Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 08:53
Refojongere schreef: ↑Vandaag, 07:55
huisman schreef: ↑Gisteren, 23:29
MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:00
Nee, dan moet hij of zij zich mengen in de inhoudelijke discussie en daar gaat geen rechter zich aan branden.
Eens hoor. Laten wij aub met elkaar blijven omgaan als broeders. Misschien niet meer van hetzelfde huis. Wordt waarschijnlijk ook geen twee onder één kap woning. Laten wij dan als buren met elkaar omgaan en over de heg met elkaar in gesprek blijven.
Ik begrijp werkelijk niet waarom we elkaar de tent uit zouden vechten of elkaar niets zouden gunnen. Ik weet niet of jij ooit een GS hebt meegemaakt als afgevaardigde? Zo ja dan heb je ook ervaren dat er mooie gesprekken plaatsvinden door de flanken heen. Ik zat in een synodale commissie die alleen maar uit mensen uit de flanken bestond (links/rechts). De sfeer was ontspannen en goed. We hebben ons werk goed en voortvarend kunnen doen zonder meerder en minderheidsstandpunten. Tijdens opening en sluiting van dezecvergaderingen waren er goede gesprekken over het gelezen Schriftwoord…..en er werd voor elkaar gebeden.
Dit alles in het besef dat we verschillende wegen zouden gaan na de sluiting van de synode.
De synode heeft min of meer samen besloten tot een deels ongecontroleerde scheuring door geen roepende kerk aan te wijzen.
Heb je nu wel vertrouwen dat de nieuwe synode wel een gecontroleerde scheuring faciliteert? Zeker nu je ziet dat overal is doorgedrongen hoe serieus Rijnsburg is? Of krijg je via Rijnsburg alsnog minder gecontroleerde scheuring?
Dit alles in het besef dat we verschillende wegen zouden gaan na de sluiting van de synode.
De synode heeft min of meer samen besloten tot een deels ongecontroleerde scheuring door geen roepende kerk aan te wijzen.
Deze uitspraken vind ik schokkend. Na het sluiten van de synode werd er gecommuniceerd dat het voor niemand duidelijk was wat de gevolgen zouden zijn van het besluit om geen roepende kerk aan te wijzen. Een scheuring of splitsing kwam niet voor in de beraadslagingen en ook niet in de tekst van het besluit. Als jullie dat er toen al wel in zagen, dan lijkt het er wel degelijk op dat het behoudende deel dat als plan zag, maar het niet heeft benoemd. De indruk dat het vooropgezet was wordt steeds sterker. Helemaal nu Rijnsburg gewoon doorgaat, zonder zich ook maar iets aan te trekken van de analyse van mr. De Hek en prof. Zondag. Het lijkt op een tunnelvisie, waarbij het begin van de tunnel al vóór het sluiten van de synode begon.
Beste broeder, je trekt allerlei conclusies die niet kloppen. Op de eerste dag van de GS is de commissie toekomst kerkverband ingesteld. Daarna had de GS een comité vergadering in Bunschoten waar het interim model op tafel kwam. Vanaf dat moment wisten mijn broeders en ik in de commissie dat we verschillende wegen zouden gaan na de GS. Hebben wij ook uitgebreid over gesproken.
Daarna zijn er op GS zittingen vele modellen besproken die allemaal hetzelfde zeiden. Verschillende wegen die wij zouden gaan.
Dat is wat ik zeg. Dat jij dan complotachtige theorieën bedenkt vind ik oprecht verdrietig. Mijn post was juist bedoeld om te laten zien dat bij heel veel afgevaardigden van welke flank ook geen haat en nijd was te bespeuren. Laten we dat zo houden!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.