Mijn bisschop-idee was een beetje met een knipoog. Ik denk dat je een punt hebt met je vraag of het huidige systeem in de ref. kerken het meest Bijbels is.J.C. Philpot schreef:Dat is ook zo. Het is de vraag of dit systeem wel zo bijbels is, en we in een gemeente niet meerdere lerende ouderlingen moeten hebben, in plaats van 1 betaalde dominee die tevens duizendpoot moet zijn. Daar zie ik meer in, dan in een bisschop die pionnetjes schuift op het dambord dat dan zijn bisdom is.John Galt schreef:Maar het scheelt wel een helboel statistiekjes en 'beroepingswerkvorsers'. En dat lijkt me dan weer een voordeelJ.C. Philpot schreef:Dat klinkt alsof een bischop dezelfde kwwaliteiten als een engel heeft, en daar bovenop ook nog alwetend is.John Galt schreef:Soms kijk ik met jaliezie naar de RKK, waar een bisschop de pastoors benoemt. Met zijn visie en wijsheid, en geleid door de Heilige Geest, weet hij precies welke parochie welke voorganger nodig heeft.
Maar aangezien bischoppen ook zondige en beperkte mensen zijn, kleven aan dit systeem dezelfde nadelen als de andere systemen waar zondige mensen een rol in spelen. En dan kun je beter de correctie hebben van meerdere zondaren die samenstemmen en elkaar op die manier corrigeren, als afhankelijk zijn van 1 zondaar.
In feite is het nu ook afhankelijk van één zondig mens: degene die het beroep in overweging neemt en al dan niet aanneemt.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Who is John Galt? 

ik denk ook niet dat die haast goed is inderdaad.Herman schreef:Het is de vraag of je met een shortlist kunt werken en dan bij een bedankje nummer 2 prikt. Als je de eerste beroept - onder aanroeping van de naam van de Heere - en hij neemt het niet aan, dan moet je de complete lijst heroverwegen. Dat lukt niet binnen een week of twee als je daar een tiental broeders over moet laten nadenken.Zeeuw schreef:Ik weet niet hoe deze specifieke gemeente het beroepingswerk hanteert. Bij ons was er een profielschets, longlist/shortlist, kennismaking etc. Het ging er dus zeker wel om welke predikant het was.
Juist. Scherpenzeel beroept dus twee kandidaten op 22-6 en 5-7 en de tweede is het geworden.
De suggestie om vooraf een bericht te sturen naar de gemeente waar je je naar geroepen weet is dus niet geheel uit de lucht gegrepen. Soms vraag ik het me af of de binding tussen gemeente en predikant niet gewoon kan worden losgelaten en dat je aan een roulerend systeem moet beginnen.
De suggestie om vooraf een bericht te sturen naar de gemeente waar je je naar geroepen weet is dus niet geheel uit de lucht gegrepen. Soms vraag ik het me af of de binding tussen gemeente en predikant niet gewoon kan worden losgelaten en dat je aan een roulerend systeem moet beginnen.
-
- Verbannen
Er zijn ook forummers die beweren dat niet elke kandidaat/predikant bij elke gemeente past. Hoe wil je deze visie hierin 'verwerken'?Herman schreef:Juist. Scherpenzeel beroept dus twee kandidaten op 22-6 en 5-7 en de tweede is het geworden.
Overigens vind ik het wel moeilijk. De classis Barneveld heeft al jarenlang uitzonderlijk veel predikanten. En andere classes soms maar enkelen.
Bij een enrom predikantentekort is men sneller geneigd om het maar te doen met diegene die voorhanden is. En dat vind ik prima.GerefGemeente-lid schreef:Er zijn ook forummers die beweren dat niet elke kandidaat/predikant bij elke gemeente past. Hoe wil je deze visie hierin 'verwerken'?
Geestelijk gezien vind ik het sowieso geen probleem als men elkaars roeping erkent. Focussen op het gegeven dat God dienaren zendt geeft meer vrucht dan focussen op de onhebbelijkheden van gemeenteleden of predikanten.
Ik heb bewust even niet gereageerd. Maar er was hoop en geloof dat de kandidaat naar Scherpenzeel moest gaan. En als de Heere een belofte geeft is dit altijd waarheid.Dodo schreef:Dat weet je toch helemaal niet? Misschien is er wel een gemeente die helemaal de hoop verloren is, die nu toch een eigen voorganger krijgt.Hoopvol schreef:Hij zal maar naar 1 gemeente moeten.GerefGemeente-lid schreef:Er zijn nu 9 gemeenten die nog een tweede beroep hebben uitgebracht op kand. Beens, na eerst kand. Van der Kuijl of kand. De Raaf te hebben beroepen. En er volgen er deze week nog meer.
Ik kan me niet herinneren dat het eerder gebeurde dat zoveel gemeenten nog opnieuw een beroep uitbrachten. Meestal waren dat maar een paar gemeenten.
En in die ene gemeente is er geloof en hoop dat hij naar hun zal komen.
-
lijkt me ook niet alles om als dominee te beginnen in een gemeente die liever een ander had gehad
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wonderlijk he die leiding, want ergens heb je gewoon helemaal gelijk. Nietemin ik ben er erg blij dat hij het moest worden.Bertiel schreef:lijkt me ook niet alles om als dominee te beginnen in een gemeente die liever een ander had gehad
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wel nee. Kan soms een les zijn in nederigheid en daar wordt niemand slechter van.Bertiel schreef:lijkt me ook niet alles om als dominee te beginnen in een gemeente die liever een ander had gehad
Als het van God is, komt het toch goed.
We geloven dat de Heere waarheen en wanneer ergens een arbeider zendt. Voor de orde hebben we daar zelf een hele procedure omheen gebouwd. We geloven dan dat de Heere die procedure leidt. Nu wordt een kandidaat eerst niet door een gemeente beroepen maar vist de gemeente achter het net. Jammer, maar daar leggen we ons niet bij neer. Dus tuigen we snel een nieuwe ledenvergadering op om de resterende kandidaat te beroepen. Ik vind dat eigenlijk misbruik van de beroepingsprocedure.
Wat een geestelijke armoede. Het lijkt me goed dat er kerkordelijk regels zijn of worden gesteld aan de tijd die tussen verschillende beroepen ligt. Beroepingswerk zou ook een geestelijk werk moeten zijn.Dodo schreef:Dat weet je toch helemaal niet? Misschien is er wel een gemeente die helemaal de hoop verloren is, die nu toch een eigen voorganger krijgt.Hoopvol schreef:Hij zal maar naar 1 gemeente moeten.GerefGemeente-lid schreef:Er zijn nu 9 gemeenten die nog een tweede beroep hebben uitgebracht op kand. Beens, na eerst kand. Van der Kuijl of kand. De Raaf te hebben beroepen. En er volgen er deze week nog meer.
Ik kan me niet herinneren dat het eerder gebeurde dat zoveel gemeenten nog opnieuw een beroep uitbrachten. Meestal waren dat maar een paar gemeenten.
En in die ene gemeente is er geloof en hoop dat hij naar hun zal komen.
Veel beroepen op één persoon in ook nog eens hele korte tijd getuigt voor mij van veel geestelijke armoede.
Broeder Beens was weinig gevraagd in "eerste ronde" met (voor GerGem begrippen) slechts enkele, relatief kleine gemeenten die op hem een beroep uitbrachten. Andere kandidaten in GerGem bleken zeer snel hun keuze te kunnen maken.
Bijzonder dat broeder Beens in "tweede ronde" - waarbij ook grote gemeenten een beroep uitbrengen - hij er welgeteld enkele uren over doet om het beroep naar grootste gemeente aan te nemen (Scherpenzeel).
In deze reacties gaat het weer over de mens. We moeten een profielschets, we moeten kijken of het past, we moeten rustig aan doen. Alsof dat allemaal geestelijk is. God zendt zijn dienaren naar de plek waar Hij ze hebben wil. Dat zien we nu weer.
Gaat het wel eens mis? Zeker. We leven na de zondeval. Ik denk dat er in gemeenten met profielschetsen, procedures en allerlei aardse overwegingen meer gedoe is dan in gemeenten waarin beleden wordt dat Gods voorzienigheid over alle dingen gaat en waar men zich wat minder inlaat met horizontale, mensmiddelpuntige procedures. Ik geloof dat althans. Ik kan het natuurlijk mis hebben.
Gaat het wel eens mis? Zeker. We leven na de zondeval. Ik denk dat er in gemeenten met profielschetsen, procedures en allerlei aardse overwegingen meer gedoe is dan in gemeenten waarin beleden wordt dat Gods voorzienigheid over alle dingen gaat en waar men zich wat minder inlaat met horizontale, mensmiddelpuntige procedures. Ik geloof dat althans. Ik kan het natuurlijk mis hebben.
Als het toch allemaal zo ongeestelijk gaat, is het niet eens zo onverstandig om de grootste gemeente dan maar te nemen.Synodelid schreef:Bijzonder dat broeder Beens in "tweede ronde" - waarbij ook grote gemeenten een beroep uitbrengen - hij er welgeteld enkele uren over doet om het beroep naar grootste gemeente aan te nemen (Scherpenzeel).
Hoezo?Tiberius schreef:Als het toch allemaal zo ongeestelijk gaat, is het niet eens zo onverstandig om de grootste gemeente dan maar te nemen.Synodelid schreef:Bijzonder dat broeder Beens in "tweede ronde" - waarbij ook grote gemeenten een beroep uitbrengen - hij er welgeteld enkele uren over doet om het beroep naar grootste gemeente aan te nemen (Scherpenzeel).
Daar heeft hij het grootste bereik en de meeste inkomsten.Synodelid schreef:Hoezo?Tiberius schreef:Als het toch allemaal zo ongeestelijk gaat, is het niet eens zo onverstandig om de grootste gemeente dan maar te nemen.Synodelid schreef:Bijzonder dat broeder Beens in "tweede ronde" - waarbij ook grote gemeenten een beroep uitbrengen - hij er welgeteld enkele uren over doet om het beroep naar grootste gemeente aan te nemen (Scherpenzeel).