Maanenschijn schreef:J.C. Philpot schreef:....
Iemand die ervaart niet te kunnen geloven, wordt daarmee niet verder geholpen. Het zijn de beloften die de stapstenen in het moeras wanhoop zijn in de christenreis. Zonder de prediking van die beloften kom je terecht in een moeras van introspectie, waar je niet uit kunt komen.
Zonder mij een aanhanger van VdB te willen noemen, is dit het juist niet wat hij beoogt: de hoorder aanreiken dat hij de beloften mag geloven en daarbij er op mag vertrouwen (tegen hoop op hoop, Rom. 4:18) dat de Heilige Geest een voortgaande bekering werkt? Is het niet dat hij juist ageert (en daarbij wat mij betreft over de streep van fatsoen en christelijke liefde gaat) tegen een prediking zonder beloften en die juist terug verwijst naar het moeras?
Wat mij betreft valt er bij hem zo'n nadruk op het
moeten geloven, dat dit een nieuwe wet wordt. Hij zozeer op "geloven" dat ik er weinig evangelie meer in ontdek voor mensen die ervaren niet te kunnen geloven. Daarnaast wil hij niet van kenmerken weten om onszelf te beproeven, of van het benoemen van hoe Gods Geest een zondaar overtuigd van zonde en tot Christus brengt.
Ik pleit voor een bijbels evenwicht, waar de
hele breedte van de Bijbelse boodschap tot zijn recht komt, en niet slechts een je-moet-geloven koker. En daar hoort ook het prediken van de belofte bij, en het bevel tot geloof en bekering. Maar ook de bijbelse kenmerken van een kind van God, zoals je bijvoorbeeld in de 1e Johannes brief vindt.