GBS
Re: GBS
bij ons wel, geen KR vergadering waar dit niet voorbij komt!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Het is onderdaad een belegde samenkomst voor een stichting, in dit geval de GBS. En waarschuwen tegen allerlei vertalingen, waar door de inhoud, boodschap van Bijbel aangetast wordt. En de boodschap soms door vertaling verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Ds v Boven heeft hier ook hele behartenswaardige dingen over gezegd, op de openingsavond voor de cathegesatie. De dienst is trouwens nog na te luisteren op gergemrijssen
@ Diana, OK, dat is anders. Een samenkomst is geen kerkdienst. En een samenkomst die zou je inderdaad kunnen besteden om te gallen over andere vertalingen, mensen verdacht te maken, vertalingen af te serveren. Zo werkt dat. Ik neem aan dat genoemde predikant recht van spreken heeft wegens academische studie van de grondtalen. Neem ook aan dat u niet al te kritische luisteraars bent, en zo blijft deze cultuur in stand. In de ger. gezindte worden vertalingen die de boodschap van de Bijbel aantasten naar mijn beste weten niet gebruikt. Zo kun je makkelijk een avondje invullen. Ik zeg het wat lomp, maar kan er totaal niet tegen altijd maar weer die verdachtmakingen van andere vertalingen. Volslagen ongeestelijk.diana schreef: ↑03 apr 2025, 18:04 Het is onderdaad een belegde samenkomst voor een stichting, in dit geval de GBS. En waarschuwen tegen allerlei vertalingen, waar door de inhoud, boodschap van Bijbel aangetast wordt. En de boodschap soms door vertaling verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Ds v Boven heeft hier ook hele behartenswaardige dingen over gezegd, op de openingsavond voor de cathegesatie. De dienst is trouwens nog na te luisteren op gergemrijssen
Een dergelijke lezing is op dit forum uitvoerig gerecenseerd, en veel onderdelen daarvan klopten feitelijk niet. Dus het lijkt me niet goed om dat aan te bevelen, zonder de bezwaren daartegen te weerleggen.diana schreef: ↑03 apr 2025, 18:04 Het is onderdaad een belegde samenkomst voor een stichting, in dit geval de GBS. En waarschuwen tegen allerlei vertalingen, waar door de inhoud, boodschap van Bijbel aangetast wordt. En de boodschap soms door vertaling verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Ds v Boven heeft hier ook hele behartenswaardige dingen over gezegd, op de openingsavond voor de cathegesatie. De dienst is trouwens nog na te luisteren op gergemrijssen
Nu wordt het me wel duidelijk.
De Bijbel, het Woord van God wordt hier het grote struikelblok. Hier zien we de kerk, althans die dat menen te zijn, strijdend en vechtend ten onder gaan.
Ik zie het heel donker in, en de vraag is wel of ik hier nog eens wat kan posten want dit zoek en begeer ik beslist niet! Deze sfeer is bedwelmend. En op deze manier komt één groep erbuiten te staan.
De Bijbel, het Woord van God wordt hier het grote struikelblok. Hier zien we de kerk, althans die dat menen te zijn, strijdend en vechtend ten onder gaan.
Ik zie het heel donker in, en de vraag is wel of ik hier nog eens wat kan posten want dit zoek en begeer ik beslist niet! Deze sfeer is bedwelmend. En op deze manier komt één groep erbuiten te staan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Leestips:
https://drpdevries.com/2023/09/11/het-o ... d-bewaren/
https://www.debanier.nl/de-beste-vertaling
https://drpdevries.com/2023/09/11/het-o ... d-bewaren/
https://www.debanier.nl/de-beste-vertaling
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
De Bijbel is geen struikelblok denk ik.-DIA- schreef:Nu wordt het me wel duidelijk.
De vertaling wel helaas.
Nee zeker niet, de harmonie is goed. Misschien zijn we wel te lief voor elkaar.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Dat is indirect toch de Bijbel. De eer(bied) is weg.ejvl schreef: ↑03 apr 2025, 21:32De Bijbel is geen struikelblok denk ik.-DIA- schreef:Nu wordt het me wel duidelijk.
De vertaling wel helaas.
- Johann Gottfried Walther
Waaruit blijkt dat de eerbied weg is?-DIA- schreef: ↑03 apr 2025, 21:38Dat is indirect toch de Bijbel. De eer(bied) is weg.ejvl schreef: ↑03 apr 2025, 21:32De Bijbel is geen struikelblok denk ik.-DIA- schreef:Nu wordt het me wel duidelijk.
De vertaling wel helaas.
https://www.youtube.com/watch?v=lrMpYr1Gd9w
Misverstanden over de SV.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Vooral hier op dit forum harde koude woorden.Johann Gottfried Walther schreef: ↑03 apr 2025, 21:44Waaruit blijkt dat de eerbied weg is?-DIA- schreef: ↑03 apr 2025, 21:38Dat is indirect toch de Bijbel. De eer(bied) is weg.ejvl schreef: ↑03 apr 2025, 21:32De Bijbel is geen struikelblok denk ik.-DIA- schreef:Nu wordt het me wel duidelijk.
De vertaling wel helaas.
https://www.youtube.com/watch?v=lrMpYr1Gd9w
Misverstanden over de SV.
-
Ds. J. Joppe:
"Laten we elkaar als gemeenten wel de ruimte geven om bijvoorbeeld de HSV te gebruiken. Dat hoort ook bij het Hervormd zijn. (...) We kunnen de HSV afschrijven, maar wat bieden we dan? De Bijbel met Uitleg is een brug, maar er is meer nodig. Veel jongeren (en ouderen) begrijpen het taalveld echt niet."
"Laten we elkaar als gemeenten wel de ruimte geven om bijvoorbeeld de HSV te gebruiken. Dat hoort ook bij het Hervormd zijn. (...) We kunnen de HSV afschrijven, maar wat bieden we dan? De Bijbel met Uitleg is een brug, maar er is meer nodig. Veel jongeren (en ouderen) begrijpen het taalveld echt niet."