Beroepingswerk discussie [7]

pierre27

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef: 16 nov 2023, 09:12
pierre27 schreef:
Job schreef: 15 nov 2023, 23:22
Tiberius schreef: 15 nov 2023, 18:49
Ik denk dat Zeeuw in een heel andere situatie zit dan jij.
Bedoel je een ander kerkverband? In de GG wordt indd soms nogal onchristelijk geaasd op bepaalde predikanten of kandidaten vind ikzelf.
Trouwens @Zeeuw, de kwalificatie "prijsschieten" heb ik hier geleerd op dit forum en ik moet zeggen 'm soms erg toepasselijk te vinden.
Nu even aan de andere kant, de impact als je man en/of vader al jaren geen beroep krijgt, wat dat wel niet doet met het gezin. Laat staan met de persoon zelf.
Wat zou dat doen? Zijn (het aantal) beroepen dan een soort beoordeling?

Vanuit de mensen gezien wel, maar ook hier past nuchterheid. Geestelijke nuchterheid.
Ik doelde op de situatie dat een persoon jarenlang kandidaat blijft omdat er geen eerste beroep komt. Dat geeft enorm veel strijd. Persoonlijk vind ik het aantal beroepen geen positieve beoordeling, eerder een negatieve omdat je blijkbaar in de smaak van mensen valt. Wanneer een predikant het oordeel moet aankondigen en de redding alleen door het bloed van Jezus Christus en dat met alle ernst en aandrang doet kan ik me niet voorstellen dat mensen je zo'n fijne kerel vinden. Althans dat is mijn nuchtere donderdagmorgen-beschouwing.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat is er wel één om over na te denken Pierre, is het aantal beroepen ook een positief oordeel over de prediking!
Ik weet wel dat onze oud predikant er soms best moeite mee had, en er ook wel over geschreven heeft, dat hij zo weinig beroepen kreeg en er ook meerderen zijn die dat zo ervaren.
Toe hij een beroep kreeg was het tegen het vlees in dat hij weg moest, dus tsja, zeg het maar.

De kandidaten die bij ons geen beroep krijgen, zijn er met een complex karakter of uitzonderlijk standpunten die verdedigd worden, dat maakt geen makkelijke ingang in de gemeenten.
Althans, 2 van hen weet ik dit van. bij een andere kandidaat kan ik het niet zo plaatsen waarom hij al een paar jaar geen beroep krijgt.

aan de andere kant, het niet beroepen worden als kandidaat is een tegenhanger van het niet toegelaten worden door het curatorium, het is overal wat en het is overal toch ook grootendeels mensenwerk.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: 16 nov 2023, 10:11
pierre27 schreef:
Job schreef: 15 nov 2023, 23:22

Bedoel je een ander kerkverband? In de GG wordt indd soms nogal onchristelijk geaasd op bepaalde predikanten of kandidaten vind ikzelf.
Trouwens @Zeeuw, de kwalificatie "prijsschieten" heb ik hier geleerd op dit forum en ik moet zeggen 'm soms erg toepasselijk te vinden.
Nu even aan de andere kant, de impact als je man en/of vader al jaren geen beroep krijgt, wat dat wel niet doet met het gezin. Laat staan met de persoon zelf.

Vanuit de mensen gezien wel, maar ook hier past nuchterheid. Geestelijke nuchterheid.
Ik doelde op de situatie dat een persoon jarenlang kandidaat blijft omdat er geen eerste beroep komt. Dat geeft enorm veel strijd. Persoonlijk vind ik het aantal beroepen geen positieve beoordeling, eerder een negatieve omdat je blijkbaar in de smaak van mensen valt. Wanneer een predikant het oordeel moet aankondigen en de redding alleen door het bloed van Jezus Christus en dat met alle ernst en aandrang doet kan ik me niet voorstellen dat mensen je zo'n fijne kerel vinden. Althans dat is mijn nuchtere donderdagmorgen-beschouwing.
Ik denk niet dat men dat een predikant aanrekent toch? Als die bij de Bijbelse boodschap blijft in alle eerlijkheid en bewogen is met zijn/Zijn gemeente, dan is dat toch goed?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
pierre27 schreef:
Job schreef: 15 nov 2023, 23:22 Bedoel je een ander kerkverband? In de GG wordt indd soms nogal onchristelijk geaasd op bepaalde predikanten of kandidaten vind ikzelf.

Dank, een bijdrage om eens over na te denken, en ook mee eens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Piet Puk schreef: 15 nov 2023, 14:54
Zeeuw schreef: 15 nov 2023, 14:50
merel schreef: 15 nov 2023, 14:47 Het lijkt mij beter dat een predikant in een bepaalde periode van zijn beroepbare leven niet verkast of alleen beroepen aanneemt in de buurt van de scholen van zijn kinderen. Onze predikant heeft dat ook gedaan. Ik ken ook een predikant die heeft besloten om wel een beroep aan te nemen, maar niet te verhuizen.

Het kan.m.i. niet de bedoeling zijn dat kinderen 'beschadigen' door het werk van hun ouders.
Of je leert je kinderen afhankelijkheid van de weg die de Heere met ze wil gaan en het vertrouwen dat Hij zal voorzien.
Uit het hart gegrepen!
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Je gezin leren leven in afhankelijkheid kan ook door te laten zien hoe de Heere door concrete omstandigheden en praktische 'bezwaren' heen kan werken. Meestal gebruikt de Heere omstandigheden die praktisch deuren te openen en te sluiten.

Dat dr. Klaassen rekening houdt met de turbulente tijd waar zijn gezin doorheen ging na Nashville, corona, reuring en kritiek na zijn brief aan de PKN, afscheid en verhuizing, kan ik me voorstellen dat hij het goede zoeken voor zijn gezin mee laat wegen, terwijl hij ook dienstbaar is in Gods Koninkrijk. Het is niet voor niets dat Paulus aangeeft dat ouderlingen 'hun huis wél moeten regeren' en dat dat vooraf gaat aan hun ambtelijke bediening. De Heere werkt dwars door omstandigheden heen en gebruikt daar ook het gezinsleven voor en soms zelfs persoonlijke voorkeuren, verlangens of typische karakters. Verstandelijke afwegingen mogen zeker een rol spelen, zonder ze allesbepalend te laten zijn. De Heere geeft dieren geen roeping, maar mensen die redelijke afwegingen kunnen maken, ook voor hun gezin. Wel in afhankelijkheid van God en met een houding van Uw wil geschiede.
Fides Quaerens Intellectum
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Anselmus schreef: 16 nov 2023, 12:03
Zeeuw schreef: 15 nov 2023, 14:50
merel schreef: 15 nov 2023, 14:47 Het lijkt mij beter dat een predikant in een bepaalde periode van zijn beroepbare leven niet verkast of alleen beroepen aanneemt in de buurt van de scholen van zijn kinderen. Onze predikant heeft dat ook gedaan. Ik ken ook een predikant die heeft besloten om wel een beroep aan te nemen, maar niet te verhuizen.

Het kan.m.i. niet de bedoeling zijn dat kinderen 'beschadigen' door het werk van hun ouders.
Of je leert je kinderen afhankelijkheid van de weg die de Heere met ze wil gaan en het vertrouwen dat Hij zal voorzien.
Uit het hart gegrepen!
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Je gezin leren leven in afhankelijkheid kan ook door te laten zien hoe de Heere door concrete omstandigheden en praktische 'bezwaren' heen kan werken. Meestal gebruikt de Heere omstandigheden die praktisch deuren te openen en te sluiten.

Dat dr. Klaassen rekening houdt met de turbulente tijd waar zijn gezin doorheen ging na Nashville, corona, reuring en kritiek na zijn brief aan de PKN, afscheid en verhuizing, kan ik me voorstellen dat hij het goede zoeken voor zijn gezin mee laat wegen, terwijl hij ook dienstbaar is in Gods Koninkrijk. Het is niet voor niets dat Paulus aangeeft dat ouderlingen 'hun huis wél moeten regeren' en dat dat vooraf gaat aan hun ambtelijke bediening. De Heere werkt dwars door omstandigheden heen en gebruikt daar ook het gezinsleven voor en soms zelfs persoonlijke voorkeuren, verlangens of typische karakters. Verstandelijke afwegingen mogen zeker een rol spelen, zonder ze allesbepalend te laten zijn. De Heere geeft dieren geen roeping, maar mensen die redelijke afwegingen kunnen maken, ook voor hun gezin. Wel in afhankelijkheid van God en met een houding van Uw wil geschiede.
Inderdaad: Gods voorzieningheid en onze verantwoordelijkheid zijn niet twee op zichzelf staande zaken.

Echter zoals het in het ND beschreven staat komt het op mij erg zelf georganiseerd over. Het artikel mist wat nabijheid en afhankelijkheid wat mij betreft: eigen keuzes van Dr. Klaassen worden in het artikel benadrukt. Ik hou daar niet zo van. Ik vraag me af hoe het zich verhoudt met Bijbelse begrippen als roeping…
Anselmus

Bericht door Anselmus »

2e Hans schreef: 18 nov 2023, 14:04
Anselmus schreef: 16 nov 2023, 12:03
Zeeuw schreef: 15 nov 2023, 14:50 Of je leert je kinderen afhankelijkheid van de weg die de Heere met ze wil gaan en het vertrouwen dat Hij zal voorzien.
Uit het hart gegrepen!

Inderdaad: Gods voorzieningheid en onze verantwoordelijkheid zijn niet twee op zichzelf staande zaken.

Echter zoals het in het ND beschreven staat komt het op mij erg zelf georganiseerd over. Het artikel mist wat nabijheid en afhankelijkheid wat mij betreft: eigen keuzes van Dr. Klaassen worden in het artikel benadrukt. Ik hou daar niet zo van. Ik vraag me af hoe het zich verhoudt met Bijbelse begrippen als roeping…
Hij ervaarde Bijbels Beraad m/v als een roeping zoals hij een beroep naar een gemeente krijgt. Omdat het een jonge organisatie is, is hij 'beroepen' voor een tijdelijke periode. Die periode loopt over een half jaar af. Dat de Heere hem nu vast en nieuwe werkplek krijgt kun je als zorg zien. Geen zorgen voor de dag van morgen, want daar zorgt de Heere wel voor.
Fides Quaerens Intellectum
Job

Bericht door Job »

SanderL schreef: 30 nov 2023, 11:08 Gereformeerde Gemeenten
(...)
Beroepen, te Wolphaartsdijk, ds. G.J.N. Moens te Middelharnis.
Onbegrijpelijk dat ds. Mouw geen beroepen krijgt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 30 nov 2023, 11:28
(...)
Hoezo onbegrijpelijk?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK

Bericht door GGotK »

pierre27 schreef: 30 nov 2023, 11:53
(...)
Hoezo onbegrijpelijk?
Job zal hem wel een fijne predikant vinden. Terecht mijns inziens, mede omdat zijn preken in vergelijking met zijn studententijd dieper en breder zijn geworden, als ik dat zo mag uitdrukken.
MGG

Bericht door MGG »

(...)
Ook heel begrijpelijk dat ds. Moens beroepen is. Ik heb goede herinneringen aan deze dominee.
Job

Bericht door Job »

GGotK schreef: 30 nov 2023, 11:59
pierre27 schreef: 30 nov 2023, 11:53
(...)
Hoezo onbegrijpelijk?
Job zal hem wel een fijne predikant vinden. Terecht mijns inziens, mede omdat zijn preken in vergelijking met zijn studententijd dieper en breder zijn geworden, als ik dat zo mag uitdrukken.
Breder en dieper weet ik niet, maar ik mag hem graag beluisteren inderdaad.

@MGG: het had niets met dit tweetal te maken hoor, ds. Moens hoor ik net zo graag. Wolphaartsdijk heeft geen verkeerde keuze gemaakt. Alleen, het valt me op dat ds. Mouw nog geen beroep kreeg sinds hij in O. staat en dat snap ik niet helemaal. Dit ook als antwoord op @Pierre27.
johannes1

Bericht door johannes1 »

(...)
Wat opvalt is dat er meerdere beroepbare dominees al in tijden geen beroep ontvangen. Denk aan M. Blok of MH Schot. En zo zijn er wel meerdere namen te noemen.
Silo

Bericht door Silo »

Gezien de situatie in bijv. Ambacht (onvrede en leegloop) is dat ook niet verwonderlijk. Dat is ook beroepingswerk: fijne of succesvolle predikanten worden eerder beroepen. Of dat verkeerd is weet ik niet. Het is wel menselijk en kerkenraden willen ook geen onrust naar hun gemeente toe halen. Beroepingswerk is niet 100% geestelijk, dat wordt ook met tact gedaan. Tegelijkertijd zouden sommige predikanten meer beroepen mogen krijgen. Het zou me niet verbazen als er dan ook meer verschuiving plaatsvindt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Silo schreef: 01 dec 2023, 16:43 Gezien de situatie in bijv. Ambacht (onvrede en leegloop) is dat ook niet verwonderlijk. Dat is ook beroepingswerk: fijne of succesvolle predikanten worden eerder beroepen. Of dat verkeerd is weet ik niet. Het is wel menselijk en kerkenraden willen ook geen onrust naar hun gemeente toe halen. Beroepingswerk is niet 100% geestelijk, dat wordt ook met tact gedaan.
Is tact niet geestelijk dan?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie