Beroepingswerk discussie [7]

Refojongere

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Refojongere »

Ararat schreef: 03 jan 2024, 09:47
Henk J schreef: 03 jan 2024, 08:27
Philip schreef: 03 jan 2024, 08:12
Ararat schreef: 02 jan 2024, 23:13 Hier zijn duidelijk een paar kenners op het gebied van losmakingen aan het woord. Ik, eenvoudig mens, doe er eerbiedig het zwijgen toe.
Alles onder het tapijt vegen is niet per se de meest eerbiedige manier van omgaan met dit soort dingen. Nu hij zich niet beroepbaar heeft gesteld, kan ik me voorstellen dat ze geen verdere informatie geven. Dat er sprake is van een conflict, is duidelijk en daarmee weten we in principe voldoende. Ds. Bijl is namelijk voorgegaan in Rijssen in plaats van in Vriezenveen op Nieuwjaarsdag. Bij gezondheidsredenen is dat onlogisch.
Mee eens, over dit soort zaken moet je het gewoon kunnen hebben en dan is een juiste statistiek belangrijk. Dat het geen leuke statistiek is mag duidelijk zijn.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een bepaalde mate van genieten is als het gaat om deze nieuwtjes. Het komt op me over als hobbymatig refo-voyeurisme.

Ik vraag me oprecht af wie hier nu mee gediend is, wat het toevoegt, of het nuttig is.
Ik snap het punt, maar statistiek is wel van belang om daaruit wellicht te kunnen afleiden of er dieperliggende oorzaken zijn. Evident is dat zowel linkse als rechtse gemeenten zijn binnen HHK, CGK en GB die te maken hebben met losmakingen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Refojongere schreef:
Ararat schreef: 03 jan 2024, 09:47
Henk J schreef: 03 jan 2024, 08:27
Philip schreef: 03 jan 2024, 08:12 Alles onder het tapijt vegen is niet per se de meest eerbiedige manier van omgaan met dit soort dingen. Nu hij zich niet beroepbaar heeft gesteld, kan ik me voorstellen dat ze geen verdere informatie geven. Dat er sprake is van een conflict, is duidelijk en daarmee weten we in principe voldoende. Ds. Bijl is namelijk voorgegaan in Rijssen in plaats van in Vriezenveen op Nieuwjaarsdag. Bij gezondheidsredenen is dat onlogisch.
Mee eens, over dit soort zaken moet je het gewoon kunnen hebben en dan is een juiste statistiek belangrijk. Dat het geen leuke statistiek is mag duidelijk zijn.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een bepaalde mate van genieten is als het gaat om deze nieuwtjes. Het komt op me over als hobbymatig refo-voyeurisme.

Ik vraag me oprecht af wie hier nu mee gediend is, wat het toevoegt, of het nuttig is.
Ik snap het punt, maar statistiek is wel van belang om daaruit wellicht te kunnen afleiden of er dieperliggende oorzaken zijn. Evident is dat zowel linkse als rechtse gemeenten zijn binnen HHK, CGK en GB die te maken hebben met losmakingen.
Ik herinner me ook nog twee losmakingen binnen de GG en één in de GGiN.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik weet dat in de PKN wel een behoorlijk traject voorafgaat aan losmaking en dat bij een conflict ook wel gekeken wordt waar de oorzaken liggen. Het is wel een punt dat als predikant gelijk krijgt, er toch sprake kan zijn van onwerkbare situatie met kerkenraad (en er is niet altijd de luxe dat deze vervangen kan worden omdat er niet genoeg alternatieven zijn). Een predikant die op zo'n manier losgemaakt is, zal minder snel beroepen worden, want ja "hij heeft het tot een conflict laten komen en men kon niet met hem verder".
Dat is wel zwaar voor de personen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 03 jan 2024, 10:57
Piet Puk schreef: 03 jan 2024, 10:47
DDD schreef: 03 jan 2024, 10:19 Dat aftreden gebeurt soms geleidelijk voorafgaand aan een conflict.

Ik zou het wel een verbetering in de kerkorde vinden als bij losmaking standaard de hele kerkenraad behalve de scriba moet aftreden en er via vrije stemming een nieuwe kerkenraad gevormd wordt.
Waarom een scriba niet? Treft die geen blaam in een dergelijke situatie?
Vast wel. Maar de scriba vertegenwoordigt over het algemeen zowel de hoofdstroom van de kerkenraad als is het geheugen van de kerkenraad. Die kan dus zorgen voor continuïteit, in zoverre de nieuwe kerkenraad dat steunt.
In mijn beleving behoort een scriba bekwaam te zijn in kerkrecht en in de conflicten die ik in de rechterflank heb waargenomen, valt daar dan wel iets op af te dingen.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Piet Puk schreef: 03 jan 2024, 12:07 In mijn beleving behoort een scriba bekwaam te zijn in kerkrecht en in de conflicten die ik in de rechterflank heb waargenomen, valt daar dan wel iets op af te dingen.
De rest van de raad hoeft niet bekwaam te zijn in kerkrecht?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

2e Hans schreef: 03 jan 2024, 12:34
Piet Puk schreef: 03 jan 2024, 12:07 In mijn beleving behoort een scriba bekwaam te zijn in kerkrecht en in de conflicten die ik in de rechterflank heb waargenomen, valt daar dan wel iets op af te dingen.
Bij voorkeur ook, maar in ieder geval de scriba. Althans, die zie ik als de persoon die alert dient te zijn op juiste naleving van de procedure.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 03 jan 2024, 13:24
Bij voorkeur ook, maar in ieder geval de scriba. Althans, die zie ik als de persoon die alert dient te zijn op juiste naleving van de procedure.
Waarom speciaal de scriba?
Ik denk juist dat de voorzitter daarop moet toezien. Niet dat hij zelf die kennis in huis hoeft te hebben, maar hij moet wel weten op wie hij terug kan vallen voor vragen over dat onderwerp. Dat kan binnen de kerkenraad zijn, maar ook een externe deskundige, bijvoorbeeld een predikant of iemand bij het kerkelijk bureau.
Scriba's worden meestal aangewezen, omdat niemand anders het wil zijn.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

parsifal schreef: 03 jan 2024, 11:33Dat is wel zwaar voor de personen.
Een dergelijk traject is zwaar en moeilijk voor alle partijen. Zonder de schuld ergens neer te leggen (wie zonder zonde is werpe de eerste steen) is zo'n traject zwaar voor zowel de predikant als de kerkenraad als de gemeente.
Allemaal hebben te maken diverse negatieve emoties.

Soms kan het daarentegen, als er geen "klik" is tussen gemeente en predikant is, van volwassenenheid getuigen om zo'n traject van losmaking te doorlopen. Juist om erger te voorkomen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 03 jan 2024, 13:42
Ik denk juist dat de voorzitter daarop moet toezien. Niet dat hij zelf die kennis in huis hoeft te hebben, maar hij moet wel weten op wie hij terug kan vallen voor vragen over dat onderwerp. Dat kan binnen de kerkenraad zijn, maar ook een externe deskundige, bijvoorbeeld een predikant of iemand bij het kerkelijk bureau.
Omdat een scriba in mijn beleving(ik ben het zelf niet namelijk) veel correspondentie verzorgd naar enerzijds gemeenteleden, anderszijds naar organisatie, classis e.d. Dan ben ik van mening dat hij moet weten hoe dit, zeker in de huidige tijd, volgens de formele weg dient te gebeuren. Een voorzitter moet er zeker ook op toezien, maar ik merk zelf dat er nogal eens geleund word op een scriba/secretaris.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 03 jan 2024, 16:27

Omdat een scriba in mijn beleving(ik ben het zelf niet namelijk) veel correspondentie verzorgd naar enerzijds gemeenteleden, anderszijds naar organisatie, classis e.d. Dan ben ik van mening dat hij moet weten hoe dit, zeker in de huidige tijd, volgens de formele weg dient te gebeuren. Een voorzitter moet er zeker ook op toezien, maar ik merk zelf dat er nogal eens geleund word op een scriba/secretaris.
Ik ben zelf jarenlang scriba geweest, maar zo moeilijk is dat allemaal niet hoor.
Het is wel zo, dat je in de loop van de tijd uiteraard veel kennis van de kerkorde opbouwt, maar dat is geen vereiste.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 03 jan 2024, 16:38
Piet Puk schreef: 03 jan 2024, 16:27

Ik ben zelf jarenlang scriba geweest, maar zo moeilijk is dat allemaal niet hoor.
Het is wel zo, dat je in de loop van de tijd uiteraard veel kennis van de kerkorde opbouwt, maar dat is geen vereiste.
Nou, dan weet ik het ook niet. In mijn gemeente was het jaren geleden bij een stemming van 4 kandidaten voor 2 vacatures mogelijk om een ander te verkiezen dan wanneer het volgens de regels van de Dordtse Kerkorde was gegaan. Zo eenvoudig is het dus blijkbaar niet
merel

Bericht door merel »

2e Hans schreef: 02 jan 2024, 23:02
Refojongere schreef: 02 jan 2024, 22:12 Losmakingen afgelopen 20 jaar:
CGK: 9 keer
Alphen
Hengelo
Lelystad
Leerdam
Thesinge
Goes
Sliedrecht
Genemuiden
Veendam

HHK: 11 keer
Huizen
Nijkerk
Lunteren
Vriezenveen
Harskamp/Barneveld (zelfse predikant)
Oldebroek
Montfoort
Waddinxveen
St Annaland
Stellendam
Arnemuiden
Melissant

PKN GB: 11 keer
St Annaland
Ridderkerk
Stedum
Krabbendijke
Capelle ad IJssel
Arnemuiden
Numansdorp
Bruchem
Veenendaal
Ameide
Goes
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren, procentueel (vergeleken met andere kerkverbanden) meer dominees binnen de HHK (eerder) stoppen of niet voorgaan in hun gemeente.
Dat is oprecht heel jammer.

Door u genoemd lijstje is een verre van compleet, denk bijvoorbeeld aan:
HHK Ede,
HHK Staphorst, HHK Katwijk (ook 2xdezelfde predikant)
HHK Oud-Beijerland , HHK Ouddorp (2x)

Maar ook bij de andere verbanden missen er ongetwijfeld….
Zeker; afgelopen jaar PKN Nunspeet ( al betwijfel ik of het GB is, ik vermoed confessioneel).

En in mijn vorige gemeente werd het de predikant na diverse miskleunen te heet onder de voeten en is overal op beroep gaan preken en is vertrokken naar een andere gemeente. Dus ook dat komt voor.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Weet iemand wat er aan de hand is in PKN Waarder? De dominee preekt daar ook al even niet meer.
refo

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef: 04 jan 2024, 18:27 Weet iemand wat er aan de hand is in PKN Waarder? De dominee preekt daar ook al even niet meer.
Ds Tramper is ziek. Dat staat tenminste in de kerkbode.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Is het ongeloof(dat God in alles zal voorzien), wanneer relatief kleine gemeenten beroepingswerk achterwege laten omdat er huiver is of ze de lasten van een predikant wel kunnen dragen?
Plaats reactie