merel schreef:
En om terug te komen op het onderwerp. Wij eten vanavond rode kool. Vorige week een rode kool gekocht van 2,5 kg ( voor € 2,00), dus een deel in de diepvries gedaan, met zelfgemaakte appelmoes ( ingemaakt van onze eigen appelboom) en een restje sukadelapjes van gisteren met wat hamburgers van de slager erbij en gekookte bildstar aardappeltjes ( 20 kg voor € 16,00).
Komt dat budgettair de dinsdag keuring door?

Ik had een tante die maar niet kon begrijpen hoe mijn moeder het voor elkaar kreeg om met zo'n beperkt budget toch elke avond een volwaardige maaltijd op tafel te zetten.
Maar mijn moeder zette ons liever een half ons goed vlees voor dan een slavink uit de super.
Ik vries bakjes jus (van rundvlees) in en we eten gerust weleens spinazie met een gekookt ei.
windorgel schreef:Er leek een paar pagina's terug een verband te ontstaan tussen 'minder bemiddeld' en 'ongezond'.
Er is geen verband. Want bemiddelde ouders halen misschien wel wekelijks hun eten bij de snackbar of laten de bezorgmaaltijd komen.
En mensen die van een beperkt budget moeten rondkomen (enkele tientjes per week) zullen misschien dan een blik soep als avondmaaltijd hebben, of vaker brood eten.
Ik geef denk ik relatief veel geld uit aan goed eten. Biologische zuivel, boerenkaas, vlees en vleeswaren bij de slager, brood bij de bakker.
Maar wij gaan nooit uit eten, tenzij we een cadeaubon hebben gekregen.
Ook houden wij niet van (vlieg)vakanties.
DDD schreef:Het is ook een kwestie van prioriteiten.
Ook dat. Mijn zoon heeft diabetes en moet geregeld een zogenoemde 7punts curve inleveren. Als je ziet wat een "verkeerd" voedingsmiddel met je bloedsuikerspiegel doet!
Soms worden mensen chagrijnig tegen etenstijd, moeten geeuwen of krijgen ze hoofdpijn. Dat is hypoglykemie, een te scherpe daling van de bloedsuikerspiegel. Andersom kan ook, te scherpe stijging, hyperglykemie. Dat is dus al een teken dat je op moet passen.
Die zalm met de krieltjes, mayo en veldsla, lieten zijn bloedsuiker maar lichtjes stijgen, ze bleven keurig binnen de waarde. (onder de 10).
Een volkorenboterham met oude volvette kaas, heel goed. Een vezelrijke witte boterham met saksische smeerleverworst, mwah.
Een pastagerecht in een pizzeria, foute boel, schoot naar 14.
De granola - die nu erg hip is, of het ontbijtje bij de mac - zijn ook bloedsuikerraketjes.
M.a.w.. soms lijkt iets supergezond, maar bevat het teveel verborgen suiker.
In een oud kookboek staat: de ene dag moet je groente eten die boven de grond groeit en de andere dag groente die onder de grond groeit. Bladgroenten afwisselen met knolgroenten.
Voor vanavond weet ik het nog niet. Ik heb nog stoofperen over van zondag, dus misschien wel een koolstamppot. (chinese of zuur)