Wanneer kun je spreken van een levensvatbare gemeente? In het VK zijn er zoveel gemeenten met minder dan 50 kerkgangers. In het NT waren het ook huisgemeenten.Job schreef: ↑06 mar 2025, 22:40"Hopen op natuurlijke groei. Deels vanuit bezwaarden die nog steeds GG kerken." Is dat een passief hopen zover je weet? Of vindt er in de oude gemeente actieve werving plaats? Als het zo'n kleine groep is die samen maar nauwelijks als gemeente levensvatbaar zijn, lijkt me dat een (extra) gevaar. Al met al zal het voor veel onrust en verdriet zorgen.HHR schreef: ↑06 mar 2025, 11:42Ik begreep dat het maar een kleine groep is, van zo'n 10 gezinnen, 50-60 personen, maar dat ze hopen op natuurlijke groei.
Deels vanuit bezwaarden die nog steeds GG kerken.
Mensen die al vertrokken zijn de laatste jaren (Vooral naar Noordwijk, Rijnsburg, Rijnsaterwoude en Leiden) zijn merendeel al helemaal gesetteld in omliggende gemeenten.
Ontwikkelingen HHK
-
Re: Ontwikkelingen HHK
-
Voor de GG is dit redelijk uniek. Maar in de Hervormde Kerk is dit zo vaak gebeurd in de vorm van buitengewone wijkgemeenten. Zowel naar links (Nijkerk) als rechts (Rijssen). Ook in de CGK gebeurt dit (Nunspeet). In de GG kan zoiets niet en dan krijg je dit. Als deze groep een tweede GG had gevormd, was dat nou in de praktijk zoveel anders dan dat ze nu een HHK vormen?
Oud-gereformeerd en gereformeerde gemeente Lisse bestaan ook naast elkaar. Daar klaagt ook niemand over.
Klopt ja. Best mooi eigenlijk, al zal het van een ieder volle inzet vragen.Refojongere schreef: ↑06 mar 2025, 23:29Wanneer kun je spreken van een levensvatbare gemeente? In het VK zijn er zoveel gemeenten met minder dan 50 kerkgangers. In het NT waren het ook huisgemeenten.Job schreef: ↑06 mar 2025, 22:40"Hopen op natuurlijke groei. Deels vanuit bezwaarden die nog steeds GG kerken." Is dat een passief hopen zover je weet? Of vindt er in de oude gemeente actieve werving plaats? Als het zo'n kleine groep is die samen maar nauwelijks als gemeente levensvatbaar zijn, lijkt me dat een (extra) gevaar. Al met al zal het voor veel onrust en verdriet zorgen.HHR schreef: ↑06 mar 2025, 11:42Ik begreep dat het maar een kleine groep is, van zo'n 10 gezinnen, 50-60 personen, maar dat ze hopen op natuurlijke groei.
Deels vanuit bezwaarden die nog steeds GG kerken.
Mensen die al vertrokken zijn de laatste jaren (Vooral naar Noordwijk, Rijnsburg, Rijnsaterwoude en Leiden) zijn merendeel al helemaal gesetteld in omliggende gemeenten.
Precies. Er is ook een OGGiN in Lisse van ca 140 leden/doopleden aldus Wikipedia.Refojongere schreef: ↑06 mar 2025, 23:32Voor de GG is dit redelijk uniek. Maar in de Hervormde Kerk is dit zo vaak gebeurd in de vorm van buitengewone wijkgemeenten. Zowel naar links (Nijkerk) als rechts (Rijssen). Ook in de CGK gebeurt dit (Nunspeet). In de GG kan zoiets niet en dan krijg je dit. Als deze groep een tweede GG had gevormd, was dat nou in de praktijk zoveel anders dan dat ze nu een HHK vormen?
Oud-gereformeerd en gereformeerde gemeente Lisse bestaan ook naast elkaar. Daar klaagt ook niemand over.
Dan is er verder geen reden om als gemeente daar tegenaan te schuiven, lijkt mij.
Nee maar dat gaat door vertrek van de bezwaarde groep dan wel gebeuren vrees ik.
Dat lijkt me vooral andersom: dat is al gebeurd, daarom vertrekken mensen.
-
Dan is het een kwestie van: of de GG schuift op naar OGG en gaat daarmee leden behouden of de GG schuift op naar HHK en en gaat daarmee leden behouden. In beide gevallen houd je een extra kerkverband over: OGG of HHK.
Dat eerste is niet het geval, er is nauwelijks grensverkeer tussen de GG en de OGGiN van Lisse, ook niet nu de GG conservatiever is dan eerder. Dus vooral als de GG richting de HHK schuift kunnen ze leden behouden die anders wellicht naar de nieuwe evangelisatie zouden vertrekken.Refojongere schreef: ↑07 mar 2025, 11:51Dan is het een kwestie van: of de GG schuift op naar OGG en gaat daarmee leden behouden of de GG schuift op naar HHK en en gaat daarmee leden behouden. In beide gevallen houd je een extra kerkverband over: OGG of HHK.
Zou het belangrijkste niet zijn of we geestelijk behouden zijn? Dan maakt een kerknaambordje niet zoveel meer uit en ook de invulling van de liturgie in feite niet.Boëthius schreef: ↑07 mar 2025, 13:00Dat eerste is niet het geval, er is nauwelijks grensverkeer tussen de GG en de OGGiN van Lisse, ook niet nu de GG conservatiever is dan eerder. Dus vooral als de GG richting de HHK schuift kunnen ze leden behouden die anders wellicht naar de nieuwe evangelisatie zouden vertrekken.Refojongere schreef: ↑07 mar 2025, 11:51Dan is het een kwestie van: of de GG schuift op naar OGG en gaat daarmee leden behouden of de GG schuift op naar HHK en en gaat daarmee leden behouden. In beide gevallen houd je een extra kerkverband over: OGG of HHK.
Absoluut, dat is de kern en niet de door ons gemaakte kerkverbanden.J P Zoon schreef: ↑07 mar 2025, 13:48Zou het belangrijkste niet zijn of we geestelijk behouden zijn? Dan maakt een kerknaambordje niet zoveel meer uit en ook de invulling van de liturgie in feite niet.Boëthius schreef: ↑07 mar 2025, 13:00Dat eerste is niet het geval, er is nauwelijks grensverkeer tussen de GG en de OGGiN van Lisse, ook niet nu de GG conservatiever is dan eerder. Dus vooral als de GG richting de HHK schuift kunnen ze leden behouden die anders wellicht naar de nieuwe evangelisatie zouden vertrekken.Refojongere schreef: ↑07 mar 2025, 11:51Dan is het een kwestie van: of de GG schuift op naar OGG en gaat daarmee leden behouden of de GG schuift op naar HHK en en gaat daarmee leden behouden. In beide gevallen houd je een extra kerkverband over: OGG of HHK.
-
Nee, het belangrijkste is dat alles wat je doet tot Gods eer is. Zo ook m.b.t. de kerk.J P Zoon schreef: ↑07 mar 2025, 13:48Zou het belangrijkste niet zijn of we geestelijk behouden zijn? Dan maakt een kerknaambordje niet zoveel meer uit en ook de invulling van de liturgie in feite niet.Boëthius schreef: ↑07 mar 2025, 13:00Dat eerste is niet het geval, er is nauwelijks grensverkeer tussen de GG en de OGGiN van Lisse, ook niet nu de GG conservatiever is dan eerder. Dus vooral als de GG richting de HHK schuift kunnen ze leden behouden die anders wellicht naar de nieuwe evangelisatie zouden vertrekken.Refojongere schreef: ↑07 mar 2025, 11:51Dan is het een kwestie van: of de GG schuift op naar OGG en gaat daarmee leden behouden of de GG schuift op naar HHK en en gaat daarmee leden behouden. In beide gevallen houd je een extra kerkverband over: OGG of HHK.
Precies. En het scheuren van kerken is dat niet, mijns inziens.
-
-
Bij een beroep hierop verwacht ik dat een sterke overtuiging is. Dus geen argument wat toevallig in het straatje past en wel goed klinkt dus daarom naar voren wordt gebracht. Ik ken een stel (HHK en GG) die de keus voor een kerkverband lastog vonden en op grond van dit argument de HHK kozen.Refojongere schreef: ↑08 mar 2025, 07:31In hoeverre mag een groep gemeenteleden zich dan beroepen op de acte van afscheiding of wederkeer on deze stap te rechtvaardigen? Of de invulling nu HHK of PKN is laat ik even in het midden?