Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

In ieder geval heeft het feit dat onze kerkelijke bestuurders zich zo hebben ingespannen om aan de regels van de overheid te voldoen mede bijgedragen aan het feit dat maatregelen voor kerken en andere religieuze bijeenkomsten nu niet aangescherpt zijn. Daar mogen we ook dankbaar voor zijn, voor verstandige bestuurders.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:In ieder geval heeft het feit dat onze kerkelijke bestuurders zich zo hebben ingespannen om aan de regels van de overheid te voldoen mede bijgedragen aan het feit dat maatregelen voor kerken en andere religieuze bijeenkomsten nu niet aangescherpt zijn. Daar mogen we ook dankbaar voor zijn, voor verstandige bestuurders.
Ik denk ook dat de overheid er geen enkele reden voor heeft om dat te beperken. Er zijn gewoon geen bronnen via kerkdiensten geweest deze zomer. Maar er hoeft maar 1keer ergens iets te zijn... en dan zal het heus advies aangescherpt worden. Dat we dus nu nog kerkdiensten kunnen bezoeken heeft m.i. meer met de goede zorgen van God te maken dan met de zgn wijze bestuurders.
merel

Bericht door merel »

Het is Gods zorg voor wijze bestuurders :). Als de kerken zich niet aan de maatregelen hadden gehouden de afgelopen maanden, was er zeker ergens weer een uitbraak geweest. Gelukkig houden zij zich er wel aan en blijven de diensten zoals wij die nu houden mogelijk. ik had graag een uitbreiding gezien, maar dat is de komende maanden, zo niet jaar, niet mogelijk.
Lilian1975

merel schreef:Het is Gods zorg voor wijze bestuurders :). Als de kerken zich niet aan de maatregelen hadden gehouden de afgelopen maanden, was er zeker ergens weer een uitbraak geweest. Gelukkig houden zij zich er wel aan en blijven de diensten zoals wij die nu houden mogelijk. ik had graag een uitbreiding gezien, maar dat is de komende maanden, zo niet jaar, niet mogelijk.
Dat is een aanname. ( dat er zeker uitbraken geweest zouden zijn) Waar nog bijkomt dat de meeste kerken alle hygiëne maatregelen al voor de lock down uitvoerde. Het überhaupt de vraag is of tijdens kerkdiensten mensen besmet zijn. Eerder in contacten daarbuiten....
Ik vraag mij dus heel sterk of of het wel wijze besluiten waren... van "wijze" mannen.

Want wat ik wel zie dat de verbondenheid in de gemeenten kleiner en kleiner wordt.
Er zorgen zijn. En de vrees is dat de schade na dit alles groot is.
Trouwe kerkgang. Kinderen en jongeren opgroeien met internetkerk en de stap om helemáál niet te luisteren nog veel gemakkelijker is. Met alle gevolgen van dien...
De natuurlijke band tussen jongelui bv op jeugdverenigingen veel moeilijker is. Werden ze eerder meegenomen oo natuurlijke manier omdat ze elkaar zondags zagen. En zo over de streep weden getrokken. Is dat nu weg.
Mara

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Er zorgen zijn. En de vrees is dat de schade na dit alles groot is.
Trouwe kerkgang. Kinderen en jongeren opgroeien met internetkerk en de stap om helemáál niet te luisteren nog veel gemakkelijker is. Met alle gevolgen van dien...
De natuurlijke band tussen jongelui bv op jeugdverenigingen veel moeilijker is. Werden ze eerder meegenomen oo natuurlijke manier omdat ze elkaar zondags zagen. En zo over de streep weden getrokken. Is dat nu weg.
Als ik sommige predikanten hoor, lijkt het alsof ouders steeds meer moeite hebben om hun kinderen op tijd bij de computer te krijgen. En dat 1 keer luisteren toch echt wel genoeg is.
Voor kerkgang moet je toch moeite doen, ook is er dan een sociale controle.
Die is er in huis helemaal niet. Of je luistert of niet, en hoe je luistert, het maakt niet uit.
Maar in veel kerken zijn de j.v.s' en catechisaties inmiddels opgestart.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Voor kerkgang moet je toch moeite doen, ook is er dan een sociale controle.
Ik vind dat een wel heel negatieve benadering. Als dat je enige motivatie is om naar de kerk te gaan, dan is het somber met je gesteld.
Die is er in huis helemaal niet. Of je luistert of niet, en hoe je luistert, het maakt niet uit.
Dat maakt in de kerk toch ook niet uit? Dan kun je evengoed de bakstenen tellen, naar buiten zitten staren of met je gedachten heel ergens anders te zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Voor kerkgang moet je toch moeite doen, ook is er dan een sociale controle.
Ik vind dat een wel heel negatieve benadering. Als dat je enige motivatie is om naar de kerk te gaan, dan is het somber met je gesteld.
Je snapt toch wel wat er bedoeld wordt? Je kunt bij wijze van spreken je bed uitrollen (of zelfs erin blijven liggen) en toch een kerkdienst volgen.
Niet alle kerkgangers zijn hongerig naar het Woord.
refo

Bericht door refo »

Als je moeite moet doen 'ze voor de computer te krijgen', hoeveel moeite was het dan destijds om ze naar de kerk te krijgen?
Lilian1975

De moeite om mee te krijgen was er eerder nog niet. Nu wel. Want luisteren is zoveel gemakkelijker. En ja in de kerk zaten ze dan bakstenen te tellen bij wijze van spreken. Maar ze waren er. Nu doen ze dat ook. Maar zijn er niet. Plus dat de jongeren elkaar meenamen. Ze spraken af bij elkaar te re zitten. E r was een groep. En dat helpt gewoon als ze in die lastige leeftijd zitten. Dan kan een groep soms meer zeggen dan wat je pa en ma zeggen. En hoeveel jongeren zijn dan gewoon toch gaan luisteren. Dat is gewoon weg.
En dat krijg je ook niet 1,2 3 terug. Maar het is o zo makkelijk geworden om thuis te blijven. Je hoeft maar te kuchen bij wijze van spreken...

@Mara. Jv zijn begonnen maar erheen gaan is lastiger. Nu als het op een zondag valt van meeluisteren moeten ze speciaal de deur uit. Een beetje negatieve jongere vindt die drempel erg hoog. En ja wij hebben afgesproken je faat gewoon. Maar het kost wel moeite. Eerder waren ze toch al in de kerk. En bleven dan makkelijker met andere jongeren hangen om dan toch het zaaltje in te gaan... ze zaten s avonds ook bijelkaar in de kerk. Nu niet meer.
Is eenmaal die regelmaat eruit. Naar jv of naar de kerk. Je krijgt het niet gemakkelijk omgebogen. Hier lukt het nog wel. Maar het kost aanzienlijk meer moeite . En ik weet dat hier meerderen mee worstelen.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 sep 2020, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: @Mara. Jv zijn begonnen maar erheen gaan is lastiger. Nu als het op een zondag valt van meeluisteren moeten ze speciaal de deur uit. Een beetje negatieve jongere vindt die drempel erg hoog. En ja wij hebben afgesproken je faat gewoon. Maar het kost wel moeite. Eerder waren ze toch al in de kerk. En bleven dan makkelijker met andere jongeren hangen om dan toch het zaaltje in te gaan... ze zaten s avonds ook bijelkaar in de kerk. Nu niet meer.
Is eenmaal die regelmaat eruit. Naar jv of naar de kerk. Je krijgt het niet gemakkelijk omgebogen. Hier lukt het nog wel. Maar het kost aanzienlijk meer moeite . En ik weet dat hier meerderen mee worstelen.
Ja ik begrijp dat heel goed!
Hier werd op een gegeven moment de vaste catechisatie-avond afgeschaft, maar op welke avond kan wie?
Dan kun je op je boerenklompen aanvoelen dat de klad hier al snel inkomt.
Want de één moet trainen, de ander heeft de dag erna een proefwerk, enz.
Het is na een jaar - op verzoek van veel ouders - teruggedraaid naar een vaste avond en vaste tijd.
Maar dan nog waren nooit alle kinderen compleet.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Lilian1975 schreef:De moeite om mee te krijgen was er eerder nog niet. Nu wel. Want luisteren is zoveel gemakkelijker. En ja in de kerk zaten ze dan bakstenen te tellen bij wijze van spreken. Maar ze waren er. Nu doen ze dat ook. Maar zijn er niet. Plus dat de jongeren elkaar meenamen. Ze spraken af bij elkaar te re zitten. E r was een groep. En dat helpt gewoon als ze in die lastige leeftijd zitten. Dan kan een groep soms meer zeggen dan wat je pa en ma zeggen. En hoeveel jongeren zijn dan gewoon toch gaan luisteren. Dat is gewoon weg.
En dat krijg je ook niet 1,2 3 terug. Maar het is o zo makkelijk geworden om thuis te blijven. Je hoeft maar te kuchen bij wijze van spreken...

@Mara. Jv zijn begonnen maar erheen gaan is lastiger. Nu als het op een zondag valt van meeluisteren moeten ze speciaal de deur uit. Een beetje negatieve jongere vindt die drempel erg hoog. En ja wij hebben afgesproken je faat gewoon. Maar het kost wel moeite. Eerder waren ze toch al in de kerk. En bleven dan makkelijker met andere jongeren hangen om dan toch het zaaltje in te gaan... ze zaten s avonds ook bijelkaar in de kerk. Nu niet meer.
Helaas mee eens!
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Christen schreef:
Ad Anker schreef:Hoe mooi wat ds. Geuze schrijft over de bediening van het Heilig Avondmaal. onlangs in zijn Goudse gemeente, in het RD van vandaag.
Terugziende op deze hoogtijdag mogen we niet ontkennen dat de Heere kennelijk getuigenis gaf aan Zijn eigen heilige ordinantie. Wat een oneindige, diepe afdaling van de liefde Gods in deze bange tijd, waarin juist ook voor de kerk in Nederland alles zo verzondigd ligt. Ons past alleen maar oprechte verootmoediging voor de Heere.
Pas sprak ik iemand hierover. Die zei dat als een soort boetedoening het Heilig Avondmaal nu juist niet gevierd moet worden. Ze verwees daarbij naar het feit dat bv. tijdens de ballingschap ook de Joodse feesten niet gevierd werden (en in andere moeilijke tijden). Deze crisis is voor de kerk heel heftig omdat er voor het eerst niet bij elkaar gekomen mocht worden en daarna slechts in kleine groepen.

Haar tweede argument was dat de gemeenschap met elkaar niet beleefd kan worden als het ene deel van de gemeente tijdens de ochtenddienst aanwezig is en het andere deel in de middagdienst. En zo dus gescheiden van elkaar Avondmaal viert. Al zal dit in de gemeente van ds. Geuze vermoedelijk niet spelen.

In die argumenten vond ik wel iets inzitten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik vind het aannemelijke Schriftuurlijke gegevens om in je persoonlijke overdenking te betrekken. Het zijn echter wat mij betreft geen doorslaggevende elementen, waaruit direct af te leiden is hoe je moet handelen in een tijd van pandemie.

De opdracht van de Heere Jezus geldt tot aan de dag van Zijn wederkomst. En Hij heeft zelf gezegd dat Hij tot dat moment niet van de vrucht van de wijnstok zal drinken. Vanuit andere schriftgedeelten weten we dat er in de laatste tijden grote verdrukkingen zullen ontstaan. Ik kan me niet voorstellen dat het dan de bedoeling is niet te gedenken aan de Verlosser.

Vanuit het bijbelboek Koningen weten we ook dat het vieren van het pascha decennialang in de vergetelheid is geraakt. Die geschiedenis lijkt me dan eerder een teken tot aansporing om niet voetstoots de omstandigheden leidend te laten zijn om vooralsnog de bediening uit te stellen.

De opmerking dat de kerk 'voor het eerst' niet bij elkaar kan komen is onjuist. Daarmee gaan we voorbij aan de tijden van vervolging uit het verleden.

Gemeenschap is een betrekkelijk begrip omdat het zich beperkt tot de plaatselijke kerkelijke gemeente en vrienden van buiten de gemeente al van dit voorrecht zijn uitgesloten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Delftenaar schreef: Pas sprak ik iemand hierover. Die zei dat als een soort boetedoening het Heilig Avondmaal nu juist niet gevierd moet worden. Ze verwees daarbij naar het feit dat bv. tijdens de ballingschap ook de Joodse feesten niet gevierd werden (en in andere moeilijke tijden). Deze crisis is voor de kerk heel heftig omdat er voor het eerst niet bij elkaar gekomen mocht worden en daarna slechts in kleine groepen.
“Doe dat tot Mijn gedachtenis” geldt m.i. juist ook in crisistijden. En de vraag is in hoeverre je de huidige tijd kan vergelijken met iets als de ballingschap. Wij kunnen nog dagelijks naar de supermarkt, kunnen werken, krijgen eten. We moeten alleen wat meer afstand houden. Het is een moeilijke tijd, zeker. Maar we moeten ook niet overdrijven.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Waar komen de huidige maatregelen rondom het zingen eigenlijk vandaan? Er is, zo ver ik weet, tussen eind juni en nu geen aanvullende objectieve informatie verstrekt op basis waarvan je dat advies zou moeten herzien.

De site https://eerstehulpbijventilatie.nl/ruim ... ening-co2/ geeft de opmerkelijk redenering, dat als het risiconiveau landelijke gezien op 2 of 3 staat, toch maar niet te zingen als het kerkgebouw en de ventilatie wel voldoende bescherming waarborgen.

Dat is zoiets als een slager die zijn vlees probeert te verkopen met de opmerking dat hij niet kan garanderen dat het niet bedorven is.
Plaats reactie