Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
(Overigens zit ik met genoegen de gedachtenwisselingen tussen Ad en Herman, Tiberius en Philpot te lezen. Dat is van andere orde dan het gekissebis waar ik zelf zo snel aan toegeef. Dank voor dit niveau mensen! Leerzaam.)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als je de overgang naar een aanverwant gereformeerd bevindelijk kerkverband, in dezelfde woonplaats, in hetzelfde land, met dezelfde cultuur gaat vergelijken met de situatie dat je (een tijd) in een totaal compleet andere cultuur woont, dan heb je denk ik toch niet begrepen wat ik wilde zeggen.Ararat schreef: Er is idd verband. Tegelijk denk ik dat je uiterlijk en innerlijk teveel koppelt. Bedenk bijv hoe je gekleed zou gaan als je een half jaar te gast bent in Equador ofzo.
We hebben het over een situatie dat je naar een andere kerkverband uit dezelfde denominatie gaat waar je ook niet uit de toon zou vallen als je jezelf gewoon bleef gedragen zoals je deed.
Eh ja. Maar in de prediking die ik vrijwel elke zondag beluister, hoor ik over een Jezus, Die ik niet herken als 'mijn' Jezus, over God, maar niet zoals 'ik' Hem heb leren kennen' en over een verlossing die zeer onduidelijk en vaag is. Over dankbaarheid gaat het eigenlijk nooit.Ad Anker schreef:Verder zie ik in jouw samenvatting wat ik elke zondag beluister: Jezus is de Verlosser, wij zijn doodschuldige zondaren, ik hoor Wie God is en Wat hij doet en de weg der bekering, zoals bij Paulus, wordt geduid: stilgezet, Jezus maakt zich bekend, er komt ellendekennis, verlossing en dankbaarheid. Hij predikte immers terstond de Christus in de synagoge.
Sorry, maar zo staan voor mij de zaken, @Ad.
Hiermee doe je geen recht aan de hele inhoud en daarmee het doel van mijn post.TSD schreef:Als je de overgang naar een aanverwant gereformeerd bevindelijk kerkverband, in dezelfde woonplaats, in hetzelfde land, met dezelfde cultuur gaat vergelijken met de situatie dat je (een tijd) in een totaal compleet andere cultuur woont, dan heb je denk ik toch niet begrepen wat ik wilde zeggen.Ararat schreef: Er is idd verband. Tegelijk denk ik dat je uiterlijk en innerlijk teveel koppelt. Bedenk bijv hoe je gekleed zou gaan als je een half jaar te gast bent in Equador ofzo.
We hebben het over een situatie dat je naar een andere kerkverband uit dezelfde denominatie gaat waar je ook niet uit de toon zou vallen als je jezelf gewoon bleef gedragen zoals je deed.
Wat maakt dat je toch bij die gemeente blijft?Posthoorn schreef:Eh ja. Maar in de prediking die ik vrijwel elke zondag beluister, hoor ik over een Jezus, Die ik niet herken als 'mijn' Jezus, over God, maar niet zoals 'ik' Hem heb leren kennen' en over een verlossing die zeer onduidelijk en vaag is. Over dankbaarheid gaat het eigenlijk nooit.Ad Anker schreef:Verder zie ik in jouw samenvatting wat ik elke zondag beluister: Jezus is de Verlosser, wij zijn doodschuldige zondaren, ik hoor Wie God is en Wat hij doet en de weg der bekering, zoals bij Paulus, wordt geduid: stilgezet, Jezus maakt zich bekend, er komt ellendekennis, verlossing en dankbaarheid. Hij predikte immers terstond de Christus in de synagoge.
Sorry, maar zo staan voor mij de zaken, @Ad.
Ik heb de rest bewust niet gequote omdat dat wel waar is, maar compleet irrelevant in deze casus.Ararat schreef:Hiermee doe je geen recht aan de hele inhoud en daarmee het doel van mijn post.TSD schreef:Als je de overgang naar een aanverwant gereformeerd bevindelijk kerkverband, in dezelfde woonplaats, in hetzelfde land, met dezelfde cultuur gaat vergelijken met de situatie dat je (een tijd) in een totaal compleet andere cultuur woont, dan heb je denk ik toch niet begrepen wat ik wilde zeggen.Ararat schreef: Er is idd verband. Tegelijk denk ik dat je uiterlijk en innerlijk teveel koppelt. Bedenk bijv hoe je gekleed zou gaan als je een half jaar te gast bent in Equador ofzo.
Tja, het is van meerdere 'kwaden' de beste kiezen. Het is de kerk waarin ik geboren ben. Het is een kerk met een verleden waarin veel Godsvreze was. Het is een kerk waarin de noodzaak van bekering en wedergeboorte geleerd wordt.Ad Anker schreef:Wat maakt dat je toch bij die gemeente blijft?
Maar ik kan heel goed die meneer Den Breejen van de MBuma-zending begrijpen, die uiteindelijk thuislezer is geworden (ben ik in het verleden ook aantal jaren geweest).
Je laatste allinea deel ik. Ik vond het een mooi verhaal. Net als de heer Dankers indertijd.Posthoorn schreef:Tja, het is van meerdere 'kwaden' de beste kiezen. Het is de kerk waarin ik geboren ben. Het is een kerk met een verleden waarin veel Godsvreze was. Het is een kerk waarin de noodzaak van bekering en wedergeboorte geleerd wordt.Ad Anker schreef:Wat maakt dat je toch bij die gemeente blijft?
Maar ik kan heel goed die meneer Den Breejen van de MBuma-zending begrijpen, die uiteindelijk thuislezer is geworden (ben ik in het verleden ook aantal jaren geweest).
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Is het vetgedrukte nu net niet waar dit topic in feite om draait?Ad Anker schreef: Volgens mij praten we wat langs elkaar heen. Dat geeft op zich niet. Ik haast me alleen te zeggen dat in elke GG de volle Bijbelse boodschap klinkt. En verder verwijs ik naar mijn vorige bijdragen, zodat je dat ook wat kan duiden.
Als dat al je beginstelling is, valt discussie niet mee, lijkt me.
Het is interessant om te ontdekken wat de volle Bijbelse boodschap is. Het kan namelijk zijn dat accenten of uitwerking van die boodschap divers is waardoor een overstap gerechtvaardigd wordt. Het heeft dunkt me ook te maken met je visie op de kerk, je eigen rol daarin en je vermogen tot zelfverloochening. De waardering van de boodschap is in deze topic ook wel subjectief gebleken. Het streven naar een volmaakte kerk is in dit leven onbereikbaar, het streven naar een leven zoals God dat van je vraagt is een eis en als het goed is een liefdedienst. Een kritische luisterhouding kan dat wel in de weg staan.ZWP schreef:Is het vetgedrukte nu net niet waar dit topic in feite om draait?Ad Anker schreef: Volgens mij praten we wat langs elkaar heen. Dat geeft op zich niet. Ik haast me alleen te zeggen dat in elke GG de volle Bijbelse boodschap klinkt. En verder verwijs ik naar mijn vorige bijdragen, zodat je dat ook wat kan duiden.
Als dat al je beginstelling is, valt discussie niet mee, lijkt me.
Een totaal nietszeggend antwoord, Ad. Wat is je punt? "Je moet niet zeuren want het is overal wel wat"?
Is er prediking van hedendaagse predikanten waar je je wel bij thuis zou voelen?Posthoorn schreef:Tja, het is van meerdere 'kwaden' de beste kiezen. Het is de kerk waarin ik geboren ben. Het is een kerk met een verleden waarin veel Godsvreze was. Het is een kerk waarin de noodzaak van bekering en wedergeboorte geleerd wordt.Ad Anker schreef:Wat maakt dat je toch bij die gemeente blijft?
Tussen twee haakjes: heel apart dat in dezelfde krant een onderneemster een groot (horizontaal) interview krijgt in het magazine (reclame?) en dat die meneer Den Breejen slechts een halve pagina op pagina 2 kreeg. Vreemde journalistieke keuze.
Ik ben niet zo analytisch. Juist ik heb last als bepaalde eenzijdigheden een preek domineren ik de boodschap anders duid. Ik moet mij oefenen om te horen en te doorgronden wat de volledige boodschap in de preek is. Onlangs had ik dat nog. Toen ik de preek naluisterde (wat ik nauwelijks doe) hoorde ik toch elementen die mij verrasten. Dat maakte me beschaamd.Herman schreef: Ik zet twee zaken tegenover elkaar. Namelijk dat het noodzakelijk is dat de wedergeboorte aan de orde wordt gesteld maar het is volgens mij net zo noodzakelijk dat het heil in Christus gepreekt wordt. Dat kan je als twee polen tegenover elkaar zien. Dat noem je dialectiek. Door je op het ene te profileren, vervalt de eerlijke behandeling van het tweede. Op een preek van prof. de Reuver na heb ik nooit over Johannes 3 gepreekt gehoord als een eenheid. Terwijl het onderwijs aan Nicodemus niet stopt bij de noodzaak van de wedergeboorte, maar daarna gaat spreken over de verhoging van Jezus in Zijn ambtswerk.
Ik lijd aan die dialectiek omdat ik a.) zo zelf in elkaar steek en b.) predikanten een geldingsdrang blijken te vertonen op een eenzijdigheid.
Ik ben me ervan bewust dat niet alles altijd en volledig gezegd kan worden. Maar als je een jaar in een gemeente kerkt, kan je als je analytisch en ordelijk in elkaar steekt, gerust een lijstje aanleggen van zaken die in meer of mindere mate in de prediking gevonden worden of juist ontbreken.
Ik merk wel dat wanneer de focus ligt op het arme zondaarsleven en het bemoedigen van tobbers, wat m.i. weleens de zuiverheid in het geding laat komen, er minder ruimte is voor de roemtaal uit bijvoorbeeld Romeinen 8.
In ieder geval niet van de predikanten in de GG die ik ken. Mogelijk moet je dan bij een goede PKN'er zijn, zoals ds. A. Simons, maar die ken ik niet zo erg goed. Maar die legt wel de nadruk op de rechtvaardigmaking van de zondaar.Erasmiaan schreef:Is er prediking van hedendaagse predikanten waar je je wel bij thuis zou voelen?
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 25 mar 2022, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jammer dat je dit zo duidt. Je zou ook een vraag kunnen stellen. Jouw antwoord was ook vrij vaag, volgens mij.Posthoorn schreef:Een totaal nietszeggend antwoord, Ad. Wat is je punt? "Je moet niet zeuren want het is overal wel wat"?
Ik deed alleen een poging om aan te wijzen dat wanneer de boodschap je minder aanspreekt het toch een Bijbelse boodschap kan zijn, al sta je er persoonlijk anders in.