Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Jantje
Verbannen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
helma schreef:Honderden bolussen hebben we gebakken de achterliggende weken :jongle
Lees ik daar nou een denigrerende ondertoon over de Zeeuwse lekkernij? :jongle
Dat waren geen Zeeuwse. Oosterse namaak.
::lol :tas :mdr
merel schreef: @ jantje
Een korstje zit aan elke boterham, maar een kapje is de voorkant/achterkant van een brood. Dat heeft niets met bekakt Nederlands te maken.
Een boterham is hier een boterham en een korst is het 'kapje van het brood'. Ik kan me niet heugen dat ik ooit de voorkant en de achterkant van een bekostiging een 'kapje' heb genoemd.

Overigens hoef je dit ook niet weg te gooien. Dat heeft @refo met recht gezegd. Het is heel lekker voor de dieren, bijvoorbeeld paarden lusten er pap van.

En anders kun je er ook nog wentelteefjes van maken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind de kapjes zelf heel lekker. Maar het lijkt me toch niet goed om mensen te veroordelen omdat ze de uiteinden van het brood weggooien of opeten of dat ze vlees of vis eten van 23 euro per kg in plaats van 13 euro per kg.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind de kapjes zelf heel lekker. Maar het lijkt me toch niet goed om mensen te veroordelen omdat ze de uiteinden van het brood weggooien of opeten of dat ze vlees of vis eten van 23 euro per kg in plaats van 13 euro per kg.
Nee, maar toch begrijp ik @Bezorgd wel. Ik eet hoogstens met hoogtijdagen zo luxe, laat staan dat pannenkoekenbeslag wordt weggegooid. Door de week is het alleen Hollandse kost en op zaterdag friet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het allemaal goed en best. Ik kijk bij eten kopen niet naar de prijs en ik vermoed Zita ook niet. Ondertussen staat mijn oude tweedehands auto soms meer dan een week stil omdat ik alles met fiets en trein afdoe en soms met de bus en woon ik vrij sober, als het gaat om het type woning althans.

Als je soberheid als thema aan de orde wilt stellen, dan zijn er heus betere manieren dan hier een punt van maken. Ik vind bovendien dat je uit christelijk oogpunt beter duurzame zalm kunt eten van 30 euro per kilo dan een kiloknaller gehakt.

Anderzijds heb ik ook wel eens gedacht: wat zou het fijn zijn als ik zelf ook zo lekker kon koken en ik snap ook dat mensen die het niet breed hebben dan denken dat hun de ogen worden uitgestoken.
helma

Bericht door helma »

Met Refo in mijn achterhoofd noemde ik het al bewust geen Zeeuwse bolussen :hum
Maar het is wel een recept van een Zeeuwse bakker :slurp

En wees van mijn kant maar niet bang voor het denigreren van bolussen, want voor een bolus mag je me wakker maken.
Het was vroeger bijna het meest verheugende onderdeel van een bezoek aan opa en opoe in Oosterland.

Maar in een paar dagen tijd zo'n 500 bolussen maken was best een klus :sweat
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Waarom zo zuur?
Ik zou bijna met DIA zeggen: "mag de waarheid nog wel gezegd worden? "
Je postings in dit topic spreken van overdaad en verspilling.
Ik gun het je wel hoor , maar het valt me op.
Jij kunt niet eens in de schaduw staan van DIA! * in welk opzicht @Mara?
Het is niet DE waarheid, jij denkt dat het JOUW waarheid is.
Hypocriet. * We hebben allemaal onze eigen waarheid, anders posten wij deze niet op RF. Dat doet DIA, dat doe jij, maar ik eveneens.

Om weer on topic te gaan, de snert smaakte heerlijk, twee dozen ingevroren voor later gebruik, 2 doosjes gaan naar schoonvader.
Of je nou op maandag of welke dag ook in de week zalm eet, het zal om het even zijn. Het is maar waar en wanneer je je weekbudget aan uitgeeft.
In onze cultuur wordt snert het hele jaar door gegeten, ook bij 45 graden overdag in de zomer.
Evenals de spinazie pickle, de bruine bonen, tomaten, komkommer en olijven salade en geitenkaas in olijfolie als ontbijt het hele jaar door ...
het is maar net wat je gewend bent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

helma schreef:Met Refo in mijn achterhoofd noemde ik het al bewust geen Zeeuwse bolussen :hum
Maar het is wel een recept van een Zeeuwse bakker :slurp

En wees van mijn kant maar niet bang voor het denigreren van bolussen, want voor een bolus mag je me wakker maken.
Het was vroeger bijna het meest verheugende onderdeel van een bezoek aan opa en opoe in Oosterland.

Maar in een paar dagen tijd zo'n 500 bolussen maken was best een klus :sweat
Welke bakker?

Gelukkig maar, dat doet me deugd.

Dat geloof ik graag. Maar het is voor het goede doel.

En @DDD, het bescheiden eten wil nog niet zeggen dat ik krap bij kas zit. Als je goed hebt meegelezen, weet je dat ik met Kerst graag een stukje stol eet. @Bezorgd weet zich dat vast nog wel te herinneren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: En zalm op maandag.. alsof dit dure voedsel de gewoonste zaak van de wereld is.

Ik wist dat er veel rijkdom was in refoland. Maar dat het hier ook zonder enige gene opgeschreven wordt...
Verder alles goed? Wij aten vandaag met 2 volwassen en 2 kinderen gerookte zalm. 5 euro. Verder spaghetti van een courgette gemaakt en met wat yoghurt en kruiden een sausje. Denk in totaal 8 euro voor 4 personen. Denk eens na voordat je iets schrijft. Net of de dag van de week ook nog uitmaakt zeg.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef: En zalm op maandag.. alsof dit dure voedsel de gewoonste zaak van de wereld is.

Ik wist dat er veel rijkdom was in refoland. Maar dat het hier ook zonder enige gene opgeschreven wordt...
Verder alles goed? Wij aten vandaag met 2 volwassen en 2 kinderen gerookte zalm. 5 euro. Verder spaghetti van een courgette gemaakt en met wat yoghurt en kruiden een sausje. Denk in totaal 8 euro voor 4 personen. Denk eens na voordat je iets schrijft. Net of de dag van de week ook nog uitmaakt zeg.
Dit is ook al een pittige reactie zeg.
Je doet net of dit niets is. € 8,- voor een maaltijd is best pitig. Er zijn gezinnen die van € 100,- in een week rond moeten komen. In Steen Rijk - Straat arm, zie je zelfs gezinnen die voor minder rond moeten komen. Die kunnen echt niet dagelijks € 2,- pp aan een warme maaltijd besteden.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[q
Een boterham is hier een boterham en een korst is het 'kapje van het brood'. Ik kan me niet heugen dat ik ooit de voorkant en de achterkant van een bekostiging een 'kapje' heb genoemd.

Overigens hoef je dit ook niet weg te gooien. Dat heeft @refo met recht gezegd. Het is heel lekker voor de dieren, bijvoorbeeld paarden lusten er pap van.

En anders kun je er ook nog wentelteefjes van maken.

Zeeuwen blijven een eigenaardig volkje.
In de rest van Nederland weet iedereen wat met een kapje bedoeld wordt.
Een korst is de bovenkant en een kapje zijn de beide zijkanten. Hooguit wat harder dan de rest van het brood, maar net zo voedzaam, dus zeker niet weggooien.

Voedselverspilling en overdaad in onze gezindte zijn onderwerpen waar het RD maar eens uitgebreid aandacht aan moet geven....

Zo, nu weer genoeg gekeuveld hier.. Wat een leutertopic. En nog een tip: neem mijn bijdragen hier zeker niet te serieus ; ) Ik denk dat ik eens zalm ga kopen voor vanavond, het is nu dinsdag tenslotte ; )
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:

Je doet net of dit niets is. € 8,- voor een maaltijd is best pitig. Er zijn gezinnen die van € 100,- in een week rond moeten komen. In Steen Rijk - Straat arm, zie je zelfs gezinnen die voor minder rond moeten komen. Die kunnen echt niet dagelijks € 2,- pp aan een warme maaltijd besteden.
Dat een ander voor minder moet rondkomen, betekent toch niet dat iedereen aan datzelfde budget moet vasthouden? Het is algemeen bekend dat gezonde voeding in verhouding duurder is dan ongezonde voeding. Het lijkt mij niet dat je dan iemand kan/mag aanspreken als zij haar gezin gezonde voeding voorzet. Ik zou graag dagelijks bij haar aanschuiven, idem bij Roos :langue
Misschien bezuinigt @mara wel op dingen waar jij wel relatief veel geld aan uitgeeft.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:

Je koppelt een bepaalde etenswaar aan het zijn van Refo. Dat bepaald de pittigheid van mijn reactie,

Nu ga je een omgekeerde schuldredenering toepassen. Omdat iemand anders iets niet kan, mag iemand anders het ook niet. Wil je dan dat ik zeg dat er ook mensen zijn die iedere dag naar een sterrenrestaurant gaan, dus eigenlijk valt het voor mij reuze mee? Volgens mij moeten we elkaar niet de maat willen nemen. Met deze redenering kom je nl nergens. Ik ken mensen die geen auto kunnen betalen, dus moet ik er zelf ook maar geen nemen? Daar kom je nooit uit. Laat ieder gewoon in het eigen gemoed verzekert zijn.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:

Dat een ander voor minder moet rondkomen, betekent toch niet dat iedereen aan datzelfde budget moet vasthouden? Het is algemeen bekend dat gezonde voeding in verhouding duurder is dan ongezonde voeding. Het lijkt mij niet dat je dan iemand kan/mag aanspreken als zij haar gezin gezonde voeding voorzet. Ik zou graag dagelijks bij haar aanschuiven, idem bij Roos :langue
Misschien bezuinigt @mara wel op dingen waar jij wel relatief veel geld aan uitgeeft.
Eens, maar Zeeuw komt hier om de hoek alsof hij een daklozenbudget uitgeeft aan de warme maaltijd. en dat is echt niet waar.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Eens, maar Zeeuw komt hier om de hoek alsof hij een daklozenbudget uitgeeft aan de warme maaltijd. en dat is echt niet waar.
Gewoon, eerst even nadenken en teruglezen voordat je je gelijk weer wil halen. Zeeuw reageerde op jouw koppeling tussen het zijn van Refo en zalm eten op maandag. Niet meer en niet minder. Die daklozenkaart trek jij. En daarbij heb jij geen enkel idee wat ik voor mijn medemens doe. Dus hou toch op met anderen schuld aanpraten.
Dodo

Bericht door Dodo »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:

Meen je dat nou? Ik zat me af te vragen hoe hij voor dat bedrag voor vier personen zalm kon serveren, plus groenten en de rest. Dat is zuinig inkopen.
Verder denk ik niet dat je je aldoor moet spiegelen aan wat arme mensen kunnen uitgeven. Overdaad hoeft ook niet, maar je mag goed eten en drinken als je daar de middelen voor hebt. Het pijnpunt eerder in dit topic was voor mij het weggooien van goed voedsel.
Ik heb lopen denken wat ik zelf weggooi aan voedsel, en ik heb toch wel boter op het hoofd. Wij hebben wel eens kaas die te lang ligt en dan op het schuurdak gegooid wordt. Ook wel eens een kliekje dat te lang in de koelkast heeft gestaan en dan weg gaat.
Maar verder doe ik mijn best. Kapjes laat ik drogen voor paneermeel. Als ik een paar aardappels over heb, eten we de dag erna iets met die aardappels. Het gebeurt regelmatig dat ik aan tafel zeg: we eten vandaag deze soep of curry omdat ik gisteren twee gekookte aardappels over had.
Plaats reactie