De gemeente is neem ik aan een meerderheid van de gemeente? Waarbij het de vraag is hoe de meerderheid vastgesteld is.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:30 Verschillende berichten gaan over het verschil tussen kerkenraad en gemeente.
Ik weet alleen van twee gemeenten waarvan de kerkenraad naar Rijnsburg is gegaan en waar de gemeente er niet blij mee was.
De middengemeenten die ik ken, zijn eigenlijk eensgezind in hun standpunt om niet naar Rijnsburg te gaan, uiteraard enkele leden daargelaten. Waar er nog twijfel was is die grotendeels verdwenen na de notitie van De Hek en Zondag is mijn indruk. De meer behoudende middengemeenten zoals Nunspeet en Veenendaal Pniël zullen gewoon gaan volgens mij.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Gehoorzaam blijven? Dat is nu juist waarom wij naar het convent gaan. Vanwege gehoorzaamheid aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:02Het gaat mij niet om het tellen. Het gaat mij erom dat het fijn is om te horen wat anderen doen en wat hun argumenten zijn, of ze nu wel of niet naar Rijnsburg gaan. Je bent ten slotte deel van een kerkverband en dan doet het ertoe wat andere gemeentes doen. Je bent oprecht geïnteresseerd in elkaars standpunten. Daarom hoop ik ook dat de classisvergaderingen doorgaan.huisman schreef: ↑Gisteren, 18:46Een kerkordelijk antwoord. Wordt trouwens lang niet altijd begrepen. Ze begrijpen niet dat de ongehoorzaamheid kan blijven bestaan. Dan horen ze ook nog van diverse uitwassen. B.v, het voor laten gaan van een vrouwelijke predikant, het beleggen van regenboogdiensten, het zegenen van een ‘huwelijk’ van mensen van hetzelfde geslacht in een kerkdienst. Kun jij je je dan zo’n vraag niet voorstellen?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:31@huisman - en wat antwoord je dan op deze vraag?De vraag: Waarom zetten jullie die ongehoorzame gemeenten er niet uit heb ik talloze keren moeten beantwoorden.
Verder zie ik in jouw reactie dat je bent begonnen met tellen. Deze middengemeente komt wel en die middengemeente komt niet naar het convent. Laat dat toch los. Het gaan of niet gaan is geheel aan de plaatselijke gemeente. Alle gemeenten waarvan ik weet dat ze komen hebben een gemeenteavond gehouden waar heel de gemeente vragen kon stellen over de gang van zaken.
Die avonden waren verhelderend en samenbindend.
Onze gemeente is niet begonnen met de vraag of we wel of niet naar Rijnsburg gaan. Maar met de vragen of we gehoorzaam willen blijven aan en binnen de bestaande structuur en of we de kerkelijke weg willen volgen. Op beide vragen was het unanieme antwoord: ja. Daaruit volgt dan dat we niet naar het convent gaan. In die volgorde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
De kerkorde moet je nu wel weglaten in dat rijtje.huisman schreef: ↑Gisteren, 20:24Gehoorzaam blijven? Dat is nu juist waarom wij naar het convent gaan. Vanwege gehoorzaamheid aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:02Het gaat mij niet om het tellen. Het gaat mij erom dat het fijn is om te horen wat anderen doen en wat hun argumenten zijn, of ze nu wel of niet naar Rijnsburg gaan. Je bent ten slotte deel van een kerkverband en dan doet het ertoe wat andere gemeentes doen. Je bent oprecht geïnteresseerd in elkaars standpunten. Daarom hoop ik ook dat de classisvergaderingen doorgaan.huisman schreef: ↑Gisteren, 18:46Een kerkordelijk antwoord. Wordt trouwens lang niet altijd begrepen. Ze begrijpen niet dat de ongehoorzaamheid kan blijven bestaan. Dan horen ze ook nog van diverse uitwassen. B.v, het voor laten gaan van een vrouwelijke predikant, het beleggen van regenboogdiensten, het zegenen van een ‘huwelijk’ van mensen van hetzelfde geslacht in een kerkdienst. Kun jij je je dan zo’n vraag niet voorstellen?
Verder zie ik in jouw reactie dat je bent begonnen met tellen. Deze middengemeente komt wel en die middengemeente komt niet naar het convent. Laat dat toch los. Het gaan of niet gaan is geheel aan de plaatselijke gemeente. Alle gemeenten waarvan ik weet dat ze komen hebben een gemeenteavond gehouden waar heel de gemeente vragen kon stellen over de gang van zaken.
Onze gemeente is niet begonnen met de vraag of we wel of niet naar Rijnsburg gaan. Maar met de vragen of we gehoorzaam willen blijven aan en binnen de bestaande structuur en of we de kerkelijke weg willen volgen. Op beide vragen was het unanieme antwoord: ja. Daaruit volgt dan dat we niet naar het convent gaan. In die volgorde.
Het gaat namelijk om wat onze gemeente voor zichzelf wil. Jouw gemeente heeft zich ook altijd aan de vierslag gehouden, net als wij. Het verschil is dat aansluiten bij Rijnsburg betekent dat je niet in lijn meer met de kerkorde handelt en dat willen wij niet. Jullie redenering is dat je kijkt of andere gemeenten zicj er wel aan houden en de vraag of je dat kunt dragen. Dat zijn twee verschillende benaderingen.
Laatst gewijzigd door Middenrefo op 22 sep 2025, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Meerderheid van de gemeente, maar hoe dat vastgesteld is weet ik niet. In het algemeen worden er gemeenteavonden gehouden en zal het een meerderheid van de aanwezigen zijn. Maar als kerkenraden verstandig zijn dan zorgen ze ervoor dat ze heel goed peilen op alle mogelijke manieren, hoe het ligt in de gemeente. Want zoals huisman terecht aangeeft; je wilt voorkomen dat de landelijke 'ruzie' ook in je lokale gemeente terugkomt. Dat vraagt veel wijsheid.MGG schreef: ↑Gisteren, 19:07De gemeente is neem ik aan een meerderheid van de gemeente? Waarbij het de vraag is hoe de meerderheid vastgesteld is.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:30 Verschillende berichten gaan over het verschil tussen kerkenraad en gemeente.
Ik weet alleen van twee gemeenten waarvan de kerkenraad naar Rijnsburg is gegaan en waar de gemeente er niet blij mee was.
De middengemeenten die ik ken, zijn eigenlijk eensgezind in hun standpunt om niet naar Rijnsburg te gaan, uiteraard enkele leden daargelaten. Waar er nog twijfel was is die grotendeels verdwenen na de notitie van De Hek en Zondag is mijn indruk. De meer behoudende middengemeenten zoals Nunspeet en Veenendaal Pniël zullen gewoon gaan volgens mij.
Ik was vorige week in CGK Breda en begreep dat daar de hele kerkenraad achter Rijnsburg stond en dat de gemeente verdeeld was.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:30 Verschillende berichten gaan over het verschil tussen kerkenraad en gemeente.
Dat heb je dan verkeerd begrepen.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 21:07Ik was vorige week in CGK Breda en begreep dat daar de hele kerkenraad achter Rijnsburg stond en dat de gemeente verdeeld was.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:30 Verschillende berichten gaan over het verschil tussen kerkenraad en gemeente.
Inderdaad is de gemeente tot op het bot hierover verdeeld.
Maar de kerkenraad ligt ook niet op één lijn.
-
Heel erg verdrietig. Dit soort gemeentes zijn de echte slachtoffers van de huidige situatie.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 21:22Dat heb je dan verkeerd begrepen.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 21:07Ik was vorige week in CGK Breda en begreep dat daar de hele kerkenraad achter Rijnsburg stond en dat de gemeente verdeeld was.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:30 Verschillende berichten gaan over het verschil tussen kerkenraad en gemeente.
Ik vind het ook erg om te lezen.
Hadden ze die kerkverbanden maar nooit uitgevonden...
Juist niet! Nu de kerkelijke weg voltooid is betreffende de twee thema’s v&a en homoseksueel samenleven en de ongehoorzaamheid in vele classes zelfs zonder vermaan doorgaat is kerkordelijk handelen met alle 181 gemeenten onmogelijk geworden. Wij hopen vanaf de plaatselijke gemeenten met inachtneming van de hele kerkorde het kerkverband weer op te bouwen met die gemeenten die zich wensen te houden aan de kerkorde. Het zich beroepen op de kerkorde door de gemeenten die ongehoorzaam zijn tot op het bot, is toch wel uiterst merkwaardig. Ik kan heel veel begrijpen. Juist omdat ik belijdend lid ben geweest in links, midden en rechts. Maar ik kan met geen mogelijkheid begrijpen dat kerkenraden die zelf op geen enkele wijze de kerkelijke weg hebben bewandeld mij nu wijzen op de kerkelijke weg. Ik neem ze daarin ook volstrekt niet serieus.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:47De kerkorde moet je nu wel weglaten in dat rijtje.huisman schreef: ↑Gisteren, 20:24Gehoorzaam blijven? Dat is nu juist waarom wij naar het convent gaan. Vanwege gehoorzaamheid aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:02Het gaat mij niet om het tellen. Het gaat mij erom dat het fijn is om te horen wat anderen doen en wat hun argumenten zijn, of ze nu wel of niet naar Rijnsburg gaan. Je bent ten slotte deel van een kerkverband en dan doet het ertoe wat andere gemeentes doen. Je bent oprecht geïnteresseerd in elkaars standpunten. Daarom hoop ik ook dat de classisvergaderingen doorgaan.huisman schreef: ↑Gisteren, 18:46
Een kerkordelijk antwoord. Wordt trouwens lang niet altijd begrepen. Ze begrijpen niet dat de ongehoorzaamheid kan blijven bestaan. Dan horen ze ook nog van diverse uitwassen. B.v, het voor laten gaan van een vrouwelijke predikant, het beleggen van regenboogdiensten, het zegenen van een ‘huwelijk’ van mensen van hetzelfde geslacht in een kerkdienst. Kun jij je je dan zo’n vraag niet voorstellen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik heb de oplossing!
De rechterflank vormt CGK-A verband.
De linkerflank vormt CGK-B verband.
De middengemeenten vormen een 'samenwerkingsgemeente' CGK-AB.
Daardoor kunnen middengemeenten:
- predikanten van hele breedte voor laten gaan
- geen vrouwen in het ambt bevestigen
Dit lijkt me werkelijk de minst schadelijke oplossing!
Daar zijn wij het dan wel weer over eens. En waar zijn deze gemeenten ( die er best veel zijn) het meest mee geholpen? In ieder geval niet met rechtszaken en ruzie maar met een gecontroleerde broederlijke ontvlechting met een duidelijke keuze.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 21:31Heel erg verdrietig. Dit soort gemeentes zijn de echte slachtoffers van de huidige situatie.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 21:22Dat heb je dan verkeerd begrepen.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 21:07Ik was vorige week in CGK Breda en begreep dat daar de hele kerkenraad achter Rijnsburg stond en dat de gemeente verdeeld was.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:30 Verschillende berichten gaan over het verschil tussen kerkenraad en gemeente.
Die keuze moet niet zijn of je CGK in naam blijft. Daarom ben ik dankbaar dat Rijnsburg het daar niet over heeft. Het gaat erom of je in wezen CGK wil blijven zoals dat zich in decennia heeft gevormd in gehoorzaamheid aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.
Daarom is het goed dat Rijnsburg het convent ook heeft opengesteld voor waarnemers die het allemaal niet zo zeker weten.
Klopt. Dat heb ik zelf ook al gedacht, alleen dan iets andere codering: CGK A, B en C.BSH schreef: ↑Gisteren, 21:48 Ik heb de oplossing!
-
De oplossing zijn nog meer kerkverbanden dus.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 22:01Klopt. Dat heb ik zelf ook al gedacht, alleen dan iets andere codering: CGK A, B en C.BSH schreef: ↑Gisteren, 21:48 Ik heb de oplossing!
-
Wat wil je anders?Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:10De oplossing zijn nog meer kerkverbanden dus.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 22:01Klopt. Dat heb ik zelf ook al gedacht, alleen dan iets andere codering: CGK A, B en C.BSH schreef: ↑Gisteren, 21:48 Ik heb de oplossing!