Weekdiensten

DDD

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: 22 nov 2024, 09:15 Ik snap die allergie voor een geestelijk uitleg niet zo. Je ziet dat in het Nieuwe Testament ook terug komen, met verwijzingen naar het Oude Testament. Parallellen trekken lijkt mij niks mis mee. Wel als je daarmee zaken gaat verabsoluteren: zo moet het gaan, anders kan het. Maar dan is er theologisch meer aan de hand.
Ik heb geen bezwaar tegen een christologische uitleg. Maar het moet geen willekeurige flauwekul zijn. En dat is het geregeld wel.
GGG038

Bericht door GGG038 »

DDD schreef: 21 nov 2024, 21:13 Wel. Het hoeft niet mis te gaan. Maar bijbeluitleg is het niet. Het beste resultaat is dat er geen onjuiste dingen worden opgemerkt. Maar als dan ondertussen van een preek van Jezus maar één preek op Prekenweb staat, gaat er mijns inziens wel iets grondig mis.

Dan lijkt er toch sprake van persoonlijke voorkeuren die een grote rol spelen bij wat de gemeente wordt voorgehouden.
Ik weet niet of PrekenWeb hierin leidend zou moeten zijn. Veel predikanten staan niet op die website, en ook predikanten uit eerdere jaren zijn daar niet terug te vinden.

Wanneer ik snel op internet zoek naar dat tekstgedeelte, vind ik meerdere preken van onder andere W. Floor, G.A. Zijderveld, F.W. Krummacher, L. Huisman, P.J. Visser, P. den Butter, A. Hellenbroek, W. van Klinken, J. Lohuis en W.L. van der Staaij.
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 22 nov 2024, 09:35
Maanenschijn schreef: 22 nov 2024, 09:15 Ik snap die allergie voor een geestelijk uitleg niet zo. Je ziet dat in het Nieuwe Testament ook terug komen, met verwijzingen naar het Oude Testament. Parallellen trekken lijkt mij niks mis mee. Wel als je daarmee zaken gaat verabsoluteren: zo moet het gaan, anders kan het. Maar dan is er theologisch meer aan de hand.
Echte volgelingen van de Reformatie, zullen altijd een allergie voor vergeestelijken hebben.
De letterlijke betekenis die gaat voorop, en niet de waarheid achter de waarheid.
Of dat wij vanuit de weg van Ruth, Jona, Jozef zouden moeten leren hoe God een zondaar bekeerd.
Anderen teksten leren daar veel duidelijker over.

Paulus trekt af en toe een parallel, maar dan is het duidelijk typologie. Maar hij doet dat eerder zeer beperkt.
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het volkomen met jou eens ;)
DDD

Bericht door DDD »

GGG038 schreef: 22 nov 2024, 09:44
DDD schreef: 21 nov 2024, 21:13 Wel. Het hoeft niet mis te gaan. Maar bijbeluitleg is het niet. Het beste resultaat is dat er geen onjuiste dingen worden opgemerkt. Maar als dan ondertussen van een preek van Jezus maar één preek op Prekenweb staat, gaat er mijns inziens wel iets grondig mis.

Dan lijkt er toch sprake van persoonlijke voorkeuren die een grote rol spelen bij wat de gemeente wordt voorgehouden.
Ik weet niet of PrekenWeb hierin leidend zou moeten zijn. Veel predikanten staan niet op die website, en ook predikanten uit eerdere jaren zijn daar niet terug te vinden.

Wanneer ik snel op internet zoek naar dat tekstgedeelte, vind ik meerdere preken van onder andere W. Floor, G.A. Zijderveld, F.W. Krummacher, L. Huisman, P.J. Visser, P. den Butter, A. Hellenbroek, W. van Klinken, J. Lohuis en W.L. van der Staaij.
Twee daarvan noemde ik al. Maar het gaat om de vergelijking in aantallen en bovendien zijn dat twee predikanten van de GG, de rest niet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

W. Floor is zelfs geen predikant, maar hoort eigenlijk wel een beetje bij de GerGem ;)
- Niet meer zo actief -
GGG038

Bericht door GGG038 »

DDD schreef: 22 nov 2024, 09:49
GGG038 schreef: 22 nov 2024, 09:44

Twee daarvan noemde ik al. Maar het gaat om de vergelijking in aantallen en bovendien zijn dat twee predikanten van de GG, de rest niet.

W. Harinck, G.A. Zijderveld en L. Huisman maakt al drie... ;)
DDD

Bericht door DDD »

Zeker, maar die had ik ook al genoemd. Ik vind dat jouw zoektocht weinig zegt. Over Floor en oudvaders had ik het al gehad en bovendien is onduidelijk hoe deze resultaten zich verhouden tot andere perikopen. En, belangrijker, het ging mij om de huidige preekselectie.
GGG038

Bericht door GGG038 »

DDD schreef: 22 nov 2024, 10:20 Zeker, maar die had ik ook al genoemd. Ik vind dat jouw zoektocht weinig zegt. Over Floor en oudvaders had ik het al gehad en bovendien is onduidelijk hoe deze resultaten zich verhouden tot andere perikopen. En, belangrijker, het ging mij om de huidige preekselectie.
Hoe zag je eigen zoektocht naar de huidige preekselectie eruit, behalve via PrekenWeb?

Zie mijn reactie niet als een uitgebreide zoektocht; ik keek slechts even snel op Google. Een diepere zoektocht kost meer tijd, maar zal ongetwijfeld ook meer opleveren.
Wat wordt er tegenwoordig eigenlijk nog uitgegeven aan leespreken? Het doorzoeken van audioarchieven is in eerste instantie minder eenvoudig dan het vinden van leespreken.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Ter aanvulling: https://www.ggelspeet.nl/archief-2024-09/
Ds. G. van Manen over Mattheus 25:31-46.
Thema: Het laatste oordeel
1. De Rechter
2. De schapen
3. De bokken
DDD

Bericht door DDD »

GGG038 schreef: 22 nov 2024, 11:21
DDD schreef: 22 nov 2024, 10:20 Zeker, maar die had ik ook al genoemd. Ik vind dat jouw zoektocht weinig zegt. Over Floor en oudvaders had ik het al gehad en bovendien is onduidelijk hoe deze resultaten zich verhouden tot andere perikopen. En, belangrijker, het ging mij om de huidige preekselectie.
Hoe zag je eigen zoektocht naar de huidige preekselectie eruit, behalve via PrekenWeb?

Zie mijn reactie niet als een uitgebreide zoektocht; ik keek slechts even snel op Google. Een diepere zoektocht kost meer tijd, maar zal ongetwijfeld ook meer opleveren.
Wat wordt er tegenwoordig eigenlijk nog uitgegeven aan leespreken? Het doorzoeken van audioarchieven is in eerste instantie minder eenvoudig dan het vinden van leespreken.
Via Prekenregister.nl.
DDD

Bericht door DDD »

GGG038 schreef: 22 nov 2024, 13:07 Ter aanvulling: https://www.ggelspeet.nl/archief-2024-09/
Ds. G. van Manen over Mattheus 25:31-46.
Thema: Het laatste oordeel
1. De Rechter
2. De schapen
3. De bokken
Dank! Die wil ik nog wel eens beluisteren.
GGG038

Bericht door GGG038 »

DDD schreef: 22 nov 2024, 13:10
GGG038 schreef: 22 nov 2024, 11:21

Via Prekenregister.nl.
Helder. Dan heb je vast ook gezien dat er preken van ds. W.C. Lamain zijn over vers 34 en vers 41, en dat er van het laatstgenoemde vers ook een preek is van ds. C.A. van Dieren.
DDD

Bericht door DDD »

Ja. Die stonden er eergisteren ook al in, inderdaad. Maar een vergelijking met andere bijbelgedeelten is met prekenregister erg ingewikkeld.
Iemand

Bericht door Iemand »

-DIA- schreef: 22 nov 2024, 09:30
Zo is het ook. Ruth is zich waarschijnlijk nooit bewust geweest dat wat haar overkwam heilsgeschiedenis was. Het is op zich de geschiedenis uit het voorgeslacht waaruit de Messias zou geboren worden. Toch liggen er ontegenzeglijk lijnen in die we kunnen zien als voorbeelden van de weg die God met Zijn volk gaat. Als we zouden stellen dat Ruth dit zich wel bewust was geloof ik dat we niet goed bezig zijn. De Kerk kan er desondanks heel veel uit leren, en: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is. (2 Tim. 3:16)
En wat Jona betreft: De Heere Jezus verklaard Zelf deze geschiedenis: Gelijk Jona drie dagen... enz.
Mijns inziens strijdt een allegorische prediking over Ruth juist met 2 Tim. 3:16, alsof de Heilige Geest die geschiedenis alleen maar had beschreven om voor ons een beeld van bekering te zijn. Daarnaast kleven er verschillende bezwaren aan allegorieën, bijvoorbeeld dat ze vaak te ver doorgetrokken worden, niet volledig toepasbaar zijn, of dat de allegorische uitleg soms duidelijk strijdt met voornamelijk Nieuw Testamentische Bijbelteksten.

Ik las een tijdje terug bij iemand een artikel in de Saambinder over allegoriseren en volgens de betreffende predikant werd er vroeger door de oudvaders niet/minder geallegoriseerd, maar ook niet over bepaalde geschiedenissen zoals Ruth gepreekt. Dat is echter niet waar, met name in het begin van de 17e eeuw was het de gewoonte om hele praktische lessen te ontlenen aan dergelijke geschiedenissen. Een voorbeeld hiervan is te vinden in de preken van Johannes Crucius over Ruth. Los van wat je van de praktische lessen vindt lijkt mij dit een gezondere manier om dergelijke geschiedenissen te bepreken dan de allegorie.

Ter illustratie, uit hoofdstuk 3 haalt hij de volgende lessen:
- Uit vers 1 en 2 dat het de plicht van de ouders is om hun kinderen aan een goed huwelijk te helpen
- Uit vers 3 dat wij ons goed moeten verzorgen en kleden, en dat een hulpvraag bij mensen wel, maar bij de Heere nooit ontijdig is.
- Uit vers 4 tot 6 dat wij geen onbetamelijke dingen moeten doen, zoals Naomi, dat nederigheid de weg is tot verhoging, en dat wij moeten doen wat wij beloofd hebben.
- Uit vers 7 dat het niet ongeoorloofd is eerlijk vrolijk te eten.
- Uit vers 8 en 9 dat wij niet moeten verschrikken, maar door het geloof moedig moeten zijn als een jonge leeuw, dat de man zijn vrouw onder de vleugel van zijn bescherming moet nemen, dat de vrouwen hun mannen onderworpen moeten zijn.
- Uit vers 10 en 11 dat wij kuis moeten zijn, dat de Godzalige en vrome armen gezegend zijn, dat het lovenswaardig is als men in goede werken toeneemt, dat men voor het kiezen van een huwelijkspartner op de deugden moet letten.
- Uit vers 12 en 13 dat wij de waarheid moeten spreken en ieder recht moeten doen, dat personen die willen trouwen niet te haastig moeten zijn, dat eedzweren geoorloofd is.
- Uit vers 14 en 15 dat verloofde personen zich moeten onthouden totdat het huwelijk voltrokken is, dat wij niet alleen moeten werken om een goede consciëntie te hebben, maar ook een goede naam, dat wij moeten vermijden om anderen ergernis te geven, dat wij onvermoeibaar moeten zijn in goed doen, dat verloofde personen het huwelijk niet te lang uit moeten stellen.
- Uit vers 16 tot 18 dat ons leven een pelgrimsreis en wandeling is, die voor Gods kinderen pas eindigt in de hemel, dat wij staat kunnen maken op Gods beloften, zoals Ruth deed op die van Boaz, dat de rijken weldadig moeten zijn jegens de armen, dat het een teken is van oprechte vriendschap als men aan zijn vriend denkt ook al is die niet aanwezig, dat men belangrijke zaken niet moet uitstellen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Hm, geef mij dan toch de allegorie maar.
Plaats reactie