De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
24%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
4%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
19
28%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
30
44%

Totaal aantal stemmen: 68

refo

Re: De wolf in Nederland

Bericht door refo »

Ad Anker schreef: 30 jul 2025, 17:04
J.C. Philpot schreef: 18 jul 2025, 11:49 De komkommertijd komt er weer aan. Ik verwacht daarom de komende tijd weer aandacht voor de wolf in de media. De wolf is een geliefde proof voor de media. Dit onderwerp doet het altijd goed bij de lezers.
Het is al zo ver. :)
Maar dit zou buiten komkommertijd ook wel nieuws zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De betreffende wolf wordt zelf met zijn voornaam genoemd in de krant. Een teken dat het respect tanende is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 17 sep 2024, 10:41
Hendrien schreef: 16 sep 2024, 20:28 Wat een horrorverhaal over wolven in India in het RD van vandaag! Ze hebben al 9 jonge kinderen verslonden. Een wolvenkenner adviseert om kinderen binnen te houden en ze ‘‘s nachts tussen hen in te laten slapen. Onderzoekers denken dat wolven die weinig prooidieren vinden en waar de veestapels streng bewaakt worden, het vizier op kinderen gaan richten.
Dat belooft ook wat voor ons land…..
In Europa is de wolf al 40 jaar bezig met een opmars en is er geen één dodelijk incident geweest..

Ondanks de ernst in India is ook daar nog veel onduidelijk. Waren het wolven of wolfshonden (kruising hond/wolf) Is er sprake van hondsdolheid? Sommige spreken volgens het artikel over jakhalzen. Enz. De kinderen zijn trouwens gedood maar niet verslonden.
Dat gebeurde in ons land ook tot begin negentiende eeuw. Waarom kun je lezen in dit prachtige boek. Dan begrijp je ook dat de kans dat dit nu zou gebeuren verwaarloos klein is. Ik ga iig rustig met mijn kleinkinderen in het bos in de hoop een glimp van dit prachtige beest te zien.

https://www.matrijs.com/boek/de-wolf-in ... swvdzhuCkV

Heb het bijna uit en gelezen met rode oortjes.
Denk dat het een kwestie van wachten is op het eerste dodelijke slachtoffer. Of ben jij nog steeds van mening dat de wolf geen enkel gevaar vormt voor mensen?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 30 jul 2025, 22:52
Hendrien schreef: 16 sep 2024, 20:28 Wat een horrorverhaal over wolven in India in het RD van vandaag! Ze hebben al 9 jonge kinderen verslonden. Een wolvenkenner adviseert om kinderen binnen te houden en ze ‘‘s nachts tussen hen in te laten slapen. Onderzoekers denken dat wolven die weinig prooidieren vinden en waar de veestapels streng bewaakt worden, het vizier op kinderen gaan richten.
In Europa is de wolf al 40 jaar bezig met een opmars en is er geen één dodelijk incident geweest..

Ondanks de ernst in India is ook daar nog veel onduidelijk. Waren het wolven of wolfshonden (kruising hond/wolf) Is er sprake van hondsdolheid? Sommige spreken volgens het artikel over jakhalzen. Enz. De kinderen zijn trouwens gedood maar niet verslonden.
Dat gebeurde in ons land ook tot begin negentiende eeuw. Waarom kun je lezen in dit prachtige boek. Dan begrijp je ook dat de kans dat dit nu zou gebeuren verwaarloos klein is. Ik ga iig rustig met mijn kleinkinderen in het bos in de hoop een glimp van dit prachtige beest te zien.

Denk dat het een kwestie van wachten is op het eerste dodelijke slachtoffer. Of ben jij nog steeds van mening dat de wolf geen enkel gevaar vormt voor mensen?
Correct dat denk ik nog steeds. Zoals ik dat ook denk over adders, wespen, steenarenden, wilde zwijnen en andere dieren die soms wel van au doen maar geen werkelijk gevaar vormen.
Als dit dezelfde wolf is als de andere keren ben ik wel voor maatregelen en zelfs voor afschieten omdat deze wolf blijkbaar lijdt aan het roodkapjessyndroom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Maar ook als de wolf een gevaar vormt voor de mens, dan is dat toch nog geen reden om hem uit te roeien?

Honden vormen ook een gevaar voor de mens.

Laat de overheid (Europa) eerst eens de Aziatische Hoornaar uitroeien, dat lijkt me veel urgenter dan de wolf.
refo

Bericht door refo »

merel schreef: 30 jul 2025, 22:52

Die mannen die de wolf met stokken bewerkten moeten gearresteerd worden. Die jongen liep geen enkel gevaar. :bobo
Henk J

Bericht door Henk J »

Eigenlijk zijn de bossen rondom Austerlitz ook veel te klein voor de wolf. Mijn mening is dat er alleen op de Veluwe beperkt ruimte is voor de wolf in Nederland, probleem is alleen dat dit beest gewoon overal heen wandelt. Ook op plekken waar dat onvermijdelijk leidt tot nare confrontaties. Massaal de wolf afschieten heeft weinig zin als we er geen West-Europese afschot campagne van maken. Dus moet de wolf gewoon goed gemonitord worden en als er teveel komen of er zitten 'overlast' beesten tussen dan moet er snel tot afschot worden overgegaan. Ben benieuwd of dit incident ook met wolf 'Bram' is, die stond al bekend als probleemwolf en de provincie had al een afschotvergunning verleent. Die overigens wel is aangevochten door wat dierenorganisaties alleen die rechtszaak verloren ze, dat was vorige week ofzo.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Die wolf bepaalt zelf wel of een gebied te klein is of niet.
Dat die dieren weer in Nederland aanwezig is een teken van natuurherstel. En dus het Bijbelse rentmeesterschap.

Omdat mensen niet bekend zijn met wolven is het makkelijk om ze met een hondensoort te verwarren.
Dan denk je dat je kind met een hond aan het spelen is terwijl het een wolf is. En dan loopt het anders af.
Henk J

Bericht door Henk J »

Delftenaar schreef: Gisteren, 14:22 Die wolf bepaalt zelf wel of een gebied te klein is of niet.
Dat die dieren weer in Nederland aanwezig is een teken van natuurherstel. En dus het Bijbelse rentmeesterschap.

Omdat mensen niet bekend zijn met wolven is het makkelijk om ze met een hondensoort te verwarren.
Dan denk je dat je kind met een hond aan het spelen is terwijl het een wolf is. En dan loopt het anders af.
Dat de wolf weer terug komt heeft vooral te maken met de beschermde status. Niet zozeer met dat de natuur hier niet geschikt zou zijn voor een jaar of 50 terug. Het klinkt mooi dat de wolf zelf wel bepaald waar die leeft maar dat kan tot behoorlijk veel vervelende confrontaties leiden met vaak een gewond slachtoffer en uiteindelijk een dode dader door afschot.
Gelezen wat er bij Austerlitz is gebeurd? https://www.ad.nl/zeist/weer-bijtincide ... ~a3eca030/
Kind was bij de bosrand aan het spelen en werd plotseling gegrepen, gelukkig waren er volwassenen in de buurt om de wolf weg te jagen.
Plaats reactie