COVID-19
Re: Wuhan virus
Vraagje: is de Italiaanse gezonheidszorg zoveel slechter in Noord Italie? Of wonen daar zoveel oudere mensen? De verhouding tussen aantal besmettingen en sterfgevallen ligt daar veel hoger dan bijv in Belgie, Duitsland en Nederland. Was ook zo bij de Mexicaanse griep...
Ik ben ooit een keer in een Italiaans ziekenhuis geweest en heb het daar inderdaad ervaren als 'slechter'. Al zou dit ook een oorzaak kunnen zijn voor de verhoogde cijfers in Italie
https://www.trouw.nl/buitenland/wat-de- ... ~bc1868da/
Dat verklaart ook waarom zoveel mensen besmet terug kwamen vanuit Italië. Meer besmettingen als gemeten. Zou kunnenmerel schreef:Ik ben ooit een keer in een Italiaans ziekenhuis geweest en heb het daar inderdaad ervaren als 'slechter'. Al zou dit ook een oorzaak kunnen zijn voor de verhoogde cijfers in Italie
Mijn man appt net dat op zijn werk ook verzocht is aan de Brabo's om thuis te werken. En helaas voor hem. Hij heeft keurig file gereden....
Dat zal niet zonder beschermende maatregelen kunnen. Je wilt als priester niet een besmettingsbron zijn, neem ik aan. Zie ook: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/br ... -1.1638939Herman schreef: De paus heeft priesters opgeroepen een bezoek te brengen aan mensen die besmet zijn met het coronavirus. Italië kondigde gisteren juist reisbeperkingen aan voor het hele land om de verspreiding van het virus tegen te gaan.
Ik verwacht dat die genoemde onderrapportage ook in Brabant een rol speelt. De mensen gaan hier een stuk makkelijker met regels om. Bovendien was het twee geleden hier carnaval, dan wordt er ook minder afstand gehouden, zeg maar.Lilian1975 schreef:Dat verklaart ook waarom zoveel mensen besmet terug kwamen vanuit Italië. Meer besmettingen als gemeten. Zou kunnenmerel schreef:Ik ben ooit een keer in een Italiaans ziekenhuis geweest en heb het daar inderdaad ervaren als 'slechter'. Al zou dit ook een oorzaak kunnen zijn voor de verhoogde cijfers in Italie
Mijn man appt net dat op zijn werk ook verzocht is aan de Brabo's om thuis te werken. En helaas voor hem. Hij heeft keurig file gereden....
Brabo's
herkenbaar.
Ok denk alleen dat het niet aan regels houden hier ook wel een beetje speelt. Of zijn dat de invloeden vanuit Brabant?
Belooft nog wat via school en de Brabo's....
Hoor net vijfde geval in buurgemeente.... niet in relatie met andere patiënten wel Italie. Tussen buurtgemeente en ons zit weer een snelweg. Of zijn de Baggeraars gehoorzamer?
of de Baggeraars stoppen alle uitslagen onder de Bagger. Kan ook natuurlijk
Het is en blijft een raar fenomeen de manier van verspreiding, vind ik.

Ok denk alleen dat het niet aan regels houden hier ook wel een beetje speelt. Of zijn dat de invloeden vanuit Brabant?
Belooft nog wat via school en de Brabo's....
Hoor net vijfde geval in buurgemeente.... niet in relatie met andere patiënten wel Italie. Tussen buurtgemeente en ons zit weer een snelweg. Of zijn de Baggeraars gehoorzamer?

Het is en blijft een raar fenomeen de manier van verspreiding, vind ik.
Ook in een buurgemeente van ons is het virus vastgesteld.
Het gaat nog door, en het meest verontrustende is wel dat we wel alles proberen te onderzoeken, behalve dat we de oorzaak van alle ellende opmerken, en in de schuld komen.
Het gaat nog door, en het meest verontrustende is wel dat we wel alles proberen te onderzoeken, behalve dat we de oorzaak van alle ellende opmerken, en in de schuld komen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het is vast slechter. Maar Zuid-Korea (waar de gezondheidszorg echt niet slechter is dan in Nederland) heeft ook problemen. Ik denk zelf dat er wel verband is tussen hoe ernstig complicaties zijn en factoren zoals luchtvervuiling en roken. Zaken die in Noord-Italie en China erger zijn dan in Nederland, Zuid-Korea of Singapore.Lilian1975 schreef:Vraagje: is de Italiaanse gezonheidszorg zoveel slechter in Noord Italie? Of wonen daar zoveel oudere mensen? De verhouding tussen aantal besmettingen en sterfgevallen ligt daar veel hoger dan bijv in Belgie, Duitsland en Nederland. Was ook zo bij de Mexicaanse griep...
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal schreef:Lilian1975 schreef:Ach als ouders toch al thuis moeten werken...parsifal schreef:
Waar ze zich op het RIVM weldegelijk van bewust zijn is dat ook als kinderen wel net zo vatbaar zijn als volwassenen, scholen sluiten niet perse een goed idee is. Vanaf groep drie zitten kinderen toch vaak aan hun tafeltje te werken, terwijl als ze vrij zijn ze met elkaar kunnen stoeien, spelletjes doen waarbij ze elkaar constant aanraken etc. Ik weet nog van een geval dat een bijeenkomst van een patientenvereniging van een ziekte die vooral kinderen treft (toen vooral omdat de patienten vaak niet oud werden) werd afgelast uit angst voor verspreiding van een bacterie. Veel van de kinderen hadden dat weekend weinig te doen en besloten maar samen een bezoek aan een "zwemparadijs" te brengen. Dat was geen goed idee, om het maar mild uit te drukken.
Verder is scholen sluiten gewoon een vergaande maatregel. Ouders moeten thuis zijn, kinderen kunnen wat achterstand oplopen etc.
Kerkdiensten zullen niet voor al te grote verspreiding zorgen waarschijnlijk, als men maar voorzichtig is met handschudden, collectezakken en avondmaalviering. Mensen zitten niet vaak aan elkaar en in de banken kijken ze elkaar niet in het gezicht.
En ooit wel eens ineen kleuterklas geweest? Als er een griep is. Is normaalgesproken binnen mum van tijd de halve klas ziek. En hygiëne op school? Ik liep juist de eerste jaren alle virussen op die maar konden. En na een paar jaar was ik immuum genoeg.
En pubers? De meesten vinden het ook maar gedoe. Op praktijkafdelingen zitten ze ook niet stil aan een tafeltje. En als ze iets moeten doen ze het juist niet...
Voor mij is het een bevestiging dat er uit angst en onzekerheid heel erg drastisch wordt gereageerd en komt bij juist de twijfel of het wel zo vreselijk besmettelijk is. Of zou het zo kunnen zijn dat het Corona virus al langer rond waait. Het wel voor het eerst in Wuhan is ontdekt...maar is het daar ook ontstaan? Eerder was er ook al veel internationaal verkeer. Zou het zo kunnen zijn dat we al ongemerkt het e.a. hebben gehad en daardoor minder bevattelijk zijn? In het najaar/december waaide er ook een virus rond met droge hoest koorts. Verkoudheid etc. Ik had er echt vier weken last van. En was niets waard. Nu wordt erop getest. Toen niet. En in die periode waren er ook heel wat plaatsen leeg in de kerk...
Nee, er is heel goede reden om aan te nemen dat het virus niet al langer onder mensen rondgaat, maar redelijk recent ofwel gemuteerd is of van dieren naar mensen is overgeslagen. Het virus lijkt zo besmettelijk te zijn als experts zeggen (ten minste in China) en dat is veel minder besmettelijk dan veel mensen denken, maar de gevolgen zijn nog steeds vrij groot.
Experts zeggen dat zelfs zonder extra maatregelen iemand gemiddeld zo'n twee tot drie anderen besmet als de persoon zelf besmet wordt. Er is een goede kans dat je niemand besmet en iemand ontmoeten die besmet is, is helemaal niet zo gevaarlijk. Toch zal als je een virus als dat laat rondgaan zo'n 70% van de bevolking besmet worden (daar komt de wiskunde binnen).
En je hoeft maar te kijken naar wat er wereldwijd gebeurd om te zien dat er echt wat aan de hand is. Veel meer sterfte in China. In Italie worden ziekenhuizen overbelast, zodanig dat men overweegt om geen mensen ouder dan 80 op de IC meer op te nemen. Je kunt zeggen: Maar 3% van de bevolking krijgt serieuze problemen (het zal niet zo hoog zijn als geschat). Je kunt ook zeggen een half miljoen Nederlanders krijgen serieuze problemen. Je zegt ongeveer hetzelfde, maar het klinkt toch anders.
Merel plaatste juist in een ander topic dat wat gemeten wordt in Italie en China niet de werkelijke aantallen van besmettingen zijn. En als de gezondheidszorg in Italie werkelijk zo belabbert is, krijg je ook eerder met over capaciteit te maken.
Wat maakt dat het een goede en uirgemaakte reden is om te denken dat het virus al niet langer rondgaat?
Ps misschien moet dit even naar een andere topic over Wuhan. Het heeft niet meer met de kerk te maken...
-
het ging erom dat de verhouding besmettingen en sterfgevallen in Zuid Korea lager ligt dan in Italie en China.parsifal schreef:Het is vast slechter. Maar Zuid-Korea (waar de gezondheidszorg echt niet slechter is dan in Nederland) heeft ook problemen. Ik denk zelf dat er wel verband is tussen hoe ernstig complicaties zijn en factoren zoals luchtvervuiling en roken. Zaken die in Noord-Italie en China erger zijn dan in Nederland, Zuid-Korea of Singapore.Lilian1975 schreef:Vraagje: is de Italiaanse gezonheidszorg zoveel slechter in Noord Italie? Of wonen daar zoveel oudere mensen? De verhouding tussen aantal besmettingen en sterfgevallen ligt daar veel hoger dan bijv in Belgie, Duitsland en Nederland. Was ook zo bij de Mexicaanse griep...
En uiteraard krijg je problemen in zh. Ook in Nederland als teveel personeel ziek is. Maar dat zegt niets over de ernst van het virus zelf.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 10 mar 2020, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, maar nog steeds zorgwekkend hoog.Lilian1975 schreef:het ging erom dat de verhouding besmettingen en sterfgevallen in Zuid Korea lager ligt dan in Italie en China.parsifal schreef:Het is vast slechter. Maar Zuid-Korea (waar de gezondheidszorg echt niet slechter is dan in Nederland) heeft ook problemen. Ik denk zelf dat er wel verband is tussen hoe ernstig complicaties zijn en factoren zoals luchtvervuiling en roken. Zaken die in Noord-Italie en China erger zijn dan in Nederland, Zuid-Korea of Singapore.Lilian1975 schreef:Vraagje: is de Italiaanse gezonheidszorg zoveel slechter in Noord Italie? Of wonen daar zoveel oudere mensen? De verhouding tussen aantal besmettingen en sterfgevallen ligt daar veel hoger dan bijv in Belgie, Duitsland en Nederland. Was ook zo bij de Mexicaanse griep...
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Wie bedoel je precies met ons en we? Rijssenaren?-DIA- schreef:Ook in een buurgemeente van ons is het virus vastgesteld.
https://www.trouw.nl/buitenland/wat-de- ... ~bc1868da/parsifal schreef:Ja, maar nog steeds zorgwekkend hoog.Lilian1975 schreef:het ging erom dat de verhouding besmettingen en sterfgevallen in Zuid Korea lager ligt dan in Italie en China.parsifal schreef:Het is vast slechter. Maar Zuid-Korea (waar de gezondheidszorg echt niet slechter is dan in Nederland) heeft ook problemen. Ik denk zelf dat er wel verband is tussen hoe ernstig complicaties zijn en factoren zoals luchtvervuiling en roken. Zaken die in Noord-Italie en China erger zijn dan in Nederland, Zuid-Korea of Singapore.Lilian1975 schreef:Vraagje: is de Italiaanse gezonheidszorg zoveel slechter in Noord Italie? Of wonen daar zoveel oudere mensen? De verhouding tussen aantal besmettingen en sterfgevallen ligt daar veel hoger dan bijv in Belgie, Duitsland en Nederland. Was ook zo bij de Mexicaanse griep...
0,6% volgens dit artikel dus. En misschien nog wel lager omdat ze niet iedereen getest kunnen hebben.Omdat Zuid-Korea het meest test, weet het beter dan andere landen hoeveel zieken er zijn en hoeveel personen aan de ziekte overlijden. In totaal zijn er 34 zieke Zuid-Koreanen overleden op bijna 5200 besmettingen, wat neerkomt op een gemiddelde sterftekans van 0,6 procent. Voor 70-jarigen is dat 4 procent en voor patiënten van 80 jaar en ouder 5,4 procent.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 10 mar 2020, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn beeld is overigens dat gezondheidszorg in Noord-Italië best goed is. Maar dat het systeem overbelast is waardoor er veel meer gevallen zijn dan geregistreerd. In Zuid-Korea kunnen ze 12000 testen per dag uitvoeren. Dat lukt in Italië niet en in Nederland helemaal niet.parsifal schreef:Het is vast slechter. Maar Zuid-Korea (waar de gezondheidszorg echt niet slechter is dan in Nederland) heeft ook problemen. Ik denk zelf dat er wel verband is tussen hoe ernstig complicaties zijn en factoren zoals luchtvervuiling en roken. Zaken die in Noord-Italie en China erger zijn dan in Nederland, Zuid-Korea of Singapore.Lilian1975 schreef:Vraagje: is de Italiaanse gezonheidszorg zoveel slechter in Noord Italie? Of wonen daar zoveel oudere mensen? De verhouding tussen aantal besmettingen en sterfgevallen ligt daar veel hoger dan bijv in Belgie, Duitsland en Nederland. Was ook zo bij de Mexicaanse griep...