Ik zoek een boek...

Zita
Moderator

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Zita »

Bij het schrijven van kerstverhalen schieten veel schrijvers gelijk in de WG van der Hulst-modus: 't Was koud, bitter koud. De sneeuw kwam in dikke vlokken naar beneden. De kindertjes leden bittere aarmoei. Ze lagen met rammelende maagjes in bed. En toen werd het toch nog een o-zo heerlijk kerstfeest.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik kan me vaag van de middelbare school nog de 'Engel met de scheve schoenen' herinneren. Volgens mij van een zoon van vd Hulst? Ik heb het wel eens gezocht, maar kan het in ieder geval niet op internet vinden; staat denk ik in een verzamelbundel.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jongere schreef:Ik kan me vaag van de middelbare school nog de 'Engel met de scheve schoenen' herinneren. Volgens mij van een zoon van vd Hulst? Ik heb het wel eens gezocht, maar kan het in ieder geval niet op internet vinden; staat denk ik in een verzamelbundel.
Wij hebben dezelfde docent gehad, denk ik (die ene lange :-)) Ik heb het verhaal op school nl ook gelezen. WG jr, ja. Het komt iig uit 1975.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Ik kan me vaag van de middelbare school nog de 'Engel met de scheve schoenen' herinneren. Volgens mij van een zoon van vd Hulst? Ik heb het wel eens gezocht, maar kan het in ieder geval niet op internet vinden; staat denk ik in een verzamelbundel.
In vier verschillende bundels.
1975 De engel met de scheve schoenen
• Spoorzoeken in het donker 1e druk 1975 J.H. Kok, Kampen
• Een kwestie van tijd 1e druk 1982 Mingus te Ankeveen
• Wachten op de kraakwagen 1e druk 1988 J.H. Kok - Kampen
• Een huis van vriendschap 1e druk 1995 Kok-Kampen, Terres des hommes
Dit is een mooie van de Hulst (sr/jr) site

http://www.wgvandehulst.com/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

PvS schreef:Is hier iemand in het bezit van het "Godzalig dagboek en verborgen leven voor den Heere der huisvrouw van Cornelis Edema"? Door de religieuze overredingskracht van deze vrouw bezweek Eva van der Groe, die haar bekering in 1735 beleefde. Theodorus van der Groe zou pas later volgen.
Ik heb er het volgende over gelezen:

Het is een vrij zeldzaam bevindelijk werk uit de kring van zgn. thuislezers.
Ik lees ergens op een boekhandelwebsite:
Godzalig dagboek en verborgen leven voor den Heere der huisvrouw van Cornelis Edema,
Geertje Raaphorst gewoond hebbende te Mesech, waar de troon des Satans is. Met voorwoord van Jan Boot te Delft.
ALBLASSERDAM, De Bie, 1898. 339 blz. Org. halfleren band 4o. Vrij zeldzaam bevindelijk werk uit de kring van zgn. thuislezers.

(Het is bekend dat Jan Boot een thuislezer was, maar daarmee is niet gezegd dat het alleen in de kring van thuislezers dit dagboek bekend zou zijn)

Wie was de huisvrouw van Cornelis Edema?
Ik heb er het volgende van gelezen:

Volgens dr. F. Van Lieburg is dat Geertje Raaphorst (1700-1776),
en dat van haar dit dagboek is overgeleverd en later gedrukt in 1898.
Hij meent dat Geertje Raaphorst (1700-1776) dezelfde is als de huisvrouw van Cornelis Edema,
omdat in het dagboek aan ds. Van der Groe wordt gerefereerd.
De naam van Theodorus van der Groe is ongetwijfeld bekend.
We zullen in het kort iets van deze belangrijke theoloog schetsen.
Hij leefde in de achttiende eeuw en wel van 1705 tot 1784.
Van 1730 tot 1740 was hij Gereformeerd predikant te Rijnsaterwoude, daarna diende
hij tot aan zijn overlijden in 1784 de gemeente Kralingen.
Halverwege zijn ambtsbediening in zijn eerste gemeente Rijnsaterwoude is hem
het grootste wonder te beurt gevallen dat een mens kan overkomen: in 1735 is hij bekeerd.
Een Godzalige vrouw uit de omgeving, waarschijnlijk Geertje Raaphorst, is hier het middel toe geweest.
Zij beluisterde onder de preken, een onbekeerde Van der Groe,
en gevoelde zich gedwongen de pastorie te Rijnsaterwoude te bezoeken.
Zij wees er met ernst op dat hij zich bedroog op weg naar de eeuwigheid en alleen een denkbeeldige Christus kende.
De oprechte en getrouwe waarschuwing van deze Geertje Raaphorst droeg vrucht.
Als eerste is zus Eva middels deze vrouw in het hart gegrepen en vervolgens is Theodorus zelf tot God bekeerd.
Dat gebeurde in de herfst van 1735.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

We waren erg blij met het boekje van de jeugdbond n.a.v. de boetedag. Het was een soort dagboekje voor een week over het thema boete. Voor de kinderen ook leerzaam, al zijn ze bij ons nog aardig klein. (Oudste is 6, jongste 3) Mijn vrouw en ik kwamen op het idee om in de week van voorbereiding op het HA iets soortgelijks te doen. Ik ben aan het zoeken geweest of er iets was ter voorbereiding op het Avondmaal voor kinderen. Ada Schouten-Verrips heeft wel boeken met verhalen waarin het Avondmaal, de voorbereiding en nabetrachting uitgelegd wordt maar er is volgens mij niets in de vorm van een dagboekje o.i.d. Heeft iemand tips? Hoe bereiden jullie kinderen voor op het HA?

Of is het een gat in de markt? Dan ga ik snel een boekje schrijven. ;)
helma

Bericht door helma »

Anker schreef:We waren erg blij met het boekje van de jeugdbond n.a.v. de boetedag. Het was een soort dagboekje voor een week over het thema boete. Voor de kinderen ook leerzaam, al zijn ze bij ons nog aardig klein. (Oudste is 6, jongste 3) Mijn vrouw en ik kwamen op het idee om in de week van voorbereiding op het HA iets soortgelijks te doen. Ik ben aan het zoeken geweest of er iets was ter voorbereiding op het Avondmaal voor kinderen. Ada Schouten-Verrips heeft wel boeken met verhalen waarin het Avondmaal, de voorbereiding en nabetrachting uitgelegd wordt maar er is volgens mij niets in de vorm van een dagboekje o.i.d. Heeft iemand tips? Hoe bereiden jullie kinderen voor op het HA?

Ik denk niet dat er naast de boekjes van Ada Verrips iets is. (specifiek over het HA)

De boeken van A Hartingsvelt-Moree zijn ook heel bruikbaar; maar die behandelt niet persé het HA, maar o.a.de brieven van Paulus waar in het boekje over Korinthe het Avondmaal wel aan bod komt.
In de 4 delige serie 'Komt Kinderen!' (meer voor jongere kinderen) wordt ook wel aandacht aan het Avondmaal besteed.

In het prachtige boekje van Marianne Schoolland (beslist een aanrader) "Aan de hand van het Woord" wordt de geloofsleer aan kinderen uitgelegd. Een soort 'dogmatiek' voor kinderen.
Dat hebben we zelf verschillende keren al helemaal doorgenomen bij de huisgodsdienst.
Ook daar komt het HA aan bod, maar geen stof voor een hele week.

Misschien is het idd wel een gat in de markt :huhu
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:We waren erg blij met het boekje van de jeugdbond n.a.v. de boetedag. Het was een soort dagboekje voor een week over het thema boete. Voor de kinderen ook leerzaam, al zijn ze bij ons nog aardig klein. (Oudste is 6, jongste 3) Mijn vrouw en ik kwamen op het idee om in de week van voorbereiding op het HA iets soortgelijks te doen. Ik ben aan het zoeken geweest of er iets was ter voorbereiding op het Avondmaal voor kinderen. Ada Schouten-Verrips heeft wel boeken met verhalen waarin het Avondmaal, de voorbereiding en nabetrachting uitgelegd wordt maar er is volgens mij niets in de vorm van een dagboekje o.i.d. Heeft iemand tips? Hoe bereiden jullie kinderen voor op het HA?

Hoe bereiden jullie kinderen voor op het HA? Wat een mooie vraag Anker......ik hoop dat in veel gezinnen dit ook een vraag is, het is in ieder geval wel in lijn met de doopbelofte van de ouders. Ik denk dan ook wel met enige schaamte terug wat ik onze kinderen op de leeftijden die jij noemt heb uitgelegd over het HA.(ik ben bang te weinig)
Ik hoop dat je bruikbaar materiaal mag vinden, volgens mij hebben wij wel een boekje die het HA uitlegt voor jonge kinderen..ik ga opzoek voor jou.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Tegenwoordig wordt de opvoeding uitbesteed aan boekjes.
Wat is er nu zo ingewikkeld aan het Avondmaal?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

refo schreef:Tegenwoordig wordt de opvoeding uitbesteed aan boekjes.
Het lijkt me inderdaad kwalijk als je kinderen met een vraag over het Avondmaal komen, en je werpt ze een boekje toe: 'Hier staat het wel in.'. Maar met jongere kinderen kan het prettig zijn om een soort verwerkingsopdrachten te hebben, zodat ze het niet alleen horen, maar er zelf ook mee bezig zijn. Dan beklijft je uitleg veel meer. En tja, het vergt behoorlijk wat creativiteit om dan voor een hele week stof te hebben. Dan kan een boekje handig zijn.
helma

Bericht door helma »

Het lijkt wel of je allergisch bent voor boekjes :fi

Waarom mag je geen boekje gebruiken als handleiding voor gesprekken met je kinderen?
Waarom zou je de wijsheid en gaven die andere mensen gekregen hebben om dingen helder te verwoorden en dichtbij te brengen niet gebruiken bij het onderwijs wat je aan je kinderen wilt geven?
Bij al het onderwijs wat kinderen krijgen worden boeken gebruikt en dan zou het bij het geestelijk onderwijs wat je thuis je kinderen wilt geven niet mogen?
Ik begrijp dat niet zo goed.

Je leest het voor en je praat er samen over.

De boeken van Ada Verrips over Doop en Avondmaal zijn meer in verhaalvorm; die kunnen ze ook heel goed zelfstandig lezen voor ze naar bed gaan als dagboekje. Wat is er nu mooier dan dat kidneren zo'n boek lezen in bed? Of wil je ze liever de DD meegeven?

Hoe bereidde jij ze voor op het Avondmaal?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik deel die visie eigenlijk best wel. Ik ben ook niet altijd zo voor boekjes. Mijn kinderen zijn nog best jong. Ze gaan volgende week voor het eerst met z'n allen mee naar een Avondmaalsdienst. Ik vind het dan wel mooi dat ze dan enigszins voorbereid zijn. Natuurlijk ben ik best in staat om e.e.a. uit te leggen. Ik vond de methode d.m.v. het boekje van de jeugdbond over de boetedag wel heel goed. Stukje uit de Bijbel, uitleg, wat vragen. We hebben de kinderen in die week ook een passende psalm geleerd. Ps. 130:2. Helaas werd dat vers niet gezongen in de boetedienst. ;)

Ik ga inderdaad misschien zelf wel aan de slag.

En ik ben ook wel van mening dat huisgodsdienst bij velen in onze gezindte een impuls mag krijgen. En daar kunnen boekjes best dienstbaar voor zijn! Er is genoeg te krijgen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:Ik hoop dat je bruikbaar materiaal mag vinden, volgens mij hebben wij wel een boekje die het HA uitlegt voor jonge kinderen..ik ga opzoek voor jou.
Dank je! Ik hoor het graag als je wat ontdekt hebt.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Het lijkt wel of je allergisch bent voor boekjes :fi

Waarom mag je geen boekje gebruiken als handleiding voor gesprekken met je kinderen?
Waarom zou je de wijsheid en gaven die andere mensen gekregen hebben om dingen helder te verwoorden en dichtbij te brengen niet gebruiken bij het onderwijs wat je aan je kinderen wilt geven?
Bij al het onderwijs wat kinderen krijgen worden boeken gebruikt en dan zou het bij het geestelijk onderwijs wat je thuis je kinderen wilt geven niet mogen?
Ik begrijp dat niet zo goed.

Je leest het voor en je praat er samen over.

De boeken van Ada Verrips over Doop en Avondmaal zijn meer in verhaalvorm; die kunnen ze ook heel goed zelfstandig lezen voor ze naar bed gaan als dagboekje. Wat is er nu mooier dan dat kidneren zo'n boek lezen in bed? Of wil je ze liever de DD meegeven?

Hoe bereidde jij ze voor op het Avondmaal?
Omdat je vroeger door je ouders en andere familieleden werd ondersteund bij de opvoeding, had je geen boekjes nodig.
Maar tegenwoordig lijkt men hier niet meer van gediend. Wordt bemoeizucht genoemd.
Terwijl het in feite normaal is dat de gaande generatie de komende generatie onderwijst.
Want geef je nu je eigen visie van het H.A. door of de mening van een schrijver?
Ik denk dat de viering van het H.A. 50 jaar geleden anders werd beleefd dan nu.
De kerken worden leger, maar de tafels voller.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Als je Bijbelstudie doet gebruik je toch ook verklaringen?
Ik zie het in het verlengde van Bijbelstudie. En als je iets tegenkomt waarvan je denkt: is dat wel zo? Dan zoek je samen naar een antwoord.

Ik ben onderwezen door de vorige generatie. En mijn vader gebruikte dan ook dingen die hij ergens gelezen had of een stukje uit de Saambinder ofzo wat hij ons voorlas.

Juist het voorlezen van boeken die ze anders niet zo snel zouden pakken vind ik waardevol.
Bijvoorbeeld het voorlezen van de viervoudige staat. En dat levert gespreksstof op.
Ooit stukjes voorgelezen uit het 'zien op Jezus'. Wat voor een van de kinderen aanleiding was om het zelf te gaan lezen.
Plaats reactie