ZWP schreef: ↑16 jul 2024, 11:40
TSD schreef: ↑16 jul 2024, 11:34
Vance lijkt op het 1e gezicht ook niet een verbindend figuur. Ergens verbaast het me dat Trump na zaterdag hiervoor kiest. Of juist niet: Vance heeft hij om de 'hardliners' binnen boord te houden en zelf kan hij dan de verbindende toon aanslaan. Wie zal het zeggen
Vance lijkt in ieder geval zeer opportunistisch, wat mij betreft geen goede eigenschap. Is hij dan integer?
Volgens mij heeft Trump zijn mildere toon alweer laten varen.
Ik vrees dat de ontwikkelingen richting een autocratie (die allang geleden zijn ingezet) met Trump-Vance in sneltreinvaart zullen doorgaan. De aanslag helpt hem hierin. Wat cynisch wellicht, maar de ontwikkelingen overziend wel realistisch. Hij heeft wind mee (aanslag overleeft, aanklacht afgewezen, conservatieve rechters voorlopig op hun plek etc.). Het is voor Europa een slechte ontwikkeling als je kijkt naar Oekraïne, de focus op China, de NAVO.
De 1e zinnen vind ik ietwat voorbarig. Vance heeft zich in elk geval 'ontwikkeld' de afgelopen 6 jaar. Of dat voor electoraal gewin is / baan veilig stellen, of dat hij gewoon tot andere inzichten is gekomen weet ik niet. Ik ga daar geen uitspraak over doen. Zijn enorme focus op de cultuuroorlog zorgde er in elk geval wel voor dat hij niet met een ruime meerderheid is gekozen in de Senaat in 2022. Puur naar zijn economische standpunten bekeken is zijn electoraat echt veel breder en had hij meer kunnen winnen. Dus ik durf je dat niet na te zeggen.
Wat Trump betreft is het ook veel te vroeg, wat je nu zegt, er zijn, behalve zijn VP-pick geen aanwijzingen dat hij zijn mildere toon heeft laten varen (of ik heb ze gemist? Dat zou me verbazen). Laten we eerst zijn speech van donderdag afwachten.
Je zou veel eerder kunnen zeggen dat Biden zijn mildere toon alweer heeft laten varen met zijn laatste interview. Het kan er nèt vanaf dat hij het woord 'bullseye' terugneemt, maar verder gaat hij gewoon op oude voet verder. Wat hij dan zelf bedoelde met 'minder verhitte retoriek' is vooralsnog niet duidelijk, gelet op zijn eigen uitlatingen. Hij zegt namelijk nu gewoon: alles wat we over Trump zeiden is waar en blijven we gewoon herhalen. Dat mag natuurlijk, maar dan waren zijn woorden van afgelopen zondag natuurlijk niet meer dan een lege huls, een poging om te doen alsof je verbindend bezig wil zijn.
Trump heeft inderdaad de wind mee. Echter, ik zou, als ik Trump-aanhanger was, toch niet al te hard juichen. Tussen nu en begin november kan er nog heel veel gebeuren en de praktijk heeft uitgewezen bij eerdere verkiezingen dat gebeurtenissen in die tijd soms een belangrijke impact hadden op het eindresultaat (denk bijv. aan Clinton, 2016). Verder denk ik dat een groot deel van de sympathie, gebaseerd op emotie, die nu ontstaat en mogelijk teruggezien gaat worden in peilingen, toch wel weer wegebt met de tijd. (Tenzij Trump daadwerkelijk blijvend zijn toon matigt bijvoorbeeld).
Ik denk ook dat Biden het tegen Trump gaat afleggen, maar ik denk ook nog steeds dat de kans zeer reëel is dat Biden uiteindelijk toch de handdoek in de ring gooit. Door afgelopen weekend heeft dat proces wat vertraging opgelopen (en mogelijk gestopt), maar eerlijk gezegd zou het mij verbazen als richting de democratische conventie niet opnieuw het rumoer oplaait.
Er zijn nog geen peilingen van na de aanslag. Daarnaast zorgen conventies traditioneel voor een 'boost' in de peilingen in de weken erna, simpelweg door alle aandacht die er dan in positieve zin is voor de plannen en toekomst. Er komen dus nog dramatischere peilingen voor Biden aan. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee niet opnieuw paniek ontstaat in de Democratische Partij.