Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Welkom!
Hoe weet je dat iedereen dat hoopt? Het is toch best een grote gemeente en het lijkt me ook niet een vraag waar je zomaar de huizen mee langsgaat.
Hoe weet je dat iedereen dat hoopt? Het is toch best een grote gemeente en het lijkt me ook niet een vraag waar je zomaar de huizen mee langsgaat.
- Opperzangmeester
Laat ik het zo zeggen, als je zoal eens spreekt met mede gemeenteleden. Dan hoor ik niemand zeggen, dat men vacant wil blijven. Tuurlijk heb ik dan niet iedereen gesproken, maar ik denk dat die lijn wel algemeen is. En uiteraard, best mogelijk dat er hier en daar iemand is, die dat geen probleem vind. Maar dat zou ik niet weten.
Jesaja 53:10b
"Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
Dit had ik nog niet gezien. Als ik het goed begrijp bent u lid van dezelfde gemeente waartoe ook ik behoor. Ik geloof dat er niet meer zijn, voor zover ik weet. Wel weet ik dat er mensen van Rijssen-Zuid actief zijn.Opperzangmeester schreef: ↑09 sep 2023, 08:59 Aangezien onze gemeente afgelopen juni vacant is geworden, door het vertrek van onze geliefde predikant naar Rijssen-Noord. En de kerkenraad het beroepingswerk inmiddels ter hand heeft genomen. Leek het me goed om me ook hier eens te mengen in de discussies.
Vacant zijn is voor ons als gemeente een nieuw begrip. Praktisch sinds de instituering en na het uitbrengen van het 1e beroep mochten we gezegend zijn met een eigen herder en leraar. Na zijn vertrek blijft de vraag achter; wat hebben wij met zijn bediening gedaan?
Komende dinsdag zal er voor het eerst sinds zijn vertrek een beroep worden uitgebracht op Ds. B.J. van Boven of Ds. G. van Manen. We hopen allen, dat de vacante tijd niet te lang hoeft te duren.
Welkom in de strijd! Of ja, wat zal ik zeggen...
(Misschien even uitvogelen wie ik ben, dat hoeft, denk ik niet echt moeilijk te zijn, want ik ben zo open als een open hof, of hoe zeg ik dat...?)
Laatst gewijzigd door -DIA- op 09 sep 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Juist niet van uw gemeente-DIA- schreef: ↑09 sep 2023, 09:29Dit had ik nog niet gezien. Als ik het goed begrijp bent u lid van dezelfde gemeente waartoe ook ik behoor. Ik geloof dat er niet meer zijn, voor zover ik weet. Wel weet ik dat er mensen van Rijssen-Zuid actief zijn.Opperzangmeester schreef: ↑09 sep 2023, 08:59 Aangezien onze gemeente afgelopen juni vacant is geworden, door het vertrek van onze geliefde predikant naar Rijssen-Noord. En de kerkenraad het beroepingswerk inmiddels ter hand heeft genomen. Leek het me goed om me ook hier eens te mengen in de discussies.
Vacant zijn is voor ons als gemeente een nieuw begrip. Praktisch sinds de instituering en na het uitbrengen van het 1e beroep mochten we gezegend zijn met een eigen herder en leraar. Na zijn vertrek blijft de vraag achter; wat hebben wij met zijn bediening gedaan?
Komende dinsdag zal er voor het eerst sinds zijn vertrek een beroep worden uitgebracht op Ds. B.J. van Boven of Ds. G. van Manen. We hopen allen, dat de vacante tijd niet te lang hoeft te duren.
(Misschien even uitvogelen wie ik ben, dat hoeft, denk ik niet echt moeilijk te zijn, want ik ben zo open als een open hof, of hoe zeg ik dat)

Ik zie het nu ook, dat heb je als je soms te snel leest... In elk geval wens ik de Opperzangmeester toe dat zijn gemeente in het spoor van haar oud-herder en leraar mag voortgaan, en dat de vacature spoedig vervuld mag worden.Job schreef: ↑09 sep 2023, 09:36Juist niet van uw gemeente-DIA- schreef: ↑09 sep 2023, 09:29Dit had ik nog niet gezien. Als ik het goed begrijp bent u lid van dezelfde gemeente waartoe ook ik behoor. Ik geloof dat er niet meer zijn, voor zover ik weet. Wel weet ik dat er mensen van Rijssen-Zuid actief zijn.Opperzangmeester schreef: ↑09 sep 2023, 08:59 Aangezien onze gemeente afgelopen juni vacant is geworden, door het vertrek van onze geliefde predikant naar Rijssen-Noord. En de kerkenraad het beroepingswerk inmiddels ter hand heeft genomen. Leek het me goed om me ook hier eens te mengen in de discussies.
(Misschien even uitvogelen wie ik ben, dat hoeft, denk ik niet echt moeilijk te zijn, want ik ben zo open als een open hof, of hoe zeg ik dat)![]()
Maar dat is geen lezen meer, hoor. Er zijn vier zinnen die elk afzonderlijk duidelijk maken dat je het verkeerd begreep.
Het is denk ik meer dat je vrijelijk associeert naar aanleiding van een paar trefwoorden uit de tekst.
Dat bedoel ik helemaal niet onaardig, en het stoort in dit geval ook niet in het minst, maar het is wel heel interessant om dat nader te bezien, want dat idee heb ik wel vaker.
Het is denk ik meer dat je vrijelijk associeert naar aanleiding van een paar trefwoorden uit de tekst.
Dat bedoel ik helemaal niet onaardig, en het stoort in dit geval ook niet in het minst, maar het is wel heel interessant om dat nader te bezien, want dat idee heb ik wel vaker.
Beste Opperzangmeester, welkom hier! Ben je voorzanger in je gemeente?Opperzangmeester schreef: ↑09 sep 2023, 08:59 Vacant zijn is voor ons als gemeente een nieuw begrip. Praktisch sinds de instituering en na het uitbrengen van het 1e beroep mochten we gezegend zijn met een eigen herder en leraar. (...) We hopen allen, dat de vacante tijd niet te lang hoeft te duren.

Vacant zijn is geen enkele gemeente gegund. Maar we hebben hier weleens eerder gesprekken over gehad op het forum, toevallig met DIA rondom het beroep op jullie predikant: het zou over-bevoorrechte gemeenten soms misschien wel goed doen om een langer tijdje vacant te blijven, om zodoende de vanzelfsprekendheid te verliezen. Zoals je zegt is vacant-zijn voor jullie gemeente een nieuw begrip; welnu, dat is het voor vele, vele gemeenten niet. Als het goed is sluit Sliedrecht in alle bescheidenheid achteraan aan in de (beroepingswerk)rij. Dat zou in elk geval wel gepast zijn.
Ik gun het jullie van harte. Maar ik gun het andere gemeenten ook. Onze gemeente heeft intussen meee dan 100 beroepen uitgebracht. 5 per jaar, reken maar uit... e daar zij veel meer gemeenten waar dit speelt.
Voor mezelf vecht ik tegen scepsis rond het beroepingswerk en rond de toelating. Ben wel heel dankbaar met het vijftal van afgelopwn mei.
De oogst is groot, maar de arbeiders weinig. Bidt dan de Heere van de oogst...
Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Voor mezelf vecht ik tegen scepsis rond het beroepingswerk en rond de toelating. Ben wel heel dankbaar met het vijftal van afgelopwn mei.
De oogst is groot, maar de arbeiders weinig. Bidt dan de Heere van de oogst...
Kijk, Opperzangmeester, dat bedoel ik met strijd. Je kunt hier niet voorzichtig genoeg zijn. Opbouwende kritiek vind ik prima, daar kun je alleen maar wijzer van worden, maar als er op elke slak (door sommigen die je wel leert kennen dat ze je toch niet begrijpen, zoals bij nalezen wel zal blijken) wordt het soms strijden om te te overtuigen van je oprechtheid van je bedoeling, en dat het beslist niet als valselijk bedoeld is. Dit acht ik dan ook geen opbouwende kritiek.DDD schreef: ↑09 sep 2023, 09:41 Maar dat is geen lezen meer, hoor. Er zijn vier zinnen die elk afzonderlijk duidelijk maken dat je het verkeerd begreep.
- Opperzangmeester
Job schreef: Vacant zijn is geen enkele gemeente gegund. Maar we hebben hier weleens eerder gesprekken over gehad op het forum, toevallig met DIA rondom het beroep op jullie predikant: het zou over-bevoorrechte gemeenten soms misschien wel goed doen om een langer tijdje vacant te blijven, om zodoende de vanzelfsprekendheid te verliezen. Zoals je zegt is vacant-zijn voor jullie gemeente een nieuw begrip; welnu, dat is het voor vele, vele gemeenten niet. Als het goed is sluit Sliedrecht in alle bescheidenheid achteraan aan in de (beroepingswerk)rij. Dat zou in elk geval wel gepast zijn.
Dank voor het welkom.
Ik snap de discussie heel goed, de ene gemeente heeft zeer snel weer een predikant. De ander wacht er al tientallen of zelfs meer dan honderd jaar op. Hoewel dat zeer teleurstellend is voor die gemeenten, zie ik het niet voor me hoe wij als gemeente achter in de rij aan zouden kunnen sluiten.
Helemaal niet beroepen is geen optie, want het staan naar het vervullen van de vacante positie is voluit Bijbels. Daarnaast, als God zendt dan zullen ze komen hoe het ook zij.
En wie weet, misschien blijven wij wel vele jaren vacant. Ook dan is het Gods weg. We kunnen alleen maar bidden dat alle vacantie posities eens gevuld zouden mogen worden.
Mee eens. Toch blijf ik knokken tegen scepsis. Kijk maar eens op de wikipedia pagina van de gereformeerde gemeenten, scroll wat naar onder en bekijk eens het onderdeel over de plaatselijke gemeenten. Let op de sortering en op de bezette /vacante predikantsplaatsen. Dan snap je vast mijn scepsis en verwarring waar ik tegen vecht.Opperzangmeester schreef:Job schreef: Vacant zijn is geen enkele gemeente gegund. Maar we hebben hier weleens eerder gesprekken over gehad op het forum, toevallig met DIA rondom het beroep op jullie predikant: het zou over-bevoorrechte gemeenten soms misschien wel goed doen om een langer tijdje vacant te blijven, om zodoende de vanzelfsprekendheid te verliezen. Zoals je zegt is vacant-zijn voor jullie gemeente een nieuw begrip; welnu, dat is het voor vele, vele gemeenten niet. Als het goed is sluit Sliedrecht in alle bescheidenheid achteraan aan in de (beroepingswerk)rij. Dat zou in elk geval wel gepast zijn.
Dank voor het welkom.
Ik snap de discussie heel goed, de ene gemeente heeft zeer snel weer een predikant. De ander wacht er al tientallen of zelfs meer dan honderd jaar op. Hoewel dat zeer teleurstellend is voor die gemeenten, zie ik het niet voor me hoe wij als gemeente achter in de rij aan zouden kunnen sluiten.
Helemaal niet beroepen is geen optie, want het staan naar het vervullen van de vacante positie is voluit Bijbels. Daarnaast, als God zendt dan zullen ze komen hoe het ook zij.
En wie weet, misschien blijven wij wel vele jaren vacant. Ook dan is het Gods weg. We kunnen alleen maar bidden dat alle vacantie posities eens gevuld zouden mogen worden.
Kijk wat er in Jesaja 53:10b staat:Opperzangmeester schreef: ↑09 sep 2023, 10:04 Dank voor het welkom.
Het ligt niet in de handen van een mens, maar God houdt Zijn kerk in stand. Ook al zouden we een predikant moeten missen. Dan nog kunnen we wijzen op de tekst die zelf als 'voettekst' hebt.
Ik zie dat er iets mis is gegaan met quoten, misschien is er iemand van de 'Overheid' die dit kan herstellen?
-
- Verbannen
Dan wijs ik jouw op Sint-Annaland. Ds. De Kok is daar nu predikant.
Hij is in zijn Westkapelse tijd consulent geweest van de gemeente alhier en ook van Haamstede. Deze gemeente zal volgende week, na ruim 19 jaar, het beroepingswerk weer ter hand nemen. Ik sluit niet uit dat dit mede is op advies van haar oud-consulent. Op dit moment telt de gemeente 121 leden (76 belijdende leden en 45 doopleden) en daarmee is ze na Oosterend (Texel) de kleinste gemeente in Nederland die (weer) gaat beroepen.
Ik begrijp @Opperzangmeester heel goed, maar de gemeente alhier is al bijna 20 jaar vacant. En zo'n kleine gemeente als Haamstede gun ik straks ook een eigen dominee.
Dus een wat meer ootmoedige gestalte is wel op zijn plaats.
Letten jullie wel een beetje op het quoten?
- Opperzangmeester
Uiteraard en daar zal ik ook niets aan af doen. We hebben geen van allen recht op een dominee. Dat gemeenten predikanten krijgen is een genadegift Gods.GerefGemeente-lid schreef: ↑09 sep 2023, 10:22Ik begrijp @Opperzangmeester heel goed, maar de gemeente alhier is al bijna 20 jaar vacant. En zo'n kleine gemeente als Haamstede gun ik straks ook een eigen dominee.
Dus een wat meer ootmoedige gestalte is wel op zijn plaats.
Letten jullie wel een beetje op het quoten?
Dus als het gaat om een ootmoedige gestalte, realiseer ik me terdege dat het hebben van een eigen herder en leraar geen vanzelfsprekendheid is. Ik gun iedere gemeente van harte een eigen predikant.