Re: Zondagsheiliging
Geplaatst: 16 dec 2019, 17:16
Dat is de geest van de tijd. Zoals het mij toeschijnt.Hollander schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar waarom moet de zondag als rustdag zo kritisch bevraagd worden?
Dat is de geest van de tijd. Zoals het mij toeschijnt.Hollander schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar waarom moet de zondag als rustdag zo kritisch bevraagd worden?
Volgens mij is daar hier niet echt sprake van. Het begon met name over de tijdsbesteding op zondag, vervolgens wordt gezocht naar de oorsprong van de strikte invulling van de zondag. En via die discussie over de instelling van de zondag als rustdag. Er is in ieder geval geen Bijbels gebod of directe aanwijzing om de zondag als rustdag te nemen in plaats van de sabbath. Het is een resultaat van latere interpretatie van teksten.Hollander schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar waarom moet de zondag als rustdag zo kritisch bevraagd worden?
Nee, het blijkt steeds weer dat steeds minder waarde wordt gehecht aan het feit dat de zondag de opstandingsdag van Jezus Christus is en we deze dag als rustdag hebben gekregen. Twee bewegingen worden duidelijk zichtbaar:Ambtenaar schreef:Volgens mij is daar hier niet echt sprake van. Het begon met name over de tijdsbesteding op zondag, vervolgens wordt gezocht naar de oorsprong van de strikte invulling van de zondag. En via die discussie over de instelling van de zondag als rustdag. Er is in ieder geval geen Bijbels gebod of directe aanwijzing om de zondag als rustdag te nemen in plaats van de sabbath. Het is een resultaat van latere interpretatie van teksten.Hollander schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar waarom moet de zondag als rustdag zo kritisch bevraagd worden?
Dat de eerste christenen op zondag bijeenkwamen kan natuurlijk een geestelijke betekenis hebben, ik bezie het vooral praktisch.
Ik heb het idee dat er ook nog een derde beweging zichtbaar wordt.Hollander schreef:Nee, het blijkt steeds weer dat steeds minder waarde wordt gehecht aan het feit dat de zondag de opstandingsdag van Jezus Christus is en we deze dag als rustdag hebben gekregen. Twee bewegingen worden duidelijk zichtbaar:Ambtenaar schreef:Volgens mij is daar hier niet echt sprake van. Het begon met name over de tijdsbesteding op zondag, vervolgens wordt gezocht naar de oorsprong van de strikte invulling van de zondag. En via die discussie over de instelling van de zondag als rustdag. Er is in ieder geval geen Bijbels gebod of directe aanwijzing om de zondag als rustdag te nemen in plaats van de sabbath. Het is een resultaat van latere interpretatie van teksten.Hollander schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar waarom moet de zondag als rustdag zo kritisch bevraagd worden?
Dat de eerste christenen op zondag bijeenkwamen kan natuurlijk een geestelijke betekenis hebben, ik bezie het vooral praktisch.
1) Teruggaan naar de viering van de sabbat (Vb. Denk aan de opkomst van de Messiaanse gemeenten)
2) Vervaging van de invulling van één dag in de week als Gods dag (Vb. Denk aan de tijdsindeling van de zondag die onder druk staat door toename van allerlei tijdelijke en aards gerichte aspecten)
De discussie over wélke dag nu precies de rustdag is, is een wezenlijk andere discussie dan over de invulling van die rustdag.
Hoe bedoel je die beweging?Susan schreef:Ik heb het idee dat er ook nog een derde beweging zichtbaar wordt.
3: Samenkomst op zondag rondom het geopende Woord (met loskoppeling van de sabbatsverboden)
Dat vrouwen aan het Avondmaal mogen deelnemen is mijns inziens niet iets zoveel vragen oproept.Valcke schreef:Over de laatste zinnen ga ik geen discussie aan. Er zijn echter vele zaken in de theologie die we uit de Schrift mogen herleiden door Schrift met Schrift te vergelijken.Susan schreef:Een ‘impliciet’ geloof is geen geloof. Een 'impliciet' Schriftbewijs wel Schriftbewijs?Valcke schreef:Het woord ‘achtergrond’ heb ik niet gebruikt. Ik spreek over impliciet Schriftbewijs, dat wil zeggen: bewijs door middel van gevolgtrekking. Uit wat de Schrift wél zegt.
Iemands impliciete Schriftbewijs is vaak heel sterk afhankelijk van zijn visie op Israël en het verbond.
Daarom niet echt een Schriftbewijs.
Dat vrouwen aan het H Avondmaal mogen deelnemen, staat nergens uitdrukkelijk genoemd in de Schrift en bij de eerste instelling waren alleen mannen aanwezig. Toch mogen we uit de Schrift afleiden dat vrouwen evenzeer aan het H Avondmaal mogen en behoren deel te nemen als mannen. Dat doen we door een impliciet bewijs: door Schrift met Schrift te vergelijken en daaruit gevolgtrekkingen te maken. En dat is zeker geoorloofd, ja zelfs nodig.
Ik las je twee bewegingen:Hollander schreef:Hoe bedoel je die beweging?Susan schreef:Ik heb het idee dat er ook nog een derde beweging zichtbaar wordt.
3: Samenkomst op zondag rondom het geopende Woord (met loskoppeling van de sabbatsverboden)
Dat is de beweging die we al decennialang kennen in Nederland en zodoende geen 'nieuwere' beweging.Susan schreef:Ik las je twee bewegingen:Hollander schreef:Hoe bedoel je die beweging?Susan schreef:Ik heb het idee dat er ook nog een derde beweging zichtbaar wordt.
3: Samenkomst op zondag rondom het geopende Woord (met loskoppeling van de sabbatsverboden)
1) Teruggaan naar de viering van de sabbat ( opkomst van de Messiaanse gemeenten)
2) Vervaging van de invulling van één dag in de week als Gods dag
Ik wilde er een positieve beweging aan toevoegen. Er zijn ook mensen die de zondag positief zien en naar de kerk gaan, samenkomen rondom Gods Woord, na de kerkdienst elkaar spreken, op zondagavond elkaar opzoeken en dingen delen over de preek of wat God gedaan heeft in de week etc. Ik ben daar één van. En ik koppel de zondag los van de sabbat. Geen werkverbod.
Ik herken me niet in de eerste 2 bewegingen, die je noemt.
nee je hebt nog steeds geen teksten uit het NT aangedragen waaruit blijkt dat de zondag ipv de sabbat is gekomen. Of anders gezegd: waaruit blijkt dat rustdag gekoppelt moet worden aan de zondag. Sterker nog. De zondag was maatschappelijk geen rustdag. Iedereen werkte gewoon.Valcke schreef:Lilian, de onderhouding van de sabbat was na de opstanding van Christus niet meer nodig, ongeacht wat de discipelen of anderen nog enige tijd gedaan hebben. Het kantelpunt ligt bij de opstanding van Christus op de eerste dag van de week, los van wat mensen gedaan hebben. (Overigens ging de apostel Paulus op de sabbat in de synagoge omdat hij zo de Joden bereiken kon.)
Verder ga ik er echt niet op in. De zaken die je noemt, zijn al besproken.
De sabbat is voor mij de rustdag voor de Joden. Voor de viering moet je Joods zijn. Je hebt gelijk, alle overige negen geboden worden herhaald in het Nieuwe testament al is het dan in een andere setting.Hollander schreef:Dat is de beweging die we al decennialang kennen in Nederland en zodoende geen 'nieuwere' beweging.Susan schreef:Ik las je twee bewegingen:Hollander schreef:Hoe bedoel je die beweging?Susan schreef:Ik heb het idee dat er ook nog een derde beweging zichtbaar wordt.
3: Samenkomst op zondag rondom het geopende Woord (met loskoppeling van de sabbatsverboden)
1) Teruggaan naar de viering van de sabbat ( opkomst van de Messiaanse gemeenten)
2) Vervaging van de invulling van één dag in de week als Gods dag
Ik wilde er een positieve beweging aan toevoegen. Er zijn ook mensen die de zondag positief zien en naar de kerk gaan, samenkomen rondom Gods Woord, na de kerkdienst elkaar spreken, op zondagavond elkaar opzoeken en dingen delen over de preek of wat God gedaan heeft in de week etc. Ik ben daar één van. En ik koppel de zondag los van de sabbat. Geen werkverbod.
Ik herken me niet in de eerste 2 bewegingen, die je noemt.
Functioneert het werkverbod dan voor jou helemaal niet meer? Dus zowel op de sabbat als op de zondag niet meer? Gevolg: het 4e gebod is vervuld en alleen de overige negen gelden nog omdat deze herhaald worden in het NT?
Functioneert het werkverbod voor de sabbat én de zondag voor jou helemaal niet meer?Susan schreef:De sabbat is voor mij de rustdag voor de Joden. Voor de viering moet je Jood zijn. Jee hebt gelijk, alle overige negen geboden worden herhaalt in het Nieuwe testament al is het dan in een andere setting.Hollander schreef:Functioneert het werkverbod dan voor jou helemaal niet meer? Dus zowel op de sabbat als op de zondag niet meer? Gevolg: het 4e gebod is vervuld en alleen de overige negen gelden nog omdat deze herhaald worden in het NT?
Ik vraag mij af of je nu een juiste interpretatie van deze tekst geeft.Over hen die in Christus zijn zegt Paulus, dat ze niet onder de wet zijn. 1 Timotheüs 1:
Doch wij weten, dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt; En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is; Naar het Evangelie der heerlijkheid des zaligen Gods, dat mij toebetrouwd is."
Ach.... je kunt het niet laten hè.Lilian1975 schreef:Zelfs niet impliciet. Of door tekst met tekst te vergelijken.