Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Marie-Henriëtte

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Bericht door Marie-Henriëtte »

golan schreef:
Marie-Henriëtte schreef:"Gelijk Sara aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer, welker dochters gij geworden zijt, als gij weldoet, en niet vreest voor enige verschrikking."

Ik denk dat daarmee bedoeld wordt dat de vrouw haar man eert in het uitvoeren van zijn taken als hoofd van het gezin. Of het echt in de praktijk voorkomt dat een vrouw haar man ‘heer’ noemt, dat durf ik niet te zeggen. Ik heb er in ieder geval bij gehuwde stellen nog geen kennis van genomen, maar wellicht gebeurt dat bij hun thuis wel, dat weet ik natuurlijk niet.

Ik zie het meer als volgt; mocht ik ooit kinderen krijgen, dan zouden zij mij niet met ‘U’ hoeven aan te spreken, maar zij moeten wel het ouderlijk gezag erkennen. Ik denk dat dit zo ook kan opgaan voor de vrouw; wel het gezag van haar man erkennen, maar hem niet perse hoeven aan te spreken met ‘heer’.
Dat klinkt als "wacht maar tot je vader thuis is" en pedagogisch bezwezen, dat werkt niet. Je moet niet boven je vrouw en kinderen staan maar naast ze. Mijn man is niet mijn baas wiens bevelen ik opvolg. Ik heb een eigen mening en die wordt gerspecteerd ook ten aanzien van het geloof. Wij zijn een vlees, dat wil zeggen dat wij hetzelfde denken en doen t.a.v de opvoeding.
Oke, ik bedoelde het ook niet in de zin van 'bazigheid', maar in de Bijbel staat wel dat de man het hoofd van het gezin is en dat de vrouw zijn gezag moet erkennen. Maar nogmaals; ik weet niet hoe dit tegenwoordig zijn uitwerking heeft in de praktijk, want zelf ben ik niet getrouwd. Het lijkt mij zeer wenselijk als een man de mening van zijn vrouw respecteert en deze ook laat meewegen in doorslaggevende beslissingen, indien die genomen moeten worden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Inderdaad, er is geen vrouw meer die haar man 'heer' noemt en toch is dat echt wat Petrus wilde!
Als ik dat nu eens concretiseer.
Een echtpaar staat voor een belangrijke beslissing.
Na ampel overleg is er geen eensluidend besluit.
Dat besluit moet toch genomen worden.

Is het dan de "heer" wiens beslissing wordt uitgevoerd?

Of heeft de vrouw recht op een compromis wat aan beide standpunten recht doet?
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Het is vaak het beste om toch voor het compromis te gaan. Mocht 's mans beslissing toch verkeert uitpakken, dan krijg je vaak te horen "ik zei het toch!", wat meestal resulteert in onenigheid.
The Groom's still waiting at the altar
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dit klinkt allemaal heel erg, alsof je in een huwelijk voor een rechtbank staat, waarbij ieder zijn of haar gelijk wil halen, in ieder geval maximaal.
Dat is niet goed. In een goed huwelijk zijn man en vrouw tot een hulpe tegenover elkaar in tijdelijke en geestelijke zaken. Als dat de insteek is en blijft, kom je samen ook wel uit die belangrijke besluiten, waar je misschien in eerste instantie een verschil van inzicht in hebt.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Helemaal mee eens.
The Groom's still waiting at the altar
Jongere

Bericht door Jongere »

Wie is er Heer in de relatie tussen de gemeente en Christus? Ik neem aan dat er geen gelovige - hoe geëmancipeerd dan ook - is die zich onderdrukt voelt omdat Christus in deze relatie Heer is. We moeten altijd dit beeld blijven vasthouden wat Paulus erbij noemt.
Overigens opmerkelijk, wat ik onlangs hoorde: in de tijd van Paulus was dit geen vrouwonvriendelijk stukje, integendeel. Het was juist zeer uitzonderlijk dat hij de relatie tussen man en vrouw gelijkstelde aan die van Christus en de gemeente. Op de lezers uit die tijd moet dit eerder "revolutionair" dan onderdrukkend zijn overgekomen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik lees net, dat in de CGK ook wel eens een vrouw in een kerkdienst voorgaat:

----------

Vrouw gaat voor in CGK-dienst

PURMEREND – Naar nu bekend is geworden, heeft in een kerkdienst van de christelijke gereformeerde kerk in Purmerend een vrouw de dienst geleid. Op zondag 2 augustus ging scriba mevrouw T. Kuijper-Roomer voor in een leesdienst.

Voor zover bekend, is het de eerste keer dat dit in een christelijke gereformeerde kerkdienst is gebeurd.

Volgens ds. D. Quant, preses van de laatste synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) en deskundige op het gebied van het kerkrecht, is het strijdig met de kerkorde van de CGK dat een vrouw in een dienst voorgaat. Het lezen van een preek kan weliswaar door een ‘gewoon’ gemeentelid worden gedaan, maar de dienst moet altijd worden geleid door een ambtsdrager, aldus ds. Quant. „Desnoods kan een beroep gedaan worden op een buurgemeente om een ambtsdrager te ‘lenen’.”

Scriba Kuijper geeft aan dat zij om praktische redenen in de bewuste dienst is voorgegaan. „We zijn een kleine, vacante gemeente en zeker in de zomertijd is het moeilijk om voldoende preeklezers te vinden. In de zomer hebben we daarom de middagdienst al laten vervallen. Om de lasten zo goed mogelijk te verdelen, ben ik dit jaar voor het eerst ook ingeschakeld bij het voorgaan in de diensten. Vorig jaar was dat net niet nodig.”

Kuijper zegt dat er over de kwestie overleg is geweest met de kerkvisitatoren. „Zij hadden er geen enkel bezwaar tegen dat ik zou voorgaan, omdat er sprake was van een noodsituatie.”

Volgens Kuijper is er in de kerkorde maar weinig te vinden over het voorgaan van een vrouw in een leesdienst. „In Purmerend hebben we al langer de gewoonte dat niet-ambtdragers voorgaan. Het is wel voor het eerst dat een vrouw dit doet. Voorafgaand aan de dienst hebben we uitgelegd waarom we hiervoor kozen.” De dienst is op internet nog te beluisteren. Door een storing met de kerktelefoon is het eerste stukje echter weggevallen.

De scriba benadrukt dat er altijd een ouderling in de kerkdiensten aanwezig is. „In die zin is er wel sprake van dat de dienst plaatsheeft onder verantwoordelijkheid van een ambtsdrager.”

bron: http://www.refdag.nl
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Ik lees net, dat in de CGK ook wel eens een vrouw in een kerkdienst voorgaat:
Ik vroeg me wel af waarom het RD nieuws van 2 augustus plaatst. Ik wist het bijvoorbeeld al een maand, en dan ga ik ervan uit dat het RD het al langer weet. Of is dit weer het wedstrijdje met het ND: Wij hebben lekker eerder dit nieuwtje??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik lees net, dat in de CGK ook wel eens een vrouw in een kerkdienst voorgaat:
Ik vroeg me wel af waarom het RD nieuws van 2 augustus plaatst. Ik wist het bijvoorbeeld al een maand, en dan ga ik ervan uit dat het RD het al langer weet. Of is dit weer het wedstrijdje met het ND: Wij hebben lekker eerder dit nieuwtje??
Ik vind dit een beetje ondermaatse verdachtmaking, Luther.
Refdag schreef:Naar nu bekend is geworden, ...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Nee, Tiberius, dit is geen verdachtmaking.
Wat heeft dit bericht voor nieuwswaarde?
Ik hou van openheid, maar niet op de manier zoals het RD het verwoordde. Dan denk ik: Bah, weer zo'n bericht waarin we weer eens fijn kunnen laten zien dat het in die CGK ook niet veel soeps meer is tegenwoordig. Het ging me om de late berichtgeving en vooral om de niet feitelijke toon van het artikel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Ze zijn natuurlijk een beetje voorzichtig geworden na de Boomsma-affaire. ;)
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Nee, Tiberius, dit is geen verdachtmaking.
Wat heeft dit bericht voor nieuwswaarde?
Ik hou van openheid, maar niet op de manier zoals het RD het verwoordde. Dan denk ik: Bah, weer zo'n bericht waarin we weer eens fijn kunnen laten zien dat het in die CGK ook niet veel soeps meer is tegenwoordig. Het ging me om de late berichtgeving en vooral om de niet feitelijke toon van het artikel.
Inderdaad Luther, het viel mij ook al op. Afgelopen week ook al dat bericht over die geschrapte middagdienst, in een CGK-gemeente. Wat een non-nieuws zeg :deg
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Nood breekt wet, zouden ze daar wel gedacht hebben in het Purmerendse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marie-Henriëtte schreef:Nood breekt wet, zouden ze daar wel gedacht hebben in het Purmerendse.
Als een gemeente geen voldoende mannen heeft om de ambten te vullen, dan is een gemeente niet langer van machte in stand te blijven.... Helaas

God heeft daar dus Zijn kandelaar weggehaald.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nood?

Als de regel is dat een ambtsdrager de dienst moet leiden dan moet dat ook gebeuren,
gewoon aan de regels houden, en die regel zullen ook wel netjes (zoals de Bijbel leert) aangeven
dat het een man moet zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie