Ontwikkelingen HHK

DDD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Er zijn een heleboel mensen die de Saambinder niet lezen, maar als je hem wel leest, hoef je het toch niet met alles eens te zijn?
Henk J

Bericht door Henk J »

Refojongere schreef: 05 mar 2025, 10:35 DDD verwijst naar de podcast en onderbouwt daarmee dat de Saambinder niet representatief is voor de hele GG. Alleen rechterflank en deel midden (zeg dus 50%).

Maar als de Saambinder door iedereen gelezen wordt (wat overigens gek is als het niet representatief is) dan wordt zo'n standpunt van ds. Sonnevelt toch als controversieel ervaren? Of een deel van de GG denkt alsnog: dat is ook een standpunt wat kan in de GG.
In hoeverre verschilt dat dan van de HHK?
De GG is veel meer een eenheid als de HHK. De HHK bestaat veel minder lang en men komt uit een kerk die nog veel breder was als de HHK. Terwijl de GG al meer dan 100 jaar bestaat en er ook altijd de nadruk is gelegd op het samen één kerk zijn. Die nadruk is er in de HHK minder en dat zorgt ervoor dat men sneller de schouders ophaalt als ze van de andere flank iets lezen waar men het niet mee eens is.
JvW

Bericht door JvW »

DDD schreef: 05 mar 2025, 10:40 Er zijn een heleboel mensen die de Saambinder niet lezen, maar als je hem wel leest, hoef je het toch niet met alles eens te zijn?
Inderdaad, wij lezen de Saambinder ook niet. Juist omdat ons niet te hoeven storen aan zaken waarmee we het niet eens zijn. Er zullen zelden stukken in staan waarmee de rechterflank het niet eens is, het is daardoor niet representatief naar mijn idee.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees als HHKer de "Zicht op de kerk" niet regulier (uitgezonderd de gratis nummers af en toe). Maar als ik de gratis nummers lees, staat er vrijwel nooit iets in waar ik het echt mee oneens ben.

Overigens spreekt het blad Om Sions Wil mij meer aan dan Zicht op de kerk, al is de Zicht op de kerk ook een prima blad. Net als de ZGG of Friedensstimme mij meer aanspreekt als de ZHHK. En mijn kinderen lezen de Daniel (mooi blad voor jongeren!) naar tevredenheid. Maar de Saambinder spreekt mij weer echt niet aan (ik denk te veel nadruk op het "eigene van de GG").
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bobber

Bericht door Bobber »

Om hoe een grote groep gaat het in Lisse? Of zijn het voornamelijk ook mensen die al elders kerken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bobber schreef: 05 mar 2025, 20:54 Om hoe een grote groep gaat het in Lisse? Of zijn het voornamelijk ook mensen die al elders kerken?
Volgens mij is dat nog niet bekend; er zijn sowieso nog geen diensten geweest.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe groot die groep wordt, zal voornamelijk van de wijsheid van de kerkenraad afhangen.
JanRap

Bericht door JanRap »

DDD schreef: 05 mar 2025, 22:50 Hoe groot die groep wordt, zal voornamelijk van de wijsheid van de kerkenraad afhangen.
@DDD, Ik heb van u wel beter doordachte bijdragen gezien dan deze laatste. Ik interpreer zo: als de kerkenraad wijs is komt ze zo veel mogelijk tegenoet aan de wensen van de bezwaarden die een evangelisatie oprichtten. U snapt toch wel: dit overkomt een kerkenraad. En de kerkgeschiedenis heeft bewezen dat niets en niemand een groep bezwaarden tegenhoudt die van plan zijn de gemeente te verlaten. En het is mij ook gebleken dat zelfs de Heere zo'n groep niet tegenhoudt. Zelfs de Heere lijkt aan hun wensen tegemoet te komen. Ik denk wel eens aan de woorden uit Handelingen: En alzo de zuidenwind zachtkens waaide meenden zij hun voornemen verkregen te hebben. We weten de uitkomst. Ik vind het allemaal diep en diep triest. Ze nemen afscheid van hun gemeente en geven daarmee ook te kennen dat zij vinden dat alle achterblijvers het verkeerd zien.
Ik spreek in het algemeen, ik ken de situatie ter plaatse helemaal niet. De wekelijkheid zal genuanceerder liggen. Maar het zal zijn als bij alle scheuringen: er zal veel psychologie meespelen. En er zal veel ( te veel) afhangen van wat men ten onrechte noemt ''het charisma'' van de predikant van de gemeente die men verlaat. En met toch wel enig begrip voor DDD: ook van de souplesse van de kerkenraad.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 05 mar 2025, 20:58
Bobber schreef: 05 mar 2025, 20:54 Om hoe een grote groep gaat het in Lisse? Of zijn het voornamelijk ook mensen die al elders kerken?
Het gaat ook over de groep die de GG al heeft verlaten en een kerk van eigen signatuur in Lisse wil hebben en niet hen heen en weer naar Katwijk, Leiden, Roelofsarendsveen etc. Die groep wordt geschat op 100-200.
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat niet altijd om tegemoetkomen, maar wel om serieus nemen.

Overigens ben ik het met je eens dat bezwaarden soms niet meer voor rede vatbaar zijn. Daarom noem ik hun rol ook niet als een variabele.
HHR

Bericht door HHR »

Herman schreef: 06 mar 2025, 11:33
Het gaat ook over de groep die de GG al heeft verlaten en een kerk van eigen signatuur in Lisse wil hebben en niet hen heen en weer naar Katwijk, Leiden, Roelofsarendsveen etc. Die groep wordt geschat op 100-200.
Ik begreep dat het maar een kleine groep is, van zo'n 10 gezinnen, 50-60 personen, maar dat ze hopen op natuurlijke groei.
Deels vanuit bezwaarden die nog steeds GG kerken.
Mensen die al vertrokken zijn de laatste jaren (Vooral naar Noordwijk, Rijnsburg, Rijnsaterwoude en Leiden) zijn merendeel al helemaal gesetteld in omliggende gemeenten.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

JvW schreef: 05 mar 2025, 12:26
DDD schreef: 05 mar 2025, 10:40 Er zijn een heleboel mensen die de Saambinder niet lezen, maar als je hem wel leest, hoef je het toch niet met alles eens te zijn?
Inderdaad, wij lezen de Saambinder ook niet. Juist omdat ons niet te hoeven storen aan zaken waarmee we het niet eens zijn. Er zullen zelden stukken in staan waarmee de rechterflank het niet eens is, het is daardoor niet representatief naar mijn idee.
In Zicht op de Kerk is de HHK duidelijk naar links verschoven ten opzichte van 2004. Toen was het meer de opvolger van het Gekrookte Riet qua inhoud met grote bijdragen van ds. Vlietstra en ds. Tj. de Jong. Sinds ds. P.C. Hoek in de redactie is gekomen rond 2010 meen ik is het meer voor alle flanken en stukken eigentijdser in thematiek en uitstraling.
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: 06 mar 2025, 11:42
Herman schreef: 06 mar 2025, 11:33
Ik begreep dat het maar een kleine groep is, van zo'n 10 gezinnen, 50-60 personen, maar dat ze hopen op natuurlijke groei.
Deels vanuit bezwaarden die nog steeds GG kerken.
Mensen die al vertrokken zijn de laatste jaren (Vooral naar Noordwijk, Rijnsburg, Rijnsaterwoude en Leiden) zijn merendeel al helemaal gesetteld in omliggende gemeenten.
"Hopen op natuurlijke groei. Deels vanuit bezwaarden die nog steeds GG kerken." Is dat een passief hopen zover je weet? Of vindt er in de oude gemeente actieve werving plaats? Als het zo'n kleine groep is die samen maar nauwelijks als gemeente levensvatbaar zijn, lijkt me dat een (extra) gevaar. Al met al zal het voor veel onrust en verdriet zorgen.
HHR

Bericht door HHR »

Ik heb het ook maar van horen zeggen, maar het is meer een verwachten. Er vind volgens mij ook geen actieve werving plaats.
DDD

Bericht door DDD »

Het zou fijn zijn als er mensen terugkeren uit andere gemeenten, die verstoord zijn door de grote trek uit twee GG's uit de buurt.

Al zou ik het veel mooier vinden als er een traject van boete en verzoening kan optreden, waardoor iedereen weer door één deur kan.
Plaats reactie