Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Anselmus

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef: Vandaag, 13:41 Kan je dat verschil iets verder uitleggen? Ik herinner het me vaag, maar is erg lang geleden.

Overigens is het een gesprek tussen twee geesteswetenschappers, hè, een psychiater en een filosoof: je mag blij zijn dat die überhaupt nog weten wat een procent is, behalve als het gaat over hun drankje. :)
Het laagste en het hoogste getal kunnen het gemiddelde erg uit balans/verhouding trekken, dat corrigeer je met een mediaanberekening: dan kijk je hoe ver de afwijking van de middelste getallen is, dat is vaker representatiever dan een gemiddelde.

Edit: Parsifal heeft het al uitgelegd zie ik nu.
Fides Quaerens Intellectum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bedankt voor jullie uitleg.
Maar bij autorijden zal je niet zulke uitschieters hebben, denk ik. Dat zal wel een standaard-normale verdeling zijn, waarbij beide waarden zo goed als samen vallen. Of je moet alle 80-plussers er ook bij opnemen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef: 49 minuten geleden Bedankt voor jullie uitleg.
Maar bij autorijden zal je niet zulke uitschieters hebben, denk ik. Dat zal wel een standaard-normale verdeling zijn, waarbij beide waarden zo goed als samen vallen. Of je moet alle 80-plussers er ook bij opnemen.
Klopt. De portee van het bericht was dat mensen zich beter inschatten dan gemiddeld. Op allerlei terrein. Dat zien we op rf bv ook met de gesprekken over duurzaamheid, klimaat. Een discussie gaan voeren over het gemiddelde versus mediaan is enkel afleiding en eigenlijk discussievervuiling. Ik heb het even aan ChatGPT gevraagd:

"De sterkste wetenschappelijke onderbouwing is een meta-analyse uit 2020 die 124 publicaties, 291 onafhankelijke steekproeven en meer dan 950.000 deelnemers samenbracht. Die concludeert dat het better-than-average effect een zeer robuust en breed voorkomend psychologisch fenomeen is."
Plaats reactie