Dankdag en biddag

albion

Re: Dankdag

Bericht door albion »

Mara schreef:Als het goed is, is het vandaag dus dankdag in Zeeland :quoi

Dat klopt. Vandaag is alles op het dorp gesloten. Wij hebben vanmorgen ds. Zwartbol gehad, vanmiddag ben ik bij ds. Krijgsman wezen luisteren, en vanavond hoop ik weer ds. Zwartbol te beluisteren.

Het is niet kerkgebonden want in de Ger.Gem hebben ze nu ook dankdag. Vandaag was er ook geen school. Volgens mij is volgende week de andere eilanden van Zeeland aan de beurt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Joannah

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
Joannah schreef:Iedere dag is dankdag.
En biddag, want aan een elke dankdag zal zeker eerst een biddag aan vooraf gaan.... kijkt me.
Een dergelijke geinstitutioneerde systematische houding vind ik nergens. Jezus sprak gewoon het (joodse) dankgebed uit voor het eten gaan, vandaar ook dat wereldwijd christenen gewoon dankzeggen bij het eten gaan, vragen om een zegen over het eten is raar, het eten dat we hebben IS de zegen, daarvoor zeggen we dank.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara

Bericht door Mara »

Joannah schreef:
-DIA- schreef:
En biddag, want aan een elke dankdag zal zeker eerst een biddag aan vooraf gaan.... kijkt me.
Een dergelijke geinstitutioneerde systematische houding vind ik nergens. Jezus sprak gewoon het (joodse) dankgebed uit voor het eten gaan, vandaar ook dat wereldwijd christenen gewoon dankzeggen bij het eten gaan, vragen om een zegen over het eten is raar, het eten dat we hebben IS de zegen, daarvoor zeggen we dank.
Zo zijn er meer menselijke instellingen, 2e kerstdag, 2e paasdag, 2e pinksterdag, maar laten we maar DANKBAAR (!) zijn dat deze christelijke feestdagen er nog zijn, al weet zoveel procent allang de betekenis er niet meer van.
Wat ik soms hoor :oO wat betekent hemelvaartsdag, de meest rare antwoorden krijg je.
Kerst is dan nog wel bekend, vanwege het stalletje in veel openbare gebouwen, maar pinksteren ? geen idee werkelijk
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vlinder

Bericht door vlinder »

Ander schreef:
vlinder schreef:En misschien nog een troost: alle voorgaande jaren heb ik naast de diensten in onze eigen gemeente ook de diensten van de GG hier ter plaatse bijgewoond....Sjonge, nou krijg ik toch vast wel een heleboel bonuspunten van bepaalde forummers....
Heel goed!! :super
Krijg ik nog meer bonuspunten? Heb namelijk gisteravond in een gemeente in Zeeland ook nog dankdag gehouden.... :nananere
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:
Ander schreef:
vlinder schreef:En misschien nog een troost: alle voorgaande jaren heb ik naast de diensten in onze eigen gemeente ook de diensten van de GG hier ter plaatse bijgewoond....Sjonge, nou krijg ik toch vast wel een heleboel bonuspunten van bepaalde forummers....
Heel goed!! :super
Krijg ik nog meer bonuspunten? Heb namelijk gisteravond in een gemeente in Zeeland ook nog dankdag gehouden.... :nananere
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
haaf

Bericht door haaf »

Joannah schreef:
-DIA- schreef:
Vragen om een zegen over het eten is niet raar! Natuurlijk is het eten wat we hebben een zegen. Dat het eten gebruikt word tot versterking en onderhouding van het lichaam is ook een zegen, en daar vraag je dan dus om.
caprice

Bericht door caprice »

Door Adams val ligt overal een vloek op. Het is daarom noodzaak om eerst te bidden of de Heere die vloek uit het eten wil nemen, en Zijn zegen er voor in de plaats wil geven.
Dat we het voedsel hebben wil nog niets zeggen over of we het ontvangen uit Zijn rechter- of linkerhand, dus in Zijn gunst of ongunst.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Germanicus

Bericht door Germanicus »

caprice schreef:Dat we het voedsel hebben wil nog niets zeggen over of we het ontvangen uit Zijn rechter- of linkerhand, dus in Zijn gunst of ongunst.
Oef, nu wordt het ingewikkeld. Ik heb altijd geleerd (maar goed, wie ben ik) dat voedsel, net als kleding, onderdak, vrede e.d., voorbeelden zijn van Gods 'algemene genade'. Wat overigens niet wil zeggen dat ik het oneens ben met het bidden voor je voedsel. Uiteindelijk ben je in alles afhankelijk van Hem!
Hier beneden is het niet.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Waar bidt je uiteindelijk voor? Voor Gods zegen over alles, of bidt je om God zelf?
refo

Bericht door refo »

Gisteren en eergisteren lazen we Haggaï. Daar zegt God duidelijk dat er geen zegen op het voedsel en geld rustte omdat ze de tempelbouw halverwege gestopt hadden.

Als voedsel eenmaal op tafel staat is dat uiteindelijk de zegen en mag je daar voor danken. Dat wordt wereldwijd zo gezien. Er wordt gedankt voor het eten en niet erna. Ook bijbellezen wordt meestal niet na het eten gedaan.
Of deze gewoontes helemaal puur Hollands zijn, weet ik niet, maar ik denk niet dat God het op prijs stelt als we bij zijn gaven en zegeningen ons gaan afvragen of Hij ons nu straft of zegent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef: Er wordt gedankt voor het eten en niet erna. Ook bijbellezen wordt meestal niet na het eten gedaan.
Of deze gewoontes helemaal puur Hollands zijn, weet ik niet, (...).
Het bijbellezen en eindigen na het eten is geen bijbels voorschrift, maar is ten tijde van de Nadere Reformatie overgenomen van de puriteinen. Daar wat het bedoeld als onderdeel van de huisgodsdienst.
Mara

Bericht door Mara »

Ik hoorde van een vriendinnetje dat er Hongaarse vrienden bij haar aten, zij hielden elkaars hand vast tijdens de zegen vragen.
De man bad, ze kon het niet verstaan, maar het was zo indrukwekkend zei ze.
Dan is niet de taal die bindt, maar het geloof !
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Mara schreef:Ik hoorde van een vriendinnetje dat er Hongaarse vrienden bij haar aten, zij hielden elkaars hand vast tijdens de zegen vragen.
De man bad, ze kon het niet verstaan, maar het was zo indrukwekkend zei ze.
Dan is niet de taal die bindt, maar het geloof !

Het hand vast houden is hier ook de gewoonte!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Mara

Bericht door Mara »

En heeft dat niet met een bepaald kerkgenootschap te maken ?
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Mara schreef:En heeft dat niet met een bepaald kerkgenootschap te maken ?
Denk het niet,ik heb het ook bij vrienden en familie gezien, uit verschillende kerken.
Wij doen het alleen thuis, maar we waren eens op een trip en gingen naar een andere kerk en daar werd het ook in de kerk gedaan.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie