinees schreef: * Het is wel aangetoond dat praten en zingen druppels verspreiden waardoor besmettingen plaats kunnen vinden
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ik verbaas me er ook zeer over. Voor zover ik weet zijn er geen gevallen bekend van besmettingen door zang.Valcke schreef:Ik kan het niet anders zien dan dat sprake is van enorme overdrijving. En daarnaast is er ook nog een principiële kant (dan bedoel ik het zingen).Erskinees schreef:Kerken waarin gezamenlijk het Onze Vader wordt opgezegd doen dat nu ook niet. Zodat iedereen gewoon stil in de bank zit.
Verder las ik op fb een bericht van Marco den Toom die tijdens een repetitieavond metingen heeft laten uitvoeren met professionele de aerosol-waarden te meten. Eerste resultaat: aerosol-waarden opvallend laag!
NOS vandaag:alepha schreef:Ik verbaas me er ook zeer over. Voor zover ik weet zijn er geen gevallen bekend van besmettingen door zang.Valcke schreef: Ik kan het niet anders zien dan dat sprake is van enorme overdrijving. En daarnaast is er ook nog een principiële kant (dan bedoel ik het zingen).
Verder las ik op fb een bericht van Marco den Toom die tijdens een repetitieavond metingen heeft laten uitvoeren met professionele de aerosol-waarden te meten. Eerste resultaat: aerosol-waarden opvallend laag!
"Negen mensen Leids koor besmet
In Leiden hebben negen leden van een koor het coronavirus opgelopen, hoewel ze in hun oefenruimte ramen en deuren hadden geopend en zich aan coronamaatregelen hielden, schrijft de Volkskrant. De leden zaten volgens de krant op afstand van elkaar in een hoge zaal en hielden ook in de pauze afstand.
"Andere koren moeten dit weten", zegt bestuurslid Marijke Meijer van hobbykoor Populus Unus in Cantione. "We hebben ons aan alle regels van het Koornetwerk Nederland gehouden. Wat ons is gebeurd, kan iedereen overkomen."
Het zou zijn misgegaan bij een repetitie, twee weken geleden. De groep had twee ramen, één buitendeur en twee binnendeuren geopend. Na een paar dagen kregen de eerste koorleden klachten. Niemand werd ernstig ziek."
En ze dronken geen koffie samen, wasten hun handen, enzovoort? Het gaat altijd om het complete verhaal. En waarom juist bij dit koor en niet bij de honderden andere koren?
Wellicht omdat koorleden in het algemeen bovengemiddeld verantwoordelijk gedrag vertonen? Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat de meerderheid van de Nederlanders met verkoudheidsklachten gewoon naar buiten gaat, maar er zijn toch gezaghebbende mensen die dat beweren. Als koorleden dat niet of nauwelijks doen, heeft dat gevolgen voor de statistieken.
- Delftenaar
Het kan zijn dat de combinatie van deuren en ramen die ze open gezet hebben zodanig was dat er een bepaalde luchtstroom ontstond. De besmette koorleden zullen dan in die stroom hebben gestaan waardoor ze als het ware een douche van virusdeeltjes over zich heen gekregen hebben.
Zoiets zal verder uitgezocht moeten worden.
In ieder geval hebben de PKN en de CGK nu geadviseerd om niet meer te zingen.
Zoiets zal verder uitgezocht moeten worden.
In ieder geval hebben de PKN en de CGK nu geadviseerd om niet meer te zingen.
alepha schreef:Ik verbaas me er ook zeer over. Voor zover ik weet zijn er geen gevallen bekend van besmettingen door zang.Valcke schreef:Ik kan het niet anders zien dan dat sprake is van enorme overdrijving. En daarnaast is er ook nog een principiële kant (dan bedoel ik het zingen).Erskinees schreef:Kerken waarin gezamenlijk het Onze Vader wordt opgezegd doen dat nu ook niet. Zodat iedereen gewoon stil in de bank zit.
"Nu steeds meer zangkoren hun hobby weer oppakken, lijken ook de uitbraken weer terug. Zo schortte zangkoor Music 4 All in Heerde eerder deze maand alle repetities op nadat zeven koorleden ziek waren geworden. Ook bij een ander Heerdes zangkoor bleken enkele besmettingen te zijn. De burgemeester verzocht daarop alle zangkoren af te zien van repetities. Aan de vooravond van de lockdown was Heerde het toneel van een heftige kooruitbraak. Bij christelijk mannenkoor De Lofzang werd toen haast de helft van de tachtig leden ziek. Zes kwamen er te overlijden."
Link: https://www.topics.nl/half-leids-koor-b ... ent=topics
-
- Verbannen
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het was trouwens wél heel erg koud afgelopen zondagmorgen bij ons in de kerk.
Alle deuren moeten openblijven!
Totdat er een goed ventilatie systeem geïnstalleerd is...
Alle deuren moeten openblijven!
Totdat er een goed ventilatie systeem geïnstalleerd is...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Er wordt niets gemeld over zingen.Jantje schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
- Verbannen
Natuurlijk niet. Dat mag gewoon.Bruna schreef:Er wordt niets gemeld over zingen.Jantje schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Er wordt wel wat van gezegd maar niet heel veel.Bruna schreef:Er wordt niets gemeld over zingen.Jantje schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus
Ik doel op bericht van 2 oktober. Ik zie niets hierover.Geytenbeekje schreef:Er wordt wel wat van gezegd maar niet heel veel.Bruna schreef:Er wordt niets gemeld over zingen.Jantje schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus
@jantje, ik zeg ook niet dat het niet mag. PKN en Cgk hebben al geadviseerd niet te zingen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Klopt, wij zingen ook niet meer in de kerk.
Wij ook niet meer!merel schreef:Klopt, wij zingen ook niet meer in de kerk.