M.H. Schot staat op tweetal en is dit jaar al beroepen. Beide dominees zijn in 2022 1x beroepen.
Beroepingswerk discussie [7]
-
Re: Beroepingswerk discussie [7]
En als onrust vooral menselijke kittelachtigheid is? Dat vind ik een lastige. De predikant (los van het voorbeeld wat je hier noemt) wordt daar vaak de oorzaak van gemaakt en komt dan soms zelfs landelijk in een negatief daglicht te staan. Trends in het beroepingswerk vind ik zelden aan te bevelen.Silo schreef: ↑01 dec 2023, 16:43 Gezien de situatie in bijv. Ambacht (onvrede en leegloop) is dat ook niet verwonderlijk. Dat is ook beroepingswerk: fijne of succesvolle predikanten worden eerder beroepen. Of dat verkeerd is weet ik niet. Het is wel menselijk en kerkenraden willen ook geen onrust naar hun gemeente toe halen. Beroepingswerk is niet 100% geestelijk, dat wordt ook met tact gedaan. Tegelijkertijd zouden sommige predikanten meer beroepen mogen krijgen. Het zou me niet verbazen als er dan ook meer verschuiving plaatsvindt.
Ik bedoel maar als ultiem voorbeeld: van de Heere Jezus vluchtte iedereen op een bepaald moment (ook) weg.
Het viel me op dat Bodegraven een ruime maand na een bedankbrief alweer beroept. Deze gemeente beroept al jaren trouw, het kan me soms raken als ik ze hun zoveelste poging zie doen. Ik weet wel, ze zijn maar één van de zovelen die dat doen, maar Bodegraven lijkt soms een beetje een uitgerangeerde gemeente te zijn geworden in de ogen van sommigen in het kerkverband. Ook hier opt forum werd deze gemeente recent nog met naam en toenaam genoemd. Zulke "outsidergemeenten" gun ik misschien nog wel meer een predikant. Iemand die bindt, niet alleen de gemeente aan het kerkverband maar het kerkverband net zo goed aan een gemeente Bodegraven. Ook daar volop kinderen, jongeren en ouderen die houvast nodig hebben.
Natuurlijk gun ik deze gemeente ook een predikant. Ik hoop wel dat ze een andere houvast hebben, namelijk Gods Woord. Misschien is hiermee de discussie in een ander topic beter te begrijpen.Job schreef: ↑01 dec 2023, 21:57 Het viel me op dat Bodegraven een ruime maand na een bedankbrief alweer beroept. Deze gemeente beroept al jaren trouw, het kan me soms raken als ik ze hun zoveelste poging zie doen. Ik weet wel, ze zijn maar één van de zovelen die dat doen, maar Bodegraven lijkt soms een beetje een uitgerangeerde gemeente te zijn geworden in de ogen van sommigen in het kerkverband. Ook hier opt forum werd deze gemeente recent nog met naam en toenaam genoemd. Zulke "outsidergemeenten" gun ik misschien nog wel meer een predikant. Iemand die bindt, niet alleen de gemeente aan het kerkverband maar het kerkverband net zo goed aan een gemeente Bodegraven. Ook daar volop kinderen, jongeren en ouderen die houvast nodig hebben.
Ik heb me niet volledig uitgedrukt. Vanzelfsprekend dient Gods Woord de basis en het richtsnoer te zijn. Dat is er gelukkig ook in Bodegraven en in alle andere gemeenten. Wel kan een predikant middelijkerwijke gebruikt worden voor een gemeente.CvdW schreef: ↑02 dec 2023, 07:42Natuurlijk gun ik deze gemeente ook een predikant. Ik hoop wel dat ze een andere houvast hebben, namelijk Gods Woord. Misschien is hiermee de discussie in een ander topic beter te begrijpen.Job schreef: ↑01 dec 2023, 21:57 Het viel me op dat Bodegraven een ruime maand na een bedankbrief alweer beroept. Deze gemeente beroept al jaren trouw, het kan me soms raken als ik ze hun zoveelste poging zie doen. Ik weet wel, ze zijn maar één van de zovelen die dat doen, maar Bodegraven lijkt soms een beetje een uitgerangeerde gemeente te zijn geworden in de ogen van sommigen in het kerkverband. Ook hier opt forum werd deze gemeente recent nog met naam en toenaam genoemd. Zulke "outsidergemeenten" gun ik misschien nog wel meer een predikant. Iemand die bindt, niet alleen de gemeente aan het kerkverband maar het kerkverband net zo goed aan een gemeente Bodegraven. Ook daar volop kinderen, jongeren en ouderen die houvast nodig hebben.
Bedoel je met je laatste regel specifiek mijn bijdrages in het topic over de Herziene Statenvertaling @CvdW? Ik neem tenminste aan dat je daarop doelt?
Nee, niet specifiek jouw bijdrages. Wel de bijdrages die vinden dat de Statenvertaling weg moet onder het mom van moeilijke woorden.
Een dalend (en sowieso al klein) ledental; toch heeft GG Poortugaal het beroepingswerk na jaren weer ter hand genomen. Hebben ze jaren niet beroepen omdat ze ds. Neele in hun midden hadden?
Een goed streven. Er zijn wellicht best wat oudere predikanten die nog een aantal jaren in een kleinere gemeente hun werk kunnen doen.
Ook verstandig lijkt mij. Een soort afbouwen naar emeritaat. Zie ook Poederoijen.
Wellicht zijn er meer predikanten van rond de 70.
Ook verstandig lijkt mij. Een soort afbouwen naar emeritaat. Zie ook Poederoijen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Daar is er best wel een aantal van ja. Vroeger was je als zeventig plusser bejaard, dat begint anders te liggen. Fijn natuurlijk als het kan en als het goed gaat. Ik hoop alleen wel dat men alleen blijft dienen als het echt nog kan, als er genoeg spankracht en gezondheid is én verbinding met alle lagen van de gemeente, ook de jongeren. Dat men het niet doet omdat de nood nu eenmaal zo hoog is.Bruna schreef: ↑14 dec 2023, 11:00 Een goed streven. Er zijn wellicht best wat oudere predikanten die nog een aantal jaren in een kleinere gemeente hun werk kunnen doen.
Wat houdt dit binnen de HHK precies in, legerpredikant bijz.werk?Geytenbeekje schreef: ↑21 dec 2023, 16:43 hhk
Aangenomen als legerpredikant-bijz werk. kandidaat Nederveen die heeft bedankt voor Ijsselmuiden-Grafhorst-bw, Nijkerk en Stolwijk
-
Precies weet ik het niet maar binnen de krijgsmacht is er ruimte voor een aantal geestelijke verzorgers. Deze plekken worden door verschillende denominaties ingevuld, waaronder de HHK, verder ook de PKN en de RK-kerk. Van andere kerkverbanden weet ik het zo niet. Momenteel is ds. J. Kommerie legerpredikant en in het verleden is ds. J. den Boer ook jarenlang legerpredikant geweest. Indertijd nam ds. Kommerie in één dienst afscheid van de HHG te Andelst-Zetten en werd hij door ds. R.P. van Rooijen (toenmalig preses van de generale synode) en ds. K.H. Ubels (hoofdkrijgsmachtpredikant) bevestigd als legerpredikant.
Wat het bijzondere werk hier inhoudt weet ik niet.
- Delftenaar
Die legerpredikanten krijgen geloof ik zelfs een militaire opleiding.
Bedankt. Ik vroeg me af, omdat er ook "gewone" beroepen op Nederveen zijn uitgebracht, of dit specifieke werk nu onverwacht op zijn pad is gekomen of dat hier een traject aan is vooraf gegaan en dat hier al op is voorgesorteerd in zijn opleiding. Anders zou het best wel een bijzondere wending zijn lijkt me.Henk J schreef: ↑21 dec 2023, 19:22Precies weet ik het niet maar binnen de krijgsmacht is er ruimte voor een aantal geestelijke verzorgers. Deze plekken worden door verschillende denominaties ingevuld, waaronder de HHK, verder ook de PKN en de RK-kerk. Van andere kerkverbanden weet ik het zo niet. Momenteel is ds. J. Kommerie legerpredikant en in het verleden is ds. J. den Boer ook jarenlang legerpredikant geweest. Indertijd nam ds. Kommerie in één dienst afscheid van de HHG te Andelst-Zetten en werd hij door ds. R.P. van Rooijen (toenmalig preses van de generale synode) en ds. K.H. Ubels (hoofdkrijgsmachtpredikant) bevestigd als legerpredikant.
Wat het bijzondere werk hier inhoudt weet ik niet.
Is legerpredikant zijn een evangeliserende functie?