Onder meer deze teksten zijn toch wel heel duidelijk:
Joh. 6:40. En dit is de wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk die den Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Joh. 14:6. Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader dan door Mij.
1 Joh. 5:12. Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zone Gods niet heeft, die heeft het leven niet.
Joh. 3:36. Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
(Er kan geen geloven zijn zonder kennen.)
Joh. 4:14. Maar zo wie gedronken zal hebben van het water dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.
Joh. 17:3. En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.
(Laat men ook kt. 6 (
http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb= ... nd=1#vers3) hier eens bij lezen.)
Joh. 10:14. Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen en word van de Mijnen gekend.