Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Wim Anker

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: 20 jun 2024, 12:06
Wim Anker schreef: 20 jun 2024, 12:04
Dat het constante vergelijking van Nederland met andere landen een vorm van cultuurvermenging is - het ideaal is dan allemaal dezelfde mix - die mij tegenstaat. Maar goed, hier zitten nogal wat mensen die graag op meldingsknoppen drukken en wordt een bepaalde positie weer monddood gemaakt dus dit zal wel weer niet mogen. Dit is wat ik, onder andere, versta onder omvolking. Dat gaat niet zozeer over mensen maar over ideeën, culturen.
Je doet net of er in Nederland sprake is van een eenheidscultuur of dat die er ooit is geweest.
Daar gaat de generalisatie weer............ Ja, er was, en is, een eenheidscultuur - met alle varianten daarbinnen -.
Ter vergelijk: NL heeft ook nooit een statische biotoop gehad. Toch bedreigen allerlei exoten wel de eigen biotoop en worden ze (terecht) bestreden. Dan zeggen we ook niet: Laat die muskusratten, laat die Amerikaanse kreeften want met de konijnen die in 1400 zoveel als exoot binnenkwamen is het ook goed gekomen.

De paradox: De mensen die het felst zijn in het moeten behouden van de status quo van de natuur zijn ook het felst dat onze cultuur helemaal anders moet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: 20 jun 2024, 12:12 Daar gaat de generalisatie weer............ Ja, er was, en is, een eenheidscultuur - met alle varianten daarbinnen -.
Ter vergelijk: NL heeft ook nooit een statische biotoop gehad. Toch bedreigen allerlei exoten wel de eigen biotoop en worden ze (terecht) bestreden. Dan zeggen we ook niet: Laat die muskusratten, laat die Amerikaanse kreeften want met de konijnen die in 1400 zoveel als exoot binnenkwamen is het ook goed gekomen.

De paradox: De mensen die het felst zijn in het moeten behouden van de status quo van de natuur zijn ook het felst dat onze cultuur helemaal anders moet.
Ik houd niet zo van simplistische redeneringen zoals de jouwe. Er is door de eeuwen altijd sprake geweest van ontwikkeling van de cultuur, al dan niet veroorzaakt door migratie.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: 20 jun 2024, 12:25
Wim Anker schreef: 20 jun 2024, 12:12 Daar gaat de generalisatie weer............ Ja, er was, en is, een eenheidscultuur - met alle varianten daarbinnen -.

Ik houd niet zo van simplistische redeneringen zoals de jouwe. Er is door de eeuwen altijd sprake geweest van ontwikkeling van de cultuur, al dan niet veroorzaakt door migratie.
Ontwikkeling van de cultuur is prima, bedreiging van de cultuur niet.

(En weer geen enkel argument maar enkel de kwalificatie "simplistisch").
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Wim Anker schreef: 20 jun 2024, 11:33
parsifal schreef: 19 jun 2024, 22:19 Ik vind het opvallend, hoe radicalisering in sommige landen pas van recente datum is. In Indonesie was er altijd een grote moslimmeerderheid, maar het ging lang goed, en je kunt wel zeggen dat moslimtheoloog Gus Dur (Wahid) echt een toonberld van tolerantie was als president. Jokowi nu is ook best, maar je merkt in de samenleving nu wel radicalisering, en dat is echt iets van de laatste jaren.

Geboortecijfers zijn ook opvallend. In rijke landen zijn ze over het algemeen laag. Of het nu Singapor, Noorwegen, Brunei of Verenigde Arabische Emiraten is, of zelfs Iran.
Dit is NEDERLAND @Parsifal. Ik ben die opdringerige cultuurmenging (en dit is er een variant op) helemaal zat.
Je zou de post van parsifal ook vanuit een geheel andere invalshoek kunnen bekijken. Hij merkt op dat radicalisering in de samenleving sommige landen recent is en geeft Indonesie als voorbeeld. Hier kun je juist mee vergelijken, en dat is geen cultuurmenging. Daar bedoel ik mee: moslims lijken in sommige landen de laatste jaren te radicaliseren (het kalifaat in Syrie was daar hét voorbeeld van). Radicale sprekers uit die regio's zijn jaren welkom geweest in Nederland. Gematigde moslims in Nederland kunnen hierdoor geinspireerd raken (ik weet nog wel een moskee in Rotterdam-Zuid aan te wijzen...) met alle gevolgen van dien.
Een land als Nederland kan in zo'n geval van vergelijking juist vanuit die meer radicale landen de trend spotten en er actief op handelen. Of dat actief gebeurt, is natuurlijk ernstig de vraag, ik denk dat Nederland in veel gevallen veel te tolerant is (geweest). Hier in Zwitserland zie je een veel strakkere lijn, en dat spiegelt zich heel duidelijk af in de maatschappij.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

De NRC-column van vandaag is wellicht een intressante aanvulling. Voor hen die geen interesse in de column hebben, het onderzoek waarnaar gelinkt wordt vindt u hier.
TSD

Bericht door TSD »

Edelweiss schreef: 20 jun 2024, 14:05 De NRC-column van vandaag is wellicht een intressante aanvulling. Voor hen die geen interesse in de column hebben, het onderzoek waarnaar gelinkt wordt vindt u hier.
Jodenhaat is zeker niet altijd onderdeel van de Islamitische cultuur geweest. Maar dat is het wel overduidelijk geworden. 50%-75% van de mensen die antisemitische stellingen onderschrijven is zó bizar hoog dat de opvatting van Mona Keijzer bepaald niet uit de lucht gegrepen is.

Verder ook dat geweld in Europa tegen Joden voornamelijk uit Islamitische hoek komt, spreekt boekdelen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wat is dit allemaal voor geknip in dit topic?
Profesto

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef: 21 jun 2024, 23:32 Wat is dit allemaal voor geknip in dit topic?
Inderdaad. Wilde net kijken of er nog iemand ongelijk heeft in dit topic, zijn alle recente berichten gewist... :D
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik wou @Zita nog beantwoorden. Maar dat is ook niet meer nodig, zie ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hier wat berichten geknipt waarin naar een column wordt verwezen waarin binnen enkele seconden een flinke krachtterm wordt geuit
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef: 22 jun 2024, 09:39 Hier wat berichten geknipt waarin naar een column wordt verwezen waarin binnen enkele seconden een flinke krachtterm wordt geuit
Mijn berichten gingen niet over die column? Dat was een heel ander gesprek. Is het nu echt nodig om deze broodnodige discussie telkens te censureren?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wim Anker schreef: 22 jun 2024, 09:54
Herman schreef: 22 jun 2024, 09:39 Hier wat berichten geknipt waarin naar een column wordt verwezen waarin binnen enkele seconden een flinke krachtterm wordt geuit
Mijn berichten gingen niet over die column? Dat was een heel ander gesprek. Is het nu echt nodig om deze broodnodige discussie telkens te censureren?

Ja, dat is nodig. Niet iedereen kan zich in deze discussie conform de regels gedragen, dan moet de schaar er soms even in.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

elbert schreef: 19 jun 2024, 13:12
HersteldHervormd schreef: 18 jun 2024, 17:55Het ligt er toch echt een beetje aan hoe je er naar kijkt. In Zwitserland is men al generaties lang bekend met referenda. Dat is wat anders als dat men nu in Nederland zou beginnen met referenda. Nederland is ontzettend gepolariseerd, in Zwitserland is dat niet het geval, zover ik weet dan tenminste. Het verband tussen de referenda en de huidige stabiele situatie in Zwitserland is een correlatie, ik zie daar niet een oorzaak-gevolg in. Ik denk eerder dat dit een Pygmalion-effect is. Toch vind ik dat je ergens wel een punt hebt; referenda kunnen absoluut positief bijdragen aan een stukje bewustwording en verantwoordelijkheid binnen het electoraat. Het stabiliserend en depolariserend zie ik alleen echter echt niet gebeuren in Nederland. Uiteindelijk ben ik echt van mening dat het volk van Nederland irrationeel redeneert en dan kan de uitwerking van diverse referenda ongetwijfeld uitlopen in een tirannie van de meerderheid.
Je ziet geen oorzaak-gevolg, maar dan vind ik dat je wel de vraag moet beantwoorden waarom het Nederlandse volk in jouw ogen "irrationeel redeneert" en waarom het Zwitserse volk dat niet of in elk geval veel minder doet. Als het niet aan het politieke bestel ligt, maar aan iets anders, dan wil ik wel graag weten wat dat andere dan is.
Het volk van Nederland heeft een te grote mond. Dit kan gedeeltelijk komen doordat de politiek al een tijdje faalt, maar dat weet ik niet zeker.
Nogmaals, in Zwitserland kent men al heel erg lang referenda, dat is iets anders als dat men nú zou moeten starten met referenda in Nederland, zij het in raadplegende zin.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

@Mister en @Herman,

Ik wilde nog een discussie afmaken met notabene @Zita. Ik hoop dat die post nog terugkomt?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef: 22 jun 2024, 10:44 @Mister en @Herman,

Ik wilde nog een discussie afmaken met notabene @Zita. Ik hoop dat die post nog terugkomt?

Nee, die komt niet meer terug, dat was precies het punt waar de discussie ontspoorde - en nee, dat lag hier niet aan jou.
Plaats reactie