De kleine lettertjes van het Evangelie

Adagio

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Adagio »

Posthoorn schreef:Hij bepleit hiermee een geloof dat de krachten van de natuur niet te boven gaat, weliswaar een kracht door God gegeven, maar geen bovennatuurlijke werking van de Heilige Geest! Dat is puur remonstrantisme. Hij daarmee buiten het spoor van de DL, die stellen: "Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn. (...) Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.”
"Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God".
"Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt."
"Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood en drinke van den drinkbeker."
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Ik begrijp werkelijk niet waarom aan aantal mensen hier het zo moeilijk willen maken. Van den Brink wil beide zaken laten staan: je bekeert je en je wordt bekeerd. Net zoals je ademt, terwijl de adem je ook wordt gegeven. Heel gemakkelijk en heel waar. Het lijkt erop dat Van den Brink dit gewoonweg niet naast elkaar mag laten staan. Het zegt veel over de bedroevende staat waarin veel van onze kerken verkeren. Moet de conclusie niet gewoon zijn dat we ten diepste genieten van onze doodstaat? Ieder normaal mens ontvlucht de brand, maar niet reformatorisch Nederland.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef:Ik begrijp werkelijk niet waarom aan aantal mensen hier het zo moeilijk willen maken. Van den Brink wil beide zaken laten staan: je bekeert je en je wordt bekeerd. Net zoals je ademt, terwijl de adem je ook wordt gegeven. Heel gemakkelijk en heel waar. Het lijkt erop dat Van den Brink dit gewoonweg niet naast elkaar mag laten staan. Het zegt veel over de bedroevende staat waarin veel van onze kerken verkeren. Moet de conclusie niet gewoon zijn dat we ten diepste genieten van onze doodstaat? Ieder normaal mens ontvlucht de brand, maar niet reformatorisch Nederland.
Je moet eens wat beter het artikel lezen. Je reactie is totaal niet steekhoudend.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:Ik begrijp werkelijk niet waarom aan aantal mensen hier het zo moeilijk willen maken. Van den Brink wil beide zaken laten staan: je bekeert je en je wordt bekeerd. Net zoals je ademt, terwijl de adem je ook wordt gegeven. Heel gemakkelijk en heel waar. Het lijkt erop dat Van den Brink dit gewoonweg niet naast elkaar mag laten staan. Het zegt veel over de bedroevende staat waarin veel van onze kerken verkeren. Moet de conclusie niet gewoon zijn dat we ten diepste genieten van onze doodstaat? Ieder normaal mens ontvlucht de brand, maar niet reformatorisch Nederland.
Je moet eens wat beter het artikel lezen. Je reactie is totaal niet steekhoudend.
Ik lees net hierboven dat hij remonstrants zou zijn. Ik leg uit waar hij staat volgens mij. Waarom niet steekhoudend?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Cyrillus schreef:
Ik lees net hierboven dat hij remonstrants zou zijn. Ik leg uit waar hij staat volgens mij. Waarom niet steekhoudend?
Omdat je eerst het artikel uit het RD moet lezen en dit moet zien in de context van dat artikel.

Je doet nu precies hetzelfde als degenen die hier verweten zijn dat ze de uitzendingen van dr. Van den Brink op YouTube niet bekeken hebben, maar wel hun oordeel klaar hadden.

Overigens wijst dr. Van den Brink erg eenzijdig op het werk des geloofs wat een mens doet. Hij wijst weinig of niet op het krachtdadige werk des Heiligen Geestes in het uur der wedergeboorte en hoe dat in zijn werk gaat.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Cyrillus schreef:
Omdat je eerst het artikel uit het RD moet lezen en dit moet zien in de context van dat artikel.

Je doet nu precies hetzelfde als degenen die hier verweten zijn dat ze de uitzendingen van dr. Van den Brink op YouTube niet bekeken hebben, maar wel hun oordeel klaar hadden.

Overigens wijst dr. Van den Brink erg eenzijdig op het werk des geloofs wat een mens doet. Hij wijst weinig of niet op het krachtdadige werk des Heiligen Geestes in het uur der wedergeboorte en hoe dat in zijn werk gaat.
Nou en? Had de moordenaar aan het kruis dat nodig om behouden te worden? Waar gaat het nu echt om?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Cyrillus schreef:Nou en? Had de moordenaar aan het kruis dat nodig om behouden te worden? Waar gaat het nu echt om?
Waar verwijst het woordje 'dat' naar?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Cyrillus schreef:Nou en? Had de moordenaar aan het kruis dat nodig om behouden te worden? Waar gaat het nu echt om?
Op het feit dat de moordenaar aan het kruis geen uitleg heeft gehad van de Heere Jezus over de werking van de Heilige Geest.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Cyrillus schreef:
Op het feit dat de moordenaar aan het kruis geen uitleg heeft gehad van de Heere Jezus over de werking van de Heilige Geest.
De moordenaar had besef van zonde en schuld. Dat waren duidelijk de vruchten van het werk van Gods Geest, in het uur der wedergeboorte.
Het gaat er om dat dit in de preek aandacht moet krijgen. Alleen door hartvernieuwende genade kan een mens door het geloof toegang krijgen tot God. Als dat ontkent wordt of in de prediking onderbelicht blijft als een tegenreactie op een lijdelijke prediking, is dat levensgevaarlijk.

Ik deel dus van harte de visie van @Posthoorn, @huisman en @Ad Anker.

Als je echt inhoudelijk hierop wilt ingaan, citeer dan de post van @Posthoorn en reageer met steekhoudende argumentatie waarom jij haar visue niet deelt. Maar roep zeker niet zomaar wat in het rond. Want ik betwijfel ten zeerste of jij het artikel in het RD wel hebt gelezen.

Overigens stop ik nu met jou weer deze discussie, mede vanwege het niet op de inhoud discussiëren.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Cyrillus schreef:
De moordenaar had besef van zonde en schuld. Dat waren duidelijk de vruchten van het werk van Gods Geest, in het uur der wedergeboorte.
Het gaat er om dat dit in de preek aandacht moet krijgen. Alleen door hartvernieuwende genade kan een mens door het geloof toegang krijgen tot God. Als dat ontkent wordt of in de prediking onderbelicht blijft als een tegenreactie op een lijdelijke prediking, is dat levensgevaarlijk.

Ik deel dus van harte de visie van @Posthoorn, @huisman en @Ad Anker.

Als je echt inhoudelijk hierop wilt ingaan, citeer dan de post van @Posthoorn en reageer met steekhoudende argumentatie waarom jij haar visue niet deelt. Maar roep zeker niet zomaar wat in het rond. Want ik betwijfel ten zeerste of jij het artikel in het RD wel hebt gelezen.
Dan toch de essentiële vraag: bekeerde de moordenaar zich of werd hij bekeerd?
MGG

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef:
De moordenaar had ook geen Bijbel (ot) of preken nodig. Kunnen we dit voortaan ook schrappen?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Hij bepleit hiermee een geloof dat de krachten van de natuur niet teboven gaat,
DL 3.12 Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, (...) onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.”
Je laat het geloof over heel deze werking slaan, terwijl het volgens mij ook aannemelijk is om deze paragraaf in zijn geheel op de wedergeboorte te laten slaan met het gevolg dat daadwerkelijk gelooft wordt. Dat ontleen ik aan het opschrift. Zo heb ik dat tot nog toe gelezen, maar ik hou me graag aanbevolen voor het antwoord van dr. Van den Brink.

Overigens gaat 3.16 ook in op hoe dan dit verschil tussen natuurlijk en bovennatuurlijk verklaard moet worden.
JanRap

Bericht door JanRap »

Job schreef:
JanRap schreef:
Job schreef:
DDD schreef:Ik denk dat ds. Visscher wel erg uitgaat van de goede intenties van zijn collega-predikanten.
Ds. Visscher staat verbindend in de gereformeerde gemeenten en - gezindte, dat blijkt wel uit het verwijzen naar De Wachter Sions en het opnemen voor de di. Kersten en Moerkerken. En ook dat hij de goede intenties van collega's onderstreept. Ik kan daar niet anders dan met dankbaar respect naar kijken. Zonder hier een discussiepunt van te willen maken (want dat beoogt ds. Visscher nu júist niet) zou ik hem meer erkenning gunnen binnen en buiten ons kerkverband.
Verbinders als ds. Visscher zijn een weldaad voor de kerk. Blijft wel een gevaar dat ''opnemen voor'' zomaar kan uitlopen op het bewieroken. Ik zie hier een zekere trend. Vanuit een bepaalde hoek van de G.G. hanteert men rijkelijk de stroopkwast over de G.G. in Ned. De beste dienst die we elkaar kunnen bewijzen is eerlijkheid en duidelijkheid. Je kunt mensen, predikanten, waarderen en tegelijk ook aanwijzen waar zij andere keuzes ( met zeer verstrekkende gevolgen) maakten dan onze gereformeerde vaderen. Lang niet alles wat als oude waarheid wordt opgediend is dat ook. Ik blijf erbij dat ds. G.H. Kersten bijvoorbeeld in bepaalde facetten van zijn theologie eigentijds, modern, was. Dat neemt zijn grote verdiensten niet weg, maar laten we elkaar opscherpen en teruggaan naar de bronnen van de Reformatie. Dat deed dr. G.A. v.d. Brink wel, en .... we kunnen er niet mee omgaan.Willen het niet horen. Maar, eerlijk is eerlijk, de opstelling van ds. Visscher doet zeer weldadig aan.
Ha JanRap, ik zie het gevaar van (de kant opgaan van) bewieroken helemaal niet in de uitspraken van ds. Visscher in dit rondetafelgesprek. Volgens mij voert hij gewoon een heel volwassen gesprek en verdedigt hij collega's, zonder dat hij in blinde adoratie of kerkisme vervalt of met oogkleppen op loopt.

Of deed je je uitspraken over "opnemen voor/bewieroken van" misschien meer in het algemeen?
Mogelijk wat meer algemeen, maar met het woord bewieroken bedoelde ik dat we we al eens wat al te overvloedig kunnen zijn met onze lofuitingen. Daar speelt o zo snel iets menselijks in mee. Zelf ben ik in dezen ook niet vrij van eenzijdigheid.
Wat de ene zegt vind ik altijd prachtig en bij wat een ander zegt heb ik al bij voorbaat mijn twijfels.
We zouden de zaken meer los moeten zien van de personen. En zeker ook niet te snel mensen afschrijven. We zijn in onze gezindte echt vaardig in het afserveren van mensen of zelfs denominaties. En in het opplakken van het etiket Remonstrants.
Terwijl onze vaderen in Dordt daar maanden aan hebben besteed om tot een eerlijk en rechtvaardig oordeel te komen.
Laten we eerlijk onder ogen zien dat wij kinderen van onze tijd zijn, en invloeden hebben ondergaan van de Verlichting, de Afscheiding, de culturele revolutie van de 60er jaren. Dat moet ons bescheiden maken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Cyrillus schreef:Dan toch de essentiële vraag: bekeerde de moordenaar zich of werd hij bekeerd?
@Posthoorn heeft dat uitgelegd. Dr. Van den Brink bepleit een geloof wat geen bovennatuurlijke werking is van de Heilige Geest.
Posthoorn schreef:Hij bepleit hiermee een geloof dat de krachten van de natuur niet te boven gaat, weliswaar een kracht door God gegeven, maar geen bovennatuurlijke werking van de Heilige Geest! Dat is puur remonstrantisme. Hij daarmee buiten het spoor van de DL, die stellen: "Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn. (...) Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.”
Een mens moet zichzelf bekeren, maar dat zal vanuit zichzelf nooit meer gaan. Het is alleen mogelijk door de werking van de Heilige Geest, die het geloof schenkt in de ziel en beide het willen en het werken werkt, naar Gods welbehagen (zie Filippenzen 2: 13).

Dus ja, er is de eis van geloof en bekering. Maar er is ook de onmogelijkheid van 's mensen zijde. Die twee moeten beiden aan de orde komen. Maar één van deze twee elementen weghouden of ontkennen in de prediking zorgt voor een eenzijdigheid of remonstrantisme, of het nu is naar de linker- of naar de rechterzijde.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid: De oproep is natuurlijk wel: bekeert u. Er wordt een actie gevraagd. Dat moet je met al je rechtzinnige zinnen niet vergeten. We worden in de rechterflank wel overspoeld met 'de Heere moet het doen', 'vraag/bedel er maar om'. Dan is het terecht dat dr. v.d. Brink daar de vinger bij legt.
Een gevaar van de prediking in de rechterflank is dat mensen aangezet worden tot uiterlijke vroomheid en rechtzinnig afwachten. Dat gebeurt natuurlijk.

De moordenaar aan het kruis bekeerde zich nadat hij was bekeerd. Het eerste wordt geëist, het tweede is het eenzijdige, wonderlijke werk van de Heere wat zich niet laat beredeneren. Laat die spanning maar bestaan.
Gesloten