Ontwikkelingen HHK
-
Re: Ontwikkelingen HHK
In principe wel maar daar is een uitzondering op, de perforatie regeling.
Ik hoor vooral mensen die zich laten overschrijven naar de PKN in Goedereede en de PKN in Ouddorp (hervormde gemeente).
- Lilian1975
Als je naar groei gaat kijken neem dan mee waaruit die groei bestaat...
Nieuwbouw, jonge stellen, overkomst uit andere kerken...... en welke kerken.
Of er een dominee staat die "trekt".... en wat er gebeurt als een gemeente weer vacant is of er een ds komt die niet "trekt".... . En waar gaan de vertrekkers heen.....
M.a.w. groei op zich en modaliteit zegt nog niet alles. En helemaal niet of het werkelijk zo positief is. ( op langer termijn).
Groei van buitenaf.... zagen we dat maar in de cijfertjes terug.
Als er ergens iets is in een gemeente. Of het nu oude Hervormde kerk was, HHK, PKN of welke andere kerk ook. Het brengt bijna altijd mee dat mensen elders heen gaan. In onze tijd nog meer dan vroeger denk ik.
Nieuwbouw, jonge stellen, overkomst uit andere kerken...... en welke kerken.
Of er een dominee staat die "trekt".... en wat er gebeurt als een gemeente weer vacant is of er een ds komt die niet "trekt".... . En waar gaan de vertrekkers heen.....
M.a.w. groei op zich en modaliteit zegt nog niet alles. En helemaal niet of het werkelijk zo positief is. ( op langer termijn).
Groei van buitenaf.... zagen we dat maar in de cijfertjes terug.
Als er ergens iets is in een gemeente. Of het nu oude Hervormde kerk was, HHK, PKN of welke andere kerk ook. Het brengt bijna altijd mee dat mensen elders heen gaan. In onze tijd nog meer dan vroeger denk ik.
Zijn die cijfers online te zien?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
nee cijfers zijn niet online te zien, ik heb hetwel eens verzameld.
en als je het met 10 jaar geleden vergelijkt is het GR deel afgenomen
en als je het met 10 jaar geleden vergelijkt is het GR deel afgenomen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- Lilian1975
En waar zijn die dan heengegaan? Die gemeenteleden? Zijn het dorpsgemeenten waar gewoon ook weinig groei is, omdat jonge stellen wegtrekken bijvoorbeeld? Vanwege woning te korten. Dus natuurlijke groei die niet "opweegt" tegen het sterftecijfer? Dus eigenlijk gewoon de realiteit.
En heeft het misschien ook te maken met dat typische gekrookte riet ds er sowieso minder zijn?
En wat gekrookt genoemd werd soms het gewoon niet was.
En profileert de jonge generatie predikanten die vroeger daar thuis zouden horen zich nog wel als zodanig?
Wij zijn een zgn midden gemeente denk ik. En ja enorm gegroeid. Waar de gemiddelde leeftijd drastisch omlaag is gegaan naar nu gemiddeld net geen 30). Dus sterftecijfer ligt velen malen lager dan geboortecijfer. Ondanks dat gezinnen gemiddeld kleiner zijn. Groei komt bij ons dus inderdaad vanuit PKN ( eerdere jaren) , Gergem ( toen ze vacant waren) en een poosje CGK ( toen er onrust was daar). Jonge stellen die uit een andere kerk komen, hier komen wonen ( veel nieuwbouw) en voor HHK kiezen. Maar er zijn er net zo goed inmiddels weer naar PKN gegaan. Enkele Gergem ( laatste jaren niet meer) of ze verdwijnen naar geen idee. Vrije groepen. O ja ook nog mensen die inmiddels al meerdere kerken achter zich hebben..... Gaan met onvrede van kerk A naar B. Krijgen daar spijt van en komen bij ons, kerk C. Kinderen hebben meerdere kerkwissels achter zich. Dat heeft gevolgen!
Mijn idee/verwachting is: groei stopt als er niet meer gebouwd wordt. De jonge gezinnen pubers hebben die "afhaken". En als er een minder populaire ds komt. En als de gemiddelde leeftijd omhoog is gegaan in de gemeente.... ( Kwestie van jaren).
Tenzij er een groot wonder gaat gebeuren. De mensen uit heggen en stegen komen. Een werkelijke opwekking! Groei van buiten!
-
Van alle gemeenten? Of een selectie?
En wat maakt een gemeente een GR gemeente? Dat lijkt me ook wel lastig om te bepalen.
Denk dat relatief gezien het GR deel wel minder groot wordt maar dat dat meer komt doordat anderen groeien dan doordat het GR deel krimpt.
-
ik heb wat cijfers van 15 jaar geleden in mijn hoofd, recente cijfers heb ik van 2020 en nu wel eens naast elkaar gehouden.
een GR gemeente, is een gemeente waar een dominee stond /staat die gelieerd waren aan het tijdschrift.
een GR gemeente, is een gemeente waar een dominee stond /staat die gelieerd waren aan het tijdschrift.
- Lilian1975
Daar zijn ook een aantal niet meer van in dit leven of met emeritaat....
-
nee, de gemeentes waar ze gestaan hebben zijn er uiteraard nog wel
-
Ja precies, gemeentes kunnen natuurlijk ook enigszins verschuiven. Ze in hokjes stoppen blijft altijd wel wat lastig.
Maar heb je dat van alle gemeenten gedaan of vooral wat bij jou in de buurt zit?
-
ik heb dat wel eens voor alle gemeentes gedaan
- Lilian1975
Klopt...
Kijk alleen al naar waar vroeger bijv. Ds Catsburg stond. Katwijk, Maartensdijk... . Predikanten die in deze plaatsen staan. Zijn dat nu nog gekrookte riet gemeenten? Bestaan ze eigenlijk (nog) wel? Officieel toch niet? Was het niet meer aan een predikant/prediking verbonden? Zij behoorden tot de kring van Gr. Maar de gemeente zelf was eigenlijk soms ook echt een gewone dorpsgemeente.... . Het ligt 'm.i. niet allemaal zo zwart/wit. Leerboek was een zgn gekrookt riet , ik zou het nu eerder rechts noemen. Maar de predikanten ds Mulder en den Ouden zou ik geen typisch Gekrookt Riet noemen. Boven Hardinxveld wordt op Wikipedia ook eronder geschaard.... nu zou ik dat echt niet meer zo durven noemen. Ik snap nu wel waarom de vader van mijn man onder gr werd geschaard ( dat werd tegen mij gezegd toen ik verkering met mijn man kreeg) door sommigen, terwijl hij dat niet was.... veel van die gemeenten preekte hij ook.
-
Je hebt denk ik nog wel onderscheid erin. Gemeenten als Doornspijk, Vriezenveen, Kockengen, Hardegarijp en Gameren hebben mijns inziens een net wat andere insteek dan Ouddorp, Nieuwleusen, Nederhemert om wat plaatsen te noemen. Ik denk dat het ook wel met de volksaard te maken heeft en wie bij wie ging ten tijde van 2004.Lilian1975 schreef: ↑13 mar 2025, 13:02Klopt.... Maar ook daar zijn verschuivingen. Toch? En wat gekrookt riet was, is het nu 'm.i. niet meer.
Kijk alleen al naar waar vroeger bijv. Ds Catsburg stond. Katwijk, Maartensdijk... . Predikanten die in deze plaatsen staan. Zijn dat nu nog gekrookte riet gemeenten? Bestaan ze eigenlijk (nog) wel? Officieel toch niet? Was het niet meer aan een predikant/prediking verbonden? Zij behoorden tot de kring van Gr. Maar de gemeente zelf was eigenlijk soms ook echt een gewone dorpsgemeente.... . Het ligt 'm.i. niet allemaal zo zwart/wit. Leerboek was een zgn gekrookt riet , ik zou het nu eerder rechts noemen. Maar de predikanten ds Mulder en den Ouden zou ik geen typisch Gekrookt Riet noemen. Boven Hardinxveld wordt op Wikipedia ook eronder geschaard.... nu zou ik dat echt niet meer zo durven noemen. Of ik moet een Gekr Rieter zijn![]()