Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Zeeuw

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Overigens kun je in Zeeland, met de juiste kennissen, vrij makkelijk en betaalbaar aan vis komen. :D
Dat is zeker waar. Dat was ik even vergeten. Mosselen kun je zelfs gratis op het strand halen (los van de vraag of dit mag). Maar het is wel netjes om dat dan ook eerlijk te vermelden, hier in het draadje.
Die 5 euro die ik noemde was de Zeeuwprijs. Mosselen mag toch wel? Oesters zit een maximum aan. Er zitten hier vaak hele families, vooral Vietnamezen, aan het strandje. Ik vind dat altijd wel gezellig om te zien. Emmertjes mee, brandertjes en lekker eten. Ik ben altijd bang dat de oesters nog vol zand zitten.
Volgens mij mag het wel hoor, inderdaad.
Dan gaan we een keer samen Jan. Jij met een masker op, zodat ik geen schets van je gezicht op RF kan plaatsen en de anonimiteit ophef :D
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dan heb je pech. Want mosselen is het enigste ;) van de vis- en schaaldieren wat ik niet te pruimen vindt. Geef mij maar een tongetje.
windorgel schreef:Het valt mij op dat er een verband gelegd wordt tussen duur-gezond en goedkoop-ongezond. Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn dat iemand die minder te besteden heeft ook minder gezond eet. In mijn jeugd hadden we weinig te besteden, maar we aten juist veel groenten en fruit, alles uit eigen moestuin. Snoep werd niet gekocht en pelpinda's alleen voor de zaterdagmiddag of -avond. Uit school kregen we een tomaat of appel, net wat er voor handen was uit de moestuin. In de zomer een schaaltje aardbeien of bessen.
Om op dat laatste te reageren: voor mensen die geen moestuin bezitten, is zomers een schaaltje a aardbeien per kind per dag (als je er een stuk of 3 á 4 hebt) een hele grote kostenpost.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
windorgel schreef:Het valt mij op dat er een verband gelegd wordt tussen duur-gezond en goedkoop-ongezond. Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn dat iemand die minder te besteden heeft ook minder gezond eet. In mijn jeugd hadden we weinig te besteden, maar we aten juist veel groenten en fruit, alles uit eigen moestuin. Snoep werd niet gekocht en pelpinda's alleen voor de zaterdagmiddag of -avond. Uit school kregen we een tomaat of appel, net wat er voor handen was uit de moestuin. In de zomer een schaaltje aardbeien of bessen.
Om op dat laatste te reageren: voor mensen die geen moestuin bezitten, is zomers een schaaltje a aardbeien per kind per dag (als je er een stuk of 3 á 4 hebt) een hele grote kostenpost.
Ja, dat snap ik. Helaas hebben weinig mensen meer een moestuin. Maar het gaat me erom dat goedkoop niet per definitie betekent: ongezond!
merel

Bericht door merel »

Een eigen moestuin is natuurlijk ideaal. Wij zouden graag daar de ruimte voor willen hebben, maar helaas is dat in een stad niet mogelijk. Als je daar geen ruimte voor hebt, is het helaas realiteit dat ongezonde voeding veel goedkoper is dan gezonde voeding

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/03 ... onder-eten
merel

Bericht door merel »

Jantje schreef: Om op dat laatste te reageren: voor mensen die geen moestuin bezitten, is zomers een schaaltje a aardbeien per kind per dag (als je er een stuk of 3 á 4 hebt) een hele grote kostenpost.
Dat valt best mee als je de aardbeien op de markt haalt ( kg voor € 3,00) of ik haal ze ook wel eens 2 kg voor € 4,00. Die moeten dan wel dezelfde dag op. Dat doe je inderdaad niet elke dag, dat is te duur, maar in het weekend is dat best eens lekker ipv chips
windorgel

Bericht door windorgel »

merel schreef:
Een eigen moestuin is natuurlijk ideaal. Wij zouden graag daar de ruimte voor willen hebben, maar helaas is dat in een stad niet mogelijk. Als je daar geen ruimte voor hebt, is het helaas realiteit dat ongezonde voeding veel goedkoper is dan gezonde voeding

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/03 ... onder-eten
En toch is het niet zo dat die gezinnen dan maar automatisch hun kinderen ongezonde dingen voorzetten. Ik ken genoeg grote gezinnen die niet veel te besteden hebben maar waar heel weinig snoep en chips gegeten wordt. Ook zij proberen juist gezond te eten met de beschikbare middelen. Ze moeten er alleen wat meer moeite voor doen en hebben niet altijd de keuze wat ze dan precies eten (overschot van een tuinder of groenteboer). Lees bijvoorbeeld de blog van Teunie Luijk (Eenvoudig leven).
merel

Bericht door merel »

windorgel schreef:
En toch is het niet zo dat die gezinnen dan maar automatisch hun kinderen ongezonde dingen voorzetten. Ik ken genoeg grote gezinnen die niet veel te besteden hebben maar waar heel weinig snoep en chips gegeten wordt. Ook zij proberen juist gezond te eten met de beschikbare middelen. Ze moeten er alleen wat meer moeite voor doen en hebben niet altijd de keuze wat ze dan precies eten (overschot van een tuinder of groenteboer). Lees bijvoorbeeld de blog van Teunie Luijk (Eenvoudig leven).
Ik zeg ook nergens dat grote gezinnen automatisch hun kinderen ongezonde voeding geven. Het is wel moeilijker om gezond te eten met een kleiner budget.

En Teunie valt bij mij niet onder weinig bemiddeld. Zij heeft een aantal jaren terug op haar blog aangegeven wat haar maandbudget was en dat was een behoorlijk budget. Dat geeft niet, zeker geen veroordeling, maar zij heeft de keuze om het zo te doen. Een ander niet.

En om terug te komen op het onderwerp. Wij eten vanavond rode kool. Vorige week een rode kool gekocht van 2,5 kg ( voor € 2,00), dus een deel in de diepvries gedaan, met zelfgemaakte appelmoes ( ingemaakt van onze eigen appelboom) en een restje sukadelapjes van gisteren met wat hamburgers van de slager erbij en gekookte bildstar aardappeltjes ( 20 kg voor € 16,00).
Komt dat budgettair de dinsdag keuring door? :haha
Laatst gewijzigd door merel op 05 mar 2019, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Thuisvrouw schreef:
DDD schreef:
Anderzijds heb ik ook wel eens gedacht: wat zou het fijn zijn als ik zelf ook zo lekker kon koken
Ik kon eerst nog geen ei bakken. Vaak is het zo dat je er de tijd voor moet nemen. Ik begon met eenvoudige recepten, zonder al te ingewikkelde kruiden. Nu ben ik toch een stuk handiger, al zeg ik het zelf. En dan begin je er ook aardigheid in te krijgen. Goed voorbereid kost tijd en dat was bij mij eerst het grote probleem.
Eens. Het is ook een kwestie van prioriteiten. Ik eet vaak niet thuis. En als ik wel thuis eet, en gasten heb, eet ik vaak dingen uit de over, zoals ovengroenten en een ovenschaal vlees. Dan hoef ik niet steeds in de keuken te staan.

Maar het is een kwestie van prioriteiten, dat is natuurlijk zo. Mijn punt was meer dat mensen elkaar niet mogen veroordelen. De een heeft een dure auto, de ander eet duur en de ander heeft een tuinman terwijl hij in een rijtjeshuis woont. Het is niet nodig om aan alles een waardeoordeel te hangen.
windorgel

Bericht door windorgel »

@Merel: Helder, het ging er mij om dat ook minder bemiddelde gezinnen vaak ervoor kiezen hun kinderen gezond eten voor te zetten. Er leek een paar pagina's terug een verband te ontstaan tussen 'minder bemiddeld' en 'ongezond'.
Teunies budget is inmiddels niet laag meer, maar toen zij begon was dat zeker wel het geval! Dat is de aanleiding geweest voor 'eenvoudig leven'. Inmiddels is het een levensstijl. Wat mij aanspreekt is dat zij in staat is om goedkoop en gekregen voedsel heel gevarieerd te verwerken, waarbij zij nooit iets weggooit...
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:
Jantje schreef:
Ja, dat snap ik. Helaas hebben weinig mensen meer een moestuin. Maar het gaat me erom dat goedkoop niet per definitie betekent: ongezond!
Een gepensioneerde vader met moestuin. In de zomer kgs aardbeien, bessen, bramen, boontjes, sla, etc etc. Heel goedkoop, heel gezond.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: En om terug te komen op het onderwerp. Wij eten vanavond rode kool. Vorige week een rode kool gekocht van 2,5 kg ( voor € 2,00), dus een deel in de diepvries gedaan, met zelfgemaakte appelmoes ( ingemaakt van onze eigen appelboom) en een restje sukadelapjes van gisteren met wat hamburgers van de slager erbij en gekookte bildstar aardappeltjes ( 20 kg voor € 16,00).
Komt dat budgettair de dinsdag keuring door? :haha
:haha
Ik had een tante die maar niet kon begrijpen hoe mijn moeder het voor elkaar kreeg om met zo'n beperkt budget toch elke avond een volwaardige maaltijd op tafel te zetten.
Maar mijn moeder zette ons liever een half ons goed vlees voor dan een slavink uit de super.
Ik vries bakjes jus (van rundvlees) in en we eten gerust weleens spinazie met een gekookt ei.
windorgel schreef:Er leek een paar pagina's terug een verband te ontstaan tussen 'minder bemiddeld' en 'ongezond'.
Er is geen verband. Want bemiddelde ouders halen misschien wel wekelijks hun eten bij de snackbar of laten de bezorgmaaltijd komen.
En mensen die van een beperkt budget moeten rondkomen (enkele tientjes per week) zullen misschien dan een blik soep als avondmaaltijd hebben, of vaker brood eten.

Ik geef denk ik relatief veel geld uit aan goed eten. Biologische zuivel, boerenkaas, vlees en vleeswaren bij de slager, brood bij de bakker.
Maar wij gaan nooit uit eten, tenzij we een cadeaubon hebben gekregen.
Ook houden wij niet van (vlieg)vakanties.
DDD schreef:Het is ook een kwestie van prioriteiten.
Ook dat. Mijn zoon heeft diabetes en moet geregeld een zogenoemde 7punts curve inleveren. Als je ziet wat een "verkeerd" voedingsmiddel met je bloedsuikerspiegel doet!
Soms worden mensen chagrijnig tegen etenstijd, moeten geeuwen of krijgen ze hoofdpijn. Dat is hypoglykemie, een te scherpe daling van de bloedsuikerspiegel. Andersom kan ook, te scherpe stijging, hyperglykemie. Dat is dus al een teken dat je op moet passen.

Die zalm met de krieltjes, mayo en veldsla, lieten zijn bloedsuiker maar lichtjes stijgen, ze bleven keurig binnen de waarde. (onder de 10).
Een volkorenboterham met oude volvette kaas, heel goed. Een vezelrijke witte boterham met saksische smeerleverworst, mwah.
Een pastagerecht in een pizzeria, foute boel, schoot naar 14.
De granola - die nu erg hip is, of het ontbijtje bij de mac - zijn ook bloedsuikerraketjes.
M.a.w.. soms lijkt iets supergezond, maar bevat het teveel verborgen suiker.

In een oud kookboek staat: de ene dag moet je groente eten die boven de grond groeit en de andere dag groente die onder de grond groeit. Bladgroenten afwisselen met knolgroenten.
Voor vanavond weet ik het nog niet. Ik heb nog stoofperen over van zondag, dus misschien wel een koolstamppot. (chinese of zuur)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

De Lidl zou zgn de beste groente en fruit voor de beste prijs verkopen?
Ik ben het daar inmiddels niet mee eens!
Ik ga toch maat weer "gewoon" naar appie en de markt
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Ik vind de kwaliteit wisselend, sommige dingen blijf ik op de markt of bij de Appie halen, maar merendeel haal ik bij de Lidl
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:De Lidl zou zgn de beste groente en fruit voor de beste prijs verkopen?
Van die verkiezing snap ik niets.
Orchidee schreef:k ga toch maat weer "gewoon" naar appie en de markt
Is je groentenboertje onder de brug er niet meer?
Is er bij jullie een Plus? Die heeft over het algemeen ook goede kwaliteit, vooral het fruit van "Gijs".
merel schreef:sommige dingen blijf ik op de markt of bij de Appie halen, maar merendeel haal ik bij de Lidl
Wat ik bij Jumbo prettig vind is dat ze losse groenten, zoals uien en kroten verkopen.
Alleen trof ik laatst een meisje achter de kassa die geen idee had wat er in het zakje zat.
Bij de Jumbo hier hoef je nl. zelf niet te wegen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Bezorgd heeft een kort lijntje naar het RD merk ik wel :huhu

Groente en fruit haal ik bijna altijd bij de Turkse supermarkt. Dat scheelt enorm.
Gister nog lekkere aardbeien voor €1.25 per doosje.
Ik ben dol op granaatappels, die zou ik in de gewone supermarkt nooit kopen. Bij de Turk heb ik er 3 of 4 voor die prijs.
Plaats reactie