De kleine lettertjes van het Evangelie

Posthoorn

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef:Maar bekering is uiteindelijk een beslissing om Hem te volgen en je dus af te keren van je oude zondige leven. Die beslissing maak je doordat je gelooft dat Christus ook voor jou aan het kruis gehangen heeft en wordt in je hart gewerkt door God Zelf.
Inderdaad wordt dat geloof in je hart gewerkt door God Zelf. Hij is het Die Zijn Zoon openbaart in je hart. En dán weet je pas dat het Evangelie ook voor jou is. Dat is het wonder van de verlossing.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef:
Cyrillus schreef:Maar bekering is uiteindelijk een beslissing om Hem te volgen en je dus af te keren van je oude zondige leven. Die beslissing maak je doordat je gelooft dat Christus ook voor jou aan het kruis gehangen heeft en wordt in je hart gewerkt door God Zelf.
Inderdaad wordt dat geloof in je hart gewerkt door God Zelf. Hij is het Die Zijn Zoon openbaart in je hart. En dán weet je pas dat het Evangelie ook voor jou is. Dat is het wonder van de verlossing.
Waarom laat je beide kanten niet gewoon even staan? Je weet dat het evangelie voor jou is, zodra je de belofte van God hoort. Misschien dat je het niet kun aanvaarden, niet wil aanvaarden, dat je twijfelt, maar je weet het zodra God het van de kansel laat horen. Hij liegt niet.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef:
Posthoorn schreef:
Waarom laat je beide kanten niet gewoon even staan? Je weet dat het evangelie voor jou is, zodra je de belofte van God hoort. Misschien dat je het niet kun aanvaarden, niet wil aanvaarden, dat je twijfelt, maar je weet het zodra God het van de kansel laat horen. Hij liegt niet.
Wat zou jij zeggen tegen een gekrookte riet of een rokende vlaswiek?
huisman

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:
huisman schreef:
Cyrillus schreef:Dankzij Tiberius heb ik besloten toch nog een posting te doen. Hij verklaarde prima waarom het onmogelijk is om op een vals dilemma te antwoorden. Ik zal nu alsnog ingaan op de posting van huisman. Dit gaat vooral om de uitleg van Efeze 2. Nu is Efeze 2 op zichzelf natuurlijk waar, maar is hier niet zomaar van toepassing. Immers, Paulus spreekt hier de Efeziërs aan terwijl zij al bekeerd zijn. Dan kijkt hij terug en geeft een soort van verklarende, meer dogmatische uitleg over wie zij waren en wie zij nu zijn. En dat dit uiteindelijk allemaal van God komt. Efeze 2 bevestigt hiermee eerder wat Van den Brink zegt, dan dat zijn uitspraken ontkracht worden: eerst preekt Paulus tot bekering – de moedermelk – en nu leidt hij zijn hoorders verder in de kennis over de weg die God met hen gegaan is. Maar dit is achteraf! Van den Brink volgt Paulus na: hij benadrukt de prediking tot bekering. Natuurlijk is er dan veel meer om uit te leggen, maar dit komt dan later aan de orde (tweede orde zou je kunnen zeggen). Hij ontkent dan ook helemaal niet dat dit ook belangrijk is. Maar door onbekeerden op te roepen tot bekering, en tegelijkertijd te zeggen dat je dat niet kan is per definitie een drempel opwerpen en geeft feitelijk een ontstellend gebrek aan inlevingsvermogen met de hoorders aan. En dat niet alleen, het is niet waar. Immers, de Bijbel roept Zelf op tot bekering. Dat God ook de bekering werkt is natuurlijk waar (Fil. 2: Hij werkt het willen en het werken), maar in eerste instantie niet van belang. Van belang is vooral dat je je bekeert. Het besef dat ook dit door God gedaan is, komt echt wel! Het verwijt dat Van den Brink eenzijdig zou zijn, is dus niet aan de orde. Het is een kwestie van wat zeg je op welk moment.
Dat vetgedrukte: Hoe doe ik dat? Hoe gaat dat?
De postings gingen sneller dan ik dacht, ik heb de jouwe over het hoofd gezien zelfs. Maar bekering is uiteindelijk een beslissing om Hem te volgen en je dus af te keren van je oude zondige leven. Die beslissing maak je doordat je gelooft dat Christus ook voor jou aan het kruis gehangen heeft en wordt in je hart gewerkt door God Zelf.
Op mijn vraag ‘hoe gaat dat? ‘ vind ik jouw antwoord erg vlak en plat.
Wat ik mis is het ontdekkende werk van de Heilige Geest. Je zin: ‘ doordat je gelooft dat Christus ook voor jou aan het kruis gehangen heeft‘ is mij veel te vlak. De smeekbede van een blinde Bartimeüs is je dan niet vreemd. O Zone Davids ontferm u mijner. De verzuchting van de verloren zoon: ‘ ik ben het niet waardig uw zoon genaamd te worden’ De waarheid uit Jeremia 31 zal waar worden: Zij zullen komen met geween, en met smekingen zal Ik hen voeren.
Zulken zullen bemerken dat wat Maria zong waarheid is: Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden.

Begrijp jij dat als bovenstaande je stellige overtuiging is en je beleving is geweest dat jouw antwoord wel erg vlak en kleurloos overkomt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom leg je je eigen ervaringen op aan anderen? Dat doet Posthoorn ook. Het is mijns inziens beter om je dichtbij de Bijbel te houden.
Thea

Bericht door Thea »

Je kunt niet beslissen om behouden te worden. Je kunt wel het voornemen hebben om je te bekeren, maar dat zal altijd mislukken. Zie geschiedenis van Luther. Als God het niet werkt, zul je je niet bekeren worden. Dat moet je inderdaad naast elkaar laten staan. En het niet proberen met een redenering op te lossen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Waarom leg je je eigen ervaringen op aan anderen? Dat doet Posthoorn ook. Het is mijns inziens beter om je dichtbij de Bijbel te houden.

Als het ervaringen van het hart zijn vind ik ze juist erg mooi om te horen (al moeten ze dan nog niet worden opgelegd worden). Als het gedachten van het hoofd zijn is een serieuze mate van voorzichtigheid wel belangrijk.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:
Posthoorn schreef:
Wat zou jij zeggen tegen een gekrookte riet of een rokende vlaswiek?
Fil. 2, want God liegt niet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Waarom leg je je eigen ervaringen op aan anderen? Dat doet Posthoorn ook. Het is mijns inziens beter om je dichtbij de Bijbel te houden.
Ik ligt even de openbaring van Christus er uit. Posthoorn legt de nadruk op het feit dat Christus aan je geopenbaard moet worden. Ik zie niet in waarom dat het opleggen van een ervaring is. Het is gewoon bijbels.

Lukas 10
20 Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veel meer, dat uw namen geschreven zijn in de hemelen.
21 Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.
22 Alle dingen zijn Mij van Mijn Vader overgegeven; en niemand weet, wie de Zoon is, dan de Vader; en wie de Vader is, dan de Zoon, en dien het de Zoon zal willen openbaren.

Galaten 1
15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;

Van nature zijn we blind voor Christus, en ongelovig. Er is geen geloof zonder openbaring.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Ik schreef al eerder: daar kun je van alles onder verstaan. Maar de bijbelteksten geven geen enkele aanleiding om dat zo ver te specificeren.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef: Wat zou jij zeggen tegen een gekrookte riet of een rokende vlaswiek?
Dit is een goede vraag. Wat jou jouw antwoord zijn?

Niet als strikvraag, maar ik bemerk soms dat we door ons eigen referentiekader aan de andere kant van het bootje gaan hangen. Jouw vraag houd me een daarom beetje bezig. Wat zou ik zeggen tegen een gekrookt riet?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat antwoord is toch simpel: Dat God ze niet zal verbreken en niet zal uitblussen. Dus je houdt ze Gods belofte voor opdat ze door het geloof daarin bemoedigd zullen worden.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:

Als het ervaringen van het hart zijn vind ik ze juist erg mooi om te horen (al moeten ze dan nog niet worden opgelegd worden). Als het gedachten van het hoofd zijn is een serieuze mate van voorzichtigheid wel belangrijk.
Dat is ook zo, maar dat was het punt niet.
DDD

Bericht door DDD »

Thea schreef:Je kunt niet beslissen om behouden te worden. Je kunt wel het voornemen hebben om je te bekeren, maar dat zal altijd mislukken. Zie geschiedenis van Luther. Als God het niet werkt, zul je je niet bekeren worden. Dat moet je inderdaad naast elkaar laten staan. En het niet proberen met een redenering op te lossen.
Het zijn allemaal dingen waar je je niet druk om hoeft te maken. Als je je bekeert, dan is dat enkel uit genade, want het komt niet vanuit de mens zelf.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Galaten 1
15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;

Van nature zijn we blind voor Christus, en ongelovig. Er is geen geloof zonder openbaring.
Luther bij deze tekst: Eerst vernam hij dus het hoorbare woord, toen volgende de openbaringen, het inzicht in het woord, het geloof en de geestelijke zaken.

Wat mij betreft houden we zaken bij elkaar en zetten we die niet tegenover elkaar.
Gesloten