Waarom zingen wij zo?

Hendrikus

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:
huisman schreef: Buiten de eredienst zing ik met vreugde ook andere geestelijke liederen.
Wat maakt het verschil waar je iets zingt?
Precies. Niet ieder lied is geschikt om als gemeentelied te worden gezongen. Maar dan gaat het om muziektechnische zaken: ingewikkelde ritmes bijvoorbeeld, die solistisch of met een koor best uitvoerbaar zijn, maar niet door een gemeente van enkele honderden mensen.
Inhoudelijk lijkt het me moeilijk houdbaar om te zeggen: nee, dit lied mag niet tijdens de eredienst maar wel op catechisatie of verenigingswerk, dát lied mag wel (want dat is een psalm), maar dan wel op hele noten, anders is het nog steeds niet goed. Enzovoort.
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

Marnix schreef:
Mara schreef:
Marnix schreef:Tenzij je uit eerbied graag zo goed mogelijk wil kunnen zingen :)

In de GKV en CGK wordt altijd het laatste lied (voor de zegen) staande gezongen. Ik vind het prettig zingen en ben sowieso altijd blij dat ik mag staan, na lang in harde banken te hebben gezeten. In mijn kerk in Arnhem gebeurde het regelmatig dat de predikant na een wat langere preek zei: We gaan nu zingen, zullen we dat staande doen? Ik was daar altijd erg blij mee. Ik zou zelf het liefst alles staande zingen, omdat het lekker zingt en het goed is na een poos stilzitten even het bloed weer goed te laten stromen.
Lang :bobo ?
In de chr ger kerken duurt de dienst hooguit 5 kwartier, in een enkele BhP anderhalf uur, dat is toch wel te overzien ?
Ik vind het trouwens alleen passen bij lofpsalmen, maar meestal wordt als laatste uit die rij wel gekozen.
Ik heb wel eens bij diensten gezeten, daar leek het wel ochtendgymnastiek :huhu
Ik vind een half uur op een houten bank zitten lang genoeg, dan ben ik blij als ik mag staan... en ja, ik heb wel eens preken meegemaakt die bijna 40 minuten duurden :) Dat ze bij jou nog langer kunnen duren doet aan het gevoel in mijn benen, billen en rug niets af :)
Het is maar goed dat je niet onder het gehoor van Paulus was, daar hij zijn rede uitstrekte tot middernacht.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Joannah

Bericht door Joannah »

caprice schreef:
Marnix schreef:
Mara schreef:
Marnix schreef:Tenzij je uit eerbied graag zo goed mogelijk wil kunnen zingen :)

In de GKV en CGK wordt altijd het laatste lied (voor de zegen) staande gezongen. Ik vind het prettig zingen en ben sowieso altijd blij dat ik mag staan, na lang in harde banken te hebben gezeten. In mijn kerk in Arnhem gebeurde het regelmatig dat de predikant na een wat langere preek zei: We gaan nu zingen, zullen we dat staande doen? Ik was daar altijd erg blij mee. Ik zou zelf het liefst alles staande zingen, omdat het lekker zingt en het goed is na een poos stilzitten even het bloed weer goed te laten stromen.
Lang :bobo ?
In de chr ger kerken duurt de dienst hooguit 5 kwartier, in een enkele BhP anderhalf uur, dat is toch wel te overzien ?
Ik vind het trouwens alleen passen bij lofpsalmen, maar meestal wordt als laatste uit die rij wel gekozen.
Ik heb wel eens bij diensten gezeten, daar leek het wel ochtendgymnastiek :huhu
Ik vind een half uur op een houten bank zitten lang genoeg, dan ben ik blij als ik mag staan... en ja, ik heb wel eens preken meegemaakt die bijna 40 minuten duurden :) Dat ze bij jou nog langer kunnen duren doet aan het gevoel in mijn benen, billen en rug niets af :)
Het is maar goed dat je niet onder het gehoor van Paulus was, daar hij zijn rede uitstrekte tot middernacht.
Was die rede niet pas begonnen op de eerste dag (begon in Israel na zonsondergang, uur of 7 's avonds)
desalniettemin nog 5 uur.
Maar het was dan ook een afscheidsrede.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

hmprff schreef:
huisman schreef:Ik heb dit topic helemaal niet gevolg en wat ik zeg slaat misschien nergens op. De Psalmen vertolken toch alles wat een zondaar kan bevinden/ervaren ? Waarom de behoefte aan andere liederen in de eredienst?
De Psalmen vertolken niets van het volbrachte werk van de Verlosser! Het is altijd vooruitzien op de verlossing, maar geen lofprijzing aan God voor Zijn genade in Jezus Christus. Dus volgens mij mis je een heel belangrijk onderdeel, als je enkel psalmen zingt. De psalmen zijn heel mooi, maar als je alleen maar psalmen zingt, lijkt het alsof je in je lofprijzing net doet of Christus nog niet gekomen is om verlossing te weeg te brengen.
Waarom zou ik in de eredienst andere liederen willen zingen als die Christus zong ? Tot op het kruis citeerde hij de Psalmen.
Ik vind het juist verwonderlijk dat de Heilige Geest ons een liedboek heeft geschonken (over de berijming kun je natuurlijk blijven twisten). In kerken waar liederen worden toegelaten komen de Psalmen steeds meer onder druk te staan. De jeugd wil graag een aardig melodietje, een makkelijk begrijpelijke tekst (met veel herhalingen) en voor wij het weten zijn wij de rijkdom van de Psalmen kwijt. En dit citaat blijft ook waar "Met het vrije lied zingen wij vaak de ketterij de kerk in" In de opwekkingsbundels staan veel liederen die ronduit remonstrants zijn, de alverzoening leren enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Huisman, je maakt je nu schuldig aan heel wat drogredenen en verdachtmakingen die je niet hard kan maken. Maar die bij dit soort discussies te vaak zomaar uit de kast worden gehaald.
Het is een gemis als de naam van Jezus niet klinkt in een lied. Volgens mij staat die naam in één couplet van alle verzen die doorgaans worden gezongen in de kerk. Er zijn genoeg aanwijzingen dat de vroege kerk die naam wel bezong.
En inderdaad: de psalmen hebben grote rijkdom. Volgens mij heeft nog niemand er voor gepleit die af te schaffen.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Huisman, je maakt je nu schuldig aan heel wat drogredenen en verdachtmakingen die je niet hard kan maken. Maar die bij dit soort discussies te vaak zomaar uit de kast worden gehaald.
Het is een gemis als de naam van Jezus niet klinkt in een lied. Volgens mij staat die naam in één couplet van alle verzen die doorgaans worden gezongen in de kerk. Er zijn genoeg aanwijzingen dat de vroege kerk die naam wel bezong.
En inderdaad: de psalmen hebben grote rijkdom. Volgens mij heeft nog niemand er voor gepleit die af te schaffen.
Ik zou niet weten welk argument dat ik gebruik een drogreden is, ik heb gezien wat het vrije lied heeft gedaan met de liefde tot de Psalmen. Waar een kerkverband of een kerkenraad ruimte laat voor het vrije lied wordt op den duur er van alles gezongen, liederen die rechtstreeks tegen onze gereformeerde confessie ingaan. Natuurlijk zijn er prachtige voluit Bijbelse liederen en gezangen (Newton ,Toplady, Mc Cheyne enz) en zing ze! Maar blader eens een opwekkingsbundel door en zie hoe ontzettend veel oppervlakkige liedjes daarin staan. In veel kerken in de linkerkant van mijn kerkverband (CGK) worden de Psalmen door deze liedjes vervangen en dat mag ik toch wel zeer zorgelijk vinden ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Jongere schreef:Huisman, je maakt je nu schuldig aan heel wat drogredenen en verdachtmakingen die je niet hard kan maken. Maar die bij dit soort discussies te vaak zomaar uit de kast worden gehaald.
Ik zou niet weten welk argument dat ik gebruik een drogreden is, ik heb gezien wat het vrije lied heeft gedaan met de liefde tot de Psalmen. Waar een kerkverband of een kerkenraad ruimte laat voor het vrije lied wordt op den duur er van alles gezongen, liederen die rechtstreeks tegen onze gereformeerde confessie ingaan. Natuurlijk zijn er prachtige voluit Bijbelse liederen en gezangen (Newton ,Toplady, Mc Cheyne enz) en zing ze! Maar blader eens een opwekkingsbundel door en zie hoe ontzettend veel oppervlakkige liedjes daarin staan. In veel kerken in de linkerkant van mijn kerkverband (CGK) worden de Psalmen door deze liedjes vervangen en dat mag ik toch wel zeer zorgelijk vinden ?
Het gaat om het principe dat er niet over de Naam van de Heere Jezus gezongen wordt in de gereformeerde gezindte. Dat is toch niet te geloven?
En laten we hier los van de vraag of opwekking deugt maar eens over nadenken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat je je daar in vergist. In de OT Psalmen wordt wel zeker over Christus gesproken. De profeten en dichters hadden door het geloof en de inspiratie van de Heilige Geest zo'n profetische vooruitblik ontvangen, dat ze zo helder konden spreken, als was Christus al gekomen, als had Hij al geleden, als was Hij al opgevaren.

Christus zegt Zelf dat er van Hem geschreven was in het OT.
huisman

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
huisman schreef:
Het gaat om het principe dat er niet over de Naam van de Heere Jezus gezongen wordt in de gereformeerde gezindte. Dat is toch niet te geloven?
En laten we hier los van de vraag of opwekking deugt maar eens over nadenken.

Maar dat is ook helemaal niet waar, er worden in de gereformeerde gezindte veel liederen gezongen op koren, jeugdverenigingen, thuis, op scholen enz . Maar idd niet in de eredienst, daar zingen wij uit het liedboek van de Heilige Geest. Dus dat wij uit principe niet over de Naam van de Heere Jezus zingen is een onware beschuldiging.
Willem

Bericht door Willem »

Je hoeft toch idd maar te kijken naar de kerken/gemeenten die gezangen/geestelijke liederen toelaten in de eredienst om te constateren dat daarmee juist toch ook allerlei dwalingen en veroppervlakkiging naar binnen is gekomen? Of de gezangen/geestelijke liederen nu oorzaak/gevolg zijn van de veroppervlakkiging kan men nog over twisten maar e.e.a is niet los van elkaar te bezien.
De opmerkingen van Huisman afdoen als "drogredenen" en "verdachtmakingen" doet geen recht aan wat men om zich heen kan vernemen, ook al klopt het mischien niet eenduidig met de gewenste theoretische beschouwingen.

Maar als je dit nu zo stellig beweerd kan je ook vast wel een paar liederen noemen die een verrijking zouden zijn om in de GG te gaan zingen naast de psalmen? Als wij hier op dit forum het erover eens worden dat deze liederen volluit bijbels zijn en een toevoeging doen op de psalmen en we stellen dat eenduidig met unanimiteit vast dan zie ik ook wel mogelijkheden om ze in de kerk te introduceren.
Maar uit het pogen hier op het forum om zo'n "liedboek" vast te stellen zal blijken waarom de heldere lijn - alleen de psalmen - wordt vastgehouden.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Willem schreef:
Maar als je dit nu zo stellig beweerd kan je ook vast wel een paar liederen noemen die een verrijking zouden zijn om in de GG te gaan zingen naast de psalmen?
:bobo wat is dit nou voor kerkistische uitdrukking :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Natuurlijk zijn er wel liederen die we gezamenlijk onderschrijven, neem alleen maar het lied van
McCheyne "Eens was ik een vreemdeling"

Maar toch ben ik ook altijd wat terughoudend om allerlei andere liederen te gaan zingen in de ere dienst.
De psalmen zijn rijk en door God Zelf geschonken aan Zijn kerk.
Het gevaar is dat andere liederen de psalmen gaan vervangen.

Voor een verenigings-/jongerenavond ligt het wel wat anders.
Upquark

Bericht door Upquark »

Willem, wat dacht je van:

Halleluja, lof zij het Lam
Alle roem is uitgesloten
Hoe zal ik U ontvangen
Jezus, leven van mijn leven

... en zo zijn er nog talloze andere, voluit bijbelse liederen. En ja, het is helaas waar: waar gezangen worden ingevoerd, gebeurt het helaas vaak (altijd?) onzorgvuldig.

Hier in de GKV is dat helaas ook het geval, en zijn er in pakweg 10 jaar zo'n 600+ gezangen ingevoerd, en gaan 'we' zelfs meedoen aan het nieuwe liedboek voor de kerken... :cry

Maar dat wil niet zeggen dat het ook niet op een goede manier zou kunnen. Heerlijk toch om de naam van onze Heiland in ons lied te noemen..!
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Ik denk dat je je daar in vergist. In de OT Psalmen wordt wel zeker over Christus gesproken. De profeten en dichters hadden door het geloof en de inspiratie van de Heilige Geest zo'n profetische vooruitblik ontvangen, dat ze zo helder konden spreken, als was Christus al gekomen, als had Hij al geleden, als was Hij al opgevaren.

Christus zegt Zelf dat er van Hem geschreven was in het OT.
Maar wij leven in de tijd van de vervulling. Dat is het toch wat arm om te blijven steken bij de voorzegging. Ik vind het een gemis als in een kerkdienst nooit 'voluit' over Christus en Diens volbrachte werk gezongen wordt, maar slechts in de schaduwen.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Willem schreef: Maar als je dit nu zo stellig beweerd kan je ook vast wel een paar liederen noemen die een verrijking zouden zijn om in de GG te gaan zingen naast de psalmen?
Ik ben heel slecht in het onthouden van muziek, maar hier heb je wel wat, zomaar een greep uit wat ik ken:

Opwekking 263

Er is een Verlosser,
Jezus, Zoon van God.
Kostbaar Lam van God, Messias,
heilig God is Hij.

Jezus, mijn Verlosser,
niemand is aan U gelijk.
Kostbaar Lam van God, Messias,
maakt van zonden vrij.

Dank U, o mijn Vader.
U gaf uw eigen Zoon,
uw Geest als hulp voor ons
totdat het werk op aarde is gedaan.

Ja, de dag zal komen
dat ik Jezus zie.
Dan zal ik mijn Koning
dienen voor eeuwig en eeuwig.

Dank U, o mijn Vader.
U gaf Uw eigen Zoon,
uw Geest als hulp voor ons
totdat het werk op aarde is gedaan.

Opwekking 347

Ik geloof in God de Vader
Ik geloof in God de Vader,
Schepper, die de schepping draagt.
In zijn Zoon, in Christus Jezus
die, geboren uit een maagd,
aan het kruis de wereld redde,
onze zonden op zich nam.
Opgestaan en opgevaren
troont Hij aan Gods rechterhand.

Jezus, Hij is Heer,
Hij is Heer.
Jezus, Hij is Heer,
Hij is Heer.
Jezus, Hij is Heer,
Hij is Heer.
Jezus, Hij is Heer,
Hij is Heer.
Naam aller namen, naam aller namen.

Ik geloof in God de Trooster,
gaven van de Heil'ge Geest,
die Gods woord aan ons bevestigt:
gaat en predikt en geneest.
Als Hij komt met macht en luister
zal de mensheid voor Hem staan.
Dan zal elke knie zich buigen,
elke tong belijdt zijn naam:

Jezus, U bent Heer,
U bent Heer.
Jezus, U bent Heer,
U bent Heer.
Jezus, U bent Heer,
U bent Heer.
Jezus, U bent Heer,
U bent Heer.
Naam aller namen, naam aller namen.

Het HGJB-belijdenis lied (wat vaak gezongen wordt door belijdenis-catechisanten)

1. Heer, U bent mijn leven, de grond/rots waar ik op sta.
Heer, U bent mijn weg, de waarheid die mij leidt.
U woord is het pad, de weg waarop ik ga,
zolang U mijn adem geeft, zolang als ik besta.
Ik zal niet meer vrezen, want U bent bij mij.
Heer, ik bid U: blijf mij nabij.

2. 'k Geloof in U, Heer Jezus, geboren uit de Maagd.
Eeuw'ge Zoon van God, die mens werd zoals wij.
U die stierf uit liefde, leeft nu onder ons:
één met God de Vader en verenigd met uw volk;
tot de dag gekomen is van Uw wederkomst:
dan brengt U ons thuis in Gods Rijk.

3. Heer, U bent mijn kracht, de rots waarop ik bouw.
Heer, U bent mijn waarheid, de vrede van mijn hart.
En niets in dit leven zal ons scheiden, Heer;
zo weet ik mij veilig, want Uw hand laat mij nooit los.
Van wat ik misdaan heb, heeft U mij bevrijd
en in Uw vergeving leef ik nu.

4. Vader van het leven, ik geloof in U.
Jezus, de Verlosser, wij hopen steeds op U.
Kom hier in ons midden, Geest van liefd' en kracht,
U die via duizend wegen ons hier samenbracht;
en op duizend wegen zendt U ons weer uit
om het zaad te zijn van Gods Rijk.

Opwekking 124

Ik bouw op U,
mijn Schild en mijn Verlosser.
Niet eenzaam ga ik op de vijand aan.
Sterk in uw kracht, )
gerust in uw bescherming. )2x
Ik bouw op U en ga in uwe naam. )

Gelovend ga ik,
eigen zwakheid voelend.
En telkens meer
moet ik uw kracht verstaan.
Toch rijst in mij een lied )
van overwinning. )2x
Ik bouw op U en ga in uwe naam. )

Ik bouw op U, mijn Schild
en mijn Verlosser.
Gij voert de strijd,
de huld' is U gewijd.
In 't laatste uur )
zal 'k zegevierend ingaan )2x
in rust met U )
die mij hebt voortgeleid. )

Opwekking 624

Opwekking: 642 De rivier songtekst
Al mijn zonden, al mijn zorgen,
neem ik mee naar de rivier.
Heer, vergeef mij en genees mij.
Vader, kom, ontmoet mij hier.

Want dit water brengt nieuw leven
en verfrist mij elke dag.
't Is een stroom van uw genade,
waar 'k U steeds ontmoeten mag.

Refrein:
Here Jezus, neem mijn leven,
ik leg alles voor u neer.
Leid mij steeds weer naar het water,
'k wil U daar ontmoeten,Heer.

Al mijn zonden, al mijn zorgen,
neem ik mee naar de rivier.
Heer, vergeef mij en genees mij.
Vader, kom, ontmoet mij hier.

Want dit water brengt nieuw leven
en verfrist mij elke dag.
't Is een stroom van uw genade,
waar 'k U steeds ontmoeten mag.

(Refrein)

Kom ontvang een heel nieuw leven,
kom en stap in de rivier.
Jezus roept je, Hij verwacht je
en Hij zegt: "Ontmoet mij hier."

(Refrein)

Leid mij steeds weer naar het water;
'k wil U daar ontmoeten, Heer.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie