Erasmiaan schreef:Wel, als men de persoonlijke beleving van zonde en genade ter discusie stelt, als meiden met (lange) rokken en lang haar versleten worden als überrefo's, dat als je niet mee kunt praten over tv-programma's je als fossiel gezien wordt, etc., etc., zijn zeer zorgelijke signalen, voor een reformatorische lerarenopleiding. Er is een grote, evangelische (in de verkeerde zin van het woord), stroming op die school.
Ik liet gistermiddag toen ik vetrok van één onze kantoren, dit nog lezen aan een hervormde collega: kijk, zo kijken ze in mijn kringen tegen jullie aan.
Hij vond het wel bijzonder dat een erasmiaan zo formuleerde.
Maar inhoudelijk kon hij zich niet echt over opwinden. Het probleem wat erasmiaan hier schetst kan best kloppen. Wat hij (erasmiaan) blijkbaar niet ziet is dat die überreactie ergens uit voortkomt. Dat is een neerzien op allen die anders zijn, lees lichter er over denken. Als je Jezus als Heer en Zaligmaker kent dan kun je wel eens naar worden van mensen die je willen overtuigen dat dat niet zo is. Want ze denken dat echt. Maar zelf zeggen ze dat ze Hem niet kennen. Wat willen ze mij dan de lezen lezen over zonde en genade?
En dan willen ze toch dat iedereen zich gedraagt zoals zij: lange rokken, raak niet, smaak niet.
Maar misschien wordt het tijd dat christenen over en weer niet meer zo allergisch reageren op elkaar.
Laten we winst doen ermee.