Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

jvdg

Bericht door jvdg »

uitgeworpen schreef:
jvdg schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Kislev schreef:. En dat de gemeente in rap tempo leegloopt is een teken van het ware... 't zal altijd maar een klein kuddeke zijn hè.
Tja en als een predikant veel mensen trekt zegt men: Kijk, men wil toch de waarheid horen :|
Wat denken jullie in dit verband van deze uitspraak:

Als een gemeente een "rechtzinnige" predikant krijgt, preekt hij de kerk eerst leeg en daarna vol............
Beetje vreemde uitspraak; ik vat hem niet.
Misschien...het normale kerkvolk trekt weg en er komt zwaarder kervolk voor terug?
Als je dat "normale" vervangt door "lichte" wordt dat er idd mee bedoeld.
Ik zeg het ze niet na 8)
Unionist

Bericht door Unionist »

Kislev schreef:. En dat de gemeente in rap tempo leegloopt is een teken van het ware... 't zal altijd maar een klein kuddeke zijn hè.
Tja en als een predikant veel mensen trekt zegt men: Kijk, men wil toch de waarheid horen :|
Behalve als het een predikant betreft die we niet zo moeten. Dan gaat het precies andersom.

't Is altijd makkelijk oordelen over anderen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Unionist schreef:
Behalve als het een predikant betreft die we niet zo moeten. Dan gaat het precies andersom.

't Is altijd makkelijk oordelen over anderen.
Het Woord van God gaat van nature tegen ons in. Maar laat men het voorbeeld van de mannen van Berea volgen. Die onderzochten
of die dingen alzo waren.
Laten we het woord toetsen aan Het Woord. i.p.v. acht te geven op woorden van predikanten. Of een predikant wel of niet moeten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Unionist

Bericht door Unionist »

Gisteren mooie preek gehoord over Zondag 25. Hier te beluisteren
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gisteren een preek gehoord van ds. A. Geuze over Psalm 2.
"Kust de Zoon opdat Hij niet toorne..."
Marco

Bericht door Marco »

's Morgens avondmaal, weinig tijd voor een preek. In de middag een leerdienst over zondag 39 HC. Heel concreet en vooral leer-dienst.
Ariene

Bericht door Ariene »

Marco schreef:'s Morgens avondmaal, weinig tijd voor een preek. In de middag een leerdienst over zondag 39 HC. Heel concreet en vooral leer-dienst.
Geen mooiere preek dan de zichtbare preek van het Heilig Avondmaal!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Ariene schreef:
Marco schreef:'s Morgens avondmaal, weinig tijd voor een preek. In de middag een leerdienst over zondag 39 HC. Heel concreet en vooral leer-dienst.
Geen mooiere preek dan de zichtbare preek van het Heilig Avondmaal!
Woord en Sacrament horen bijelkaar dat wist Augustinus zelfs al.
Laten we het niet losmaken van elkaar.
Altijd jammer, als er weinig tijd is voor een preek vind ik, juist dan.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Unionist

Bericht door Unionist »

Daar ging nou juist "mijn" preek over Zondag 25 over.
helma

Bericht door helma »

's morgens hadden we een preek over David (een vervolg van 2 weken geleden)
nu het gedeelte over de spelonk van Adullam.
Er was bediening van het Heilig Avondmaal.
De lijnen werden doorgetrokken naar de Grote Davidszoon.
Wie namen de toevlucht tot david in de spelonk? Zij die geen andere weg meer wisten dan tot David te vluchten. David had bewezen vijanden te kunnen verslaan (Filistijnen, Goliath)
Vluchten tot David betekende dat ze accepteerden dat hij hun leidsman zou zijn. We hebben Christus niet alleen nodig als Verlosser van onze schuld maar ook als Koning over ons leven. David heeft niemand weggestuurd...In een weg van smaad en achtervolging werd hij tot leidsman.
Christus heeft Zijn heerlijkheid afgelegd, arm geworden, gevlucht, uitgestoten, dakloos... En tot Hem komen mensen die alles kwijt zijn; die buiten Hem alleen de dood zien. bitterlijk bedroefd vanwege hun zonden. Schuld bij God, geen geld om te betalen. God kwijt door eigen schuld.. Joh. de Doper wijst Hem aan: Zie het Lam Gods! En ze mogen het zien door de Heilige geest: Hij is gekomen om verlossing teweeg te brengen! Deze ontvangt de zondaars en eet met hen. Een gewillige Zaligmaker! En God de vader zegt: Deze is Mijn geliefde Zoon in Welke Ik al Mij welbehagen heb. Wie tot hem vlucht wacht geen teleurstelling; dan kom je niet bedrogen uit! Hij maakt de belofte waar. En Zijn Lichaam en Bloed zijn de garantie bewijzen (brood en wijn). Wat zoek je nou bij David? Waar is het jullie om te doen? Wat zoek je bij Jezus? waarom kom je naar de tafel? Hij wil en mag het weten wat je van Hem verwacht. Legen, armen wil Hij ontmoeten en met goederen vervullen. Hij is de Helper, de Enige! Wij hebben vaak teveel. Maar als je behoeftig bent en leeg (genade!) is er bij hem overvloed!

's avonds ging de preek verder; het vluchten van Abjathar naar de spelonk. Ook geen andere mogelijkheid over. Tot wie zou hij anders heengaan? Hij zou nog omkomen in de handen van saul. David ontvangt hem en vertelt wat hij moet doen. Bij hem blijven.
Zo ontvangt Christus ook met open armen zondaren. En Hij zegt: Blijft in Mij. Het is een goede zaak om tot hem de toevlucht te nemen, maar we moeten in hem blijven! Want wat hebben wij de neiging om weer bij hem vandaan te gaan, af te dwalen.. Blijf in Mij. Bij Mij is het veilig. Ik zal voor je zorgen. Blijft in de wijnstok. Een nauwe verbondenheid; in Hem blijven. In Zijn Woord. In de Waarheid. Geen dwaalwegen. Niet afwijken van de leer der godzaligheid. In Zijn verbondenheid, Zijn gemeenschap. Niet vertrouwen op ervaringen en verlangen om niet af te dwalen. Hij heeft ze het liefst voor Zijn aangezicht. Wandelt voor Mijn aangezicht en weest oprecht. Niet tolerant zijn tegen de zonde.
Avondmaalgagers; wat zoekt u bij Mij? Antw: U zoekt mij hart, mijn oog blijft op U staren. Buiten jezus geen leven. En nou blijven! Blijft in Mij! Niet zoeken in de wereld. Je tijd niet verdoen. Je hart niet geven aan dingen zonder Mij. Wacht u van een weg bij Mij vandaan. Blijft in Hem. Joh. zegt dat met oog op de wederkomst. Om vrijmoedigheid te hebben als Hij komt. In het moears van de zonde heb je geen vrijmoedigheid. Bidden om bereid te zijn! Schuilen achter het bloed. Laat het blijken in je leven. In Hem blijven.
Hij gaat mee in het strijdperk van het leven.
Bij David blijven was riskant. Een leven van risico's en gevaar. Ze zoeken mijn ziel, zegt hij, ze zullen ook uw ziel zoeken Abjathar!
Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten...Hij heeft veel vijanden dus ook Zijn volgelingen delen in die vijandschap. Lijden en vervolging! Ze zullen liegende alle kwaad tegen u spreken om Mijnentwil. Rust en vrede voor de kerk is eigenlijk abnormaal. Vervolging is gewoner in een van God vervreemde wereld. De geestelijke boosheden in de lucht; Duivelse machten en krachten in de wereld. Je loopt gevaar; de duivel loert op je ziel; hij is een vrederover. En hij maakt gebruik van je verdorven natuur. hij heeft bondgenoten in je binnenste! Alleen het blijven in Hem biedt bescherming. Een leven in de vreze Gods doet wijken van de zonden.
Steun niet op je ervaringen. David had Goliath verlsagen maar moest toch vluchten.
De duivel gunt je het leven met de Heere niet. Hij wil je doen verveemden van God. Dus Abjathar, ze zullen mij haten, ze zullen jou haten. heb je het er voor over? Je moet een keus maken. maar! je zult met mij in bewaring zijn. God zal David bewaren. Er ligegn beloften! david zal koning worden. david steunt op de beloften Gods. Daar is David op zijn plek. Houvats aan Zijn Woord. Ik ben geborgen, in hem veilig. God is getrouw, Zijn plannen falen niet.
Blijft in Mij. Gij zult dóór Mij in bewaring zijn. Hij staat er voor in! Hij is Zijn volk een Schuilplaats. Vrees niet! Niet zien op omstandigheden; zie op Mij! Hij heeft alle macht. hij is de eeuwige Getrouwe! Ik zal u niet begeven. Ik de Heere word niet veranderd. Vrees niet!
Ze vrezen zo vaak. Vreest u wel eens? voor de wederkomst? Je dood? Hoe zal het gaan? Rekenschap afgeven! Onderzoek! wat heb je met Mijn Woord gedaan? Met je tijd? Met de gepredikte Zaligmaker?
Heeft het Woord geen effect gehad in je leven? Is je Schuld niet betaald? Heb je niet de toevlucht to Hem genomen? en bij Hem geen schuilplaats gezocht? Dan heb je alle reden om te vrezen!!
Zo kun je niet voor God verschijnen! Hij komt afrekenen. Dan moet je het nú leren!Grijp Hem vast! "Ontferm U mijner"! Laat je door de schrik bewegen tot het geloof!
Wie dat geleerd heeft, "bij U schuil ik" daarvoor geldt: Vrees niet! Wees wel bang voor een slordig leven; dat rooft de vrede van de ziel. Maar weest niet bevreesd voor de vijanden; Weest U mij tot een Schuilplaats!
Bij Mij ben je veilig. God zorgt al 't leed genaakt; Hij is't die je bewaakt!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Over de schoenen van Mozes. :roll:
Rens

Bericht door Rens »

's morgens een weinig inspirerende preek uit Matheus (PKN), 's avonds een zéér inspirerende preek over Zondag 38 vraag 103 a-f (4e gebod) (GG/ds BJ van Boven).
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Karsten

Bericht door Karsten »

Lucas 1 en Johannes 1 waren onze preekteksten. Vooral de preek over Johannes 1 was gedenkwaardig en hoop ik deze week toe te passen in mijn leven.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens een doopdienst en een heel fijne preek over Matth.1:18-20 De naamgeving van Jezus.
's avonds ging het over de naam en geboorte van Johannes.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Unionist

Bericht door Unionist »

's Morgens een duidelijke, heldere preek over Zondag 37. Ons eingen eedzweren en het eedzweren van God in de beloften.

's Middags een preek over wat Maria zoal beleefd heeft voor, tijdens en na het bezoek van Gabriël.
Gesloten