Kerkgang aanstaande zondag?

Ad Anker
Moderator

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Ik vind vele reformatorische mensen aan mijn zijde en zelfs seculiere journalisten (denk aan die mevrouw die een column schreef in NRC).
Waarin was jij het met die laatste eens?
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

De laatste keer dat ik naar de kerk mocht (iedereen om de beurt) scheen net toen ik naar de kerk reed door de regenwolken heen een regenboog.

Dat beeld bemoedigde me: ondanks een virus dat ziekte, dood en vooral ook door de hele of halve lockdown maatschappelijke ontwrichting veroorzaakt (economisch, sociaal, psychisch) gaat Gods trouw door. Hij heeft het laatste woord. Zoals Hij aan Noach beloofd heeft de aarde nooit meer ten onder te laten gaan zal Hij dat ook nu doen.
Ondanks alle ziekte en verderf staat God daarboven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik vind vele reformatorische mensen aan mijn zijde en zelfs seculiere journalisten (denk aan die mevrouw die een column schreef in NRC).
Welke zin?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik vind dit een onheuse vergelijking van zaken waar geen snars van klopt. Het is terecht zoals ds. Huijser dat zei, dat we Gods Woord en de heilzame inzettingen en geboden om Zijn huis te bezoeken en de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten, in geen enkel geval kunnen vergelijken met al het feestgedruis dezer wereld.

Ik verwijs ook naar een reactie in 'Opgemerkt', in het RD van hedenavond, van een bekende in de reformatorische gezindte.
Zou je hier ook verschillende visies kunnen waarderen omdat beide visies recht willen doen aan wat de Heere in het huidige tijdsgewricht van ons vraagt? Je ziet dat vrijwel alle kerkverbanden niet doen wat bijvoorbeeld Steef bepleit. Hoe zie jij dat?
Als een aanklacht en een buigen voor de seculiere media en een wereldse overheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Christen

Bericht door Christen »

Delftenaar schreef:De laatste keer dat ik naar de kerk mocht (iedereen om de beurt) scheen net toen ik naar de kerk reed door de regenwolken heen een regenboog.

Dat beeld bemoedigde me: ondanks een virus dat ziekte, dood en vooral ook door de hele of halve lockdown maatschappelijke ontwrichting veroorzaakt (economisch, sociaal, psychisch) gaat Gods trouw door. Hij heeft het laatste woord. Zoals Hij aan Noach beloofd heeft de aarde nooit meer ten onder te laten gaan zal Hij dat ook nu doen.
Ondanks alle ziekte en verderf staat God daarboven.
Mooi... Diep...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Welke zin?
Met die NRC journaliste?
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Als een aanklacht en een buigen voor de seculiere media en een wereldse overheid.
Hoe zie jij in dat licht kerkelijke besluiten en adviezen over uitstel van de viering van het Heilig Avondmaal?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Welke zin?
Met die NRC journaliste?
Die journaliste heeft tenminste begrepen dat een waar christen niet leeft voor het hier en nu, en dat dáárom voor sommigen (Staphorst is daar hét uitwendige voorbeeld van geworden) de lijfelijke kerkgang onopgeefbaar is, ook al gaat het Coronavirus in alle hevigheid rond en ook al komt de duivel en de wereld er tegenop.
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 okt 2020, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Als een aanklacht en een buigen voor de seculiere media en een wereldse overheid.
Hoe zie jij in dat licht kerkelijke besluiten en adviezen over uitstel van de viering van het Heilig Avondmaal?
Evenzo een aanklacht en tegen Gods Woord. Het Avondmaal hoort bedient te worden. Dat is Gods Eigen instelling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Evenzo een aanklacht en tegen Gods Woord. Het Avondmaal hoort bedient te worden. Dat is Gods Eigen instelling.
Begrijp ik je goed begrijp als je vindt dat erediensten door horen te gaan zonder rekening te houden met de RIVM-basisregels (dus: volle kerken) en het Heilig Avondmaal gehouden moet worden zonder enige aanpassing? Of is dat een conclusie die tekort door de bocht gaat?
Laatst gewijzigd door Hollander op 22 okt 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Van de week stond terecht in het commentaar van het RD dat 'het onderling samenkomen ' uit de bijbel niets te maken heeft met wat wij erediensten noemen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Evenzo een aanklacht en tegen Gods Woord. Het Avondmaal hoort bedient te worden. Dat is Gods Eigen instelling.
Dat is Gods eigen instelling en wordt slechts vier keer per jaar gehouden, waar hebben we het dan over?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Amstelodamense schreef:
Hollander schreef:Die publiektrekkers liggen logisch onder een vergrootglas, maar de waarheid is dat het virus zich met name verspreid door nalatigheid in de kleinere settingen in privé en zakelijke sferen.
Ga in een gemiddeld stadscentrum lopen en je zult constateren dat slechts een minderheid zich goed aan de basisregels houd.
Kijk rond op diverse kleine georganiseerde verjaardagen en je zult zien dat de anderhalve meter nauwelijks serieus wordt genomen.
Loop een doorsnee supermarkt binnen en zie de blauwdruk van het gedachtegoed dat een mondkapje en een eigen winkelwagentje het virus wel even tegenhoud.
Vraag eens rond in een zieken- of verzorgingshuis, dan zal je schrikken van de verhalen van medisch personeel over wantoestanden van mensen die zich bewust stiekem niet aan de bezoekersregels houden.
Of beluister eens wat horeca-ondernemers, gemiddeld genomen had de horeca de RIVM-basisregels prima geïmplementeerd. Maar "mensen houden zich er niet aan en kruipen gewoon dicht bij elkaar", aldus een horeca-medewerkster recent in een interview.

Wanneer mensen zich aan de basisregels houden, dan is menselijk gesproken, heel veel gewonnen. Dan zouden allerlei hele vervelende maatregelen naar verwachting veel minder noodzakelijk zijn geweest. Het is denk ik niet zo zeer het brengen van een (gezamenlijk) offer dat kwaad bloed zet, maar vooral het gevoel dat goeden onder de slechten moeten lijden.
Het klopt helemaal dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar dat geldt veel breder inderdaad dan alleen de kerken. We moeten als christenen niet in de slachtofferrol gaan zitten, iedereen is namelijk slachtoffer

Het is mijns inziens allemaal waar. Er zou veel strenger moeten worden gehandhaafd. Ik vind het ook belachelijk dat de boete voor coronaovertredingen verlaagd wordt, terwijl kerkdiensten worden afgeraden. Ik heb helaas niet gehoord dat de SGP dat naar voren bracht. Dat neemt niet weg, dat de uitzonderingen voor het concertgebouw en andere publieke gelegenheden, ook zijn geschrapt en dat er dus van benadeling van gelovigen geen sprake is.

Mijns inziens moet de discussie er dan meer over gaan hoe de overheid het gedrag van individuen beter kan sturen. Het beroep op de vrijheid van godsdienst is mijns inziens op zijn minst contraproductief en ik kan mij ook voorstellen dat dat ergernis geeft.

Ik ben het niet met Philpot eens dat Paulus ook geen goede naam had. Een crimineel kan een agent een deskundige agent vinden en hem toch doodschieten. Uit vervolging kun je geen slechte naam afleiden, mijns inziens, laat staan dat je omgekeerd zou kunnen redeneren dat er iets mis zou zijn met je gedrag als niet iedereen een hekel aan je heeft.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Deze hele discussie valt of staat met de opvatting of online deelnemen betekent dat je een onderlinge ontmoeting bijwoont of niet. Zoals altijd binnen reformatorische kring heb je dan mensen die enkel zwart-wit kunnen denken en mensen die in staat zijn tot nuance.
samanthi

Bericht door samanthi »

Even een herhaling:

Is het echt zo dat je perse met grote getale in een gebouw moet zitten?
Gemeente zijn is zoveel meer, dat is niet alleen met zijn allen in een gebouw zitten, bij grote kerken en soms ook bij kleine kennen de mensen elkaar niet eens, de Bijbel roept op om gemeente te zijn 24/7 voor elkaar zorgen, elkaar vermanen, elkaar bemoedigen, het brood breken en dan niet hooguit vier keer per jaar, veel mensen miepen over het feit dat ze niet naar de kerk kunnen, terwijl anderen openlucht bijeenkomsten houden, buiten zingen, in kleine groepjes samenkomen om naar de Bijbel te luisteren, mensen die extra omkijken naar mensen in hun omgeving of in de kerk die alleen zijn en vereenzamen, we hebben zo'n mooie taak in deze tijd! in kleine groepjes kun je ook Avondmaal vieren, als er een ambtsdrager bij is.

Ik roep iedereen op om deze tijd te benutten om te laten zien Wie de Heere voor je is, laten zien hoe Dierbaar Hij is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie